BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ik herken dit wel Jeroen.
Voor mijn werk via de A6 naar Amstelveen.....wat een gekkenhuis en haast op de weg. En allemaal ten koste van fatsoen, geduld en een beetje beschaving in het verkeer.....verschrikkelijk. !!
 
Gister interessant RT dagje gehad. ‘s Ochtends naar het bemanningencentrum te Schiphol, de directeur van de Air France KLM Holding kwam zich voorstellen en vragen beantwoorden. De man is Canadees van “De Engelstalige Kant”, dus ik wilde wel ff heen.
462A4E49-F207-461A-9C1C-7EB74901A245.jpeg

Vreemde plek om pauze te houden tijdens de rijlessen...
Beetje burgerlijk ongehoorzaam is het zooitje ongeregeld motor chauffeurs wel (ik incluis)
1FB2CB3A-5FE1-461E-B45F-06B10B864041.jpeg

Bij 1 bord was “25-01” niet afgeplakt. Dus nam iedereen, ik incluis, aan dat het dus open was. De mannen die ter rechterzijde met de stoep in de weer waren schudden wat meewarig het hoofd toen ik ter linkerzijde langs de afzetting manoevreerde om de fiets droog te stallen. Ik zou er maar anderhalf uur staan. In die tijd was de stoep tot links nooit open getrokken. Maar wel 2 hagelbuien over gekomen.
Na afloop het plan om via collega die in Amsterdam woont en vorige week op bezoek was geweest om op mijn vleugel te spelen en zijn partituur op de vleugel had laten staan, naar piano les in Zaandam.
Dikke chaos in Amsterdam, een tunnel dicht. Gelukkig kan Siri voor mij weer een telefoonverbinding tot stand brengen als ik haar dat vriendelijk vraag na de meest recente firmware update van de Sena 20S (die vanaf iOS 10 me plotsklaps de gekste dingen vertelde als ik wilde bellen, tot aan “zoekt u hulp bij zelfdoding? Ik kan u de volgende websites aanbevelen...” aan toe). Mijn collega kletste mij vakkundig om de opstopping heen. Ik dacht op enig moment ff slim te zijn en stoepje op te gaan. Droge trottoirbanden meermaals schuin gepakt. Kwam er achter dat hagel het spul net ff te glad maakt. Sidney op heur zijkant, lang leve de valbeugels. Maar tot mijn grote verassings stopte 3 auto’s onmiddelijk en binnen 15 seconde na mijn suffe aktie stond Sidney weer rechtop. 1 makker, onder de tattoo’s, voegde met vet Amsterdams accent toe: “Geeft niets maatje, ik ben dit wel gewend”. Kortom: er is gelukkig ook nog een beschaafd deel onder de medelanders!

Enfin, ff bij mijn collega op zijn Yamaha C6 (2 meter 30 vleugel genot) gepingeld, op naar Zaandam.
Zowaar zinvolle verkeersinfo op het display van de navigator VI (ook geüpdate, verkeersinfo komt via de Smartlink vanaf de EiFeun het kastje binnen). A10 oprit richting Zaandam afgesloten.
De navigator kletst me daar wel ff omheen.
0EADFBC7-E242-4FDB-942B-CC397C6114DF.jpeg

Er lag nog wel een beste sloot tussen mij en de piano docent (Lucas de Bruin, Google die man maar eens). Met het pontje. Rijkelijk gevulde pont mevrouw stapt op de rij wachtenden af met mobiele pin unit (“alleen pinnen!”) en negeert mij hartstochtelijk, ondanks mijn gezwaai toen ze mij letterlijk links liet liggen. OK. Dan rij ik zo de pont maar op. Daar wordt ik in een taartpunt vormige vrije ruimte gedirigeerd. Maar wel taartpunt van het formaat “Niet te groot stuk aub, ik probeer af te vallen!”. Kortom, ik stond ingeklemd dus kon ook op de boot niet de kosten van de overtocht voldoen.
“Schipper mag ik overvaren, ja of nee? Moet ik dan ook geld betalen, ja of nee?” Kent u dat liedje nog?
Gelukkig was de terugreis “uneventful”, afgezien van een pittige hagelbui op de helm.
 
@Foto 1: betaalt jouw beroep zo slecht dat er een bijbaantje nodig is ? Je heb ooit eens geroepen dat je collega's veel alimentatie betalen, misschien is dat de reden. Ik zie het bij buschauffeurs wel vaker dat ze rijles geven.

@Foto 2: aah, pont Hembrug …. Althans zo heette het toen ik elke dag op de Puch met hoog stuur deze pont nam naar de zeevaartschool. Toen lag de brug er nog. Nu gaat de trein door de tunnel.


Vandaag door een driftig kereltje in Polootje bijna met RT en al omver gereden. ..

It wasn't me.
Heb al jaren geen Polootje meer ;)
 
Laatst bewerkt:
Best wel heel bijzonder, voor het eerst dat ik de motor half februari uit de winterslaap haal.
Geen pekel, 16 graden, bijna geen wind, wat heb je nog meer nodig voor een lekker toertje :]
 
Best wel heel bijzonder, voor het eerst dat ik de motor half februari uit de winterslaap haal.
Geen pekel, 16 graden, bijna geen wind, wat heb je nog meer nodig voor een lekker toertje :]

Wacht ff, dit is toch het RT topic? Dat is juist mn wintermotor! ;) op wat voor motor kan je het beter de gehele winter uithouden?

Maar fijn dat je weer aan het rijden bent, vitamine M gemist? :)
 
Morgen ga ik naar de motorbeurs. Ik laat de RS toch nog maar in de schuur staan, hier in de buurt is onlangs nog gestrooid. Dus de RT gaat die kant op. Vorige 2 edities dacht ik dat het wel goed aangegeven zou zijn, hoe bij de Motorparkeerplaats te komen. Bleek in de praktijk vanuit Lage Vuursche wat tegen te vallen. Nix geen bordjes of zo. Beide keren maar over het fietspad gesukkeld en daarbij niet door een motoragent of verkeersregelaar vermanend aangesproken. Laatste stukkie motor aan de hand.

Deze keer me goed voorbereid, dus de website van de motorbeurs op de computer bekeken want op de mobiele versie wordt je niet wijzer. KNMV verzorgt een gratis motor parkeerplaats en bij aankomst krijg je als motorrijdende bezoeker zowaar een gratis bakkie pleur. OK. Hoe kom ik daar dan? "Houd voor de motorparkeerplaats het volgende navigatieadres aan: Weg der Verenigde Naties, route 200, hal 3 bij deur 208 naar binnen.". Nou, mijn Navigator VI kon daar niet mee uit de voeten. Wat een mooie tijd leven we toch in: Google is je vriend:
2019-02-16.png

In Basecamp vlaggetje gedrukt bij deur 208. Blijkt dat ik afgelopen keren vanaf de andere kant naar de beurs ben gereden. Vandaar waarschijnlijk geen bordjes gezien. Ben benieuwd morgen.
De missie: slotje scoren voor de Navigator VI houder op de GS van Karin. Kwijlen naar de nieuwe blauwe RS. FF op zitten. Klushandschoentjes. En met twee maatjes wat Duuukaaties bekijken. Want die twee zijn DucatiFielen. Er zijn vast ergere ziektes.
 
Parkeren op Schiphol bij het Bemanningen Centrum is ondertussen een stevig dingetje geworden. Het bewuste motorhok gaat tegen de vlakte. Er zijn een paar stoeptegels neergekwakt (niet geheel vlak ook) naast het te slopen hok. "Tijdelijke Motorstalling" staat daar bij. Nou, de RT komt daar niet te staan... Los van het feit dat dit met mijn voorkeurmeldingstijden niet gaat. Want vol.Schiphol hult zich in stilzwijgen wanneer gevraagd wordt hoe lang het duurt voordat er een nieuwe locatie geregeld is. Vrees dat het zomaar een paar jaar kan duren. Zo lang zoek ik mijn heil wel onder de G-Pier. Beste tippel van een dikke 5 minuten. Afgelopen week kon ik er steevast de motor kwijt. Hou mijn hart vast voor die parkeermogelijkheden wanneer het structureel lekkerder weer gaat worden...
g-pier.JPG


Oh ja, wat dappere dodo's hebben het "Verboden te Parkeren ivm Sloop" bord genegeerd. Die motoren zijn weggesleept.... Ik stond toen al onder de G-Pier...
 
Ik kwam vanmorgen de RT tegen in het koetshuijs.
Hij keek een beetje zielig. Tot mijn grote schrik zat een dikke laag bagger van 2018 er nog steeds op. :$
Dus maar even onder de douche gezet en aan het 220-12 infuus.
Tsja en als je hem dan start moet je natuurlijk wel de motor goed warm laten draaien. })
Dus de lederen box aan en lekker zo'n 80 km. door het Noord-Hollandsche getoert.
Natuurlijk wel de bandjes gevuld met Texacolucht.
Was lekker met 15 graden.
 
Ik heb nog een paar stuurhandel klembeugels van een GS liggen.
Deze kun je gebruiken op je RT om bijvoorbeeld extra spiegels te monteren.
Ook kun je op deze beugels een RAM mount monteren voor montage van bijvoorbeeld een navigatie.

Stuur maar een berichtje als je geïnteresseerd bent, prijs komen we wel uit.

Groeten,
Robert
 

Bijlagen

  • 20190117_100754.jpg
    20190117_100754.jpg
    49,3 KB · Weergaven: 12
  • 20190117_102729.jpg
    20190117_102729.jpg
    66,3 KB · Weergaven: 16
  • voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    207,6 KB · Weergaven: 13
Ik heb nog een paar stuurhandel klembeugels van een GS liggen.
Deze kun je gebruiken op je RT om bijvoorbeeld extra spiegels te monteren.
Ook kun je op deze beugels een RAM mount monteren voor montage van bijvoorbeeld een navigatie.

Stuur maar een berichtje als je geïnteresseerd bent, prijs komen we wel uit.

Groeten,
Robert
Ik heb belangstelling en heb je een PB (Conversatie geopend) gestuurd.
 
Gisteren opende de BMW Motorrad dealers het seizoen.
Ongelofelijk: mijn eigen dealer had geen enkele nieuwe R1250RT staan, allemaal uitverkocht.
Een paar 2e hands RT's en een toonzaal vol 2e hands GS.
De RT's en GS'en gaan weer als zoete broodjes over de toonbank.
Ik hou het nog even bij de R1200RT (2017) :)
 
Bizar.... Ik heb paar maanden terug het genoegen mogen smaken tijdens de onderhoudsbeurt van mijn 2017 R1200RS LC, een rondje te doen op een R1250RT, er stonden in de werkplaats ook nog een paar exemplaren die werden klaar gemaakt voor de showroom. Zal een dezer dagen eens langs gaan, buurten om te zien wat zij "On Stock" hebben. Zou zomaar kunnen dus dat ook zij de "voorraad modellen" al op de weg hebben. Waarschijnlijk zijn er wachttijden voor uitlevering van nieuwe exemplaren. Langs die kant kan je dus wel zien als gewone burger dat het wel beter moet gaan met economie....
 
De sleutel voor het sleutel-loos rijden lijkt een batterij vreter geworden te zijn.
Een paar weken terug, zeg maar na de winterstop gaf de cockpit aan dat de sleutel batterij leeg begon te raken, niet heel gek na 2 jaar. Batterij uit eigen oude voorraad erin: nog steeds batterij indicatie, spanning gemeten en die was wel een beetje laag.
Nieuwe echte Varta gekocht, gemeten spanning prima, contactjes in de sleutel opgepoetst en batterij geplaatst: batterij indicatie was weg.
Nu 2 weken later weer batterij indicatie, morgen maar weer een batterij + reserve kopen.
Voor de BMW dealer een onbekend fenomeen.
Iemand anders met zo'n ervaring?
 
Bij mijn GSA ook gehad, tot 3x toe een batterij vervangen. Waren cheap-@ss batterijtjes. Daarna een Duracell bij de bouwmarkt gehaald en die doet het nu al weer een poosje.

Kan het zijn dat in je zak tijdens het rijden een van de knoppen wordt ingedrukt?
 
Wouter, ook ik had het probleem dat de batterijen snel op waren.
Bleek achteraf dat ik er elke keer knoopcel 2025 i.p.v. 2032 in propte.
Maak jij per ongeluk dezelfde fout?.

Groet Ab
 
Laatst bewerkt:
De batterij is wel degelijk een 2032, merk is trouwens Duracell in plaats van Varta zoals ik eerder schreef met een ver-weg verval datum.
Tja de enige mogelijkheid die ik ook bedacht had is het onbedoeld indrukken van de knopjes in mijn jaszak.
De laatste aankoop bleek een duo-pak, zometeen gaat de tweede batterij in de sleutel en zal ik de spanningen nog eens meten.
 
toch niet de batterij bij zowel de min als de plus vast gepakt met je vette vingers? :+
 
2-weken oude batterij spanning is gedaald naar 3.01V, een nieuwe batterij is 3.3V.
Zonder vette-vinger-afdrukken de nieuwe geplaatst, ik ga het weer afwachten.
En het is echt een 2032.
 
Gisteren even de cruisecontrol getest.
Deze sloeg af als ik over een hobbel reed.
Bleek het microswitchmechanisme in de koppelingshandel te zijn: deze wordt bediend doordat de koppelingshendel tegen een flinterdun plaatje aan drukt.
In de loop der jaren war het plaatje krom gegaan, zodat deze de switch niet meer goed indrukte. Plaatje weer goed gebogen een het werkt weer :)
 
Heb je ook gekeken of de AB een meetbare lekstroom heeft als deze in rust is?
Stukje isolatieband rond de zijkant van de batterij geplakt en zo in de sleutel geplaatst, daarmee was ik in staat de stroom te meten:
  • In rust met de Fluke multimeter 0 mA (wel wat zichtbaar in uA bereik).
  • Met een knop in gedrukt loopt er stroom zoals te verwachten.
Vanwege gebrek aan handen heb ik geen stroom getallen genoteerd.
Het zou goed kunnen dat de ontgrendel knop (die zonder BMW Logo) wat gehaperd heeft, deze leek aanvankelijk niet of nauwelijks een voelbare "klik" te geven, na wat gemorrel is er weer een voelbaar schakelpunt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan