BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Telefoon gekoppeld aan de communicatieset in de helm via Bluetooth.
Daardoor kan ik de gesproken instructies dus volgen, maar ook muziek luisteren.
Telefoon zorgt zelf dat muziek even weggedrukt wordt als navigatie-app iets wil vertellen.
Ik gebruik Here WeGo als navigatie-app.

Muziek luisteren doe ik of van de lokale mp3-voorraad op de telefoon, via spotify, of webradio.
Spotify en mp3 zijn ook te bedienen (pause/play, next/back) met de knoppen op de helm.
ik heb dus de NAV V en communicatie cardo freecom 2 , maar soms had ik graag mijn smartphone met waze omdat dit toch een beetje beter is dan de NAV , moet ik dan gewoon met bluetooth communicatie maken en mijn waze laten lopen ? ik wil dus namelijk niet dat ze mij bellen als ik met de motor weg ben
 
Ik heb dus die originele bout doorgezaagd, en dan druk je 'zo' die messing bus uit de kunststoffen bagagedrager.

Ik zie nog niet voor me hoe je die messing bus eenvoudig eruit kunt drukken. Zat zelf al aan een soort simpele zelfgemaakte lagertrekker te denken om ze door het plastic heen te krijgen.


Nou..., goed nagedacht, en in de bak met 'rommeltjes' DE oplossing gevonden. Want met een gewone moer bereik je ook helemaal nix..., want die 'valt' van bovenaf in de bagagedrager, en vast draaien, ho maar.

Duszzz...., ik heb voor aan elke kant een M6 vleugelmoer gepakt, en 1 vleugel er van af geknipt.
Via het achterlicht heb ik een M6 x 30 (ofzo) imbusbout door het frame, en dus ook door de kunststof drager gedrukt.

Van 'bovenaf' een tandveerringetje over de M6 bout heen laten glijden, en met een punttangetje, via die ene overgebleven vleugel, de ontvleugelde-vleugelmoer over de M6 bout gehouden, en van onderaf de imbusbout aangedraaid.

Omdat er nog een vleugel aan de vleugelmoer zit, kan het ding niet ronddraaien in de kunststof drager, en je trekt daarmee de boel net zo netjes vast, als dat het origineel zit.

Voor de lezer die geen idee heeft hoe de drager vast zit, is het bovenstaande totaal niet te begrijpen, maar..., voor de pechvogel die zo'n verrot gedraaide messing bus heeft, zal het ongetwijfeld zo helder zijn als wat... :)

Ben bang dat het zelfs voor mij nog niet helemaal duidelijk is, maar ik moet ook toegeven dat ik inmiddels dankzij de andere tips ook meer aan zoiets zit te denken:

1579033820857.png


Enige wat ik dan nog niet weet is over genoeg "vlees" overblijft nadat de messing bussen eruit getrokken zijn. Ik zal daar maar eens mee beginnen!
 
ik heb dus de NAV V en communicatie cardo freecom 2 , maar soms had ik graag mijn smartphone met waze omdat dit toch een beetje beter is dan de NAV , moet ik dan gewoon met bluetooth communicatie maken en mijn waze laten lopen ? ik wil dus namelijk niet dat ze mij bellen als ik met de motor weg ben

Wat een beweging hier, het aantal reacties tov het r1200r forum is evenredig met het aantal verkochte motoren, logisch.
Ik heb nu ook een garmin gekoppeld aan mijn helm, parallel met de telefoon met spotify (je kan natuurlijk ook gewoon waze of coyote afspelen). De telefoon zit in mijn zak. Zolang alles ingesteld is, werkt het goed, maar om afspeellijst of bestemming te veranderen moet je stoppen. Ik kan de telefoon natuurlijk op het stuur zetten, maar het leukste aan de r is het brede zicht op de wereld, zonder obstakels (ook direct zijn grootste nadeel). Daarom heb ik nooit een telefoonhouder of zo gemonteerd, mijn gps staat ook zo ver mogelijk buiten het directe zicht. Op een rt zou ik hem wel monteren, met lader, maar toen zag ik op de k26 bmw audio met bt en vroeg ik mij af of de bmw navi gekoppeld is aan dit systeem, alles makkelijk te bedienen met grote knoppen, leek mij wel wat, maar werkt het ook zo eenvoudig, of moeten navi en audio apart gekoppeld worden?
 
Wat een beweging hier, het aantal reacties tov het r1200r forum is evenredig met het aantal verkochte motoren, logisch.

Er waren tijden dat de R1200 rijders in elk apaRT topic meelazen én postten.
Zo kon het gebeuren dat een onderwerp uit het GS topic, verder ging op het RT topic.
Zelfs een vraag op het R topic verd beantwoord op het S topic.
Inmiddels is ieder gelukkig zijn weegs gegaan.
Scheelt veel lezen.
 
Moraal van dit verhaal : waarom wordt er toch zoveel rotzooi verkocht...?! :/

Dat vind ik ook.
Wij hebben zo'n fijne E-bike.
Fietst fijn en effe 50 km. wegtoeren is geen probleem.

Tsja en dan de display: als het ding vochtig wordt, beslaat ie, gaan de cijfers haperen en uiteindelijk stopt ie er mee.
Nieuwe display gemonteerd, waarbij de randjes van de behuizing flink zijn ingesmeerd met vaseline en de electronica is ingepakt in een laagje huishoudfolie, blijkt toch niet te helpen.
Ook de accu was opeens stuk. Bleek aan het micro schakelaartje te liggen, waarmee de de fiets aanzet.
Nieuw achterlicht gemonteerd en het werkt weer.

Tjsa, vroeger was alles beter degelijker.

Eigenlijk vind ik dat van de RT ook, plastic bagagedragers, schakelaars die stuk gaan, onderdelen die stukgaan.
Ik heb mijn RT nou 19 jaar, maar ik vind em niet echt degelijk.
In vergelijk met mijn Goldwing uit 1983 wint de Goldwing met een straatlengte op degelijkheid.
 
Eigenlijk vind ik dat van de RT ook, plastic bagagedragers, schakelaars die stuk gaan, onderdelen die stukgaan.
Ik heb mijn RT nou 19 jaar, maar ik vind em niet echt degelijk.
In vergelijk met mijn Goldwing uit 1983 wint de Goldwing met een straatlengte op degelijkheid.

Nou, dat vind ik helemaal niet! Ik heb het idee dat mijn RT onverwoestbaar is ;) Ik heb gewoon nog geen ervaring met onderdelen die stuk gaan. Ja, ok de bagagedrager maar dat was omdat ik um los wilde hebben om te 'waterdippen'. Verder gewoon echt niks. Ook als ik zie hoe goed alles eruit ziet bij het loshalen van het cardanhuis. Die 'spline' is gewoon nog bijna nieuw! En dat na dik 200.000km. Ik vind het goed spul hoor!
Maar ik lees idd ook hele andere (horror) verhalen....
De crux voor mij is denk ik echt het bijna dagelijks gebruik. Stilstand is niet goed voor een motor.
 
Moraal van dit verhaal : waarom wordt er toch zoveel rotzooi verkocht...?! :/
Omdat we er minder geld voor over hebben, of omdat alles duurder wordt maar we net zoveel willen betalen als vroegah (ik tank altijd voor 10 gulden)?
Eigenlijk vind ik dat van de RT ook, plastic bagagedragers, schakelaars die stuk gaan, onderdelen die stukgaan.
Ik heb mijn RT nou 19 jaar, maar ik vind em niet echt degelijk.
In vergelijk met mijn Goldwing uit 1983 wint de Goldwing met een straatlengte op degelijkheid.
Mee eens, niet eens zozeer over het gebruik van plastic (kunststof) op zich maar wel de manier waarop het is vastgezet: messing bussen die los kunnen raken, parkers die na 3x loshalen dol draaien, klik-verbindingen met lipjes die na 3x loshalen afbreken.
Ook zag ik bij mijn toemalige DOHC en R1150RT rubber dopjes, hoesjes en ringetjes na zo'n 7 jaar uitelkaar vallen of open barsten.
Op mijn toemalige R1200RT-DOHC zijn tot 2 keer toe (gelukkig onder garantie) de schakelaar armaturen vervangen, de armaturen van de huidige LC houden zich nog goed.
Nou, dat vind ik helemaal niet! Ik heb het idee dat mijn RT onverwoestbaar is ;) Ik heb gewoon nog geen ervaring met onderdelen die stuk gaan. Ja, ok de bagagedrager maar dat was omdat ik um los wilde hebben om te 'waterdippen'. Verder gewoon echt niks. Ook als ik zie hoe goed alles eruit ziet bij het loshalen van het cardanhuis. Die 'spline' is gewoon nog bijna nieuw! En dat na dik 200.000km. Ik vind het goed spul hoor!
Maar ik lees idd ook hele andere (horror) verhalen....
De crux voor mij is denk ik echt het bijna dagelijks gebruik. Stilstand is niet goed voor een motor.
Aan de mechaniek zal het waarschijnlijk niet liggen en veel kilomers in relatief korte tijd is geen probleem.
Lange levensduur in jaren betwijfel ik omdat dan de kunsstof onderdelen uitelkaar of van elkaar vallen.
 
ik heb dus de NAV V en communicatie cardo freecom 2 , maar soms had ik graag mijn smartphone met waze omdat dit toch een beetje beter is dan de NAV , moet ik dan gewoon met bluetooth communicatie maken en mijn waze laten lopen ? ik wil dus namelijk niet dat ze mij bellen als ik met de motor weg ben

Ja inderdaad.
En afhankelijk van je telefoon en/of comset kun je waarschijnlijk ook koppelen voor alleen audio,
zodat telefoontjes niet doorgezet worden.

Profiel van je telefoon op stil zetten werkt ook.

Ikzelf heb de mensen die me wel mogen bellen onderweg in e VIP-lijst staan in de telefoon,
die komen wel door, de rest niet.
 
Aan de mechaniek zal het waarschijnlijk niet liggen en veel kilomers in relatief korte tijd is geen probleem.
Lange levensduur in jaren betwijfel ik omdat dan de kunsstof onderdelen uitelkaar of van elkaar vallen.

Toch wel benieuwd wat je verstaat onder 'veel km's in relatief korte tijd' en 'lange levensduur in jaren'.
In 8 jaar ruim 200.000 km bij bijna dagelijks gebruik valt dan in welke categorie? :)
 
Die van mij heb ik van mei 2019 tot aan nu van 40K naar 68K op de teller gereden.
Is dat "veel km's in weinig tijd"?
Voor de gemiddelde motorrijder wel, maar voor deze toerbuffels toch niet?

Is op zich nog maar 42K per jaar als ik het doorreken.
"Vroeger" op de R1100RT heb ik jaren gehad dat ik op 60K per jaar zat.
 
Na nu een bescheiden 64.000 km

- een oliepeilglaasje (v.v. bij de 1.000 beurt)
- een startknop

En dus die messing busjes..., maar dat was omdat ik met de jatten niet vd drager af kon blijven...

...dat lag eg-nie aan de drageRT zelf.

En voor de rest nul komma nul sores, of afbrekende dingen, of verguppende rubbeRTjes, ofzo.
Het zal ook aan de slaap plaats liggen, mijn RT lijdt net als haar voorgangers een 4-seizoenen buitenleven, hetzij open en bloot rijdend of onder een zeiltje.
Zojuist bijvoorbeeld wegens de regen ging de RT nogal nat onder zeil.
 
Toch wel benieuwd wat je verstaat onder 'veel km's in relatief korte tijd' en 'lange levensduur in jaren'.
In 8 jaar ruim 200.000 km bij bijna dagelijks gebruik valt dan in welke categorie? :)
Die van mij heb ik van mei 2019 tot aan nu van 40K naar 68K op de teller gereden.
Is dat "veel km's in weinig tijd"?
Voor de gemiddelde motorrijder wel, maar voor deze toerbuffels toch niet?
Is op zich nog maar 42K per jaar als ik het doorreken.
"Vroeger" op de R1100RT heb ik jaren gehad dat ik op 60K per jaar zat.
Volgens mij zit de gemiddelde Nederlandse plezier-motorrijder op zo'n 7000 km per jaar.
Met woon-werk verkeer zal je daar snel boven uit komen.
Ik ben een gemengde rijder: 2- of 4-wielig met ruim 10000 motor kilometers per jaar en 20000 auto kilometers, opgeteld vind ik dat wel genoeg :)
25000, 42000 of 60000 motor km per jaar mag je denk ik veel noemen.
 
Ja inderdaad.
En afhankelijk van je telefoon en/of comset kun je waarschijnlijk ook koppelen voor alleen audio,
zodat telefoontjes niet doorgezet worden.

Profiel van je telefoon op stil zetten werkt ook.

Ikzelf heb de mensen die me wel mogen bellen onderweg in e VIP-lijst staan in de telefoon,
die komen wel door, de rest niet.
dank je , ik ga er eerdaags mee aan de slag
 
...simpel, de messing bussen (en dan vooral die aan de kant van het achterlicht) zijn natuurlijk simpelweg van 'bovenaf' in het kunststof gedrukt, en er vast ingetrokken door middel van het aandraaien van de bout. De gekartelde messing bus is tenslotte licht conisch, dus het ding trekt zichzelf vast.

Toen de desbetreffende bout (in mijn geval) doormidden gezaagd was, kon ik zonder moeite de messing bus in omgekeerde volgorde verwijderen. Een simpel tikje met een hamer + drevel op dus die bus-met-dat-stukje-bout-dat-er-nog-in-zat was in mijn geval voldoende om dat dingetje weer uit het kunststof te drukken.

Als ik het goed lees heb jij de bussen aan de andere kant (de bovenkant, wanneer het rek op normale wijze op de motor is gemonteerd) eruit gedrukt. Ik zie dat bij mij niet als optie aangezien het zwarte kunststof samen met het zilveren deel verlijmd lijkt of op een andere permanente wijze met elkaar lijkt te zijn samengevoegd.

Voor de duidelijkheid nog een filmpje ervaan gemaakt (boven en onderkant):


Op de video is ook te zien dat ik 1 van de busjes een aardig eindje eruit heb kunnen krijgen door 'm door het plastic te trekken. Mooie trekconstructie gefabriceerd, maar helaas werkt dat ook enkel maar zolang de messing bus niet meedraait.

IMG_4812.jpg


Zal toch weer naar het eerste plan terugvallen: uitboren. Benieuwd hoe goed dat gaat.

Ik ben er overigens wél van overtuigd dat dit stuk plastic een voorbeeld van slecht ontwerp is. Daar had ik in m'n BMW 523 (E61) ook al een paar voorbeelden van mogen ervaren en natuurlijk kan het altijd voorkomen dat een eerste poging niet altijd de beste is. Helaas heeft BMW er nogal een handje van gewoon vast te houden aan gemaakte keuzes, hoe waardeloos dan ook. Ik denk dan met name even aan de PVC-ommantelde snoeren door de achterklep (PVC is broos bij lagere temperaturen, combineer dat met een veelal scherp en scharnierend onderdeel...) of een compressor voor luchtvering zónder een stoffilter voor de aanzuiging (kwestie van tijd dat deze zichzelf om zeep helpt).

Goed: de boormachine, dus.
 
misschien is er iemand die mij kan helpen .

ik heb dus 2 motoren ,
een bmw k1200gt + een bmw r1200rtlc
ik heb 2 X GPS , een garmin 350lm op de k12 gt en een NAV V op de r12 rt
ik heb een intercom CARDO FREECOM 2+ ( 2 bakjes )

bij het koppelen( ik wou dus geen tel op mijn intercom ) heb ik 1 intercom bakje ( heb het gemerkt met een stip ) op het 2de kanaal gezet ( omdat kanaal 1 voor tel is ) dus NAV V op de r12rt
op het andere bakje heb ik de k12gt gezet ook op het 2de kanaal.
ik moet dus steeds kijken welk bakje ik neem op welke motor anders heeft mijn passagier alle wegbeschrijving

Nu had ik graag mijn tel ook gekoppeld omdat ik een app toch beter vind dan een GPS maar wil ze toch niet verwijderen , een mens kan geen gpssen genoeg hebben lol
ik heb geprobeerd om mijn tel op kanaal 1 te zetten op de k12 wat denk ik gelukt is ???? nog niet kunnen testen , maar als ik nu hetzelfde probeer op de r12 kan hij niet verbinden , het lijkt mij allemaal zo ingewikkeld , het zou misschien minder ingewikkeld zijn met maar 1 gps , maar tja , ik heb er nu 2 ....
hoe ga ik nu te werk om mijn tel met Waze te laten werken zowel op de k als op de r met als keuze gps of tel ?
 
misschien is er iemand die mij kan helpen .

ik heb dus 2 motoren ,
een bmw k1200gt + een bmw r1200rtlc
ik heb 2 X GPS , een garmin 350lm op de k12 gt en een NAV V op de r12 rt
ik heb een intercom CARDO FREECOM 2+ ( 2 bakjes )

bij het koppelen( ik wou dus geen tel op mijn intercom ) heb ik 1 intercom bakje ( heb het gemerkt met een stip ) op het 2de kanaal gezet ( omdat kanaal 1 voor tel is ) dus NAV V op de r12rt
op het andere bakje heb ik de k12gt gezet ook op het 2de kanaal.
ik moet dus steeds kijken welk bakje ik neem op welke motor anders heeft mijn passagier alle wegbeschrijving

Nu had ik graag mijn tel ook gekoppeld omdat ik een app toch beter vind dan een GPS maar wil ze toch niet verwijderen , een mens kan geen gpssen genoeg hebben lol
ik heb geprobeerd om mijn tel op kanaal 1 te zetten op de k12 wat denk ik gelukt is ???? nog niet kunnen testen , maar als ik nu hetzelfde probeer op de r12 kan hij niet verbinden , het lijkt mij allemaal zo ingewikkeld , het zou misschien minder ingewikkeld zijn met maar 1 gps , maar tja , ik heb er nu 2 ....
hoe ga ik nu te werk om mijn tel met Waze te laten werken zowel op de k als op de r met als keuze gps of tel ?
:?
Sorry, ik kan geen soep van je verhaal koken.... telefoon op 'niet storen' werkt niet?
Misschien in een GPS draadje deze vraag nog eens (maar dan wat duidelijker) stellen?
 
tja , is ook een beetje ingewikkeld , mocht het simpel zijn kleine meisjes zouden het kunnen :-)
Ik rij heerlijk zonder extra geluid in mijn helm: geen muziek, geen intercom, geen navigatie geleuter.
Wat een rust.
Wat betreft navigatie vind ik mijn Navigator VI scherm (en destijds het Navigator IV / Garmin Zumo 660 scherm) duidelijk genoeg, daar hoeven geen gesproken aanwijzingen bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan