BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Misschien omdat maar 2.5% van de wegkilometers door motoren wordt weggereden?

Zo eens in de zoveel tijd doe ik een ritje zonder oordoppies en zonder muziek. Zo ook vanavond. Wat een heerlijk geluid komt er uit dat 1250 blok. Een wat egalere “brom” dan uit mijn DOHC, toefje meer bas, snufje minder dB, wordt tikje overstemd door gesuis van de banden. Kan me van de Dunlopjes RS3 niet herinneren dat die ook zo’n fluit geluid produceerden.... over een 10k of zo kan ik dat weer eens gaan onderzoeken want dan zal het met de Metzeler Z8-jes wel weer gedaan zijn.

Kortom: heerlijke fiets ook op het vlak vd klank. Afgezien van een incidentele maffe klapper bij een minder gelukkige Quick Shift overgang, vooral van 3 naar 4 is nog niet geheel stabiel “smooth”.
 
Misschien omdat maar 2.5% van de wegkilometers door motoren wordt weggereden?

Zo eens in de zoveel tijd doe ik een ritje zonder oordoppies en zonder muziek. Zo ook vanavond. Wat een heerlijk geluid komt er uit dat 1250 blok. Een wat egalere “brom” dan uit mijn DOHC, toefje meer bas, snufje minder dB, wordt tikje overstemd door gesuis van de banden. Kan me van de Dunlopjes RS3 niet herinneren dat die ook zo’n fluit geluid produceerden.... over een 10k of zo kan ik dat weer eens gaan onderzoeken want dan zal het met de Metzeler Z8-jes wel weer gedaan zijn.

Kortom: heerlijke fiets ook op het vlak vd klank. Afgezien van een incidentele maffe klapper bij een minder gelukkige Quick Shift overgang, vooral van 3 naar 4 is nog niet geheel stabiel “smooth”.
Schakelassistente:
Opschakelen: gas vasthouden (eventueel tikkie minder) en voet omhoog onder het pookje.
Terugschakelen: gas helemaal dicht en pookje omlaag tikken.
1 naar 2 is bijna kansloos, de rest heeft ze aardig onder de knie, mits je niet twijfelt!
 
Dat is dus het gekke Wouter, ik doe nagenoeg steeds hetzelfde qua QS techniek en toch pakt soms de 3->4 gek uit. Dit is mijn 3e boxer met QS, de eerste was een 2015 RS die vervelender was: van 3->2 werd zeer regelmatig ipv 2 in de N... vooral niet leuk in heuvels omhoog rijdend.
De volgende was een RS uit 2017, andere bak, nagenoeg foutloos en spat zuivere QS. Deze 1250 is nog een tikje “agrarisch” in het schakelen met QS. Handmatig prima. 1->2 QS heeft bij mij gek genoeg een hogere succes rate dan 3->4. Ik blijf gewoon lekker oefenen.

Qua geluid: iets specifieker, de 1250 voelt zich prima in de 5 bij 60 km/u 2.250 RPM en klinkt dan als een wat seniore Boedhistische Zen monnik die voor zijn devote bestaan wel een sigaartje en een whiskey-tje luste.
 
Dat is dus het gekke Wouter, ik doe nagenoeg steeds hetzelfde qua QS techniek en toch pakt soms de 3->4 gek uit. Dit is mijn 3e boxer met QS, de eerste was een 2015 RS die vervelender was: van 3->2 werd zeer regelmatig ipv 2 in de N... vooral niet leuk in heuvels omhoog rijdend.
De volgende was een RS uit 2017, andere bak, nagenoeg foutloos en spat zuivere QS. Deze 1250 is nog een tikje “agrarisch” in het schakelen met QS. Handmatig prima. 1->2 QS heeft bij mij gek genoeg een hogere succes rate dan 3->4. Ik blijf gewoon lekker oefenen.

Qua geluid: iets specifieker, de 1250 voelt zich prima in de 5 bij 60 km/u 2.250 RPM en klinkt dan als een wat seniore Boedhistische Zen monnik die voor zijn devote bestaan wel een sigaartje en een whiskey-tje luste.
Mijn LC kan ook zo’n mooi zingend geluid maken, gisteren hoorde ik een oer 1200 vrij langzaam voorbijrijden: dat leek wel een bak knikkers.
Kwa schakelassistente moet ik toegeven dat ze bij mij ook wel eens mis gaat, ik kan niet duiden wanneer. Dat ze in de vrij valt heb ik nog niet meegemaakt, wel bijvoorbeeld flinke klappen of gewoon mis-schakelen.
Mis-schakelen wijt ik aan een onduidelijk (onzekere) bediening van het pookje, een kleine beweging zet de assistente aan het werk, die beweging op of neer moet je duidelijk zonder aarzelen doorzetten.
Koppel/toeren verhouding ligt gevoelig voor haar, dat is wel duidelijk.
 
...en..., wat is er toch mis met een 'gewoon schakelpookje + handkoppeling, U weet wel..., dat heveltje daar links (bij de meesten) aan het stuur'...???

Nooit misschakelen, en gewoon lekker op het eigen gevoel.

Ik een keer op een VH-demo LC1200RT (ja sorry..., dat ouwe model nog... :+ ) onderweg, en buiten het feit dat ik van die hele brommer geen 'ooooh..., en aaaaah' gevoel kreeg, vond ik die Kwiksjift ECHT een draak van een ding...



...ik ben erg gesteld op een soepele techniek, iets dat 'smoooth' werkt enzo, alsof dan iets draait in vers geperste olijfolie, of als wanneer iets heen fijn heen en weer glijdt zoals het op smeuïge Zaanse Mayonaise zou kunnen doen.

Iets van soepel dus.

En dan is het blijkbaar heel normaal, dat wanneer je een behoorlijk vermogen uitgeeft aan een 2-wieler, je dan een fiets mee naar huis krijgt waar de versnellingsbak ook toch wel zulke akelig nare sterk mechanisch klinkende klappen te verduren krijgt...

...ik vind zoiets onbegrijpelijk !

Oké, een volbloed racemotor, die bij 18.000 toeren (of meer ?) fractioneel sneller kan op- en neerschakelen dan dat die Rappe Rossies dat zelf kunnen, en je die tijdswinst aan het eind van de 30 rondjes MotoGP dan inderdaad kunt meten..., prima !

Maar op een Gezapige Toerer snapte ik toen al die optie niet, en met het verstrijken van de jaren, snap ik het nog steeds niet.
Mijn eenvoudig excuus voor dit alles is dat de LC die ik nu bezit, voor aanschaf al door de dealer besteld was met alle toeters en bellen, zonder audio (met audio had ik nooit geaccepteerd).
Een mogelijk volgende machine zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weer een RT zijn, met zoals het nu lijkt slechts de 3 optie pret pakketten maar zonder schakelassistente en met gewone startsleutel. Het geld voor beide laatst genoemde extra’s investeer ik liever in iets ander plezierigs.
 
(1)...en..., wat is er toch mis met een 'gewoon schakelpookje + handkoppeling, U weet wel..., dat heveltje daar links (bij de meesten) aan het stuur'...???

(2) Nooit misschakelen, en gewoon lekker op het eigen gevoel.

[iets over demo fiets]

(3)...ik ben erg gesteld op een soepele techniek, iets dat 'smoooth' werkt enzo, alsof dan iets draait in vers geperste olijfolie, of als wanneer iets heen fijn heen en weer glijdt zoals het op smeuïge Zaanse Mayonaise zou kunnen doen.

Iets van soepel dus.

(4)En dan is het blijkbaar heel normaal, dat wanneer je een behoorlijk vermogen uitgeeft aan een 2-wieler, je dan een fiets mee naar huis krijgt waar de versnellingsbak ook toch wel zulke akelig nare sterk mechanisch klinkende klappen te verduren krijgt...

...ik vind zoiets onbegrijpelijk !

(5)Oké, een volbloed racemotor, die bij 18.000 toeren (of meer ?) fractioneel sneller kan op- en neerschakelen dan dat die Rappe Rossies dat zelf kunnen, en je die tijdswinst aan het eind van de 30 rondjes MotoGP dan inderdaad kunt meten..., prima !

(6) Maar op een Gezapige Toerer snapte ik toen al die optie niet, en met het verstrijken van de jaren, snap ik het nog steeds niet.

(1) Daar is echt nix mis mee. Het mooie is: “Nu bij aanschaf van een Schakel Assistent Pro, een koppeling cadeau!”, dus dat hendeltje links op mijn stuur: dat werkt perfect! Hoera!

(2) Mis schakelen is mij persoonlijk op de post 2016 fietsen die ik heb mogen rijden (daar zitten 2 demo 1250 RT’s tussen en een GSA naast de twee fietsen die ik in eigendom heb gehad) nooit overkomen. De versnelling die er uit kwam rollen was de versnelling die ik had gevraagd. Enkel 1 op de zo veel keer dat ik van 3->4 ga, is de overgang wat rommelig op mijn huidige fiets. Maar het ding tuft wel degelijk in de 4 na een wat vreemde exercitie.

(3) Ik zie het met de QS ook een beetje als spel element. Met de juiste timing en, zoals Wouter ook al aangaf, juiste uitvoering, gaat de overgang van de ene naar de andere versnelling in versnellingsbak beleving minstens net zo soepel, gladjes en ge-olijfoliëd als met gebruik van de gratis meegeleverde koppeling. Echter in aandrijfbeleving wint de Schakel Assistent Pro het met vlag ende wimpel van het opschakelen met behulp van die gratis meegeleverde koppeling omdat de onderbreking van kracht op de krukas onvoelbaar kort is, daar waar je dat met koppeling (al is het dan maar heel even) wel voelt. Ik haal daar dus lol uit. Een extra “tak van sport” om vaardigheden mee zien op te bouwen, de uitdaging om de QS tot in de finesses te leren benutten zonder geklapper en gedoe. Toegegeven: het zou eigenlijk moeten werken zoals op de 1260 en 950 Multistrada’s waar ik ook wat mee heb mogen pielen. De blokken van die fietsen zijn mij onder de 3.000 toeren veeeeeels te onrustig, maar de QS op die fietsen is een belevenis. Soepele overgang (mits toeren en snelheid binnen het redelijke liggen, dat geld uiteindelijk ook voor Old Skool schakelen).

(4) Dat ligt waarschijnlijk aan mijn berichtgeving. Dus wat scherper neer gezet: zo’n 75% van de schakelbewegingen verlopen Ultra Smooth, door de volcontinu aandrijving voelt dat als “nog smoother” dan Old Skool, soms zie je alleen aan de gear indicator dat je waarempel opgeschakeld hebt. Zo smooth dus. 15% is niet ideaal getimed en/of niet correct uitgevoerd door mijzelf, fiets valt dan niets te verwijten. Geeft nix, ik wil leren en beter worden. Leuk!! 10% is voor mij dan een raadsel..... maar raadsels ontrafelen blijft ook wel grappig.

(5) Je hebt een punt. Wat maakt het nou uit of ik in 3.3 seconde op de 100 zit of in 4.3? Maar daar zit voor mij ook niet echt de lol van dat QS. Hoewel dat “in 1 continue ruk” ferm dooracceleren met de fiets in “DYNAMIC” mij stiekem wel een lekkere kick geeft.

(6) Het gave van dit vet comfortabele toerbuffeltje is juist dat ie Een Gezapige Toerder en Pittig Duveltje in 1 fiets is. Ride By Wire tot bijna de stop kietelen in de stand DYNAMIC, in combinatie met het Shift Cam en QS gebeuren maakt van de kolos (Het Friesche Werkpaard zo u wilt) een schier ontembare Arabische hengst met een niet te stelpen honger naar snelheid. Precies dat heeft mij uiteindelijk er toe weten te verleiden om mijn Friesche RT DOHC en mijn Arabier RS LC paardjes in te wisselen voor dit ene Dr Jackel / Mr Hyde exemplaar. 2 fietsen in 1 dus zeg maar.

En dat ik als een blok voor dat 719 kleurconcept in combi met dat bruine zadel ben gevallen... wat een beauty.
 
Laatst bewerkt:
Oh ja: neerschakelen is gewoon gieren van het lachen en werkt vlekkeloos met de QS.

Maar moest ik iets schrappen van de opties, dan ging inderdaad de QS de deur uit. Keyless vindt ik veel te praktisch (mooi schone kroonplaat zonder extra handeling met tasjes, etuitjes of wat dan ook) om in te leveren. De Central Lock een absoluut genot (wel grappig bij het doen van boodschappen, weglopend via de afstandbediening fiets op alarm en slot zetten, dat “Tsjoeff” geluid van alle slotjes maakt dat mensen in de omgeving toch ff fronsen: “Zentrahl Verschluss op motorfietsen??? Tsssss”).
719 vinnik te mooi om te schrappen.
De rest van de luxe was geloof ik allemaal al standaard?
 
Laatst bewerkt:
Dat mochie willen!
Ik vermoed dat Uw Dr Jackel / Mr Hyde voorzien is van de BIJNA standaard maar niet gratisch optie paketten (Comfort, Touring, Dynamic) voor de somma van ruim 3000 knaken.

Ik denk dat je soort van gelijk hebt...

Toch is er best veel standaard aan luxe. Elektrisch verstelbare ruit, ABS Pro, handvat verwarming, middenbok...(ja ja, bij sommige motoren is zo iets een meer optie)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je soort van gelijk hebt...

Toch is er best veel standaard aan luxe. Elektrisch verstelbare ruit, ABS Pro, handvat verwarming, middenbok...(ja ja, bij sommige motoren is zo iets een meer optie)
De hele kale RT is behalve dat ‘ie wit is inderdaad niet heel kaal en best al luxe.
Ik heb langer geleden al opgemerkt dat verre weg de meeste occaision RT’s voorzien zijn van de 3 optie pakketten. Een pakket is al snel voordeliger dan losse extra’s.
Ik zie ook bijvoorbeeld nooit een RT (LC of 1250) zonder de Navigatie voorbereiding, wat zit daar als je die optie niet hebt? Of ontbreekt alleen de Garmin houder en zit er een loze bobbel op de cockpit?
Of hoe ziet een standaard koplamp eruit zonder de LED halo’s?
De standaard witte RT zie je ook nooit, alleen met oranje/blauwe versierselen en broodtrommel in plaats van passagierszetel.
 
Leuke discussie

Ik denk dat ik uit de toon val omdat ik alle opties gewoon graag wil hebben en er ook erg van geniet. Ik vind het prachtig dat het technisch mogelijk is.

Met de QS “spelen” , daar geniet ik van. Centrale vergrendeling, handige optie. Andere demper, staat mooier. Extra lampen, vindt ik veiliger.
Maar met 1 ding ben ik het wel eens. Radio, onnodige herrie voor de omgeving.

Maar ik kan, met al die extra’s, ook genieten van een willekeurige bereider die van zijn goedkope 2e hands fiets geniet en daar trots op is.
Het gaat niet om de grootte maar om wat je er mee doet O-)
 
Leuke discussie

Ik denk dat ik uit de toon val omdat ik alle opties gewoon graag wil hebben en er ook erg van geniet. Ik vind het prachtig dat het technisch mogelijk is.

Met de QS “spelen” , daar geniet ik van. Centrale vergrendeling, handige optie. Andere demper, staat mooier. Extra lampen, vindt ik veiliger.
Maar met 1 ding ben ik het wel eens. Radio, onnodige herrie voor de omgeving.

Maar ik kan, met al die extra’s, ook genieten van een willekeurige bereider die van zijn goedkope 2e hands fiets geniet en daar trots op is.
Het gaat niet om de grootte maar om wat je er mee doet O-)
Radio hoor je door je speakers in je helm en kun je bedienen via de motor.. ideaal. In plaats van de knopjes op je helm gebruik je de knoppen en het draaiwiel op de motor terwijl je in je scherm ziet welke zender of muziek je selecteert. De omgeving merkt er niets van
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Leuke discussie

Ik denk dat ik uit de toon val omdat ik alle opties gewoon graag wil hebben en er ook erg van geniet. Ik vind het prachtig dat het technisch mogelijk is.

Met de QS “spelen” , daar geniet ik van. Centrale vergrendeling, handige optie. Andere demper, staat mooier. Extra lampen, vindt ik veiliger.
Maar met 1 ding ben ik het wel eens. Radio, onnodige herrie voor de omgeving.

Maar ik kan, met al die extra’s, ook genieten van een willekeurige bereider die van zijn goedkope 2e hands fiets geniet en daar trots op is.
Het gaat niet om de grootte maar om wat je er mee doet O-)

Ik heb laatst in utrecht ergens een grote groep wachtende perfect kunnen amuseren met prachtige opera terwijl wij met z'n allen stonden te wachten tot de brug weer dicht ging :+
 
Middenbok ?

Niet nodig op een R1250RT …… Vanaf 8:50
Ik gebruik de middenbok ook zelden.
Nadat mijn DOHC een keer is omgewaaid van de middenbok (gelukkig richting de struiken van de voortuin in plaats van de grindtegels) parkeer ik mijn motor in de 1e versnelling en op de jiffy.
Op deze wijze zijn er diverse Hollandsche stormen over de motoren gegaan zonder een centje pijn.
Ja sorrie, ik ontbeer een garage.
 
Wat ik ook tegen kwam is dat het 1250 blok verstelbare nokkenassen heeft.
Het blok heeft daardoor een soepelere loop tijdens het accelereren.

Honda heeft het met zijn V-Tec motoren.
BMW schijnt het verbetert te hebben, zodat het koppel mooi rechtlijnig afgegeven wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan