BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Het zal aan mij liggen, en ik weet het..., ; 'de bjoetie is in die aai, of die bie-holder', maar ik kan nog steeds de laatste versie luchtkoeler heel prettig waarderen.

Had m eigenlijk destijds gekocht, met het idee om m 3 jaar te rijden, en daarna over te stappen op een verse LC.
Maar omdat die eerste LC's mij motorisch totaal NIET konden bekoren, staat die 'ouwe' luchtkoeleRT er nog steeds... ;)

Plus dat ik (zelfs na al die jaren...) de snuit van de LC toch echt te lang vind... :/

Vorige week nog wel ff om een paar 'overjarige' (en toch nog niet gekentekende) LC-R1200RT's, en hele verse LC-R1250RT's gelopen, en er ff op de knietjes bijgelegen, maar..., de 'heb-factor' ontbrak compleet...

Als in : dan zal ik nog wel steeds tevreden zijn met de ouwe DOHC... :+
Luchtgekoeld zijn de oer boxers tot de /7 serie (R100).
De 4-klepper boxers vanaf 1995 (R1100) tot 2014 (R1200) zijn lucht en olie gekoeld O-)
Deze "oilheads" hebben allemaal één of twee radiateur(s) waar de olie tijdens het rijden mee gekoeld wordt.

Daarna kwam in 2014 de vloestof gekoelde (liquid cooled = LC) versie, eerst de R1200 en in 2018 de R1250.
Ik zal er wel overheen kijken, maar de instructieboekjes vermelden niet wat voor koelvloestof (koeivloeistof volgens sommigen) er in moet, ochtendwater zal formeel niet mogen.
 
Daarom mijn advies: laat de dikte meten voor aankoop. Dan weet je hoever je van de slijtagegrens bent. Je zou de eerste niet zijn die een RT koopt met 40K kilometers, en bij 50K kilometers onverwacht een dure beurt voorgeschoteld krijgt. Met redelijk normale rijstijl red ik het zo 75-80K met de schijven.

Dat haal ik niet, ondanks dat ik voor mijn gevoel extreem veel op de motor rem. Bij de aankoop keuring die ik destijds door MSA liet doen (ook een idee overigens als je een tweedehands op het oog hebt bij een particulier, zo'n aankoopkeuring) werd geconstateerd dat de remschijven voorbij de helft van hun leven waren. De motor was toen 4 jaar oud en had er pas 13.5 km opzitten... Bij de 50k beurt moesten ze er af. Maar ik heb goede hoop dat ik met dit setje wel tegen die 75-80k aan kom. Want als ze bij 13.5 km (hoe reden die twee vorige eigenaren met mijn RT eigenlijk? behoorlijk digitaal lijkt het: GAS OPEN, GAS DICHT, VOL REMMEN) op de helft zaten dan is die 36k die ik er mee gereden heb best aardig in lijk met 72k. Mijn smoes is dan dat ik ook door de pekel rij en daar gaan de schijfjes in ieder geval niet langer mee door leven....
 
Heb vanmorgen een proefrit gemaakt.
Heb alle hierboven genoemde punten bekeken, en geen bijzonderheden kunnen vinden.

Geen reden gevonden om hem niet te kopen.

Dus, eh, nu staat ie hier in de garage.

Hartelijk gefeliciteerd! De R1200RT DOHC is echt een top Woon-Werk machine. Men doet wel eens wat lacherig over bijvoorbeeld de zetel verwarming: ik vind het ge-wel-dig. Gisteravond (ja, ik moest vliegen ten tijde van Ajax-Tottenham, denk dat dit achteraf gezien best beter voor mijn gezondheid was) na 12-en terug naar huis standje 1 van zowel zadel verwarming als HVV. Wat een weelde. Ik heb ook een RS, maar als ik die onder gelijke omstandigheden moet rijden, dan moet echt de wintervoering in het pak. Bere onhandig want op de heen reis zweet ik me dan de tandjes. En voering los meesjouwen en steeds d'r in en d'r uit is ook niet handig. Met de RT doe ik de doortocht ritsjes op de heenreis open (wintervoering er uit) en op de terugreis dicht en dan de verwarming meuk aan. Het raam is ook geweldig. Heel fijn om bij regen naar beneden te doen als je tussen de file door moet hannesen. Zie je net ff wat makkelijker voor je.

De spiegelpositie went heeeeeeel snel. Ik heb in de hoek waar je normaal gesproken toch tegen je eigen handschoenen aan zit te koekeloeren, van die dode hoek spiegeltjes geplakt. Scheelt me een verrekte nek. Werkt echt subliem.

Ik hoop dat je net zo veel plezier van je aanwinst mag hebben als de meesten van hun RT hebben hier in dit draadje!
 
Hahahh...van proefrijden wordt je hebberig, net al ik (daarom nog geen proefrit op een R1250RT).
Mooie machine in mooie kleur hoor, veel plezier er mee :t
Jaloers op garage.
Ik zie de Nederlandse politie ook nog op DOHC modellen rijden, die zullen ruim boven de 40k op de klok hebben staan. Geen idee eigenlijk wanneer zij een motor als "op" verklaren, 240k misschien?

Ik heb de proefrit op de R1250RT al enige tijd geleden gedaan. Absoluut gaaf. Maaarrrrrr. Voor mij nog niet 20+k Euri gaver dan mijn DOHC. Het gekke is ook, na een paar keer woon-werk met de DOHC mis ik die extra power/souplesse/goodies van zo'n nieuw ding helemaal niet meer. Blijft alleen over dat ik de kleurstelling met dat bruine zadel wel heel mooi vindt. Maar ook daar ga ik echt geen 20+k Euri voor neer tellen.

En daar komt bij dat ik, net als ...Ron... denk dat ik ook een beetje een ouwe suffeRT ben die gehecht is geraakt aan mijn Personalized RT. Hechting zodanig dat ze zelfs een naam gekregen heeft.

En daar komt dan ook nog eens bij dat als ik behoefte heb aan dat LC geweld, er nog altijd een R1200RS in de schuur staat. De R1250RS durf ik dan weer niet te proefrijden. Want de kans dat daar hebberigheid door gaat ontstaat is me net ff te groot. En ik denk ook dat nog meer PeeKaa's en nog meer koppel misschien voor mijn persoontje beter is om niet te hebben. Want voor een ouwe suffeRT gedraag ik me op de RS dan weer net ff te vaak baldadig. Dat komt niet door mij. Echt niet. Dat komt door de fiets. Die nodigt daar toe uit. Echt waar. En dat heeft die dan wel weer gemeen met de R1250RT. Dus hunnie die een paar euri op de plank hebben liggen maar daar andere ideeën mee hebben: stel die proefrit uit!
 
Dank voor deze achtergrond info Ron, het verklaard eea. Mijn DeeOoHaaCee heeft me gister ook weer prettig van huis naar werk naar feest van vrienden en weer naar huis gebracht. Ff voor een paar auto’s langs afslag gepakt (want lange afslag en de sliert ging me te langzaam). Staat er op Dikke Bertha voor een paar tellen ook een snelheid op die RBW gevaarlijk is.... goede nieuws is; de bedenktijd of je dat wel wil/de bedoeling is, is met mijn goedzakkerige RT beduidend langer dan met de vinnige R1200S....
 
Ik rij eigenlijk altijd een proefrit van een jaar of 4 en begin dan weer opnieuw met proefrijden op een verse.
Is dat proefritprobleem ook de wereld uit.
 
Dank voor deze achtergrond info Ron, het verklaard eea. Mijn DeeOoHaaCee heeft me gister ook weer prettig van huis naar werk naar feest van vrienden en weer naar huis gebracht. Ff voor een paar auto’s langs afslag gepakt (want lange afslag en de sliert ging me te langzaam). Staat er op Dikke Bertha voor een paar tellen ook een snelheid op die RBW gevaarlijk is.... goede nieuws is; de bedenktijd of je dat wel wil/de bedoeling is, is met mijn goedzakkerige RT beduidend langer dan met de vinnige R1200S....
Ik ben erg voorstander van het oplossen van verkeers problemen (daar waar dat past) met even meer snelheid in plaats van verminderen van snelheid.
Wellicht spelen de immer in mijn hoofd spelende gedachten "hoe hinder ik zo min mogelijk het overige verkeer" en "problemen bij voorkeur achter mij laten" een rol.
 
En in dat kader gaan ze hier in de omgeving op 2 N-wegen trajectcontrole neerzetten.
Snelheid er uit halen, terwijl iedereen hier juist zo lekker van doorrijden houdt.

Dus ik ga maar vast oefenen met het gas onder controle houden. (lang leve de cruise control! )
Denk dat dat op de RT in elk geval beter gaat dan op de F800ST waar ik van af kom.
 
En in dat kader gaan ze hier in de omgeving op 2 N-wegen trajectcontrole neerzetten.
Snelheid er uit halen, terwijl iedereen hier juist zo lekker van doorrijden houdt.

Dus ik ga maar vast oefenen met het gas onder controle houden. (lang leve de cruise control! )
Denk dat dat op de RT in elk geval beter gaat dan op de F800ST waar ik van af kom.

Welke N-wegen zijn dat en wanneer is die trajectcontrole ingesteld? In dat kader, weet iemand al vanaf wanneer de Posbank dicht is voor motor verkeer in het weekend?
 
Welke N-wegen zijn dat en wanneer is die trajectcontrole ingesteld? In dat kader, weet iemand al vanaf wanneer de Posbank dicht is voor motor verkeer in het weekend?

N351 en N381.
Ze zijn bezig met het plaatsen van de palen,
Geen idee wanneer ze precies actief worden.

Zo, nu weer ontopic.
Morgen eerste woonwerk op mn RT :)
Zal even wennen worden in de files, de extra breedte.
 
N351 en N381.
Ze zijn bezig met het plaatsen van de palen,
Geen idee wanneer ze precies actief worden.

Zo, nu weer ontopic.
Morgen eerste woonwerk op mn RT :)
Zal even wennen worden in de files, de extra breedte.
Goed bezig!
Ik rij woon-werk meestal zonder de zijkoffers, gevoelsmatig scheelt dat en het scheelt zeker als je wat moet slingeren om bijvoorbeeld van baan te wisselen. Voor puur door de file maakt het niet uit, door de spiegels zit je al nagenoeg op koffer breedte. Ik rij wel met zo'n magnetron achterop :P
 
Goed bezig!
Ik rij woon-werk meestal zonder de zijkoffers, gevoelsmatig scheelt dat en het scheelt zeker als je wat moet slingeren om bijvoorbeeld van baan te wisselen. Voor puur door de file maakt het niet uit, door de spiegels zit je al nagenoeg op koffer breedte. Ik rij wel met zo'n magnetron achterop :P
Ik heb ook een tijdje de zijkoffers eraf gelaten omdat ik het idee had dat ik dan nét wat smaller was. Toen om de één of andere reden ze er weer op gedaan en er nooit meer afgehaald, en ik rijd net zo door de file. Als gemiddelde supersport al denkt dat het krap wordt pers ik hem er nog precies doorheen... kan vaak best.

De koffers zijn geloof ik een centimetertje breder dan de spiegels... maar de spiegels zitten op spiegelhoogte. In de praktijk zitten de spiegels meer in de weg dan de koffers.
 
Ik heb ook een tijdje de zijkoffers eraf gelaten omdat ik het idee had dat ik dan nét wat smaller was. Toen om de één of andere reden ze er weer op gedaan en er nooit meer afgehaald, en ik rijd net zo door de file. Als gemiddelde supersport al denkt dat het krap wordt pers ik hem er nog precies doorheen... kan vaak best.

De koffers zijn geloof ik een centimetertje breder dan de spiegels... maar de spiegels zitten op spiegelhoogte. In de praktijk zitten de spiegels meer in de weg dan de koffers.
Wat ik al zei, recht door de file heen maken die koffers niet uit (volgens het R1250RT boekje: 985 mm over de spiegels, 990mm over de koffers).
Als zoals hier en daar op de A4 de linker baan ophoud en je een baan naar rechts moet en weer filteren, dan scheelt het wel of je met- of zonder koffers tussen de auto's laveert. Ik gebruik die koffers alleen tijdens vakantie of als ik echt veel moet vervoeren, ze staan 10 maanden van het jaar op zolder.
Met een vorige motor ben ik in een file wel eens heel zachtjes van achter tegen mijn linker koffer aangereden, niet te houden dus: je wordt gewoon zachtjes omver geduwd en ik hing tegen de auto rechts van mij.
Vorig jaar een beetje fout om Parijs filteren op de Boulevard Périphérique vol bepakt ging ook zonder problemen, maar niet zo snel als links-rechts-links heen en weer filterende mannen in strak pak op de motor-scooters ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een tijdje de zijkoffers eraf gelaten omdat ik het idee had dat ik dan nét wat smaller was. Toen om de één of andere reden ze er weer op gedaan en er nooit meer afgehaald, en ik rijd net zo door de file. Als gemiddelde supersport al denkt dat het krap wordt pers ik hem er nog precies doorheen... kan vaak best.

De koffers zijn geloof ik een centimetertje breder dan de spiegels... maar de spiegels zitten op spiegelhoogte. In de praktijk zitten de spiegels meer in de weg dan de koffers.
In de jaren dat ik woon-werk verkeer rijd heb ik nooit de koffers van de R1200RT en de R1200RT LC eraf gehaald. Zelfs met de alu bakken van de R1200GS LC Adv en de huidige R1250GS compleet met alu bakken door de file. Al die keren misschien 2x stilgestaan omdat het niet zou passen.
 
Dagelijks woon-werk verkeer en idd geen probleem. En koffers heb ik er altijd op. Vind ik wel een geruststellender gevoel. ;-) En geeft minder schade bij 'iets' ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan