BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Zadels van de huisbekleder zijn mooier als die van BMW zelf, het lijken nl. gestikte naadjes (welke de huisbekleder wel keurig maakt op de rugsteun)!
Zou het Spezial zadel eraf laten...

Enne, hopen dat je er geen Spezikuip van maakt O-)

Stiekem hoop ik ook dat BMW NL de specificaties van de motoren in tact wil houden en het zwarte zadel bekleed gaat worden. Enig argument dat voor het Option 719 zadel ipv de customized Van Harte Spezial pleit is dat de fiets dan “origineel BMW” blijft. Argument voor Van Harten om de wisseltruc gedaan te krijgen is het verschil van een paar tientjes tussen laten bekleden en de €241,- die het Option 719 als meerwaarde kost.
De “ruitjes” zijn in het origineel gestanst (nepleer) en worden in het maatwerk gestikt (echt leer).
1402771


Je hebt er best wel lang over gedaan Jeroen maar eindelijk de knoop is doorgezaagd:t.
Nog ff en dan HEEL VEEL PLEZIER met je nieuwe fiets.

Dank je wel Jan! Jij was net als Ron al wat eerder op de hoogte van de beweging richting een LC die voor ons doen best lang heeft geduurd (bijna een jaar “onder water”).
Dat plezier hebben gaat zeker lukken! Ik was erg onder de indruk van het nieuwe 1250 blok bij de twee test ritten.
1000 PS heeft dat in dit filmpje mooi verwoord. Die gefreesde Option 719 onderdelen die in het filmpje op de motor zitten zijn mooi maar erg duur. De velgen zijn echt prachtig, maar ook niet goedkoop, als optie €1.000,- MotorPlaza biedt een velg te koop aan voor €783,- (moet nog haaks ventiel bij en een achtervelg...)
In zoiets investeren kan later altijd nog. Persoonlijk vindt ik die velgen meer de investering waard dan de kapjes en handeltjes van Option 719.
 

Bijlagen

  • 378F0A17-8A54-4B23-847D-8B5D38BE7A05.png
    378F0A17-8A54-4B23-847D-8B5D38BE7A05.png
    131 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Nou, het wordt toch het originele 719 zadel. Ruitjes stikken verhoogt risico op lekkage zegt de bekleder ook.

Over inrijden: wisselende belasting, onder de 5000 toeren blijven, beetje bochtjes draaien, bij voorkeur heuveltjes (wordt lastig in ons platte landje). Maar er staat niet in het boekje of je dan beter RAIN (zachtmoedigere respons op het gas) kan kiezen of juist DYNAMIC (scherpere last wisseling). Iemand hier een zinnige gedachte over?
 
Nou, het wordt toch het originele 719 zadel. Ruitjes stikken verhoogt risico op lekkage zegt de bekleder ook.

Over inrijden: wisselende belasting, onder de 5000 toeren blijven, beetje bochtjes draaien, bij voorkeur heuveltjes (wordt lastig in ons platte landje). Maar er staat niet in het boekje of je dan beter RAIN (zachtmoedigere respons op het gas) kan kiezen of juist DYNAMIC (scherpere last wisseling). Iemand hier een zinnige gedachte over?
Ten eerste gefeliciteerd!
Ik heb er vertrouwen in dat ik je niet ten onrechte richting 1250 geduwd heb.
Wat betreft zadel: de man van Tijger adviseert volgens mij ook geen echt leder, dat geeft voor dagelijks gebruik te veel onderhoud (alleen leuk voor een show fiets).
Mijn 1200 heb ik gewoon rustig ingereden op stand Road (ik schaam me - Rain en Dynamic gebruik ik nooit). Rustig betekend niet te veel toeren en niet wegsprinten. Bochten werk hoort bij het inrijden van de banden, dat moet dus ook.
Na het inrijden verder ingereden naar de Noordkaap en terug, binnen 5 maanden de eerste echte onderhoudsbeurt.
 
De Noordkaap, prachtige trip, niet zomaar “ff” te doen...

De RS heb ik destijds ingereden en nou weet ik het niet 100% zeker, maar in mijn geheugen wilde die de eerste 1.000 km sowieso niet over de 5.000 toeren heen (software), maar ik kan me vergissen. Wat wel is: als ie koud is, geeft ie een lagere maximum toerental aan en daar gaat ie ook niet overheen. De RS heeft een digitale toerenteller, in de vorm van een tape. Naar mate de motor warmer wordt, schuift het maximum verder op.

Qua modi: de R1200RT DOHC had enkel ESA modi want geen “Ride By Wire”. Die heeft voor 98% van de tijd in “Comfort” gestaan.

De RS voor 98% in de modus “USER”, een modus waarbij je zelf een combi gasrespons en ASC/DTC kon opgeven, zoals ik hem had was de respons op het gas in USER Dynamic, de DTC/ASC had ik in RAIN. Zodat ie vlotter zou corrigeren als ik door mijn gehobby zou gaan driften of zo.

Ik gok dat Spezi 98% van de tijd in ROAD zal gaan staan...

V.w.b. de keuze voor de 1250: ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Doordat dit blok al bij lagere toeren het koppel heeft dat de DOHC maximaal had op de “sweetspot” weet ik haast zeker dat de 1250 me snel over het verlies van de RS gaat helpen.
De LC die ik niet ervaren heb, zal ongetwijfeld ook een significante verbetering hebben opgeleverd tov de DOHC, de grotere boring en de Twin Cam Magic maken de 1250 net ff een toefje significanter (en de Quick Shift doet het sowieso beter dan op de RS).
 
Laatst bewerkt:
En ik kwam tot de conclusie dat de brok in de keel die weggeslikt moest worden bij het afscheid van Sid toch net ff groter was dan het afscheid van RooS (en die was ook niet echt klein).

Nou maar hopen dat die 1250 gauw komt om het gemis van mijn twee top fietsjes te doen vergeten. Vooralsnog staat ze in Berlijn op transport te wachten..
 
En ik kwam tot de conclusie dat de brok in de keel die weggeslikt moest worden bij het afscheid van Sid toch net ff groter was dan het afscheid van RooS (en die was ook niet echt klein).

Nou maar hopen dat die 1250 gauw komt om het gemis van mijn twee top fietsjes te doen vergeten. Vooralsnog staat ze in Berlijn op transport te wachten..
Nou ophouden, zometeen wil ik er ook vroegtijdig 50cc bij 8-)
 
En ik kwam tot de conclusie dat de brok in de keel die weggeslikt moest worden bij het afscheid van Sid toch net ff groter was dan het afscheid van RooS (en die was ook niet echt klein).

Nou maar hopen dat die 1250 gauw komt om het gemis van mijn twee top fietsjes te doen vergeten. Vooralsnog staat ze in Berlijn op transport te wachten..

Kun je hem niet zelf ophalen?
Dagje trein er heen, volgende dag motor ophalen,
en dan heerlijk in 2 of 3 dagen terug naar huis,
kun je hem meteen uitgebreid inwijden :]
 
Kun je hem niet zelf ophalen?
Dagje trein er heen, volgende dag motor ophalen,
en dan heerlijk in 2 of 3 dagen terug naar huis,
kun je hem meteen uitgebreid inwijden :]
Ik had de fabriek gevraagd of ik bij het monteren kon komen kijken en daarna de motor zelf terug rijden. Bij montage kijken werd dus lastig, zelfs als ik hem na de vakantie liet maken omdat kennelijk daags voor de montage de planning nog kon wijzigen.
Zelf ophalen is iets dat ze vanaf volgend jaar schijnen te gaan aanbieden. Maar is ook nog niet zeker.
Wel jammer want ik kan “voor weinig” met KLM naar Berlijn vliegen. In 1 dag terug lijkt me ook een haalbare kaart..
Maar dat gaat dus voor deze motor niet lukken
1403265
 
Laatst bewerkt:
Ach, dan moet je volgend jaar gewoon weer een nieuwe :p

Ja natuurlijk lukt in 1 dag terug met gemak.
Maar uitsmeren over meerdere dagen is leuker, nog wat duitse bochten-gebieden opzoeken.
 
Goed, gisteravond mijn R1200RT weer opgehaald bij de motormonteur in Voorburg. ABS pompprobleempje waar ik al tijde mee kampte is nu opgelost. afgelopen drie weken was ie met vakantie dus ff rustig doorrijden zonder al te veel in de ankers te gaan hangen, normaal remmen zonder teveel poespas ging gewoon goed. Afgelopen dinsdag ingeleverd en gisteravond (donderdagavond) weer opgehaald. Ook gelijk olie + oliefilter verwisseld en nieuw voorbandje. Al met al viel me de kosten behoorlijk mee. Was voor zijn vakantie al langs geweest ff naar de motor laten kijken en afspraak inplannen, toen zei ie nog dat het €400,- zou gaan kosten om de ABS te laten reviseren (godzijdank niet die i-ABS / 1e serie ABS op de 1200RT), achteraf lag het bedrag stuk lager. ABS uit elkaar gemeubeld, alles schoongemaakt, koolborstels gangbaar gemaakt dan wel vervangen en weer in elkaar gezet. Nieuwe remolie voor de voorrem en achterrem, uit laten lezen en de boel gereset (denk een storingsmodule ofzo??) en alles is nu weer goed en werkt het prima! Goede, snelle service en vakkundigheid! Echt een aanrader voor iedereen met een BMW en wonende in regio Haaglanden/Leidschendam-Voorburg/Rijswijk en omstreken.
 
Ik had de fabriek gevraagd of ik bij het monteren kon komen kijken en daarna de motor zelf terug rijden. Bij montage kijken werd dus lastig, zelfs als ik hem na de vakantie liet maken omdat kennelijk daags voor de montage de planning nog kon wijzigen.
Zelf ophalen is iets dat ze vanaf volgend jaar schijnen te gaan aanbieden. Maar is ook nog niet zeker.
Wel jammer want ik kan “voor weinig” met KLM naar Berlijn vliegen. In 1 dag terug lijkt me ook een haalbare kaart..
Maar dat gaat dus voor deze motor niet lukken
Da's jammer inderdaad. Maar je had die fabriek al bezocht? Hoe heb je dat geregeld??
 
Da's jammer inderdaad. Maar je had die fabriek al bezocht? Hoe heb je dat geregeld??

Nou, je hoeft dus niet op een fabrieksdag van de dealer te wachten. Ik vlieg voor de kost en heb soms wat tijd in Berlijn. Op een vlucht waarbij ik rond 14:00 in het hotel was, ben ik samen met mijn collega naar de fabriek gegaan. Vooraf hadden we al tickets geboekt, we hadden liever een Engelstalige tour, maar daarvoor zouden we net te laat in de fabriek zijn. Dus Duitstalige toer. Kreeg ik eerst een mailtje in het Duits dat 1 van ons 2 wel de Duitse taal zodanig machtig moest zijn dat, in geval van evacuatie bijvoorbeeld, we de instructies van de gids konden opvolgen. Kosten bedroegen €15,- p.p. Ben je dik 2 en half uur onder de pannen.

Als je nou op deze regel klikt kan je zelf je bezoek inplannen!

Ik heb van de mevrouw van BMW Berlijn een gratis toegang voor mij en mijn echtgenote aangeboden gekregen voor een Exclusieve toer. Worden we met zijn tweetjes rond geleid, zowaar, Mevrouw van den Berg heeft daar wel oren naar! We gaan kijken of we dan met korting KLM gaan vliegen, met de RT daarheen gaan of met de RT en de F700GS. Wel heel sympathiek van die mevrouw, ik geloof dat het een soort compensatie was voor het feit dat ze vanaf volgend jaar een arrangement gaan aanbieden rondleiding met ophalen eigen motor (kosten bedragen voor BMW dan globaal hetzelfde als voor het laten transporteren van de motor).
 
Enfin, ik was weer eens wat aan het struinen over het Joep Tjoep gebeuren, struikelde ik over dit filmpje dat een verhandeling geeft over het maken van bochten.

De moraal: als je remt, duikt je motor, daardoor wordt de wielbasis kleiner en wil de motor makkelijker de bocht door.
1403433


Enfin, dan gaat dat bij mij toch malen.

  1. Onze fietsen zijn voorzien van Telelever en Paralever. Daardoor "duiken" ze sowieso niet. Maar wellicht veren ze wel wat in, zou dat de wielbasis dan ook iets verkorten?
  2. Maar zelfs als dat dan het geval is: dat is een eindig effect dunkt me, enkel als je vertraagd. Dus als je, zoals in dat filmpje beargumenteerd wordt, je een langere bocht hebt moet je wel heel lang blijven remmen om van dat effect gebruik te kunnen maken. Of bedoelt die meneer dat je het effect alleen benut om een bocht in te zetten?
  3. De meneer zegt dat mensen als kritiek op deze methode aangeven dat je ook gewoon op de motor kan afremmen. Maar dan "duikt" de motor niet (deden die RT's van ons sowieso niet, dus zijn stellige opmerking dat deze techniek op ALLE motoren werkt, die betwijfel ik om die reden ook wel).
  4. Is die man stiekem gewoon van Brembo of zo? Want als je zo gaat rijden door de Eifel, Sauerland, Schwarzwald, Alpen enz enz, dan slijt je wel wat blokjes en schijven.
  5. Er is toch op zich niets mis met: Kijken, Klaar zijn, Kanten, Kracht zetten? Kijken hoe de bocht loopt, zorgen dat je met de juiste snelheid aankomt, motor op de kant leggen, zoeken naar het einde van de bocht, APEX vinden naar de rechte lijn, uit-accelereren?
Wat zijn jullie ideeën over dit Trail Braking? Die meneer is bijna een evangelist over dit onderwerp.... Hij zou zonder deze techniek te hebben geleerd, zijn helm en pak aan de wilgen hebben gehangen... Vertelt hij in dit filmpje.

Zoeken op "Trail Braking" in Joep Tjoep geeft een Tsunami aan filmpjes. Onderhand denk ik dus dat ik dan kennelijk toch gek ben of het niet snap. Ben daarom benieuwd naar jullie gedachtes hier over....
 
En voor de volle €16,- alvast een zij standaard vergroter laten aanrukken uit China. Wordt nog een leuk wedstrijdje, wat is eerder hier, de zijstandaard vergroter uit China of de motor uit Berlijn? Ook het Central Lock gebeuren voor de navigatie is reeds onderweg. Die gaat het sowieso winnen van de vrachtauto uit Berlijn..... Want eenmaal in Amersfoort schijnt dat gedoe met een kenteken (uiteraard met de opleg letters) bijna een week in beslag te moeten nemen...
 
Laatst bewerkt:
Enfin, ik was weer eens wat aan het struinen over het Joep Tjoep gebeuren, struikelde ik over dit filmpje dat een verhandeling geeft over het maken van bochten.

De moraal: als je remt, duikt je motor, daardoor wordt de wielbasis kleiner en wil de motor makkelijker de bocht door.
Bekijk bijlage 1403433

Enfin, dan gaat dat bij mij toch malen.

  1. Onze fietsen zijn voorzien van Telelever en Paralever. Daardoor "duiken" ze sowieso niet. Maar wellicht veren ze wel wat in, zou dat de wielbasis dan ook iets verkorten?
  2. Maar zelfs als dat dan het geval is: dat is een eindig effect dunkt me, enkel als je vertraagd. Dus als je, zoals in dat filmpje beargumenteerd wordt, je een langere bocht hebt moet je wel heel lang blijven remmen om van dat effect gebruik te kunnen maken. Of bedoelt die meneer dat je het effect alleen benut om een bocht in te zetten?
  3. De meneer zegt dat mensen als kritiek op deze methode aangeven dat je ook gewoon op de motor kan afremmen. Maar dan "duikt" de motor niet (deden die RT's van ons sowieso niet, dus zijn stellige opmerking dat deze techniek op ALLE motoren werkt, die betwijfel ik om die reden ook wel).
  4. Is die man stiekem gewoon van Brembo of zo? Want als je zo gaat rijden door de Eifel, Sauerland, Schwarzwald, Alpen enz enz, dan slijt je wel wat blokjes en schijven.
  5. Er is toch op zich niets mis met: Kijken, Klaar zijn, Kanten, Kracht zetten? Kijken hoe de bocht loopt, zorgen dat je met de juiste snelheid aankomt, motor op de kant leggen, zoeken naar het einde van de bocht, APEX vinden naar de rechte lijn, uit-accelereren?
Wat zijn jullie ideeën over dit Trail Braking? Die meneer is bijna een evangelist over dit onderwerp.... Hij zou zonder deze techniek te hebben geleerd, zijn helm en pak aan de wilgen hebben gehangen... Vertelt hij in dit filmpje.

Zoeken op "Trail Braking" in Joep Tjoep geeft een Tsunami aan filmpjes. Onderhand denk ik dus dat ik dan kennelijk toch gek ben of het niet snap. Ben daarom benieuwd naar jullie gedachtes hier over....
Die meneer heeft wellicht gelijk als je op een zeer sportieve manier de motor gebruikt en dus de grenzen van (bocht)snelheid en hellingshoek opzoekt, ik hou het bij jou punt 5 ;)
 
Ik.vind het al knap van mijzelf als ik.punt 5 een beetje goed volbreng....

Voor de rest gaat remmen in de bocht tegen.alle logica in....tenzij je de motor toch rechtop kan zetten
 
En voor de volle €16,- alvast een zij standaard vergroter laten aanrukken uit China. Wordt nog een leuk wedstrijdje, wat is eerder hier, de zijstandaard vergroter uit China of de motor uit Berlijn? Ook het Central Lock gebeuren voor de navigatie is reeds onderweg. Die gaat het sowieso winnen van de vrachtauto uit Berlijn..... Want eenmaal in Amersfoort schijnt dat gedoe met een kenteken (uiteraard met de opleg letters) bijna een week in beslag te moeten nemen...
Toe maar, was dat allemaal meegenomen in het goedgekeurde budget?
Ik ben wel benieuwd naar de Navigatie vergrendeling, de pdf op de site is wat vaag.
 
Nou dat “trail braking” verhaal lijkt mij een beetje flauwekul eerlijk gezegd. Het percentage dat je wielbasis kleiner wordt lijkt mij 1a2% hooguit, zou dat nou zoveel verschil maken?

Maar ik ben geen motorfietsgeometriedeskundige dus wie weet.


Wat ik eerder denk is dat als je remt, je vanzelf met je bovenlichaam tegen de handlebars leunt. Zo wordt het makkelijker om een beeje meer links of rechts te duwen en wat denk je...................zo stuur je.

Tot zover mijn mening.
 
Terug
Bovenaan Onderaan