BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Was weer een andere technische oplossing om klepbediening te kunnen variëren dan die heen en weer schuivende nokkenas. Wat interessant is waarom BMW toch naar die schuivende nokkenas oplossing is gegaan ipv de Alpha Race oplossing die nog 10 pk meer opleverde. Ik gok dat het iets met Euro 5 compliancy te maken zal hebben. Over de hele linie minder uitstoot in ruil voor 10 pk minder op de piek. Zoiets.

Hoe het mogelijk is dat de overgang van de ene kleppengang naar de andere kleppengang totaal niet te voelen is, is mij een raadsel. Knap staaltje technische ontwikkeling.
 
Wat ik ook tegen kwam is dat het 1250 blok verstelbare nokkenassen heeft.
Het blok heeft daardoor een soepelere loop tijdens het accelereren.

Honda heeft het met zijn V-Tec motoren.
BMW schijnt het verbetert te hebben, zodat het koppel mooi rechtlijnig afgegeven wordt.
En het werkt.........erg goed kan ik u zeggen
 
Ik denk dat er best nog meer vermogen uit te halen valt, maar hebben we dat nodig?
Ik zeg nu van niet. Ergens tussen de 100 en 150 pk is mi leuk en bruikbaar. Laten we ook koppel niet vergeten. Ik had destijds de 6 pitter die 160 Nm had, daarbij maakte het niet uit in welke versnelling je een bergje pakte. Verschil zag je alleen aan de toerenteller.

Recent op een 210 pk Duc V4 gereden. Prachtige techniek, enorm knap gemaakt maar ook totaal overbodig voor dagelijks gebruik. Je kan beter je rijbewijs gelijk vernietigen, dat levert minder gedoe op.en compact dat zoiets is, ongeloofelijk. In eerste instantie had ik het gevoel op een kinderfiets te zitten.

19E781FB-7284-4FBF-ADA8-EF7E612AA1C0.jpeg
 
Ik was even vergeten hoe de werking van het V-Tec systeem was: net effe anders.
Toch doelde ik meer op het verschil: V-Tec kickt in, net zoals een turbo; schop in je rug.
Het RT systeem (schijnt) vloeiender in werking te komen: je merkt het nauwelijks bij het accelereren.

Zo heb ik wel eens een stukkie op een Duc. 916 mogen rijden.
Soort plankje waar je op zit; stug, geen comfort. Vermogen genoeg, maar voor mij geen smile in vergelijk met de RT.
De sound was prima.

Voor de rest was ik blij dat ik weer op mijn RT zat.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: glk
Overigens was ik wel een beetje verbaasd indertijd dat, hoewel indertijd (2012-2013) de vrachtwaggels allemaal euro 6 werden, de motorfietsen euro 4 waren.
Overigens vraag ik me af hoeveel zin euro 6 in die tak heeft.
Bij de lange baan transporten oké, maar het distibutie vervoer, vuilnis auto's, stadvervoer etc.,(dus de korte ritjes) heeft weinig zin.
Het hele emissie systeem werk pas het uitlaatsysteem op een bepaalde temperatuur is en er een bepaalde tijd op een bepaad toerental gereden wordt.

Mijn ervaring bij de stads bussen is dat er erg weinig Ad-Blu verstookt wordt. Dus het systeem werkt niet.
Ook bij moderne diesel auto's en bestelauto's is zo'n Ad-Blue systeem gemonteerd. Werkt ook niet bij even boodschappen doen.
Zelfs als je in de randstad rijdt niet door dat je nauwelijks gelegenheid hebt om een stuk te rijden met constant toerental.
 
Ik was even vergeten hoe de werking van het V-Tec systeem was: net effe anders.
Toch doelde ik meer op het verschil: V-Tec kickt in, net zoals een turbo; schop in je rug.
Het RT systeem (schijnt) vloeiender in werking te komen: je merkt het nauwelijks bij het accelereren.

Zo heb ik wel eens een stukkie op een Duc. 916 mogen rijden.
Soort plankje waar je op zit; stug, geen comfort. Vermogen genoeg, maar voor mij geen smile in vergelijk met de RT.
De sound was prima.

Voor de rest was ik blij dat ik weer op mijn RT zat.

Op de R1250RT krijg je bij “vollast” of door de 5.000 toeren gaand een vriendelijk, soepel, comfortabel edoch ferme douw in je rug. Goed de fiets vasthouden! Maar het “kloenkt” er dus niet bruut in, dat niet. Comfortabel. Want het blijft natuurlijk wel een RT
 
Op de R1250RT krijg je bij “vollast” of door de 5.000 toeren gaand een vriendelijk, soepel, comfortabel edoch ferme douw in je rug. Goed de fiets vasthouden! Maar het “kloenkt” er dus niet bruut in, dat niet. Comfortabel. Want het blijft natuurlijk wel een RT
Nou ophouden, ik mag nog niet aan de 1250 denken :N
 
Goed gezien hoor. De boefjes hadden een slang gevonden en er wat water bij gegoten.ze waren namelijk erg jaloers op de 1600 power :Y
 
Na een paar regenritjes kan ik de feedback geven dat ik persoonlijk zeer content ben met de door VH vakkundig geïnstalleerde oplaad oplossing voor mijn Smart Phone met krappe batterij capaciteit. Ik ben niet zo van de met draadjes door mouwen voeren McGyver oplossingen die wel een heel klap voordeliger zijn. In de garage: klepje open, iPhone aan de levenslijn in het rechter vakje, kleppie dicht. Bij aankomst op het werk staat de fiets keurig droog onder een afdakje, kleppie open, stekkertje los en een volkomen droge iPhone met 100% lading in de borstzak. Ik ben blij met de investering.

Op basis van nattigheid van mijn pak na wat regenritten heb ik besloten de Politie Anti Spat Plastic Beplating Uitbreidings Set niet aan te schaffen. Buitenkant van de dijen worden ietsje vochtig. Eigenlijk alleen de bovenarmen worden behoorlijk nattig, daar zou wellicht zo’n iets breder comfort ruitje nog iets verbetering kunnen opleveren, maar ik heb niet voor helemaal niets een GoreTex pak (waarvan op het moment dan de jas wel ff retour fabrikant is omdat die lek bleek op de binnenkant van mijn ellebogen). Handschoenen en schoenen blijven zo goed als geheel droog als de snelheid maar boven de 50 km/u blijft.
 
Z Stream.... Je bedoelt zo'n permanente mist machine in mijn garage zodat ik daar in die mist stiekem nog een 3e motor kan verstoppen zodat Karin die niet ziet?

Of bedoel je iets anders met Z stream? Bijvoorbeeld zo'n Z-Technik V-Stream Schuifpui?

Op de beide RT's die ik heb (gehad) heb ik "gewoon" het standaard ruitje. En eigenlijk voldoet die voor mij prima qua geluid en turbulentie (namelijk: niet gek veel herrie en sowieso geen turbulentie). Het BMW comfort ruitje op de LC varianten heeft als voordeel dat je het vuil dat tussen de ruit en de houder komt te zitten niet ziet omdat ze dat vlakje zwart hebben gemaakt. Broeder ...Ron... heeft dat praktisch zelf opgelost door dat vlakje zelf zwart te maken. Ik heb dat op de DOHC niet gedaan en twijfel of ik dat op de 1250 ga doen. Eens in de zoveel tijd ff 4 Torx 25 schroefjes los halen en dan kan de ruit los en geheel schoongemaakt worden en ook dat gebiedje achter de ruit, de oplossing van broeder BMW-Wouter.

Qua windbescherming was ik op de DOHC altijd al tevreden en ben dat op de 1250 eigenlijk ook wel. De vraag is dan ook hoeveel nattigheid op het GoreTex pak ik ga besparen met een V-Stream of met een BMW Comfort ruit. Het kan haast bijna niet anders dan dat het ietsje droger rijden door de incidentele regen door zo'n groter stuk transparant plastic voor op de fiets ten koste gaat van sowieso permanent een iets hoger verbruik omdat een grotere ruit nou eenmaal meer weerstand op zal gaan leveren.
 
Over verbruik gesproken: er staat nu 4.600 km op de telleRT. Heel precies kan ik het verbruik op basis van tanken/dagtelleRT niet vertellen omdat mijn hagelnieuwe RT nog geen ontluchtingsgaatje in het vulpijpje heeft waardoor ik waarschijnlijk de ene keer een liteRTje meer in de tank weet te persen dan de andere keer, maar de rekensom is tot op heden sinds de 1.000 km beurt niet 1 keer onder de 1:20 gekomen. De BC geeft al een poosje 4.9/100 km weer, dus dat lijkt de rekensommetjes te bevestigen.

Mijn DOHC kon dat waarmaken net nadat ik van de R1150RS was overgestapt, maar dat was waarschijnlijk meer omdat ik toen nog ontiegelijk veel ontzag voor het verschil in gewicht had, de BC stond destijds braaf op 4.8/100 km. Sinds dat broeder ...Ron... mij aan de Dunlop Roadsmart 3 bandjes heeft gepraat is dat respect voor de 275 kg of zo (wegens vet zwaar Corbin zadel en steigerpijp uitbreiding tikje zware DOCH fiets) met de Noorderzon vertrokken, hetgeen niet zo best voor noch de planeet, noch mijn portemonnee was, maar wel weer voor mijn vrije tijd (want de hoeveelheid Woon-Werk motorrijtijd nam omgekeerd evenredig af met het verbruik van de fiets (nou, OK dan, er zal wel ergens een negatief kwadratisch effect in hebben gezeten omdat weerstand kwadratisch met snelheid toeneemt wat de extra vrije tijd niet geheel evenredig met brandstof investering deed kosten, maar tijd is geld hè)).

Van eerste aanschaf setje RS3 rubber tot vlak voor verkoop van de DeeOoHaaCee schommelde het verbruik zo rondom de 1:18 (wat redelijk overeenkwam met wat de BC van het gemiddelde verbruik vond: 5.4 per 100 km). Ergo: de R1250RT is wel een klappie zuiniger dan de DOHC.
 
Na een paar regenritjes kan ik de feedback geven dat ik persoonlijk zeer content ben met de door VH vakkundig geïnstalleerde oplaad oplossing voor mijn Smart Phone met krappe batterij capaciteit. Ik ben niet zo van de met draadjes door mouwen voeren McGyver oplossingen die wel een heel klap voordeliger zijn. In de garage: klepje open, iPhone aan de levenslijn in het rechter vakje, kleppie dicht. Bij aankomst op het werk staat de fiets keurig droog onder een afdakje, kleppie open, stekkertje los en een volkomen droge iPhone met 100% lading in de borstzak. Ik ben blij met de investering.

Op basis van nattigheid van mijn pak na wat regenritten heb ik besloten de Politie Anti Spat Plastic Beplating Uitbreidings Set niet aan te schaffen. Buitenkant van de dijen worden ietsje vochtig. Eigenlijk alleen de bovenarmen worden behoorlijk nattig, daar zou wellicht zo’n iets breder comfort ruitje nog iets verbetering kunnen opleveren, maar ik heb niet voor helemaal niets een GoreTex pak (waarvan op het moment dan de jas wel ff retour fabrikant is omdat die lek bleek op de binnenkant van mijn ellebogen). Handschoenen en schoenen blijven zo goed als geheel droog als de snelheid maar boven de 50 km/u blijft.
Ja zie, ik heb geen garage. En tijdens motor vakanties staat de motor ook zelden ergens droog binnen 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan