BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Het wiel zet je vast op 50nm met de steekas, onder een bepaalde spanning dus :+ Met het in-veren zorg je dat de vork spanningsvrij over de as zit.

Slinger geven om te kijken of alles soepel draait zei ik zodat er dan eventueel een vastzittende remzuiger(s) aan het licht kan komen.. :)

En een motor met telelever inveren zonder dat je de remmen gemonteerd hebt en aangeknepen hebt is best wel lastig :+

De essentie is dat je het vastzet nadat je even ingeveerd hebt en dat geldt met name voor de klembouten.
Ben met je eens dat het eerst monteren van de remklauwen het inveren een stuk makkelijker gaat en dus de voorkeur heeft.
Er is geen enkel bezwaar om het monteren van de remklauwen gelijk te doen met het monteren van het wiel en dit kun je ook direct definitief vastzetten.

Roelof.
 
BMW heeft voor diverse montage/demontage van delen speciaal gereedschap. Als je alle onderhoud en reparaties zelf doet en het dus ook regelmatig gebruikt is het uiteraard het beste/makkelijkste om die special tools te kopen. Maar voor incidenteel gebruik kun je ook als 'amateur' zelf gereedschap maken. Voor het demonteren van de lagerbus van de paralever aan de rechterzijde heb je een tooltje (zie hieronder, 8 581 + 8 582) nodig waarmee je de lager er uit klopt.
full

Dat kan dus ook met een stuk draadeind en een pijpsleutel. Simpel en doeltreffend. Het zelfgemaakte gereedschapje is er vaak ook eerder dan de leverancier het kan leveren. Een beetje creativiteit houdt je flexibel en doelmatig....
 
Laatst bewerkt:
De essentie is dat je het vastzet nadat je even ingeveerd hebt en dat geldt met name voor de klembouten.
Ben met je eens dat het eerst monteren van de remklauwen het inveren een stuk makkelijker gaat en dus de voorkeur heeft.
Er is geen enkel bezwaar om het monteren van de remklauwen gelijk te doen met het monteren van het wiel en dit kun je ook direct definitief vastzetten.

Roelof.


Ja, dat zeg ik toch. :+
 
Laatst bewerkt:
Misschien tijd om ook in een micrometer te investeren, daarmee kun je "om" het randje meten.....

Ik heb Jeroen z'n schijven met een 'gewone' digitale schuifmaat gemeten. Om 'om het randje' te kunnen meter zet ik twee stukjes van rubber een slangetje op de twee meetpunten. Na dichtschuiven en op nul zetten kun je prima indicatief om het randje meten. Ik zou niet op twee cijfers achter de komma nauwkeurig willen meten, maar om in te kunnen schatten waar ik ongeveer zit, is het een prima methode. Dat micrometertje voor remschuiven komt er nog wel eens, want dat is wel makkelijker.
 
Op het werk hebben wij een remskijfskeufmaat. (is Zaansch)
Is een schuifmaat met twee tandjes in zijn bek die je aan weerszijden van de schijf zet.
Via een slim verschoven deel (nonius) kan je dan de dikte aflezen op de liniaal van elk deel van de schijf.

full



Ikzelf gebruik twee moertjes aan beide zijden van de schijf waar ik de schuifmaat op zet en meet in het midden.
Aflezen en dan alleen de twee moertjes meten.
Het verschil is de remschijf dikte. :)


Voor dit soort bedragen ga je toch niet amateuristisch lopen hobbyen en je motor verkloten.

Inbus bit dop 22 mm - 55 mm 1/2

En laat het twee tientjes kosten, dat zijn de bedragen toch niet?


Het gaat helemaal niet om het geld, maar ook om uit te vinden hoe je dingen kunt repareren.
Een collega van mij (Benno Graas) is vanuit Kaapstad naar Wormerveer gereden op zijn Royal Enfield.
Hij heeft diverse keren door vindingrijkheid zijn reis kunnen vervolgen.
Zoals kroonkurken gebruiken als koppelingsplaten. (de rest lees je maar in zijn boek)

Ik vind dat veel leuker als op twee R1200GSsen een deel van de zelfde tocht rijden met begeleiding in 4x4 auto's, hotels en cameraploeg.
Bij hun ging het zeker om het geld en was het avontuur bijzaak. :Y

Zie ook Jeroen: in zijn beroep verdient hij een veelvoud van wat Oot maandelijks binnenkrijgt.
Hij gaat ook lekker zelf aan de gang om "amateuristisch zijn motor te verkloten".
Gelukkig leert hij een hoop van de hulp die hij zoekt en vindt en heeft hij de grootste lol en voldoening. :)
 
Laatst bewerkt:
ik dacht dat die riem pas na 80 k. vervangen dient te worden.

Ik zit al op de 95, dus binnenkort maar eens een riempje aanschaffen.
 
Om de 40... ;)

Maar eerlijk is eerlijk, aan de oude riem zie ik geen bijzonderheden.

Kijk je bij een auto, dan wil een riem na z'n kilometers soms best iets velletjes, of barstjes hebben, maar bij deze GSA-riem na 37.000 km eigenlijk nix (zichtbaar) aan de hand.


Op het werk zitten de meeste multiriemen er inmiddels 600 k. op.
De lettertjes zijn er af en in het rubber aan de binnenkant enkele breukjes.
Enkele zijn er geknapt, maar enkel en alleen door het vastlopen van één van de dynamo's of, bij de tweede riem, de aircocompressor.

Toch zien wij geen reden om ze te vervangen. :)
 
Laatst bewerkt:
Kwestie van een ding te gelijk veranderen en kijken of het effect heeft.

Mijn R is recent een keer afgeslagen toen ik afremde voor een T Kruising.
Dat was vlak nadat ik de injectie synchroon had gezet.

Daarna met wat koudere motor en zonder GS-911 eraan de synchronisatie nog een keertje over gedaan en toen geen problemen meer.

(als vacuüm meter de CarbTune III er aan gehangen)

Misschien toch de bougies er en keer uithalen, weet ik gelijk of ze nog los willen.
 
Ik ga er binnenkort eens langs met mijn velg. Beemer staat nu bij Motoport voor een servicebeurt.
Vanmiddag de velg afgeleverd bij Van der Wouden. Ik had een goed gevoel bij dit bedrijf :t en de kosten vallen me reuze mee, zeker ten opzichte van een nieuwe velg. En een 2e hands velg...tja, je weet niet wat daar mee gebeurd is... :/
Nu nog 2 weekjes wachten voordat ik 'm weer kan ophalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan