BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Niks aan verzonnen. Ron heeft zn posts inmiddels geleegd.


...zei ik toch... ?

We zitten zo'n beetje aan het eind van dit topic (gezien het aantal posts), dus dan mag de bezem er weer door heen.

En een beetje verzonnen was het (echt) wel... :Y

2500 geposte berichten, en dan zie je een binnenkant van een Mini Countryman, en een stukje dakspoiler van een Twingo..., ik zeg : is ook absoluut iets om je druk over te willen maken... :t
 
Dan ff over onze boxer RT’s: ik begrijp dus werkelijk niet waarom het dimlicht op de LC alleen de middelste H7 is en het groot licht de buitenste twee, daar waar het op de DOHC precies andersom is. Wat mis ik? Waarom deze keuze van BMW? Is dat om meer van die LED verstralers te kunnen verkopen voor LC’s? Want door deze set-up heb ik een smallere bundel dimlicht voor mijn snuit dan op de DeeOoHaaCee, die dus, how convenient, met die LED dingies (van BMW zelve €550,- ex montage) weer breder gemaakt kan worden..... ik vrees dat ik mijn vraag zojuist zelf beantwoord heb...

Tweede vraag: wie van jullie maakt ook mee dat bij een korte tussentijdse stop (brug omhoog) het ruitje wel plat gaat, maar niet meer overeind komt naar de gekozen stand die de ruit had net voor de korte stop (dus bij starten brug weer naar beneden)? Ik heb dit nu 3x gehad (nadeel van mijn binnendoor variantjes: best wel wat ophaalbruggetjes en met het bootjes seizoen zijn ze nogal eens open voor de bootjes)
Betreffende de koplamp heb ik al eerder gereageerd.
Mooie van de oer R1200RT waren het dubbele voor- en achterlicht: extra licht en ingebouwde reserve.
Ik vind de opbrengst van de koplamp op mijn LC wel voldoende.
Staat het op je 1250 wel op de juiste hoogte afgesteld? Er zit ook nog zo’n (wit) hoogte verstel hendeltje in het vooronder verstopt.

Koplamp draait niet actief mee op mijn LC, sinds mensenheugenis zit de RT koplamp natuurlijk wel aan het frame vast, niet aan het stuur.

Ik heb nog niet meegemaakt dat de ruit uit rust niet terug komt op de laatst ingestelde hoogte. In het gebruikers menu van mijn LC staat daar ook geen keuze, maar misschien wel in het service menu waar BMW dealer bij kan (daar zit ook de optie om de knippers niet automatisch uit te zetten).
 
...en zo krijgt de Topic-Politie z'n zin... :X


En wat de koplamp op n 1250 betreft..., dat is ook ECHT totaal niet relevant... :Y
Omdat een 1250 tenslotte GEEN 1200 is.

Want dit is een 1200 topic...

Simpel !

Wel ALLEMAAL graag bij de les blijven ; ja ?!

Anders komt de man met de hardhouten lineaal weer langs, en krijgen we wederom een flinke klats over de vingers...
 
Mhhmm. Met angst voor het lineaal dan hier toch maar mijn 1250 RT verhaal voor vandaag.
Het gaat over BMW9.

Want ik is nu de blije eigenaar van een hele mooie GS en van een vrouw met een slecht onderstel.
Daarmee heeft ze grote problemen en pijn om achterop de GS te klimmen. Nu kan je dat best een tijdje negeren, maar er komt een tijd dat het niet meer lukt.
Daarbij moet ik zeggen dat ik het ook leuk vind als ze mee gaat.

Dus na lang wikken en wegen...........,maar eens diep over een RT nagedacht. Ik wordt ten slotte ook ouder. Tevens zie ik jongelingen als Ron en Jeroen al jaren RT rijden,dus datmoet kunnen

Om een lang verhaal kort te maken, vandaag de demo RT in carbon zwart ( ik zie toch ook blauw erin) bij VH te A gekocht. Nog een paar aanpassingen en medio volgende week rijden we RT. ( oke, afscheid GS gaat pijn doen)
Vandaag ca 200 km proef gereden. RT 1250 is top fiets. Hennie is helemaal blij, opstap is
lager en zitplek is veeeel ruimerder.
 
...hij zegt 'jongelingen' tegen ons... ;)

En dan een heel verhaal tiepen, die GLK, maar gewoon glashard verzuimen dat er hier een heel fijn Overijssels glas water aangereikt is, en een snoeiheet glas thee gezet is, voor hun als proefrijdende 1200+ RT-ers... :/
 
Yep, ze dut met gemak hele kilometers weg.
En dan voel ik met regelmaat een BONK aan de acherkant van mn helm..., en dan weet ik alweer hoe laat het is... :/

Maar blijkbaar zit de menselijke balans zo in elkaar, dat je ook tijdens het dutten toch niet van de motoRT afkukelt... :/

Als ik trouwens vaker die BONK hoor, dan is het ook een mooie 'hint' om maar eens ff pauze te houden... :Y

Ik heb dat 1x meegemaakt met de zoon van Smuiger; die viel ook in slaap (of zoiets)
Ik kon hem nog net grijpen toen hij van de motor af zakte en er naast gleed met zijn helm net het asfalt raakte.
Het stoppen van de RT was nog wel een dingetje, omdat ik de koppeling niet kon bedienen.
Gelukkig liep het allemaal goed af; door zijn been op de linker koffer te duwen met mijn linker arm, bleef hij hangen.
 
...hij zegt 'jongelingen' tegen ons... ;)

En dan een heel verhaal tiepen, die GLK, maar gewoon glashard verzuimen dat er hier een heel fijn Overijssels glas water aangereikt is, en een snoeiheet glas thee gezet is, voor hun als proefrijdende 1200+ RT-ers... :/

P Jan Dorie.........Helemaal vergeten. En het was nog wel een schoon glas.
 
Ik heb dat 1x meegemaakt met de zoon van Smuiger; die viel ook in slaap (of zoiets)
Ik kon hem nog net grijpen toen hij van de motor af zakte en er naast gleed met zijn helm net het asfalt raakte.
Het stoppen van de RT was nog wel een dingetje, omdat ik de koppeling niet kon bedienen.
Gelukkig liep het allemaal goed af; door zijn been op de linker koffer te duwen met mijn linker arm, bleef hij hangen.

Hennie viel op de 6-pitter met hoge snelheid ook gewoon in slaap. Tot nu toe is ze er nog niet afgevallen.:]:]
 
Om een lang verhaal kort te maken, vandaag de demo RT in carbon zwart ( ik zie toch ook blauw erin) bij VH te A gekocht. Nog een paar aanpassingen en medio volgende week rijden we RT. ( oke, afscheid GS gaat pijn doen)
Vandaag ca 200 km proef gereden. RT 1250 is top fiets. Hennie is helemaal blij, opstap is
lager en zitplek is veeeel ruimerder.
Na ja, dat doet maar hier.... van harte Gerwin!
 
Ik wil een RT rijders topic, voor iedereen die RT van welke type of bouwjaar ook rijdt, gereden heeft, van plan is te gaan rijden, stiekem jaloers is op de RT rijder of alleen al RT kan spellen en het hele scala van serieus tot slap ouwehoeren om je gedachten te ordenen met een vleugje RT kan waarderen.
Ook oom of tante agent RT rijder is welkom zolang die alleen beroepsmatig de wet probeert te handhaven.
 
Hij zei jongeling ook over mij!

Vandaag mevrouw vd Berg ge-eRTee-taxiet naar hartje Utrecht alwaar ze had afgesproken met een vriendin. Zulks kan uiteraard ook per OV maar neemt dan grofstoffelijk 3x zo veel tijd in beslag. En daar kwam bij dat ik toch elke gelegenheid wens aan te grijpen om de RT sneller bij de 1.000 km beurt te krijgen (aldus mevrouw vd Berg), kon ik mooi ff taxiën.

Dat was haar “maiden ride” op de RT. Vering automatisch naar duo rit geschakeld, “mooiste RT ooit, maar dan wel met bruin zadel dat minder glad zal zijn en waarschijnlijk ietsje zachter. Verder zit geen enkele motor zo lekker achterop als de RT”. Nou denk ik zelf dat zo’n K1600GTL of zo’n Bagster of zo’n Goldwing minimaal net zo comfortabel gaat zitten voor de duo, maar ik laat mevrouw vd Berg graag in de gedachte hangen dat niets zo lekker zit als de RT, en over een maandje als dat bruine zadel er dan eindelijk is, dan zeker.

De RT zit sowieso beter dan de RS vindt mevrouw vd Berg. Dat ben ik eens. Dat zadel van “mijn speleding motor voor er bij” stond wel heel hoog op de lijst van “aanpassingen te doen”.
Die RS is gister (woensdag 17/7) opgehaald door mijn collega.
81C1A0B0-CCA6-4979-AE5F-E9D0D31440CC.jpeg


Hij is wel blij met zijn aanwinst en ik ben blij dat die topfiets bij hem terecht gekomen is. Hij heeft daar dus wel die LED lampies aan toe laten voegen.

Qua licht ga ik me eens in dat hexa hatsaflats gebeuren verdiepen. Bijv allebei de koplampen als dimlicht lijkt me feestelijk. Ik zal ook op zoek in het vooronder naar een lampverstelpikkie.
16CBDBED-6651-4A92-BEC6-189808627762.jpeg

RT is ook ingewijd als pakezel vandaag.

E54C585A-A0BD-4896-AD15-32333D985D50.jpeg


Dat inhammetje is handig: als ik de helm op doe, doe ik de bril ff af. Op de DeeOoHaaCee parkeerde ik de bril dan ff tussen de tanktas railtjes. De RS heeft die niet, dus op de jiffy kukelde de bril nog al eens op de straat. Bril op het inhammetje blijft keurig liggen. Op jiffy en ook op de bok! Vast dat de designeRT brildragend is..
 

Bijlagen

  • 1462B799-A978-4A59-B389-D8EB405C4C68.png
    1462B799-A978-4A59-B389-D8EB405C4C68.png
    209,3 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Bij de 1200 Lc zitten in de Kuip twee plastic dwarsstukjes, daar Kun je leds opschroeven en ze zitten dan op een erg mooie plek vond ik zelf.
Neem je een beetje kwaliteit led en sluit je ze bijvoorbeeld aan met een hexcan, dan heb je meer opties dan met de standaard Bmw lampen en Kun je toch gewoon via de Bmw-knoppen bedienen.
Ik had ze op de rt en nu ook op de gsa. Vooral het knipperen in combinatie met de waarschuwingslichten zorgt ervoor dat je bij filefilteren echt meer opvalt. En geloof me, ik heb het inmiddels in honderden kilometers file uitvoerig getest met en zonder led-lampen, met en zonder waarschuwingslichten aan.
Ik heb net ff zitten neuzen op die web-site van HexEzCan. Kan jij uitleggen hoe je de dagrijverlichting in het donker hebt aangekregen? Is dat “legaal”? Kan je middels die HexEzCan ook die andere 2 H7’s van BMW programmeren?
Ik denk dat ik LED’s in combi met de buitenste H7’s in Dimlicht stand zou willen en dan de middelste voor groot licht. Is dat zo te programmeren met een HexEzCan?
 
...zie ik nou een blauw AH winkelwagentje op een foto staan..., pfhoeh..., dat is het haRTgrondig tarten van de RFP (RoyalForumPolitie)..., you've got some serious lef, Jeroen ! :Y

:+


Gisteravond (ook) nog ff zitten zoeken (in 1 van die persoonlijke oude dozen) naar de eerdere RT van broeder GLK..., want hij roept wel dat hij nu een soort van 'oud genoeg' (ofzo) is voor een RT..., maar een jaar of 10 (ook weer : ofzo) geleden was hij dat ook al... :+

...hij dacht dat 'we' dat vergeten waren natuurlijk..., maar NIETS is minder waar !! :N
 
1) P Jan Dorie.........Helemaal vergeten.

2) En het was nog wel een schoon glas.
1) geeft niet..., ik help je er graag aan herinneren... ;)

2) ...ja..., die mazzel had jij maar mooi..., ik vond er inderdaad nog eentje ergens op dat bovenste plankje van de dat ene keukenkastje, daar waar je eigenlijk nooit bijkomt... :+
 
Laatst bewerkt:
Dat je dus mooie passende binnentassen hebt. Zelf scan. Boodschapjes met verstand netjes in de tassen ge3Dpuzzeld. En dan semi hardop denken: nou maar hopen dat het scan kassa ding het niet net nu precies tijd gaat vinden voor een controle.... want dan natuurlijk juist wel.
Dit aan scankassacontrolemedewerkeRT gezegd. Prompt scant ze vlotjes en plaatst mijn 3D puzzle netjes terug zoals ik hem had gemaakt.

Topkoffertas nog vd DeeOoHaaCee, zijtasjes mocht ik ruilen voor de RS zijtasjes. Zijn toefje sjieker met vakjes en ritsjes en logo metalen dingie. En fractie kleiner. Gelukkig passen de helmen in de zijkoffer. Twee in de topkoffer moet theoretisch ook kunnen.

En: alle genoemde koffers zijn krek precies eender aan de R1200RT LC koffers, kleurtje lampje bumpertje daargelaten
 
Ff domme leken vraag. Zo’n H7 halogeen lampje, dat is toch grootlicht en dimlicht in 1 lampje? Maw, dan zou de functionaliteit toch theoretisch zo moeten kunnen worden ingesteld dat de twee buitenste dimlicht doen en de middelste groot licht? Want in dat geval weet ik niet of ik die LED’s wel wil hebben, hoewel dat gestroboscoop in dat promo filmpje dat E-V postte echt wel bijdraagt aan “gezien worden”.... en hier en daar door oto mobilisten ook wel “irritant” gevonden worden vermoed ik dan ook wel...
 
Ff domme leken vraag. Zo’n H7 halogeen lampje, dat is toch grootlicht en dimlicht in 1 lampje? Maw, dan zou de functionaliteit toch theoretisch zo moeten kunnen worden ingesteld dat de twee buitenste dimlicht doen en de middelste groot licht? Want in dat geval weet ik niet of ik die LED’s wel wil hebben, hoewel dat gestroboscoop in dat promo filmpje dat E-V postte echt wel bijdraagt aan “gezien worden”.... en hier en daar door oto mobilisten ook wel “irritant” gevonden worden vermoed ik dan ook wel...
De H7 lampen hebben 1 gloeispiraal.
De reflector waar het lampje in gemonteerd zit bepaald de lichtbundel en daarmee of het groot-licht of dim-licht mag heten.
Je kan die functie dus niet zomaar wisselen op de 1250 of LC.

[EDIT]
Ik zie net dat dimlicht een H7 is en grootlicht H1.
De H7 heeft een zwart hoedje wat het typisch een dimlicht maakt, de H1 gooit ongehinderd al het licht eruit.
 
Laatst bewerkt:
Dat je dus mooie passende binnentassen hebt. Zelf scan. Boodschapjes met verstand netjes in de tassen ge3Dpuzzeld. En dan semi hardop denken: nou maar hopen dat het scan kassa ding het niet net nu precies tijd gaat vinden voor een controle.... want dan natuurlijk juist wel.
Dit aan scankassacontrolemedewerkeRT gezegd. Prompt scant ze vlotjes en plaatst mijn 3D puzzle netjes terug zoals ik hem had gemaakt.

Topkoffertas nog vd DeeOoHaaCee, zijtasjes mocht ik ruilen voor de RS zijtasjes. Zijn toefje sjieker met vakjes en ritsjes en logo metalen dingie. En fractie kleiner. Gelukkig passen de helmen in de zijkoffer. Twee in de topkoffer moet theoretisch ook kunnen.

En: alle genoemde koffers zijn krek precies eender aan de R1200RT LC koffers, kleurtje lampje bumpertje daargelaten
In het baggage system van de volledig uitgeruste RT kun je 4 integraal helmen kwijt: 1 in elke zijkoffer en 2 in de grote topkoffer (de oude topkoffer heeft zelfs aan de binnenzijde een soort helm vorm).
Met zijkoffers wel oppassen, ik heb er een keer een flinke kras mee op mijn helm veroorzaakt langs de metalen lip van de koffersluiting: lekker zuinig de koffer niet helemaal open maar het deksel tegen mijn knie laten rusten en de helm er uit gerukt….krrrrasssss.
Ik gebruik de binnentassen van mijn toenmalige DOHC, binnentassen voor de zijkoffers zijn ideaal, wel netjes inpakken en zorgen dat de tas in model blijft (niet uitbuikt) anders past deze niet meer in de koffer.
 
Laatst bewerkt:
Ff domme leken vraag. Zo’n H7 halogeen lampje, dat is toch grootlicht en dimlicht in 1 lampje?
Maw, dan zou de functionaliteit toch theoretisch zo moeten kunnen worden ingesteld dat de twee buitenste dimlicht doen en de middelste groot licht?
...tijd voor xenon... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan