BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ik ben nog geen vrienden met HCS op mij R1200RT-LC: ik krijg HCS niet soepel geactiveerd en op de een of andere manier komt de rem niet soepel genoeg los en heb ik een paar keer de motor laten afslaan bij het wegrijden van een hill.
Ik rij te weinig heuvels om het een op m'n gemak te proberen, in voorkomende gevallen gebruik ik HSC dus maar even niet.

Vandaag voor het eerst de automatische activatie van HSC meegemaakt. Was mij niet eens opgevallen, de maat achter me wel: “lekker zo’n HSC”, pas toen viel het me op dat ik met voetjes aan de vloer handjes los op een helling stond zonder daarvoor de HSC zelf te hebben geactiveerd. Het wegrijden is deze twee dagen op alle heuvels (paar best stevige stijging, overigens naar beneden ook toegepast) ging ultra soepel. Ik vermoed hier een tweede generatie HSC...
 
Vandaag voor het eerst de automatische activatie van HSC meegemaakt. Was mij niet eens opgevallen, de maat achter me wel: “lekker zo’n HSC”, pas toen viel het me op dat ik met voetjes aan de vloer handjes los op een helling stond zonder daarvoor de HSC zelf te hebben geactiveerd. Het wegrijden is deze twee dagen op alle heuvels (paar best stevige stijging, overigens naar beneden ook toegepast) ging ultra soepel. Ik vermoed hier een tweede generatie HSC...
Het is mij ook opgevallen dat ie, in mijn geval handmatig geactiveerd, makkelijk loskomt dan bij mijn GS destijds
 
Vandaag voor het eerst de automatische activatie van HSC meegemaakt. Was mij niet eens opgevallen, de maat achter me wel: “lekker zo’n HSC”, pas toen viel het me op dat ik met voetjes aan de vloer handjes los op een helling stond zonder daarvoor de HSC zelf te hebben geactiveerd. Het wegrijden is deze twee dagen op alle heuvels (paar best stevige stijging, overigens naar beneden ook toegepast) ging ultra soepel. Ik vermoed hier een tweede generatie HSC...
Een ander leuk fenomeen van de R1200RT-LC HSC is: motor af = rem eraf.
Klinkt logisch, maar een aantal keren op een holletje voor een opengaande brug gehad: gelukt de HCS er op te krijgen, daarna aan de toekomst van moeder aarde denken en motor uit.....#%$@ rolt het ding ineens naar achteren. Afzetten van de motor op de gewone manier zou bij actief HCS geblokkeerd moeten zijn.
Hoe is dit bij de 1250 tweede generatie HCS?
 
Vandaag ook een stukje slingerwerk weer op mijn oude liefde kunnen/mogen rijden. Voelt meteen vertrouwd. De 1200LC komt prachtig mooi uit de voeten in het Luxemburgse (fraai glad asfalt tussen 2 haakjes, ook dat stukje gereden waar dwars streepjes op de middellijn de ideale bochtlijn weer geeft voor motorrijders, ik vond dat fijn, schijnt een proef te zijn).

Bij Hosingen?
 
Een ander leuk fenomeen van de R1200RT-LC HSC is: motor af = rem eraf.
Klinkt logisch, maar een aantal keren op een holletje voor een opengaande brug gehad: gelukt de HCS er op te krijgen, daarna aan de toekomst van moeder aarde denken en motor uit.....#%$@ rolt het ding ineens naar achteren. Afzetten van de motor op de gewone manier zou bij actief HCS geblokkeerd moeten zijn.
Hoe is dit bij de 1250 tweede generatie HCS?
Om reden dat ik vreesde dat de HSC er mee zou kappen heb ik dat nog niet geprobeerd. Ik heb echter ook niet veel langer dan een minuutje tegen een heuvel op stil hoeven staan. Ik vermoed: motor af, rem af. Tenzij misschien bij motor af via de dodemansknop zodat er wel spanning op de motor blijft dat ie de rem er wel op jan houden. Langer stilstaan tegen een heuvel denk ik hem in de versnelling af te zetten... in de toekomst nog eens proberen..


Bij Hosingen?

Eerlijk gezegd: geen idee..... ben achter mijn collega aan gereden en plots waren daar die streepjes.
 
Om reden dat ik vreesde dat de HSC er mee zou kappen heb ik dat nog niet geprobeerd. Ik heb echter ook niet veel langer dan een minuutje tegen een heuvel op stil hoeven staan. Ik vermoed: motor af, rem af. Tenzij misschien bij motor af via de dodemansknop zodat er wel spanning op de motor blijft dat ie de rem er wel op jan houden. Langer stilstaan tegen een heuvel denk ik hem in de versnelling af te zetten... in de toekomst nog eens proberen..




Eerlijk gezegd: geen idee..... ben achter mijn collega aan gereden en plots waren daar die streepjes.
Uiteraard is de standaard stop op een helling op of af: 1e versnelling en motor af. Werkelijk parkeren alleen met het achterlicht naar het dal wijzend en op de jiffy.
De dodemansknop mag de HSC er uiteraard af gooien.
Zeker de sleutelloos optie zou toch moeten weigeren de motor af te zetten als HSC actief is.

Net als naar ik hoop de sleutelloos optie de motor weigert uit te zetten als de snelheid >0 km/u is. Men een auto heb ik dat weleens getest: bij die sleutelloze start/stop knop werkte stop niet als de auto reed.
 
Motor gaat idd niet uit met de start/stop knop als je nog een beetje rolt.

Wat mijn 1250 kan en de RS niet kon: cruise control 53 in de 4 (want geen bekeuring), dan dorp uit met CC knop acceleren en door de 60 heen met de QS naar de 5 door tikken zonder dat CC er af valt, bij de RS viel de CC er af als er geschakeld werd, al dan niet met koppeling. Was zo’n lange weg met een paar van die flits units 50 en dan weer 70. Vandaar dat ik dit zo geprobeerd heb. En het werkt. Best grappig.
 
Motor gaat idd niet uit met de start/stop knop als je nog een beetje rolt.

Wat mijn 1250 kan en de RS niet kon: cruise control 53 in de 4 (want geen bekeuring), dan dorp uit met CC knop acceleren en door de 60 heen met de QS naar de 5 door tikken zonder dat CC er af valt, bij de RS viel de CC er af als er geschakeld werd, al dan niet met koppeling. Was zo’n lange weg met een paar van die flits units 50 en dan weer 70. Vandaar dat ik dit zo geprobeerd heb. En het werkt. Best grappig.
Er ligt me bij dat de cc in combinatie met qs ook zo op de lc werkt, binnenkort weer eens proberen.
Probeer jij dan nog eens de hsc in combinatie met klr?

Excuses voor de afko’s, vertaling op verzoek.
 
Wegrijassistente:
Er zijn zo te lezen ondertussen 3 varianten wegrijassistentes:
  1. De HSC versie voor de R1200RT-LC.
  2. De gewone HSC versie voor de R1250RT.
  3. De Professionele HSC met (te kiezen) automatische activatie voor de R1250RT.
De instructieboekjes blinken niet uit in duidelijkheid, het zal voor een schrijver of vertaler ook niet meevallen het juiste gebruik onder woorden te brengen.
Het lijkt er sterk op dat minstens de Professionele versie enige tijd actief blijft als je de motor op de gewone manier uit zet:
"Bij het afzetten van de motor met de noodstopschakelaar, bij het uitklappen van de zijstandaard of na tijdsoverschrijding (10 minuten) wordt de Hill Start Control gedeactiveerd".
 
Laatst bewerkt:
Wegrijassistente:
Er zijn zo te lezen ondertussen 3 varianten wegrijassistentes:
  1. De HSC versie voor de R1200RT-LC.
  2. De gewone HSC versie voor de R1250RT.
  3. De Professionele HSC met (te kiezen) automatische activatie voor de R1250RT.
De instructieboekjes blinken niet uit in duidelijkheid, het zal voor een schrijver of vertaler ook niet meevallen het juiste gebruik onder woorden te brengen.
Het lijkt er sterk op dat minstens de Professionele versie enige tijd actief blijft als je de motor op de gewone manier uit zet:
"Bij het afzetten van de motor met de noodstopschakelaar, bij het uitklappen van de zijstandaard of na tijdsoverschrijding (10 minuten) wordt de Hill Start Control gedeactiveerd".
Ehm... er staat toch of? Dus zijstandaard uit: hsc uit. Of tien minuten niks doen: hsc uit...
 
Ehm... er staat toch of? Dus zijstandaard uit: hsc uit. Of tien minuten niks doen: hsc uit...
Ja, in het R1250RT boekje staat HSC uit bij 1 van de volgende 3 mogelijke situaties:
Of noodstop schakelaar bediend.
Of zijstandaard uit.
Of na 10 minuten.
 
Het wachten is op de “Stop And Go” die in de auto’s op grote schaal is ingevoerd. Hoewel ik die niet zo snel zie komen: vereist een veel zwaardere accu en gewicht is bij motoren iets meer een dingetje dan bij auto’s.
 
Bij “gewoon” uitzetten bij Keyless Ride ontkoppelt de HSC ook. Vandaag ontdekt.
Eigenlijk een linke optie dus.
Als je niet alert blijft dan is er kans dat de motor ineens onder je weg rolt, BMW noemt het ook slim de wegrijassistente.
De juiste volgorde van gebruik lijkt dan ook:
  1. Bij een stop de rem erop houden, of in versnelling en motor af.
  2. Ga je bijna wegrijden dan kun je de hulp inroepen van de wegrijassistente.
Ik vertrouw toch meer op mijn rechtervoet en het rempedaal.
 
Het wachten is op de “Stop And Go” die in de auto’s op grote schaal is ingevoerd. Hoewel ik die niet zo snel zie komen: vereist een veel zwaardere accu en gewicht is bij motoren iets meer een dingetje dan bij auto’s.
Het wachten is op de Concept R18, de BMW Motorrad home pagina opent er mee en je kunt je inschrijven voor de nieuwsbrief over dat machinetje. Ik begrijp te lezen dat het nog gewoon een verbrandingsmotor heeft en ik geloof niet dat ze daar in Beieren zomaar een éénmalig speeltje inelkaar hebben geknutseld.
Stop en go op een 1800 cc boxer vergt denk ik een starthulp en verlengsnoer in de dichtsbijzijnde lantarenpaal.
 
Eigenlijk een linke optie dus.
Als je niet alert blijft dan is er kans dat de motor ineens onder je weg rolt, BMW noemt het ook slim de wegrijassistente.
De juiste volgorde van gebruik lijkt dan ook:
  1. Bij een stop de rem erop houden, of in versnelling en motor af.
  2. Ga je bijna wegrijden dan kun je de hulp inroepen van de wegrijassistente.
Ik vertrouw toch meer op mijn rechtervoet en het rempedaal.

Bij het wachten voor een rood stoplicht op een helling voldoet de HSC, al dan niet automatisch geactiveerd, voor mij meer dan uitstekend. Ik vindt het een hele fijne goodie. Bij langere tijd stilstaan (lees: meer dan 10 minuten) op een helling moet je, met of zonder HSC geïnstalleerd/geactiveerd op je motor, een list verzinnen. Daar veranderd HSC niets aan.

Een 1800 cc boxer. Das een fikse stap.... 1000->1150->1200->1250->.....? Bij een psychologische test zou ik persoonlijk op de puntjes “1300” hebben ingevuld... 1800 zag ik zo snel niet aankomen...

Met 80 cc meer long inhoud en SC techniek is er vanaf 1.000 toeren een beste smak koppel bij gekomen. Zodanig veel dat ASC regelmatig “ingrijpt” om een wheely te voorkomen. Zo’n 1800 cc SC apparaat gaat zoveel koppel krijgen dat ie het rubber van de velgen duwt en ASC de hele tijd maar zijn best moet doen om het voorwiel aan de grond te houden... Ben ook razend nieuwsgierig hoe dat emmissie technisch moet worden opgelost: voldoen aan Euro6.

Boeiend is het sowieso.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag stilte na de storm en voor de regen. Mooi moment om de 1250 nog eens uit te laten.
Ik ga maar eens kijken bij classic races in mooie? plaatsje Zeeland.

Gisteren mee gereden en stuk zelf gereden in een Alfa 4C. Leuk speelgoed, rijdt bijna als een motorfiets. Turbo blaast en gromt en lage gewicht geeft enorme beleving.
 
Ik heb vandaag weer een stukje op mijn ex-RS mogen rijden, op een zojuist aangeschaft wunderlich zadel. Ik snap de liefde nog altijd maar constateer ook dat de R1250RT echt angstig dicht bij de RS komt qua rijplezier. Als in: 99-komma-nog-wat procent
 
Ik heb vandaag weer een stukje op mijn ex-RS mogen rijden, op een zojuist aangeschaft wunderlich zadel. Ik snap de liefde nog altijd maar constateer ook dat de R1250RT echt angstig dicht bij de RS komt qua rijplezier. Als in: 99-komma-nog-wat procent

Helemaal mee eens
 
Terug
Bovenaan Onderaan