BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Tis echt reteknap wat de BMW ingenieurs elke keer weer voor elkaar boxen.
Je denkt dat het niet beter kan en toch presteren ze dat keer op keer.. Ik ben van 1150 twinspark naar 1200 naar 1200 DOHC naar 1200 LC naar 1250 gegaan.
En elke keer is de verbetering treffend.
En ja het chroom is ook ff wennen, ben van plan om het niet te poetsen. Tis per slot van rekening geen Harley.
 
Aan de achterkant ook wel te zien.
Band was nog relatief vers, maar die Michelin's zijn in de basis gewoon al hartstikke plat.
Hier de Michelin Pilot Road 4 GT banden van mijn R1200RT-LC.
Beide rond de 15.000 km verreden, inclusief zo'n 6000 km Frankrijk/Spanje.
Geen cuppen, voor mooi rond, achter misschien wel iets vierkant maar verklaarbaar door relatief veel snelweg km.

Voor:
1390179


Achter:
1390180
 
Geen cuppen...???

Ik wil niet vervelend doen, maar zowel voor- als achterband zijn toch echt wel degelijk aan het cuppen.
Bij de voorband zie je toch echt de opstaande kantjes, en bij de achterband de 'ingezakte' delen.

Maar goed..., maakt ook verder niet uit.
De 1 loopt bijvoorbeeld prima in schoenen van Van Lier, en mijn voeten voelen zich altijd er prettig in schoenen van Van Bommel.

Het is allemaal zo persoonlijk is als wat.

Maar ik kan je foto's (uit eigen doos) laten zien, hoe beroerd die Michelin's er uit gaan zien..., bij mij komen ze er NOOOOOOOIT weer onder.
Er zijn bij de voorband wat hoog/laag verschillen in de profiel stukjes, dat kan ook niet anders met de rij richting, de richting van de groeven en hoe het rubber over de weg geduwd wordt. Je ziet ook dat de indicators aangeven dat de voorband bijna op is.
Achter zitten er misschien wat minimale hoogte verschillen en hier en daar ontbreekt een stukje rubber, ook dit noem ik liever de normal slijtage.
Van mij mag je het ook cuppen noemen, van een fabrieks-af vierkante band is zeker geen sprake.
 
Ik heb een R1200RT uit 2012 op het oog, uitrusting:

Verwarmbare buddyseat
Boordcomputer
Uitrustingspakket Veiligheid
Bandenspanningcontrole (RDC)
Verwarmbare handvatten
Cruise control
Electronic Suspension Adjustment (ESA)
ASC

met 40K Km op de teller.
6 maand garantie.


Dingen waar ik op moet letten als ik m in het echt ga bekijken?
 
Ik heb een R1200RT uit 2012 op het oog, uitrusting:

Verwarmbare buddyseat
Boordcomputer
Uitrustingspakket Veiligheid
Bandenspanningcontrole (RDC)
Verwarmbare handvatten
Cruise control
Electronic Suspension Adjustment (ESA)
ASC

met 40K Km op de teller.
6 maand garantie.


Dingen waar ik op moet letten als ik m in het echt ga bekijken?
2012 betekend een DOHC model (het laatste type met alleen olie koeling), prima motoren!
De km stand is mooi voor de leeftijd.
Is de koop bij een BMW Motorrad dealer?
Is de onderhouds historie bekend en is onderhoud volgens het boekje uitgevoerd bij een BMW dealer?
Met 6 maanden garantie (bij een BMW dealer) kan er weinig misgaan.
Maak in elk geval een lange proefrit.
Hier wat ervarings aandachtspunten:
  • Pekel schade (voor poten, cardan, velgen, voorzijde motor blok), dit is puur optisch en verlaagd de prijs.
  • Status en leeftijd van de banden.
  • Status van de rem blokken.
  • Contoleer de radiateur op echte schade (enige schade is normaal omdat het ding nogal open en bloot in het vooronder zit).
  • Controleer de voorpoten op olie lekkage.
  • Status van diverse rubbers (bij het cardan, aansluitingen van sensor kabeltjes).
  • Werking van ALLE schakelaars in de armaturen (test alle functies, inclusief de cruise control aan/uit - up/down, er is een serie slechte schakelaars geweest). Testen van alle functies is lastig, minstens de controle indicaties moeten reageren.
  • Werking en status van het windscherm.
  • Kijk of er geen condens in de teller klokken aanwezig is.
  • Kijk onder buddy voor- en achter: heeft de dealer dat schoongemaakt of ligt er een berg zand en modder onder?
  • Accu status: lastiger te controleren, een echte koude start moet vlot verlopen (als de motor warm gedraaid klaar staat kun je er al niets van zeggen).
  • Heb je BMW boxer ervaring?
    • Inschakelen in de eerste versnelling om weg te rijden gaat meestal vrij luidruchtig, dat is "normaal".
    • Zeker bij stilstand een beetje gas geven, dan voel je dat de motor wat weg wilt kantelen, ook dat is "normaal" (na enige tijd merk je dat niet meer).
    • De R1200RT spiegels zitten wat ongebruikelijk: je kijkt gauw tegen je ellebogen aan, dat is een kwestie van wennen (vanaf 2014 met de de watergekoelde modellen is de plaatsing van de spiegels weer verbeterd).
 
Laatst bewerkt:
ja bij BMW-dealer, en ja onderhoud bekend (zal morgen nog wel even controleren ;) )

Dat is een mooie lijst, ga ik lekker langslopen, dank je wel!

Ja ik heb jaren R1100RT gereden voorat ik overstapte op de F800ST.
F800 schakelt ook best luid...
 
ja bij BMW-dealer, en ja onderhoud bekend (zal morgen nog wel even controleren ;) )

Dat is een mooie lijst, ga ik lekker langslopen, dank je wel!

Ja ik heb jaren R1100RT gereden voorat ik overstapte op de F800ST.
F800 schakelt ook best luid...
Het verschil tussen een R1100RT of R1150RT en de R1200RT-DOHC is zeer groot in positieve zin!
Uiteraard ook van F800ST naar de R1200RT is weer een wereld van verschil (gewicht, zwaartepunt, handelbaarheid en rijgedrag).
Veel succes!
 
Tis wel een bewuste keuze.
Woon-werk afstand van 150km enkele reis,
dan vind ik dat ik wel wat meer comfort en (wind)bescherming mag hebben dan op de F800.

Morgenmiddag de RT eens goed aan de tand voelen met een proefrit.
 
ja bij BMW-dealer, en ja onderhoud bekend (zal morgen nog wel even controleren ;) )

Dat is een mooie lijst, ga ik lekker langslopen, dank je wel!

Vraag specifiek naar de slijtage van de voor en achterremschijven. Hoever zijn ze van de slijtagegrens en hoeveel kilometer kun je verwachten er nog mee te kunnen rijden? Kwestie van even laten meten.

Sommige BMW dealers maken willen je wijs maken dat ze rond de 40K kilometer vervangen moeten worden.

Vooraf controleren voorkomt teleurstellingen :)
 
Vraag specifiek naar de slijtage van de voor en achterremschijven. Hoever zijn ze van de slijtagegrens en hoeveel kilometer kun je verwachten er nog mee te kunnen rijden? Kwestie van even laten meten.

Sommige BMW dealers maken willen je wijs maken dat ze rond de 40K kilometer vervangen moeten worden.

Vooraf controleren voorkomt teleurstellingen :)
Remschijven slijten niet op km basis maar op aantal- en soort rem acties: veel stads km of veel snelweg km zal aardig uitmaken voor het moment dat rem schijven aan vervanging toe zijn.
 
aanvulling op zaken om te controleren bij aankoop van die RT;
Met de motor op de middenbok, druk met de hand de remzuigers van de achterremklauw terug (gewoon de klauw richting het wiel duwen) en geef daarna een goeie slingering aan het wiel, je kan wat klak en klonk horen van de kruiskoppelingen in de achterbrug, maar de haakse tandwieloverbrenging moet verder redelijk stil zijn. Als je wel iets hoort, houd je hand dan even op de behuizing, als je dan duidelijk het lager voelt draaien is deze waarschijnlijk aan vervanging toe.

Allicht een beetje lastig voor een leek, maar een cardanrevisie is veel geld :)
 
Ik heb zelf geen ESA (gelukkig) maar ik zou die checken op werking.

Mijn RT afgelopen zaterdag de 190K beurt gehad. Bij elke beurt gaat er Forte 1 en 2 in maar had toch het 'wilde' idee om de injectoren ultrasoon te laten reinigen. Nou zeg wat een verschil! Heerlijke gasreaktie nu.

Veel pretkm's alvast Motomarz. Kopen die RT. Die motor is gemaakt voor veel km's!
 
Remschijven slijten niet op km basis maar op aantal- en soort rem acties: veel stads km of veel snelweg km zal aardig uitmaken voor het moment dat rem schijven aan vervanging toe zijn.
Daarom mijn advies: laat de dikte meten voor aankoop. Dan weet je hoever je van de slijtagegrens bent. Je zou de eerste niet zijn die een RT koopt met 40K kilometers, en bij 50K kilometers onverwacht een dure beurt voorgeschoteld krijgt. Met redelijk normale rijstijl red ik het zo 75-80K met de schijven.
 
Gewoon een aankoopkeuring bij een concurrent laten doen. Komt altijd wel iets naar voren. Ook als het niet ernstig is kun je het bij de onderhandelingen over de prijs meenemen.

Als het wel ernstig is, laat je hem staan.
 
Wat (ook) nog wel een 'dingetje' kan zijn bij de DOHC's, dat is de werking van de klep in de uitlaat (het ding zit net na de katalysator).

Zet je de motor op contact, dan moet je een 'krrr-krrr-krrr' geluid horen.
Die klep beweegt dan in een bepaalde positie (gaat naar bijna dicht... :/ ).
Bij mijn destijds nieuwe LC was die klep binnen een half jaar defect, die maakte een "krrr-krrr-jengel-ik-ben-niet-lekker" geluid.
Onder garantie een geheel nieuwe uitlaat gemonteerd gekregen (ik vond dat niet zo erg).
 
Heb vanmorgen een proefrit gemaakt.
Heb alle hierboven genoemde punten bekeken, en geen bijzonderheden kunnen vinden.

Geen reden gevonden om hem niet te kopen.

Dus, eh, nu staat ie hier in de garage.
Hahahh...van proefrijden wordt je hebberig, net al ik (daarom nog geen proefrit op een R1250RT).
Mooie machine in mooie kleur hoor, veel plezier er mee :t
Jaloers op garage.
Ik zie de Nederlandse politie ook nog op DOHC modellen rijden, die zullen ruim boven de 40k op de klok hebben staan. Geen idee eigenlijk wanneer zij een motor als "op" verklaren, 240k misschien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan