BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Gegroet. Ik rijd op een R1200R, en kijk tijdens dit seizoen, al valt het weer dit jaar goed mee, al eens met jaloezie naar het scherm en de zadelverwarming van een RT. Kijkend naar wat tweedehands DOHC’s (90th anniversary versie is wel mooi) vroeg ik mij af of het de moeite is te zoeken naar een exemplaar met BMW radio èn Navigator. Hoe zat het met BT in 2013? Zijn die twee apparaten gekoppeld, en als een systeem te koppelen aan je headset, of moeten die elk apart gekoppeld worden aan je helm?
 
De overstap van een R naar een RT zal je goed bevallen, ik ben langer geleden van een R1150R overgestapt op een R1150RT: wat een luxe dat je niet meer vol in de wind en/of regen zit en relaxed rechtop kunt toeren. Zadelverwarming hoeft van mij niet en gebruik ik ook nooit wegens mijn angst voor broei.
De DOHC maakt gebruik van een opgebouwde Navigatie houder, dat hoeft dan niet perse een BMW Motorrad houder te zijn. De BMW houder is direct te herkennen aan de 4 knopjes aan de linker zijkant. Verreweg de meeste R1200RT-LC en R1250RT hebben een geintegreerde Navigatie houder.
Over Bluetooth koppeling is nogal wat geschreven in het Navigator VI topic, kijk daar ook eens.
 
Zo, het foutje van met 'open koffer rijden' is ook weer hersteld ;). Op elke koffer is het hoekje wat afgeschuurd en gelijk gemaakt zodat er geen plamuur aan te pas hoefde te komen. De andere koffer ook maar meteen laten spuiten want daar zaten ook wat beschadigingen op. Ja, dus net daar waar geen folie zat ;(
Nog wel even wat lakbeschermingsfolie erop laten zetten nu. Maar zo mooi als het net gespoten is :9~

y4mvqWdpsafEBE75jXJZ5Nlklas2EgBtevxM4yWKyDmihWkZjXE8h3TdPDUXW4AIYCVepam0AL1umBDTsoT8v7i5_wRCLfzeHISoIdvXieKa2-mIiUEWtw-dZpO4XL6Yfd5g1fKbJY9_SFpVoIm4fKkLbvUFmEjnjaY08MZgVYOxOZ9WoS6EtZ_d6nZ2baeJEYVRPDdVX2pRM9Wx5PrHlatYw


y4mQJg1Oqpq6DBqjGTSLvpykOcjLSEKpTzoNiTVtKariHgwgExJIKpei0FFUfMe51hLhl9JCuXjtVQDoTppkW7mYNzqECX7ADYITF_C2oCshtRfm3sFzr5Q1sp2Z7vb95urw6iJzY4yDLgUZhIf7Yt_f5ZH1zNAwyP6aB9fDK3nGAnQqzdyk5ivpoZXbnJRfIRyhIUMnKENybCNp_mP_w4BxA
 
Ik heb bij aankoop van m'n RT het bagagerek vervangen door een exemplaar van SW Motech, omdat ik daar ook al een koffer van had liggen. Nu was het demonteren van het BMW rek niet zonder slag of stoot en uiteindelijk heb ik na twee bouten "succesvol" eruit te draaien de handdoek in de ring moeten gooien en de resterende twee bouten van het rek uitgeboord:



Daarnaast zijn de twee messing bussen waar de bouten wél uit zijn geraakt ook niets meer waard - deze draaien nu namelijk ook door:


Mijn vraag is hoe dit op een nette wijze te herstellen zou zijn? Ik heb het rek voorlopig niet in gebruik of nodig, maar zou het wel een fijn idee vinden als er iets bruikbaars in de kast ligt voor als er ooit nog eens een mooie 2e hands BMW koffer voorbij komt.

Enige wat ik zelf kan verzinnen is het compleet uitboren van de resterende schroefdraad - vervolgens door het plastic heen boren om aan de bovenkant van het plastic een (verzonken) bout te kunnen steken. Maar echt fraai zal dat er niet uit gaan zien. Wie heeft de gouden (of messing) tip?
 
Ik weet niet hoe technisch/handig je bent, maar messing busjes er uitboren, opnieuw (grotere) draad tappen en er de juiste helicol er in lijmen is een optie.


1031AFE4-03D4-43DC-B606-CCE958A70843.jpeg
 
Draait de messing bus zelf door (in het plastic) of draait de bout door, oftewel is het schroefdraad af?

In het eerste geval de messing moer eruit halen en een nieuwe erin verlijmen, in het tweede geval is de optie die @abhteh aangaf een goede...
 
De messing bussen draaien door in het plastic. De bouten zaten namelijk zo vast (en dit gebeurt vaak, zo lees ik) dat de verbinding tussen plastic en messing het eerder begeeft dan dat de bout uit het messing draait.

Wat zou een handige manier zijn om de messing bussen eruit te krijgen? Het plastic zit er volgens mij omheen gegoten.
 
Gegroet. Ik rijd op een R1200R, en kijk tijdens dit seizoen, al valt het weer dit jaar goed mee, al eens met jaloezie naar het scherm en de zadelverwarming van een RT. Kijkend naar wat tweedehands DOHC’s (90th anniversary versie is wel mooi) vroeg ik mij af of het de moeite is te zoeken naar een exemplaar met BMW radio èn Navigator. Hoe zat het met BT in 2013? Zijn die twee apparaten gekoppeld, en als een systeem te koppelen aan je headset, of moeten die elk apart gekoppeld worden aan je helm?

Zadelverwarming heb ik ook niet veel aan.

Radio en navigator?
Waar heb je die voor nodig?
Als je bluetooth set in/aan de helm hebt, kun je je telefoon koppelen,
en muziek of radio vanaf de telefoon luisteren.

En ook navigeren gaat prima met de telefoon in je binnenzak.
(Of zet die in een houder op je stuur.)
 
Ik heb bij aankoop van m'n RT het bagagerek vervangen door een exemplaar van SW Motech, omdat ik daar ook al een koffer van had liggen. Nu was het demonteren van het BMW rek niet zonder slag of stoot en uiteindelijk heb ik na twee bouten "succesvol" eruit te draaien de handdoek in de ring moeten gooien en de resterende twee bouten van het rek uitgeboord:



Daarnaast zijn de twee messing bussen waar de bouten wél uit zijn geraakt ook niets meer waard - deze draaien nu namelijk ook door:


Mijn vraag is hoe dit op een nette wijze te herstellen zou zijn? Ik heb het rek voorlopig niet in gebruik of nodig, maar zou het wel een fijn idee vinden als er iets bruikbaars in de kast ligt voor als er ooit nog eens een mooie 2e hands BMW koffer voorbij komt.

Enige wat ik zelf kan verzinnen is het compleet uitboren van de resterende schroefdraad - vervolgens door het plastic heen boren om aan de bovenkant van het plastic een (verzonken) bout te kunnen steken. Maar echt fraai zal dat er niet uit gaan zien. Wie heeft de gouden (of messing) tip?
Een nieuwe kost 66,- zou daar niet voor gaan zitten tobben.
 
Een nieuwe kost 66,- zou daar niet voor gaan zitten tobben.

Ik had van de garage vernomen dat ze enkel als complete set verkocht worden, dan ben je rond de 400 euro kwijt. Heb ook nergens iets gelezen dat iemand het kon oplossen door enkel het rek te vervangen. Als je me ongelijk kunt bewijzen dan heb ik daar wel oren naar :)
 
Ik had van de garage vernomen dat ze enkel als complete set verkocht worden, dan ben je rond de 400 euro kwijt. Heb ook nergens iets gelezen dat iemand het kon oplossen door enkel het rek te vervangen. Als je me ongelijk kunt bewijzen dan heb ik daar wel oren naar :)
Dat moet je even het bouwjaar doorgeven.
 
Laatst bewerkt:
Steek jij hem in je binnenzak ? is hij gekoppeld met iets ?

Telefoon gekoppeld aan de communicatieset in de helm via Bluetooth.
Daardoor kan ik de gesproken instructies dus volgen, maar ook muziek luisteren.
Telefoon zorgt zelf dat muziek even weggedrukt wordt als navigatie-app iets wil vertellen.
Ik gebruik Here WeGo als navigatie-app.

Muziek luisteren doe ik of van de lokale mp3-voorraad op de telefoon, via spotify, of webradio.
Spotify en mp3 zijn ook te bedienen (pause/play, next/back) met de knoppen op de helm.
 
Ik heb bij aankoop van m'n RT het bagagerek vervangen door een exemplaar van SW Motech, omdat ik daar ook al een koffer van had liggen. Nu was het demonteren van het BMW rek niet zonder slag of stoot en uiteindelijk heb ik na twee bouten "succesvol" eruit te draaien de handdoek in de ring moeten gooien en de resterende twee bouten van het rek uitgeboord:



Daarnaast zijn de twee messing bussen waar de bouten wél uit zijn geraakt ook niets meer waard - deze draaien nu namelijk ook door:


Mijn vraag is hoe dit op een nette wijze te herstellen zou zijn? Ik heb het rek voorlopig niet in gebruik of nodig, maar zou het wel een fijn idee vinden als er iets bruikbaars in de kast ligt voor als er ooit nog eens een mooie 2e hands BMW koffer voorbij komt.

Enige wat ik zelf kan verzinnen is het compleet uitboren van de resterende schroefdraad - vervolgens door het plastic heen boren om aan de bovenkant van het plastic een (verzonken) bout te kunnen steken. Maar echt fraai zal dat er niet uit gaan zien. Wie heeft de gouden (of messing) tip?

Nieuwe trekbussen erin zetten.

1579019087551.png
 
Zo, het foutje van met 'open koffer rijden' is ook weer hersteld ;). Op elke koffer is het hoekje wat afgeschuurd en gelijk gemaakt zodat er geen plamuur aan te pas hoefde te komen. De andere koffer ook maar meteen laten spuiten want daar zaten ook wat beschadigingen op. Ja, dus net daar waar geen folie zat ;(
Nog wel even wat lakbeschermingsfolie erop laten zetten nu. Maar zo mooi als het net gespoten is :9~

y4mvqWdpsafEBE75jXJZ5Nlklas2EgBtevxM4yWKyDmihWkZjXE8h3TdPDUXW4AIYCVepam0AL1umBDTsoT8v7i5_wRCLfzeHISoIdvXieKa2-mIiUEWtw-dZpO4XL6Yfd5g1fKbJY9_SFpVoIm4fKkLbvUFmEjnjaY08MZgVYOxOZ9WoS6EtZ_d6nZ2baeJEYVRPDdVX2pRM9Wx5PrHlatYw


y4mQJg1Oqpq6DBqjGTSLvpykOcjLSEKpTzoNiTVtKariHgwgExJIKpei0FFUfMe51hLhl9JCuXjtVQDoTppkW7mYNzqECX7ADYITF_C2oCshtRfm3sFzr5Q1sp2Z7vb95urw6iJzY4yDLgUZhIf7Yt_f5ZH1zNAwyP6aB9fDK3nGAnQqzdyk5ivpoZXbnJRfIRyhIUMnKENybCNp_mP_w4BxA

Mooi hoor !
Maar als je dan toch bezig bent: waarom scoup je die plekken waar die BMW plaatjes zitten niet weg ?
Zelf ook gedaan: erg mooi.
Helaas niemand die het opvalt.
 
Heb ik ooit eerder gevraagd aan de huis-spuiter van VanHarten, maar die raadde het mij indertijd af. Dus maar niet gedaan. En nu dus ook niet.
 
Jammer; slecht advies of slechte spuiter.

Ik heb het hier op 't dorp bij de plaatselijke schadeboer laten doen.
Zit na 8 jaar (misschien wel langer) nog steeds prima.
 
Het valt wel in de categorie fröbelwerk, maar..., als ik nu het ding er vanaf wil halen, dan is dat zo gepiept, en..., de bevestiging van het rek is gewoon net zo stevig als origineel :-))

Kan ik voor de volle 100% bevestigen want heb toen hetzelfde gedaan. Ik had al gezocht naar foto's maar helaas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan