BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Even gepoetst.
95BA316A-159A-4DA0-9754-480286381DF9.jpeg
 
Verdiep je in de verdien modellen.
Bij Google draait het om (jouw) data, bij Apple om producten, Microsoft hangt er tussen in. Ze snuffelen alle drie data, maar met andere doelen.
BMW snuffelt ook, zeker als je die optie met alarm knop aanschaft.

In deze tijd is het mi een illusie om te denken dat je volledig in de anonimiteit kunt leven zonder de niet brandende bossen van Siberië in te trekken (uiteraard dan zonder telefoon, tablet of laptop).

Ik heb zo’n alarm knop. Voor als ik op de laatste 2 kilometer naar mijn huis op de dagrand tijden plots toch tegen een hert of wildzwijn op klap. Dan heb ik liever dat BMW de ambulance alvast laat uitrukken als ik niet vlot genoeg reageer dan dat ik moet wachten op een toevallige voorbijganger. Want dat kan daar nog wel ff duren...

Keerzijde: BMW weet waar ik rijd. Aan de andere kant; daar zit ik niet zo mee. Plus: er komt onbeschrijfelijk veel data binnen dat alleen geautomatiseerde systemen een voorgeprogrammeerde orde in die chaos kan scheppen waar verder nauwelijks een mens aan te pas komt. Tja. Ze gaan hun gang maar. Downside of the blessings of online zijn
 
Vreemd fenomeen.
Motor stond nachtje buiten, alles nat van de dauw en/of regen.
Behalve de passagiers zitting.
Die was helemaal droog.
2de keer dat ik het zie.

Lijkt me toch van hezelfde materiaal.
En voor zo ver ik weet stond de verwarming niet aan.
(zou zonder contact aan sowieso niet aan kunnen zijn. )
Dus, hoe kan dit nou?

IMG_20190906_075345.jpg
 
Vreemd fenomeen.
Motor stond nachtje buiten, alles nat van de dauw en/of regen.
Behalve de passagiers zitting.
Die was helemaal droog.
2de keer dat ik het zie.

Lijkt me toch van hezelfde materiaal.
En voor zo ver ik weet stond de verwarming niet aan.
(zou zonder contact aan sowieso niet aan kunnen zijn. )
Dus, hoe kan dit nou?
Eén van onze katten heeft als favoriete plekje de buddy van de fiets, maar alleen als 'ie droog staat (onder de carport) of als het droog is....
 
Ik onderschrijf Ron’s aanschaf advies. De DOHC RT is inderdaad een buitengewoon fijne fiets. Ik heb ernstig veel plezier, gemak en genot gehad van mijn ehemahliges DOHC reisgenoot. Die in het Sidney blauw bovendien een appetijtelijke verschijning was om te zien.

De R1250RT LC SC die ik nu heb is de mooiste, lekkerste, smeuïgste, soepelste, sportiefste, gadget equipped en meest praktische motor die ik ooit heb gehad/mogen rijden. Naar mijn bescheiden mening heeft BMW wel stappen gezet in technische ontwikkelingen tussen 2010 en nu....

Maarrrrrrrrr zo’n ding kost je bijna 2x je budget. Dan komt de vraag: is dat het je waard? En het antwoord op die vraag is vooral afhankelijk van wat je met je toekomstige RT van plan bent te gaan doen. Incidenteel toeren bij fraai weder? Lijkt mij “Neen” behoorlijk voor de hand liggend.

Is dat vrijwel dagelijks woon-werk, boodschappen, dan eens Two-Up, dan weer solo, naast al het woon-werk gebuffel: nu en dan ff met de RT er grensoverschrijdend tussen uit? Dan kan het antwoord variëren tussen een voorzichtig “Ja, misschien” tot een volmondig “Ja! Ik Wil!!”.
 
Goed idee van die jaszak..., afgelopen week..., moest ff een bezoek aan Duitsland afleggen, ivm een BMW X3.

Had (in Nederland, bij vertrek...) een te warm jasje aan, en denk : ik leg de tas met lik & slik op de achterbank, en leg gelijk m'n te warme jasje daar neer.
Dus..., ik grijp alvast de foon uit de linker jaszak, en leg het ding op het dak van de auto, mep de tas met lekkers, en de te warme jas achterin, en stap in...

...ja..., U voelt m al aankomen...???

Onderweg is het foontechisch ernstig rustig, en een paar uur later keurig op de plek van de bestemming..., en ik denk (...dat doe ik vaak, dat denken...) : ff een foto maken..., MAAR..., eh..., waar is m'n foon...???????????????????????? :?

Ah..., zal wel onder de stoel liggen..., of toch in die tas met lekkers, of..., toch nog in m'n jaszak...???

...en dan bekruipt je een zeldzaam vervelend gevoel..., je doet je ogen even dicht, en je haalt de film van een paar uur geleden weer voor de dag...!

Achterportier.
Jas.
Tas.
Foon.
Dak.
Instappen.
Wegrijden.



Fück..., foon op het dak laten liggen... :/ :/


Een paar uur later weer terug in NL, en een deel van de heenroute nu exact teruggereden, want...die foon MOET van het dak gevallen zijn, en wellicht vind je 'm nog ergens..., nou..., NIET DUS !!...

De collega ff thuis afzetten, en dan NOG EEN KEER exact dezelfde heenroute rijden, en dan met een gangetje van amper 30 km/h, en met het linkeroog op rechtuit kijken, en met de rechter de berm afstruinen..., en..., ongeveer anderhalve kilometer van het vertrekpunt glinsteRT er zowaar iets in de berm... :/

...eh..., het zal toch niet..., en rap de auto in de achteruit, 10 mtr terug, en 'ja hoor'..., mijn foon !! :Y

Met nog een gezellig blauw knipperend lampje..., van de gemiste oproepen enzo.

Maar..., er waren inmiddels ook wel 5 auto's, en 3 Kreidler-rijders overheen gereden..., want het glazen scherm hing alleen nog maar in 12.000 snippers aan de zelfklevende beschermfolie...



...tja..., moraal van dit verhaal : telefoon in je jaszak houden


:/


_O-

Been there, done that:

Wij waren met het CabriOotje lekker aan het toeren in Les Alpes Francais, afgelopen augustus.
Ik dus ook de telefoon kwijt.
Alle zakken afgezocht, onder de stoelen en tussen de reisbagage gezocht: niks.

Ten einderaad heeft mw.Ootje (irl Annemieke) even het nummer gedraaid en de "reveille" beltoon klonk van achter de beugels die hoofdpijn bij het over de kop slaan zouden moeten beperken.

IMG-20190501-WA0000.jpeg

Het is maar een klein vlak randje, maar de telefoon was al zo'n 7 km. blijven liggen. :)

Helaas is ie later gesneuveld tijdens het geocachen: iets met door je knieën gaan terwijl de gsm braaf in je kontzak zit.
 
Laatst bewerkt:
Zo las ik mijn eigen schrijfsel niet dus kennelijk heb ik niet duidelijk geschreven.... een budget is nu eenmaal een budget. De vraag die voorligt wat de meerwaarde van een LC tov een DOHC in voortgang der techniek is en dat dan weer in verhouding tot het financiële gat tussen de twee.

Hoewel ik dagelijks me verbaas over hoe belachelijk duur die motor van me eigenlijk is, bleek dat “kreng” voor mij die munten klaarblijkelijk wel waard. Maar goed. Verliefdheid doet rare dingen met een gezond verstand.. en verliefd werd ik en ben ik op dat dure 1250 kreng.

Overigens zijn er voor €15k ook wel de wat recentere 1200LC’s te vinden. Maar ook daar voor geld: heb je dan het volle budget daar voor over of hou je met een DOHC een flinke smak euries in de portemonnee...
 
Zo las ik mijn eigen schrijfsel niet dus kennelijk heb ik niet duidelijk geschreven.... een budget is nu eenmaal een budget. De vraag die voorligt wat de meerwaarde van een LC tov een DOHC in voortgang der techniek is en dat dan weer in verhouding tot het financiële gat tussen de twee.

Hoewel ik dagelijks me verbaas over hoe belachelijk duur die motor van me eigenlijk is, bleek dat “kreng” voor mij die munten klaarblijkelijk wel waard. Maar goed. Verliefdheid doet rare dingen met een gezond verstand.. en verliefd werd ik en ben ik op dat dure 1250 kreng.

Overigens zijn er voor €15k ook wel de wat recentere 1200LC’s te vinden. Maar ook daar voor geld: heb je dan het volle budget daar voor over of hou je met een DOHC een flinke smak euries in de portemonnee...
Elke RT is toch het geld waard?
Afhankelijk van het doel, aantal km per jaar, gewenst aantal jaren bezit en knaken op de bank of in je ouwe sok zal een ieder een keuze moeten maken.
Realistich gezien vormen voor veelvuldig en intensief gebruik denk ik de DOHC versies de ondergrens voor aanschaf nu.
LC of 1250 blijven lonken, binnenkort zal de 2020 versie van de 1250 wel onthuld worden met al dan niet serieuze aanpassingen.
 
Ben benieuwd wanneer de 1800 boxer familie ten tonele gaat verschijnen. En of dat uitstoot/stikstof technisch wel binnen de strengere Europese wetgeving gaat passen.

Ben het met je stelling eens dat met een budget van €15k een knappe DOHC de ondergrens zou zijn. En die zijn er plenty te vinden.
 
Ben benieuwd wanneer de 1800 boxer familie ten tonele gaat verschijnen. En of dat uitstoot/stikstof technisch wel binnen de strengere Europese wetgeving gaat passen.

Ben het met je stelling eens dat met een budget van €15k een knappe DOHC de ondergrens zou zijn. En die zijn er plenty te vinden.
Als weldenkende RT rijder kunnen we ons toch niet voorstellen dat de enigzins lomp ogende 1800 boxer als opvolger van het huidige alom geprezen 1250 boxertje gaat dienen?
Met diverse nationale overheden in de klantenkring zal men in Bayern toch nog wel even door blijven peuteren aan de huidige RT?
De 1800 lijn lijkt me meer voor caferacers, baggers en andere pronkers die meer geven om toeschouwers dan rijcomfort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan