BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ron, bedankt voor je verhaal en uiteenzetting.
Het is me duidelijk nu.
Ik laat de standaard demper er lekker onderzitten.
Fijne zondag.
Vr Gr
 
Goedendag heren en dames van het goede leven.
Mag ik nog een vraag stellen aan de R1200RT rijders?
Heeft iemand van jullie ervaring met een andere demper op zijn/haar R1200RT?
Ik ben verzot op 2 cilinder motoren vanwege het heerlijke geluid.
Maar mijn R1200RT (2013) die maakt met haar toch originele fabrieks-uitlaat een best wel dociel geluid.
Niks mis mee, maar ik vraag me af of het veel verschil ten positieve uitmaakt als er bijvoorbeeld een Akrapovic opkomt.
Uiteraard heb ik al de nodige You Tube filmpjes bekeken, maar dat is toch altijd anders dan real live.
Iemand ervaring met een vervangingsdemper?
Vr Gr

Ik heb een Remus gehad en 2x een Akra.
En echt , dat is zoveel beter dan het originele pruttelpotje.
Laat je vooral niet weerhouden om er een echte uitlaat op te zetten, wat anderen hier ook beweren.
Kijk ook ff bij Bos, die hebben een model waarbij je de klep traploos kan verstellen.
Een maat van mij heeft er 1 op zijn GS.
 
Als de performance (verbruik/power) nou significant zou veranderen met een andere uitlaat, dan was ik wellicht nog te verleiden om de standaard uitlaat te vervangen. Mij persoonlijk interesseerd het geluid helemaal nul-komma-nix. Ik luister toch naar muziek, hoe minder herrie mijn RT maakt, hoe beter mijn muziek klinkt.
 
You're welcome !

Ik heb wel vanaf dag 1 die klep in de uitlaat losgekoppeld van het stekkertje. Geeft een iets fruitiger geluid.

Klep staat derhalve altijd in de horizontale, open positie. En gaat niet, direkt na het op contact zetten, ongeveer tot aan ca. 4300 toeren, zielig op een kiertje staan... ;)
Sporadisch maakt dat klep ding muziek als ik het contact aanzet. Toch dat stekkertje maar eens lostrekken.
Waar zit die stekker ergens Ron?
 
Ik heb een Remus gehad en 2x een Akra.
En echt , dat is zoveel beter dan het originele pruttelpotje.
Laat je vooral niet weerhouden om er een echte uitlaat op te zetten, wat anderen hier ook beweren.
Kijk ook ff bij Bos, die hebben een model waarbij je de klep traploos kan verstellen.
Een maat van mij heeft er 1 op zijn GS.

Hiero met Akra. En zonder kat (remus bochten). En zonder uitlaatgasklep.
Ben het met Ron eens dat zonder db-killers het teveel wordt.
Maar ben het niet met Ron eens dat zijn Akra hetzelfde klinkt als de standaarddemper. Het geluid op het filmpje klinkt toch al beter dan standaard. Maar missschien is het verschil te klein voor wat men verwacht.

En de muziek klinkt door de speakers prima in combi met de akra :9

Erg groot voordeel van wat 'meer' volume is toch ook wel het filerijden.... :]
 
Enfin, het knipperlichtje was dan eindelijk binnen. Ik had geen Track&Trace gekregen, daar naar gevraagd. Krijg meteen een antwoord met een linkje die vermeld dat het dingetje vandaag kwam.

Start:
2018050314280181-DE90051D-0DE4-4D4D-9D16-38D822C63D85-M.jpg


Verduiveld, hoe zat het ook al weer? Google-en wordt een mensch niet vrolijk van. Een sujet van twijfelachtig allooi bezwoer dat het benodigd was de ruit en het tupperware ter voorzijde in zijn geheel te verwijderen ten einde een nieuw knipperlichtje te monteren.

Gelukkig had ...Ron... mij twee jaar terug om deze tijd zo ongeveer getipt over hoe het tupperware gebeuren los gaat ivm de Blauw Spuit Operatie.

Beetje prutsen linksboven in het spiegeltje...
2018050314280181-F3CA4AD6-5DA1-4C27-A4C5-03D3A5C5A1F2-M.jpg


Verbaasde me weer dat het hele ding door slechts 1 boutje op zijn plek gehouden wordt...
Nou ja, mocht het boutje los trillen, dan valt het knipperlichtje er niet zo maar af, er zit nog een draadje aan:
2018050314280181-3974BA4C-498F-4E4A-AFF9-F52651E58C34-L.jpg


Stekkertje los en dan ligt het spul op de werkbank
2018050314280181-91C0D30E-5EED-41BD-8A25-04C6E9416945-L.jpg


Clipjes even overzetten en het oranje bolletje er maar uit gesloopt, ons ben zuunig, je weet maar nooit waar het goed voor is...

Wel een gedoetje om dan dat ene boutje weer in het gaatje te prutsen, maar met wat geduld zit het ook zo wel weer in elkaar:
2018050314280181-A1A12F79-56BE-4F58-B046-2EDACAA015AE-L.jpg


Glaasje rechts is nu wel tikje helderder dan glaasje links, iets dat de tijd vast wel weer zal weten te fixen.
 
Als rood nou jouw kleur is... en jij mij n.b. op weg geholpen hebt om het Tupperware los te halen.... zodat mijn Thunderbolt Grey in Sidney blauw kon worden omgetoverd... en het adresje waar mijn spul vak kundig en vriendelijk geprijst gespoten is (dank Roelof voor de tip!)... op slechts een half uuRTje van je huis is... is het dan niet een idee om zelf met de PolaRT en torx schroevendraaieRT in de weer te gaan?
 
En weer terug van 5 dagen Vogezen. Deze 5 dagen is een week van uitersten. Beginnend met regen, vervolgens door naar hagel, nachtvorst, ijs bovenop de berg, korte broek in de zon tot de laatst dag met een zonnebril op naar huis rijdend.
Alles tussen -1 en + 25 graden, maar wel genoten van het rijden!
 
Mooi verhaal Ron! Fijn dat de bak ook weer lekker schakelt!

Sidney gaat 22 mei poosje logeren in Ede, 60k beurt en de velgen antraciet gepoedercoat.

Zelfde dag gaat Pumaatje poosje logeren in Nieuwegein. Anti Roest behandeling.

Mijn hele vloot dus pleite, gelukkig is er nog gedeelde RooS..
 
Sidney toch maar ff eerder naar de beurt. Vandaag schoot ze twee keer spontaan uit de 5. Daarnaast was ik ff vergeten dat na de vakantie Sidney halen niet helemaal matcht met de VRO die ik op Sidney en Karin op RooS ga doen op 3 juni... Hopelijk kan MSA het er nog tussendoor fietsen..
 
En Sidney alweer opgehaald van de beurt. Met hagelnieuwe bandjes. Weer de Dunlop Road Smart 3. Onder het motto: If it aint broken: don't fix it!.

Waar voorheen er een euforisch gevoel zich van mij meester wist te maken als ik nieuw rubber mocht inwijden, bleef de sensatie nu nogal vlakjes. Dat had vooral niets met het gemak te maken waarmee ook het nieuwe setje RS 3 slofjes zich door de bochtjes laat wurmen. Het is inmiddels het 4e setje dat ik mag inwijden (2e op de RT en er zit ook een relatief vers setje op de verse RS waar de vorige minder verse RS bij aflevering destijds toch ook van een vers setje RS 3 rubber was voorzien).

Het heeft er vooral mee te maken dat de vorige banden, ondanks makkelijk aan te wijzen ernstige tekenen van slijtage en eigenlijk toch ook wel sporen van dat vermaledijde "Cuppen", met hun dikke 16k aan rijervaring zich nog altijd belachelijk goed gedroegen. Hooguit dat een dikke laag nattigheid op het wegdek een fractie minder grip gaf dan toen de bandjes fris en fruitig onder de RT waren geknutseld.

Enfin, uiteraard de eerste kilometers daarnet wat beschaafder gereden dan te doen gebruikelijk. Vanavond even naar zusterlief de puppies portretreren en het rubber wat meer inwijden. Want na onze vakantie in Sicilië staat een VRO Op Maat cursus op de rol en dan is het wel de bedoeling dat de RT plat op haar zij kan zonder dat ze gaat schuiven/glijden.
 
Na de vakantie ook de jacht openen op een betaalbare edoch kwalitatief goede en betrouwbare heftafel, liefst een occassie. Eerste klusje na het Heimbach weekend wordt dan de wielen van de fiets schroeven en inleveren bij MSA voor een poedercoating. Terwijl de velgjes dan opgeknapt worden, ga ik met de fiets in de weer om met een dremeltje de pekel sporen zo veel als mogelijk weg te poetsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan