BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Nog gekker:
C59955BB-C3B2-41AC-860C-0B4B1CA578D2.jpeg

Van dezelfde fabrikant, Boeing, op een 737 tuimelaar schakelaar naar beneden = aan, naar boven = uit. Op een 747 krek andersom. Da’s leuk als je wordt omgeschoold van de 1 naar de ander. De Fokker, die nauwelijks tuimelaartjes had, had ze ook krek andersom, zoals de automaten in de meterkast dus ook zijn.
 
Tja. Zo vind ik als oud electricien dat een wipschakelaar altijd naar beneden AAN moet, de stroomdraad in een wcd altijd links moet en de letters op een kabel of pijp bevestigingszadel altijd leesbaar moet zijn.

Wellicht een afwijking maar zo zal ik het nog steeds doen
Ben nog steeds electricien, maar bij mij moeten de lettertjes op de pijp juist niet zichtbaar zijn. Iets met netter eruit zien.
 
Nog gekker:
Bekijk bijlage 1429677
Van dezelfde fabrikant, Boeing, op een 737 tuimelaar schakelaar naar beneden = aan, naar boven = uit. Op een 747 krek andersom. Da’s leuk als je wordt omgeschoold van de 1 naar de ander. De Fokker, die nauwelijks tuimelaartjes had, had ze ook krek andersom, zoals de automaten in de meterkast dus ook zijn.
Het is typisch iets dat zo simpel lijkt dat iedereen vergeet dit in een specificatie op te nemen 8)7
Soms is het ook weer beter bewust iets tegen de regels in te doen als dat bijvoorbeeld veiliger is.
Het is goed al dit soort zaken van te voren goed te overwegen en te bedenken hoe je iets wilt uitvoeren.
Een paar belangrijke uitgangspunten:
  1. Intuitief (het moet direct duidelijk zijn hoe een deur open gaat: duwen of trekken).
  2. Ergonomisch (zet het richtingaanwijzer knopje daar waar de gemiddelde linker duim zit).
  3. Consequent (bedieningen en indicaties zo veel mogelijk identiek, per machine en voor alle machines).
  4. Veilig (begrens het toerental zodat het onmogelijk is de motor over de kop te jagen).
  5. Fool-proof (key-less ride: motor kun je alleen uitzetten als de snelheid 0 is).
 
Nog gekker:
Bekijk bijlage 1429677
Van dezelfde fabrikant, Boeing, op een 737 tuimelaar schakelaar naar beneden = aan, naar boven = uit. Op een 747 krek andersom. Da’s leuk als je wordt omgeschoold van de 1 naar de ander. De Fokker, die nauwelijks tuimelaartjes had, had ze ook krek andersom, zoals de automaten in de meterkast dus ook zijn.


Dat doet KLM zelf.

Alle 747’s hebben knop naar voren aan, knop naar achteren uit. De blauwe jumbo’s andersom. Heeft waarschijnlijk $100.000en gekost, want ook de text bij de knop moet aangepast worden.

Net zoals KLM jaaaaaren zijn eigen handboeken heeft gemaakt. Die van de fabrikant, die het ding ontworpen, gemaakt en test gevlogen heeft zijn natuurlijk niet goed.8)7
 
Het valt ook niet altijd mee.
Heel duidelijk bij het landingsgestel: gear up is handle up en vv.
Bij de F111 zit links in de cockpit een handle waarmee de vleugels worden versteld. Een manier is: handle naar voren, vleugels naar voren...
Maar er was ook een ' kerk' die vond: de handle lijkt virtueel vast te zitten aan de linker vleugel, dus handle naar voren is vleugel naar achteren. Daar kwam nog bij: vleugel naar voren is sneller, dus net als de throttles naar voren is sneller.
Er is ooit gekozen voor het ene en ik meen dat de bediening tijdens de operationele levensduur is aangepast en uiteindelijk weer teruggezet.
Staat de vleugel verkeerd dan kan het vliegtuig uit de lucht vallen, dus het is wel degelijk van belang om het ' goed' en 'intuïtief ' te doen. In dit geval was er geen goede oplossing voor iedereen.
 
Laatst bewerkt:
Grappig. Al die gedachten over aan en uit.
Overigens heb ik vroeger een Benelli bromfiets gehad die rechts schakelde
 
Dat doet KLM zelf.

Alle 747’s hebben knop naar voren aan, knop naar achteren uit. De blauwe jumbo’s andersom. Heeft waarschijnlijk $100.000en gekost, want ook de text bij de knop moet aangepast worden.

Net zoals KLM jaaaaaren zijn eigen handboeken heeft gemaakt. Die van de fabrikant, die het ding ontworpen, gemaakt en test gevlogen heeft zijn natuurlijk niet goed.8)7

Nou, die handboeken van KLM hadden 1 mega groot voordeel tov die van de fabrikanten: ze waren niet geschreven door advocaten. Daarbij een vaste indeling waardoor een omscholing van het ene type naar het andere type veel makkelijker ging.

Daarnaast waren ze vele malen gebruiksvriendelijker doordat bijvoorbeeld aanvullende info die bij een failure in de boekwerken her en der verspreid te vinden is bij de tekst van die betreffende failure te voegen. Zeker “In Den Beginne” waren de boekwerken van de fabrikanten (uiteraard met uitzondering van Fokker) echt nauwelijks werkbaar voor de gemiddelde piloot. Het zou me nix verbazen dat KLM destijds die knopperij van de 747 “andersom” had laten zetten omdat ze zo ook in de McDonnel Douglas vliegtuigen zaten. De 737 is vele jaren na de 747 bij KLM in de vloot opgenomen, maar zou slechts een tijdelijke opvolger zijn van de DC9. Met McDonnel Douglas liep het anders en dus is de 737 er nu nog steeds.
Ik weet mijn weg nu wel te vinden door FCOM en FCTM en MEL en witte inspectie boekje.... maar mis nog wel eens die mooie KLM AOM’s..., 2.3.7: Flight Techniques Engine Failure After Take-Off. 1.6 Electrics. 1.11 Hydraulics.... of het nou een Beechcraft Baron BE58 was, een Fokker 50, een MD11, een Airbus A310, alle AOM’s hadden exact dezelfde indeling.

Maar goed, ik dwaal nu wel off topic.

Qua knopperij ben ik niet geheel ontevreden met hoe de lay out is van de R1250RT. Ik zou alleen liever dat ruitje met “Favoriet Menu” item willen wisselen voor “Schakelen Wonderwiel Naar Navigator”.
 
Laatst bewerkt:
Ben nog steeds electricien, maar bij mij moeten de lettertjes op de pijp juist niet zichtbaar zijn. Iets met netter eruit zien.
1975: dan ben je niet van het kabelboom met vet-touw tijdperg
Nou, die handboeken van KLM hadden 1 mega groot voordeel tov die van de fabrikanten: ze waren niet geschreven door advocaten. Daarbij een vaste indeling waardoor een omscholing van het ene type naar het andere type veel makkelijker ging.

Daarnaast waren ze vele malen gebruiksvriendelijker doordat bijvoorbeeld aanvullende info die bij een failure in de boekwerken her en der verspreid te vinden is bij de tekst van die betreffende failure te voegen. Zeker “In Den Beginne” waren de boekwerken van de fabrikanten (uiteraard met uitzondering van Fokker) echt nauwelijks werkbaar voor de gemiddelde piloot. Het zou me nix verbazen dat KLM destijds die knopperij van de 747 “andersom” had laten zetten omdat ze zo ook in de McDonnel Douglas vliegtuigen zaten. De 737 is vele jaren na de 747 bij KLM in de vloot opgenomen, maar zou slechts een tijdelijke opvolger zijn van de DC9. Met McDonnel Douglas liep het anders en dus is de 737 er nu nog steeds.
Ik weet mijn weg nu wel te vinden door FCOM en FCTM en MEL en witte inspectie boekje.... maar mis nog wel eens die mooie KLM AOM’s..., 2.3.7: Flight Techniques Engine Failure After Take-Off. 1.6 Electrics. 1.11 Hydraulics.... of het nou een Beechcraft Baron BE58 was, een Fokker 50, een MD11, een Airbus A310, alle AOM’s hadden exact dezelfde indeling.

Maar goed, ik dwaal nu wel off topic.

Qua knopperij ben ik niet geheel ontevreden met hoe de lay out is van de R1250RT. Ik zou alleen liever dat ruitje met “Favoriet Menu” item willen wisselen voor “Schakelen Wonderwiel Naar Navigator”.
Over handboeken: ook met mijn vorige werk was ik gewend dat leveranciers niet in staat zijn werkelijk gebruikers handboeken te schrijven, dat moesten we zelf doen in overleg met de eind gebruiker.
Zoiets als het instructieboekje van een motor of auto, het verteld allerlei details, maar te weinig over hoe je werkelijk moet rijden of handelen in bepaalde situaties.

Over de Navigator V of VI integratie op de R1200RT-LC en R1250RT is al veel geschreven, recent nog hier.
Intuitief zou draaien aan het wonderwiel moeten laten in- en uitzoomen (zoals volgens mij op de GS), eigenlijk zolang er met de menu knop geen menu gekozen is.
 
Tja. Zo vind ik als oud electricien dat een wipschakelaar altijd naar beneden AAN moet, de stroomdraad in een wcd altijd links moet en de letters op een kabel of pijp bevestigingszadel altijd leesbaar moet zijn.

Wellicht een afwijking maar zo zal ik het nog steeds doen

Blijft de grote vraag, hoe leg je een wisselschakeling (hotelschakeling) aan... liefst met een motoriek welke de andere schakelaar meebeweegt 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Als we het dan toch over bedieningstoestanden hebben.

Waar ik me over verbaas bij mn 1200:
Handvat- en zittingverwarming knopjes op het stuur.

Het boekje adviseert om te beginnen op stand hoog,
om als de boel lekker warm is terug te zetten naar stand laag.

Maar: Als de verwarming uit staat en je drukt 1x op het knopje,
dan gaat ie op stand laag. Nog een keer drukken wordt stand hoog,
en derde keer is ie weer uit.

Dus, om hem volgens het boekje op stand hoog te laten beginnen,
moet je dus 2x drukken.
Om vervolgens op stand 1 te zetten moet je weer 2x drukken.
(en de knopjes gaan wat stroef, dus even snelle tik werkt niet.)

Veel logischer zou zijn dat ie vanuit uit-stand met 1 druk op stand hoog komt,
en dan met 1 druk op stand laag, en daarna uit.
Dan hoef je alleen in het geval dat je stand hoog niet nodig hebt 2x te drukken.

Zou dat om te programmeren zijn?
 
.....

Veel logischer zou zijn dat ie vanuit uit-stand met 1 druk op stand hoog komt,
en dan met 1 druk op stand laag, en daarna uit.
Dan hoef je alleen in het geval dat je stand hoog niet nodig hebt 2x te drukken.

Zou dat om te programmeren zijn?

Zo is het op de R1200RS dus ook geprogrammeerd. Logisch inderdaad. Of dat op een R1200RT met terugwerkende kracht ook zo te programmeren is weet ik niet. Op de LC en de R1250RT moet je door het menu bladeren om bij de zadel en handvatverwarming te komen, vervolgens kan je dan met het "wonderwiel" het verwarmingsniveau selecteren, is ook iets meer dan 2 standjes.
 
En mijn oude Volvo uit 1965 ( katterug) heeft een trekknop voor de kachelaanjager: eerste klik uit is hoog, helemaal uit is laag. Heel doordacht allemaal bij die Zweden....
 
boj8306-2.jpg


...en 'ja'..., ze zijn nog steeds te koop, en worden nog steeds verkocht..., en ook al ruim 35 jaar in mijn bezit...
boj8306-2.jpg


...en 'ja'..., ze zijn nog steeds te koop, en worden nog steeds verkocht..., en ook al ruim 35 jaar in mijn bezit...

Dit model Sancho Boots.
Alleen dan in het hoogglans rood/bruin.

Je breekt je nek ermee, op een gladde vloer, en mijn eigenwijze wederhelft steekt ze het liefst vandaag nog in de hens..., maar..., die gaan dus nooit meer weg.

Never.


...sommige dingen blijven dus toch... ;)

Wij noemen die dingen "klote-splijters":+ En ja, ik heb ze ook gehad....
 
Terug
Bovenaan Onderaan