BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Vandaag een software update gehad om -het klep in de uitlaat lampje probleem-te verhelpen
Wel.....het heeft niet geholpen. Over 2 weken nieuwe afspraak om eea voorgoed op te lossen.

Daarna maar eens naar Jeroen gezwaaid
25790CCB-333D-49B9-8CAD-A50641EB4364.jpeg
E2036F8B-23CF-49A1-A0EA-625312F4807F.jpeg
 
Uiteraard heb ik terug gezwaaid! Ik was met de RT ook ff op pad. Dainese Goretex jas ingeleverd bij Motortoer Amsterdam omdat ie op de ellebogen niet meer waterdicht bleek.
Collega was mee, hij heeft er een hagelnieuwe 1260 Multistrada Enduro gekocht. Hij heeft geen auto en bij huis geen gelegenheid om de motor te wassen. Die combi maakt dat de motor door weer en wind ingezet moet worden en mijn collega bij mij of bij de collega van mijn RS zijn motor moet wassen.

Kreeg hij de tip om de motor keramisch te coaten. Lak wordt levenslang beschermd tegen krassen en vuil glijd er af.
De onderkant wordt ook gedaan. Het bedrijf claimt dat de motor dan meteen tegen pekel is beschermd.

Wat zijn jullie gedachtes hier bij?
 
Kreeg hij de tip om de motor keramisch te coaten. Lak wordt levenslang beschermd tegen krassen en vuil glijd er af.
De onderkant wordt ook gedaan. Het bedrijf claimt dat de motor dan meteen tegen pekel is beschermd.

Wat zijn jullie gedachtes hier bij?

Jeroen, levenslang? ik geloof er helemaal niets van dit is pure geldklopperij.
Tegen pekel beschermd? Coaten ze dan elk hoekje en gaatje, alle boutjes, alle niet zichtbare plekjes? In mijn ogen gewoon bedrog.
Op de site schermt men met een hardheid van 9H en dat is op de hardheidsschaal van Mohs
Even verduidelijken gewoon glas is ongeveer 6H en diamant 10H, dus 9H gelooft u het?
 
Laatst bewerkt:
Beetje offtopic in het 1200 topic, maar deze is toch te mooi om waar te zijn? Prijs/kilometerstand-gewijs dan? Plus, ik vind zo'n flikkenmoto wel vet :+

https://www.2dehands.be/a/motoren/m...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

“Te mooi om waar te zijn”: in NL zijn de goedkoopste 2e hands RT’s steevast ex-pliesie/flikken fietsen. 1200’s die een stevige klap jonger zijn dan het Belgische exemplaar zijn in ons duurdere motorland (iets met verschil in belasting op motoren) te vinden voor rond de €4k à €5k. Wel met een substantieel hogere km stand dan deze Flikkenfiets... want die 37k in relatie tot de leeftijd vindt ik dan wel weer bijna “te mooi om waar te zijn”, de prijs in de context van ex overheid en leeftijd is dat naar mijn mening niet. Op de foto’s ziet ie er netjes uit.
 
“Te mooi om waar te zijn”: in NL zijn de goedkoopste 2e hands RT’s steevast ex-pliesie/flikken fietsen. 1200’s die een stevige klap jonger zijn dan het Belgische exemplaar zijn in ons duurdere motorland (iets met verschil in belasting op motoren) te vinden voor rond de €4k à €5k. Wel met een substantieel hogere km stand dan deze Flikkenfiets... want die 37k in relatie tot de leeftijd vindt ik dan wel weer bijna “te mooi om waar te zijn”, de prijs in de context van ex overheid en leeftijd is dat naar mijn mening niet. Op de foto’s ziet ie er netjes uit.
Inderdaad, 37191 km voor een ex overheids motor kan-nie-waar zijn.
De overheid rijdt er minstens 150000 km mee of meer voor die dingen via de domeinen de burgerhandel in gaan.
Zowiezo is 37191 km voor een R1150RT onwaarschijnlijk weinig, tenzij altijd binnen gestaan bij een oud opaatje.
Deze ziet er mooi uit, maar de geschiedenis lijkt mij incompleet.
 
"Beste, ik heb geen onderhoudsboekje, maar mogelijk kan de bmw dealer dit wel opvragen in hun systeen. De motor was van een ondersteunende dienst, vandaar de lage km stand. Aan de remschijven, handvaten, rubbers en algemene staat te zien lijkt dit wel te kloppen. Kom gerust eens kijken, het is een eerlijke moto. Vznden en batterij vernieuwd, oliefilter en olie te wisselen.

Sent from my iPhone."
 
Nou, ga kijken en schakel je intuïtie in op de meest gevoelige stand: wat voor vlees heb je in de kuip? Als het voor jou goed voelt: doen! Voor weinig een vette RT.
 
Heb toch het inschrijvingsbewijs doorgekregen en een document van de politie waarop de PZ staat en "dienst logistiek". Het begint écht wel verleidelijk te worden nu.
 
Heb toch het inschrijvingsbewijs doorgekregen en een document van de politie waarop de PZ staat en "dienst logistiek". Het begint écht wel verleidelijk te worden nu.
Als je kunt gaan kijken en proefrijden is het best de moeite waard.
Handvatten, de armaturen (kleur van de delen die rood horen te zijn), ruitmechanisme, rubber hoes van het cardan , situatie onder het zadel, veerpoten voor, de uitwendige veren van de vering: dat geeft allemaal indicaties van de staat van de motorfiets.
De fotos zijn mooi in elk geval.
Wat rij je nu? De R1150RT rijdt best wel heel anders dan de meer actuele RT's.
 
Als je kunt gaan kijken en proefrijden is het best de moeite waard.
Handvatten, de armaturen (kleur van de delen die rood horen te zijn), ruitmechanisme, rubber hoes van het cardan , situatie onder het zadel, veerpoten voor, de uitwendige veren van de vering: dat geeft allemaal indicaties van de staat van de motorfiets.
De fotos zijn mooi in elk geval.
Wat rij je nu? De R1150RT rijdt best wel heel anders dan de meer actuele RT's.

Ik heb nu 4000km een 1250gs. Ik heb dat dus helemaal niet nodig. Ik kwam hem tegen op 2dehands en vind hem te gek om te laten staan voor dit geld. Beetje koopziek misschien :+ 8)7
 
Dat was met mijn DOHC niet gek anders. Voor mijn gevoel is bij de 1250 (zal bij de 1200LC niet anders zijn) aan de onderkant de boel wat meer “dicht gewerkt”, als in: dat daar minder vuil bij kan komen. De cilinderkoppen kan je weer wat makkelijker bij omdat er minder kuip omheen zit dan bij de DOHC (tenzij je het politie-anti-spat pakket op de fiets hebt geschroefd).
Maar vergeleken met je vorige fiets zit er inderdaad behoorlijk veel tupperware op ja.
 
Na ca 2000 kilometertjes 1250 plezier vandaag maar eens tijd voor een goede wasbeurt.
Het valt me wel op dat je door alle beplating overal slecht bij kan met spons, doek en zeem.

Bekijk bijlage 1424843
Ik gebruik oude lappen, afwasborstel en bokkepoot.
Heel nu en dan de tupperware eraf om vuil en dode insecten er achter te verwijderen en regelmatig het scherm eraf om de onbereikbare achterkant bereikbaar te maken. Verder af en toe de zetels eraf en eronder stofzuigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
graag zou ik wat input willen betreft een 1200 RT, rij nu 13 jaar een ST1100 ( abs/tcs/dbs), en tijd voor wat anders. ( rij ongeveer 10-13 duizend km per jaar )

mijn vriendin zit 90% van de tijd achterop, wil daarom ook een goed toerfiets, Had mijn zinnen op een GS 1200 gezet, maar die Indo van mij met een lengte 1.50 m schrok van de hoogte van de topkoffer :) van de gs. maar gaan toch een keer rijden.

waar moet ik aan denken / opletten bij aankoop van RT, ( budget ongeveer 15K )
onderhoud historie ( ivm abs problemen en terugroep acties )
zijn er ? minpunten bij een RT..
standaard navigatie een pre .. of eigen Garmin overzetten
turbulentie ivm windscherm ( lengte van mij is 1.81 )

hoor het graag

alvast bedankt
marcel
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van je budget kan je voor een LC of een DOHC gaan. Voor weer iets minder heb je een pre-DOHC model (2006-2009), zou dan kijken dat je een model zonder EVO rempomp weet te vinden.

Turbulentie: ik heb op mijn DOHC met het standaard ruitje gereden en doe dat op mijn 1250 nu ook. Ik vindt het prima. Het is sowieso betere wind bescherming dan op een GS die nu eenmaal een kleinere ruit heeft dan het standaard ruitje van de RT. Toch zijn er ook mensen die weer een nog grotere ruit op hun RT hebben gezet (Wunderlich bijv of het BMW comfort ruitje).

Ik kan maar 1 nadeel benoemen van een RT: het standaard zadel is te zacht. Op mijn DOHC (bougie kabel kapje staat dan verticaal) had ik Tijger Leathers het zadel laten aanpassen.

Ik rij nu een R1250RT met Option 719 zadel, dat is een gel zadel net zoals een Corbin. Touratech en Wunderlich hebben ook prima zadels.

Verder is de RT de ultieme toerfiets. Er is niet gek veel echt vergelijkbaars op de markt. Hooguit wellicht de Triumph Trophy (die niet meer nieuw wordt gebouwd), met een beetje goede wil kan je een Pan European of een VFR een vergelijkbare fiets noemen.

Het boxer blok heeft een laag zwaartepunt, da’s wel een redelijk unicum in toer fiets land. Blok heeft wel een specifiek karakter en is erg prominent in beeld. You love them or you hate them.

Lekker sjoppen en flink veel proef gaan rijden!
 
A05A792F-7196-4164-AC31-0712F43AE734.jpeg


Het was niet goedkoop maar weer wel goedkoper dan een radio versie vd RT: rechter opbergvakje. Qua vorm gek genoeg klein toefje anders dan de linker (afgezien van “spiegelbeeld”), mijn iPhone 8 past er ietsje ruimer in. USB stopcontactje zit er en de telefoon wordt nu in dit regendichte vakje dat met de central lock af te sluiten is opgeladen.

Decadente luxe waar ik erg blij mee ben.
 
Met een budget van 15k en jouw lengte van 1m81 zijn de mogelijkheden op R1200RT aanschaf gebied zeeeeer ruim.

Bijvoorbeeld deze DOHC uit 2012

Of deze LC uit 2016 met (kleine) topkoffer

En als je er nou nog wat af weet te kletsen, deze uit 2017 (daar zit volgens mij net ff een lekkerdere versnellingsbak in, maar dat kan ik een bouwjaartje mishebben)

Deze zijn via de gebruikte motoren site van BMW Motorrad gevonden, er zijn ook wel andere dealers die in dit prijssegment het eea in de etalage hebben staan hoor.

Tja, wil je voor een strakkere prijs een recentere fiets en hoeft garantie niet zo nodig, dan is Veilingkijker je vriend.

De RT kan een zadel in 2 standen hebben, jouw lengte komt het neer op wat je zelf prettig vindt. Ik ben 1 meter 86 en heb eigenlijk altijd met het zadel in de hoogste stand gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan