BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ik vrees eerdaags met het tanklint euvel te worden geconfronteerd. Gister reed ik weg en stond er eerst "Vol", toen "Driekwart", toen weer "Vol" en uiteindelijk "Iets Minder Dan Driekwart", hetgeen me het meest aannemelijk leek (130 km op de tripteller)......

V.w.b. dat ESA gebeuren, ik hoor ook wel verhalen dat je motor zoooooo veel fijner rijdt met zo'n Hyper Pro kit.... De beslissing ofwel investeren in deze RT ofwel zoeken naar een inruil lijkt aan de horizon te komen. Omdat ik twee motoren heb en eigenlijk daar niet van af wil stappen, denk ik dat het de kant van investeren in de RT gaat worden. Zo'n HyperPro set komt dan op rond de €2.000,- heb ik me laten vertellen. Dan heb je dat ESA ook gewoon weer nieuw i.p.v. de bijna 10 jaar / 67k km oude unit van de fabriek... Met mijn huidige kilometrage gaat het dan een stevige poos duren voordat ik er weer 70k km heb bij gedrukt.

Decisions, decisions. Gelukkig een luxe probleem. Ik vindt de RT in ieder geval nog altijd zeeeeer nauwkeurig sturen. Dus echt beroerd kan het haast niet zijn met de ESA schokdempers. Denk ik....
 
Ik vrees eerdaags met het tanklint euvel te worden geconfronteerd. Gister reed ik weg en stond er eerst "Vol", toen "Driekwart", toen weer "Vol" en uiteindelijk "Iets Minder Dan Driekwart", hetgeen me het meest aannemelijk leek (130 km op de tripteller)......

V.w.b. dat ESA gebeuren, ik hoor ook wel verhalen dat je motor zoooooo veel fijner rijdt met zo'n Hyper Pro kit.... De beslissing ofwel investeren in deze RT ofwel zoeken naar een inruil lijkt aan de horizon te komen. Omdat ik twee motoren heb en eigenlijk daar niet van af wil stappen, denk ik dat het de kant van investeren in de RT gaat worden. Zo'n HyperPro set komt dan op rond de €2.000,- heb ik me laten vertellen. Dan heb je dat ESA ook gewoon weer nieuw i.p.v. de bijna 10 jaar / 67k km oude unit van de fabriek... Met mijn huidige kilometrage gaat het dan een stevige poos duren voordat ik er weer 70k km heb bij gedrukt.

Decisions, decisions. Gelukkig een luxe probleem. Ik vindt de RT in ieder geval nog altijd zeeeeer nauwkeurig sturen. Dus echt beroerd kan het haast niet zijn met de ESA schokdempers. Denk ik....
Vandaag 300km op de RT-LC weggetikt en dat is dan de ouderwetse 1200, tjonge jonge wat stuurt dat ding toch fijn en zonder lichamelijk ongenoegen tijdens of na de rit. Een aanrader hoor :t
De Haagse dealer heeft een demo 1250 in de aanbieding.
Ik bedoelde er verder helemaal niets mee hoor, het is slechts informatief O-)
 
Na alle verhalen over ABS pompen die ik heb gehoord lijkt mij €400,- uiterst redelijk. Volgens mij kunnen de monteurs van bijna alle BMW dealers die pomp vervangen en kost dat dan ook rond de €1.500,- de vraag is of je dan zit te wachten op het laten reviseren van de oude pomp en niet beter af bent met het plaatsen van een nieuwe. Kan zijn dat inmiddels die prijs wat gestegen is, maar heel veel boven de €2.000,- denk ik niet dat die reparatie gaat komen. @RoyalClub : kan jij daar wat zinnigers over zeggen?

Dat kan ik denk ik wel :)

ABS pomp kapot, R1200RT bj. 2007. Gelukig niet de 1e generatie ABS pomp. Kosten reparatie all-incl. €400.

De persoon waar ik ben geweest vertelde me dat de 1e generatie ABS pompen op de R1200RT serie (bj. 2005 - 2007?) maar 2 personen in heel Europa (1 uit Duitsland en 1 uit Frankrijk) gemaakt kan worden daar zij de juiste expertise ervoor hebben en aan de juiste onderdelen kunnen kopen. Kosten reparatie incl. aangetekend versturen, transportkosten, etc. al gauw zo'n €2000... Weet echter niet of de bewering over de 2 personen juist is.

Iemand die wat kan zeggen over reparatie ABS pompen? En of de €400 redelijk is?
400 all in is een mooie prijs. Eerste generatie is nog met een bekrachtigd systeem, en die worden maar beperkt gerepareerd, en met de bijbehorende kosten is een nieuwe vaak een betere keus, want dan heb je weer 2 jaar garantie. Mocht ie dan binnen die tijd weer de geest geven heb je normaal weer recht op een nieuwe pomp, ipv dat je je oude wéér moet laten reviseren, als dat al gaat helpen.

Breng je motor wel even met een zo leeg mogelijke tank aan bij de dealer, scheelt de monteur zn rug weer ;)

Ik vrees eerdaags met het tanklint euvel te worden geconfronteerd. Gister reed ik weg en stond er eerst "Vol", toen "Driekwart", toen weer "Vol" en uiteindelijk "Iets Minder Dan Driekwart", hetgeen me het meest aannemelijk leek (130 km op de tripteller)......

V.w.b. dat ESA gebeuren, ik hoor ook wel verhalen dat je motor zoooooo veel fijner rijdt met zo'n Hyper Pro kit.... De beslissing ofwel investeren in deze RT ofwel zoeken naar een inruil lijkt aan de horizon te komen. Omdat ik twee motoren heb en eigenlijk daar niet van af wil stappen, denk ik dat het de kant van investeren in de RT gaat worden. Zo'n HyperPro set komt dan op rond de €2.000,- heb ik me laten vertellen. Dan heb je dat ESA ook gewoon weer nieuw i.p.v. de bijna 10 jaar / 67k km oude unit van de fabriek... Met mijn huidige kilometrage gaat het dan een stevige poos duren voordat ik er weer 70k km heb bij gedrukt.

Decisions, decisions. Gelukkig een luxe probleem. Ik vindt de RT in ieder geval nog altijd zeeeeer nauwkeurig sturen. Dus echt beroerd kan het haast niet zijn met de ESA schokdempers. Denk ik....

Als je nog nooit een nieuwe gehad hebt, is ook in deze een nieuwe een overweging. 2jaar garantie enzo :)

Kijk ook even rond of wilbers of tractive oplossingen bieden voor jouw RT. De vering-wereld reikt verder dan die lelijke paarse veren ;)
 
Breng je motor wel even met een zo leeg mogelijke tank aan bij de dealer, scheelt de monteur zn rug weer ;)

Hoorde al van die person dat de tank eraf gaat, dus van te voren ff flink karren om de tank zo leeg mogelijk te maken. Moet er alleen maandag en dinsdag erop tuffen, dinsdag avond inleveren en ff 2 a 3 dagen met de auto.
 
.......
Als je nog nooit een nieuwe gehad hebt, is ook in deze een nieuwe een overweging. 2jaar garantie enzo :)

Kijk ook even rond of wilbers of tractive oplossingen bieden voor jouw RT. De vering-wereld reikt verder dan die lelijke paarse veren ;)

Goede tips! Gisteravond reed Sidney natuurlijk als het spreekwoordelijke naaimachientje... Alsof ze daarmee wilde zeggen dat ze nog lang niet aan vervanging toe is. Brandstof indicatie bleef ook keurig. Qua vering ga ik mee met de gedachte dat een geleidelijke verslechtering mij moeizaam zou opvallen. Eerdaags naar HK Suspension in Tiel en kijken wat voor een verhaal zij te vertellen hebben.


@Jeroen1969, als je de rt alleen voor woon-werk gebruikt zou ik er zo min mogelijk geld in steken en gewoon oprijden dat ding.

Hoewel een 1250RT me zeer aantrekkelijk lijkt, denk ik toch nog even Sidney aan te houden. Oprijden is dan een rekbaar begrip en welke kilometerstand komt kijken bij dat “op” moment is wel enigszins evenredig denk ik met het geld dat ik in zo’n motor steek. Investeren in vervanging van de vering nu de motor de 10 jaar / 70k km nadert lijkt mij in dat licht gezien een goede investering. Wobbert heeft ooit in Wilbers geïnvesteerd en recent hier gemeld daar nog altijd mee rond te tokkelen. Ik kan mij voorstellen dat het Wilbers spul ook langer mee kan gaan dan het OEM BMW spul.

Mocht het tanklint de geest geven, dan ga ik daar toch het advies van Royal Club bij opvolgen: vervangen. Ik betrap mezelf er op dat ik er toch regelmatig op kijk. Tanken op de dagteller kan natuurlijk ook heel prima, rond de 400 km zit ik eigenlijk altijd “safe”. Maar ik gok dat ik tegen ergernis aan loop als dat lint stuk zou gaan... en ik er mee door blijf karren.
 
Vandaag 300km op de RT-LC weggetikt en dat is dan de ouderwetse 1200, tjonge jonge wat stuurt dat ding toch fijn en zonder lichamelijk ongenoegen tijdens of na de rit. Een aanrader hoor :t
De Haagse dealer heeft een demo 1250 in de aanbieding.
Ik bedoelde er verder helemaal niets mee hoor, het is slechts informatief O-)

Ik heb 1 ervaring met aanschaf van een demo. Dat was een demo RS. Het enthousiasme van de ongeveer 50 nieuwsgierigen die wel eens wilde weten wat zo’n RSke in huis heeft, bleek het motortje geen goed gedaan te hebben... mijn dealer was gelukkig zo tof nadat ik enkele keren met klachten en klachtjes was verschenen, me na net geen jaar zo goed als het aanschaf bedrag te bieden bij de inruil op een voorraad nieuwe. Daar rij ik nu anderhalf jaar mee en die is foutloos tot op heden (u hoort mij nu afkloppen op de onderkant vd houten keukentafel).

Ik kan mij voorstellen dat het “nieuwtje” van de VCT op de 1250 ook tot wat nieuwsgierige probeersels heeft geleid. Mea Culpa, ik heb de demo van Van Harten ook ff gekieteld...

Zeer fijne fiets. Op het moment dat Sidney op is ga ik op zoek naar een jong gebruikte met zo min mogelijk vorige berijders. Mijn Sid was 4 jaar oud, had 13.500 op de TelleRT en ik ben de 3e eigenaar. Voor iets meer dan de helft vd leeftijd die Sid nu bereikt. Zo’n soort 1250 tzt in de Spezial uitvoering zien te vinden. Duurt ff. De zoektocht naar Sid heeft destijds 6 weken in beslag genomen.
 
Olie peilen...
Na rit op de middenbok.
Na zo'n 10 minuten zit ie echt ruim onder de helft van het glaasje.
Volgende ochtend ruim driekwart.

Wat moet ik aanhouden?
 
Olie peilen...
Na rit op de middenbok.
Na zo'n 10 minuten zit ie echt ruim onder de helft van het glaasje.
Volgende ochtend ruim driekwart.

Wat moet ik aanhouden?
Het gemiddelde aanhouden :P
Is het een oer R1200RT of DOHC of LC?
Destijds vertoonde mijn DOHC ook een wisselend oliepeil (waarschijnlijk door de oliekoelers) maar die heeft ook een ruime marge, zolang het binnen het glaasje valt is het goed. Ik vulde bij als het echt niet meer boven minimum kwam.
De R1200RT-LC en R1250RT zijn wat kritischer, maar bij mijn R1200RT-LC wisselt het peil ook minder en heb ik tot nu toe nooit hoeven bijvullen.

Oer en DOHC:
1396867


LC en 1250:
1396868



Verschil tussen MIN en MAX:
  • Oer en DOHC: 0,5 L (daar gooi je gauw te veel in).
  • R1200RT-LC: 0,95 L.
  • R1250RT: 0,8 L.
 
Laatst bewerkt:
DOHC als hij lekker warm is eerst 5 minuten op de jiffy zetten (loopt de oliekoeler leeg), daarna 10 minuten op de middenbok en dan heb je een nauwkeurige aflezing op je kijkglas.
 
ABS pomp kapot, R1200RT bj. 2007. Gelukig niet de 1e generatie ABS pomp. Kosten reparatie all-incl. €400.

De persoon waar ik ben geweest vertelde me dat de 1e generatie ABS pompen op de R1200RT serie (bj. 2005 - 2007?) maar 2 personen in heel Europa (1 uit Duitsland en 1 uit Frankrijk) gemaakt kan worden daar zij de juiste expertise ervoor hebben en aan de juiste onderdelen kunnen kopen. Kosten reparatie incl. aangetekend versturen, transportkosten, etc. al gauw zo'n €2000... Weet echter niet of de bewering over de 2 personen juist is.

Iemand die wat kan zeggen over reparatie ABS pompen? En of de €400 redelijk is?
Waarschijnlijk zijn het de koolborstels die blijven hangen.
Als het all-in is, vind ik het een redelijke prijs.
Met name het weer uit en inbouwen en ontluchten kost je ook wel wat tijd.
daarnaast natuurlijk de revisie van het pompmotortje zelf en de montage hiervan weer terug op de unit.
 
Wat vraag je ervoor? Geschikt voor R1200RT uit 2005?

Ik kan een grote topkoffer wel gebruiken, kleur en staat maakt me weinig uit.
Volgens mij passen de zelfde topkoffers op alle R1200RT (oer, DOHC en LC) en R1250RT modellen, allemaal een bagarek met identiek gaten patroon.
Vanaf 2014 (LC) is het model van de grote koffer iets veranderd en eventueel met centrale vergrendeling en remlicht.
Op mijn LC heb ik de topkoffer die ik van mijn DOHC heb meegenomen.
 
iets met een engeltje...Met 0km te gaan volgens de boardcomputer, bij een onbemande pomp staan en die het dan ook nog doet!!! Wat een opluchting was dat zeg ;-) Wel record billenknijpen gebroken denk ik _O-
#opavontuurinduitsland

y4m7vU_i7n8rOtpWdwKEWxBk_ZCelRrck8Z3egxhuGIPBMaB0qLs_WGRP54H-3mm3rf0kPxrQ5KTW6tcRKnUqcKsJASzMgbwOw5a_SH3lrfW01Kzd1UPEDgmVZVOEpSp_o7a_YJTA6nUyB9eo9Q_aZDLGCBFYFkdPvfheD-VL4b_6SHIMIf5F2s6GODVRYaV4BPwypGvSgYDOZmSbDS4gpgOQ
 
Ik weet toevallig dat ie het 30km verder ook nog steeds doet hoor :+

Ik weet niet zo goed waarom, maar ik stel tanken altijd veel te lang uit.
 
Handig om te weten.
M'n F800 heeft met wel eens laten staan terwijl de boordcomputer nog 15 km te gaan aan gaf.
Tankstation was nog 5 km verderop :/

Met de RT kan ik nu 2 dagen rijden voordat ik weer aan de pomp sta,
en dan is ie nog niet helemaal leeg.
 
Handig om te weten.
M'n F800 heeft met wel eens laten staan terwijl de boordcomputer nog 15 km te gaan aan gaf.
Tankstation was nog 5 km verderop :/

Met de RT kan ik nu 2 dagen rijden voordat ik weer aan de pomp sta,
en dan is ie nog niet helemaal leeg.
Ik wil de motor of auto kunnen pakken zonder eerst te moeten tanken als ik ergens dringend naar toe moet, dus richting 1/4 vol dan "moet" er dringend peut bij, vaak doe ik het eerder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan