BMW-Wouter
MF veteraan
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ben nog steeds electricien, maar bij mij moeten de lettertjes op de pijp juist niet zichtbaar zijn. Iets met netter eruit zien.Tja. Zo vind ik als oud electricien dat een wipschakelaar altijd naar beneden AAN moet, de stroomdraad in een wcd altijd links moet en de letters op een kabel of pijp bevestigingszadel altijd leesbaar moet zijn.
Wellicht een afwijking maar zo zal ik het nog steeds doen
Het is typisch iets dat zo simpel lijkt dat iedereen vergeet dit in een specificatie op te nemenNog gekker:
Bekijk bijlage 1429677
Van dezelfde fabrikant, Boeing, op een 737 tuimelaar schakelaar naar beneden = aan, naar boven = uit. Op een 747 krek andersom. Da’s leuk als je wordt omgeschoold van de 1 naar de ander. De Fokker, die nauwelijks tuimelaartjes had, had ze ook krek andersom, zoals de automaten in de meterkast dus ook zijn.
Nog gekker:
Bekijk bijlage 1429677
Van dezelfde fabrikant, Boeing, op een 737 tuimelaar schakelaar naar beneden = aan, naar boven = uit. Op een 747 krek andersom. Da’s leuk als je wordt omgeschoold van de 1 naar de ander. De Fokker, die nauwelijks tuimelaartjes had, had ze ook krek andersom, zoals de automaten in de meterkast dus ook zijn.
Dat doet KLM zelf.
Alle 747’s hebben knop naar voren aan, knop naar achteren uit. De blauwe jumbo’s andersom. Heeft waarschijnlijk $100.000en gekost, want ook de text bij de knop moet aangepast worden.
Net zoals KLM jaaaaaren zijn eigen handboeken heeft gemaakt. Die van de fabrikant, die het ding ontworpen, gemaakt en test gevlogen heeft zijn natuurlijk niet goed.
1975: dan ben je niet van het kabelboom met vet-touw tijdpergBen nog steeds electricien, maar bij mij moeten de lettertjes op de pijp juist niet zichtbaar zijn. Iets met netter eruit zien.
Over handboeken: ook met mijn vorige werk was ik gewend dat leveranciers niet in staat zijn werkelijk gebruikers handboeken te schrijven, dat moesten we zelf doen in overleg met de eind gebruiker.Nou, die handboeken van KLM hadden 1 mega groot voordeel tov die van de fabrikanten: ze waren niet geschreven door advocaten. Daarbij een vaste indeling waardoor een omscholing van het ene type naar het andere type veel makkelijker ging.
Daarnaast waren ze vele malen gebruiksvriendelijker doordat bijvoorbeeld aanvullende info die bij een failure in de boekwerken her en der verspreid te vinden is bij de tekst van die betreffende failure te voegen. Zeker “In Den Beginne” waren de boekwerken van de fabrikanten (uiteraard met uitzondering van Fokker) echt nauwelijks werkbaar voor de gemiddelde piloot. Het zou me nix verbazen dat KLM destijds die knopperij van de 747 “andersom” had laten zetten omdat ze zo ook in de McDonnel Douglas vliegtuigen zaten. De 737 is vele jaren na de 747 bij KLM in de vloot opgenomen, maar zou slechts een tijdelijke opvolger zijn van de DC9. Met McDonnel Douglas liep het anders en dus is de 737 er nu nog steeds.
Ik weet mijn weg nu wel te vinden door FCOM en FCTM en MEL en witte inspectie boekje.... maar mis nog wel eens die mooie KLM AOM’s..., 2.3.7: Flight Techniques Engine Failure After Take-Off. 1.6 Electrics. 1.11 Hydraulics.... of het nou een Beechcraft Baron BE58 was, een Fokker 50, een MD11, een Airbus A310, alle AOM’s hadden exact dezelfde indeling.
Maar goed, ik dwaal nu wel off topic.
Qua knopperij ben ik niet geheel ontevreden met hoe de lay out is van de R1250RT. Ik zou alleen liever dat ruitje met “Favoriet Menu” item willen wisselen voor “Schakelen Wonderwiel Naar Navigator”.
Tja. Zo vind ik als oud electricien dat een wipschakelaar altijd naar beneden AAN moet, de stroomdraad in een wcd altijd links moet en de letters op een kabel of pijp bevestigingszadel altijd leesbaar moet zijn.
Wellicht een afwijking maar zo zal ik het nog steeds doen
.....
Veel logischer zou zijn dat ie vanuit uit-stand met 1 druk op stand hoog komt,
en dan met 1 druk op stand laag, en daarna uit.
Dan hoef je alleen in het geval dat je stand hoog niet nodig hebt 2x te drukken.
Zou dat om te programmeren zijn?
Oh ja, over programmeren...als je de draadjes aan de schakelaar anders verbindt werkt hij andersom
Wel op school moeten leren hoor. Was toen al ouderwets...1975: dan ben je niet van het kabelboom met vet-touw tijdperg
...en 'ja'..., ze zijn nog steeds te koop, en worden nog steeds verkocht..., en ook al ruim 35 jaar in mijn bezit...
...en 'ja'..., ze zijn nog steeds te koop, en worden nog steeds verkocht..., en ook al ruim 35 jaar in mijn bezit...
Dit model Sancho Boots.
Alleen dan in het hoogglans rood/bruin.
Je breekt je nek ermee, op een gladde vloer, en mijn eigenwijze wederhelft steekt ze het liefst vandaag nog in de hens..., maar..., die gaan dus nooit meer weg.
Never.
...sommige dingen blijven dus toch...
Wij noemen die dingen "klote-splijters" En ja, ik heb ze ook gehad....