BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Dirk, dit is prima olie en voor € 57,24 een stuk goedkoper, gewoon bij bol.com

024DF307-CA28-4D7F-8AFF-7BC841005FDC.jpeg
 
Hmm, gas tikkie terug bij opschakelen heb ik nog niet geprobeerd. In mijn beleving ligt de “sweet spot” van opschakelen hoger in de toeren naar mate het gas verder open staat (en dus lager als het gas wat minder ver open staat). Op het moment van opschakelen moet de gas handel wel ff “bevroren” blijven, anders vindt onze proffesionele schakel assistente het moeilijk te begrijpen...

^
Dit.

ik ben bezig die assistent(e) te leren gebruiken..
gaat lekker bij hogere snelheden en rpms, zo tussen 80-130+, met bij up:Gas-Lichtjes-erop-houden en bij down:gas helemaal loslaten, of zelfs terugduwen. Dan werkt het meestal OK.

dus 4-5-6 en 6-5-4 gaat meestal prima, met af en toe een schok.
de 3-4-3 is een twijfelgeval, werkt volgen mij alleen lekker bij hogere rpms, >3000, en bij up: licht-acceleren, dus gas iets open.
bij 2-3-2 : beter niet... voelt schokkerig, bij vrijwel alle rpms die ik probeer (maar meestal lagere ranges, <5000 rpm)
1-2-1 : nee, dan schokt alles nogal. kan net gezond zijn, denk ik dan.

Tot zover mijn indruk. YMMV
 
Als je wat blijft prutsen en experimenteren, gaat het je ook lukken om van 1 tot 6 met Schakelassistente te schakelen. Zonder schokkend gedoe. Maar het is een techniek die je ff in de tenen moet zien te krijgen. Beetje oefenen/klooien. En krijg je vanzelf in de smiezen wanneer het handig is om koppeling te gebruiken (auto voor je gaat net niet vlot genoeg om met de gashandel in de ideale schakelassistent-up stand vast te kunnen houden en je wil toch opschakelen bijv en je kan er niet langs).
 
Ik probeer echt te begrijpen wat je zegt, maar het is voor mij niet logisch om, als je een schakelassistent/quickshifter of whatever je het wil noemen op de motor hebt, iets anders te doen dan gewoon op te schakelen.

Het hele idee achter de schakelassistent is dat je gewoon gas kan houden en door kan schakelen. De motor weet dat jij schakelt en onderbreekt de ontsteking en ontlast daarmee de bak. Ga je gas terug nemen of iets anders terwijl je schakelt dan werk je het hele principe in mijn ogen alleen maar tegen.

Helemaal mee eens. Mijn RT heeft dit soort gizmo's niet, maar mijn S1000RR wel. Als ik daarmee gas los tijdens opschakelen verslikt de quickshifter zich, altijd. Gas erop houden en hij schakelt heel soepel en snel door. Nou is een 4-in-lijn anders dan een boxer, maar de werking volgt dezelfde principes.
 
Ik probeer echt te begrijpen wat je zegt, maar het is voor mij niet logisch om, als je een schakelassistent/quickshifter of whatever je het wil noemen op de motor hebt, iets anders te doen dan gewoon op te schakelen.

Het hele idee achter de schakelassistent is dat je gewoon gas kan houden en door kan schakelen. De motor weet dat jij schakelt en onderbreekt de ontsteking en ontlast daarmee de bak. Ga je gas terug nemen of iets anders terwijl je schakelt dan werk je het hele principe in mijn ogen alleen maar tegen.
Nog 1 keer dan:
99% van de gevallen gaat schakelen goed door het gashendel te bevriezen (dicht stand voor terug schakelen).
Als je wilt opschakelen terwijl de motor nog flink aan het accelereren is gaat opschakelen bij bevroren gashendelstand soms mis.
Het kan dan helpen een ietsje gas te verminderen, dan heb ik het niet over een kwart slag of halve slag, maar echt een ietsie pietsie.
Het handboek verwoord het als volgt maar maakt het verwarrend door de gashendelstand er tussen te plakken:
Voor schakelprocedures met de schakelassistent Pro moet de belasting (gashendelstand) voor en tijdens de schakelprocedure constant worden gehouden.
 
Constant, tegen de eind aanslag, is hoe ik die quickshifter het liefste gebruik. Uit welk jaar is jouw RT? De eerste serie schakelassistenten waren niet goed afgedicht waardoor het rollagertje wat er in zit gaat roesten.
Als jouw schakelassistent beter werkt als je het gas iets lost tijdens het accelereren dan vermoed ik dat je stiekem de quickshifter aan het omzeilen bent en gewoon aan het koppelingloos schakelen bent zoals ik eerder omschreef..

Je kan de schakelassistent redelijk simpel testen thuis: met de motor gewoon uit, makkelijkste op de middenbok, maak met de hand eens een schakelbeweging naar de een, en duw dan eens door tot ie echt stopt, je zal merken dat je bij het eerste deel van de schakelbeweging een redelijk spanning loze inspanning zal maken, die gevolgd wordt door een die iets meer kracht kost, en ook veert. Dit is de veer die in de schakelassistent zit. Dit moet wel soepel en gelijkmatig gaan.
Blijft het pedaal in de hand hard, of gaat de tweede veerbeweging haperend, dan is waarschijnlijk het rollagertje verroest en je schakelassistent dus "stuk"

De schakelassistent is open te maken, maat dat moet wel met enig beleid..
 
Nog 1 keer dan:
99% van de gevallen gaat schakelen goed door het gashendel te bevriezen (dicht stand voor terug schakelen).
Als je wilt opschakelen terwijl de motor nog flink aan het accelereren is gaat opschakelen bij bevroren gashendelstand soms mis.
Het kan dan helpen een ietsje gas te verminderen, dan heb ik het niet over een kwart slag of halve slag, maar echt een ietsie pietsie.
Het handboek verwoord het als volgt maar maakt het verwarrend door de gashendelstand er tussen te plakken:
Voor schakelprocedures met de schakelassistent Pro moet de belasting (gashendelstand) voor en tijdens de schakelprocedure constant worden gehouden.
Klopt als een bus.

Als je gasgeeft gaat de motor accelereren, en zodra die acceleratie afneemt (de motor versneld eigenlijk niet meer) is het tijd om op te schakelen. Als je eerder wilt opschakelen, dan kun je je gas een ietsiepietsie terugnemen, om de motorbelasting te verminderen. De snelheid resp. toerental waarbij je dat doet hangt dus af van de gasklepopening, oftewel de gashendelstand, oftewel de (motor)belasting.

Sorry voor het kennelijk oprakelen van deze discussie. De reden dat ik zat te klooien met de schakelassistent is vooral gelegen in het feit dat ik een beetje in de buurt van de inrij-instructies wil blijven (max. 5000 t/min, give-or-take, want die zullen vast niet uit de lucht zijn gegrepen). En die instructies sluiten zoals gebruikelijk niet helemaal aan bij wat ik eigenlijk wil, qua snelheid, op sommige momenten.

Maar het komt goed, echt waar. Inmiddels een kleine 500 km op de klok - ik had weinig tijd, maar genoot van de lekker voor zich uit boemelende RT - en begin de schakelassistent i.c.m. RT een beetje door te krijgen.
Sorry :N:W

:+
 
Laatst bewerkt:
Constant, tegen de eind aanslag, is hoe ik die quickshifter het liefste gebruik. Uit welk jaar is jouw RT? De eerste serie schakelassistenten waren niet goed afgedicht waardoor het rollagertje wat er in zit gaat roesten.
Als jouw schakelassistent beter werkt als je het gas iets lost tijdens het accelereren dan vermoed ik dat je stiekem de quickshifter aan het omzeilen bent en gewoon aan het koppelingloos schakelen bent zoals ik eerder omschreef..

Je kan de schakelassistent redelijk simpel testen thuis: met de motor gewoon uit, makkelijkste op de middenbok, maak met de hand eens een schakelbeweging naar de een, en duw dan eens door tot ie echt stopt, je zal merken dat je bij het eerste deel van de schakelbeweging een redelijk spanning loze inspanning zal maken, die gevolgd wordt door een die iets meer kracht kost, en ook veert. Dit is de veer die in de schakelassistent zit. Dit moet wel soepel en gelijkmatig gaan.
Blijft het pedaal in de hand hard, of gaat de tweede veerbeweging haperend, dan is waarschijnlijk het rollagertje verroest en je schakelassistent dus "stuk"

De schakelassistent is open te maken, maat dat moet wel met enig beleid..
Nou echt voor de laatste keer 8-)
De schakelsassitente op mijn R1200RT-LC van voorjaar 2017 doet het prima, sprintje vanaf een verkeerslicht is wegrijden met koppeling (duhh), gas er ophouden en opschakelen.
Terugschakelen gaat ook prima, gas dicht, schakelpedaal intrappen, de assistente geeft een dotje gas bij en huppakee.
Ik zal eerdaag de aanbevolen controle eens uitvoeren.

[EDIT]
Ik heb met de motor opgebokt het pookje eens beroerd, het voelt zoals @RoyalClub beschrijft:
  1. Eerste deel van de schakelbeweging is redelijk spanning loos.
  2. Gevolgd door een stukje dat iets meer kracht kost en terug veert.
  3. Duw je door de veer heen, dan tikt de bak in de eerste versnelling.
  4. Beweging naar boven brengt de bak met een natuurlijke beweging in de tweede versnelling, door uit 1 behoedzaam omhoog te gaan dan tikt 'ie in neutraal.
Alles zonder stroef aan te voelen en zonder haperingen.
 
Laatst bewerkt:
Nou echt voor de laatste keer
  1. Eerste deel van de schakelbeweging is redelijk spanning loos.
  2. Gevolgd door een stukje dat iets meer kracht kost en terug veert.
  3. Duw je door de veer heen, dan tikt de bak in de eerste versnelling.
  4. Beweging naar boven brengt de bak met een natuurlijke beweging in de tweede versnelling, door uit 1 behoedzaam omhoog te gaan dan tikt 'ie in neutraal.
Alles zonder stroef aan te voelen en zonder haperingen.

Zo gaat het bij mijn 2006 mk1 RT ook.
 
Dank :) maar zo groot als je suggereert is het verschil tussen RT en GT helemaal niet meer :N.

Beneden de circa 180 km/u is de K16GT niet wezenlijk sneller dan een R1200- of 1250RT-LC, en in sommige omstandigheden is-ie juist trager. Dat heeft alles te maken met eindoverbrenging en vermogensafgifte, en een heleboel traagheid die is ingebakken in het concept van de K16GT (wielbasis, massa, geometrie). Toegeven: vanaf 7000 t/min zet die zescilinder er lekker de sokken in, maar voordat je daar bent... dat duurt mij allemaal veel te lang :+.
Het ligt natuurlijk erg aan de situatie en de rt is wendbaarder dan de 1600gt, maar die laatste rijdt toch vrij makkelijk weg bij een rt. Tot 180 en zeker ook daarboven.
Nu is het verschil in acceleratie tussen eender welke motor natuurlijk relatief klein....
 
Collegae,

Vandaag bij het poetsen (je moet toch wat op zo'n werkdag.....) een vervelende beschadiging van mijn achtervelg geconstateerd. Geen idee waarvan het is (toch niet de bandenboer twee weken terug?) Het is alleen aan de buitenkant, maar ik wil het niet zo laten. Wat kan ik hieraan doen? Graag effe meedenken!
velg.jpg

MVG Ed
 
Collegae,

Vandaag bij het poetsen (je moet toch wat op zo'n werkdag.....) een vervelende beschadiging van mijn achtervelg geconstateerd. Geen idee waarvan het is (toch niet de bandenboer twee weken terug?) Het is alleen aan de buitenkant, maar ik wil het niet zo laten. Wat kan ik hieraan doen? Graag effe meedenken!Bekijk bijlage 1474682
MVG Ed
Glad schuren en velg laten spuiten 🤔

Ik gok toch op de bandenboer.
Kijk ook eens op de tegenover liggende kant en beide haakse kanten. (12, 3, 6 en 9 uur)
 
1 naar beneden, de rest omhoog was in de tijd van mijn Zündappie al.
Eigenlijk wonderlijk dat zo'n motor / brommer bak toch behoorlijk gestandariseerd schakelt, zelfs destijds de 2-bak van mijn Puch (1-0-2).
In dat kader verwonder ik mij bij automobielen nog altijd over de R die totaal merk en type afhankelijk bereikt dient te worden.
De voor- en achterruitenwisser bediening die werkt volgens de persoonlijke voorkeur van de leerling ontwerper.
Cruise control en eventuele snelheids begrenzer waarvoor je eerst het boekje moet bestuderen.
Gelukkig zitten koppeling-, rem- en gaspedaal in een auto tegenwoordig wel in de zelfde volgorde.
BMW deed er verstandig aan destijds van de richtingaanwijzer flippers af te stappen en te standariseren op het wiebelige knopje links, de reden die mij uitgelegd werd was de toename van de hoveelheid knoppen, toeters en bellen die in de armaturen een plek moest krijgen. Na gewenning aan het wereld standaard richtingaanwijzer knopje, is terug naar flippers weer alsof je terug gaat naar het stoom tijdperk.
 
Die twee losse richtingaanwijzers heb ik een paar weken mogen gebruiken (m'n eerste en kortlevende RT uit 2006) en ik vond het werkelijk de beste uitvinding op motorgebied sinds de toevoeging van het stuur. Bij wijze van spreken dan.

Het is zoveel trefzekerder en bovendien hoef je nooit je hand te verplaatsen om richting aan te geven... Als er een aftermarket oplossing zou zijn voor m'n DOHC die plug en play die setup zou realiseren zou ik er voor tekenen. In plaats van dat wiebelige rotknopje zonder enige vorm van feedback, met je duim om een draaiwiel gevouwen...
 
Die twee losse richtingaanwijzers heb ik een paar weken mogen gebruiken (m'n eerste en kortlevende RT uit 2006) en ik vond het werkelijk de beste uitvinding op motorgebied sinds de toevoeging van het stuur. Bij wijze van spreken dan.

Het is zoveel trefzekerder en bovendien hoef je nooit je hand te verplaatsen om richting aan te geven... Als er een aftermarket oplossing zou zijn voor m'n DOHC die plug en play die setup zou realiseren zou ik er voor tekenen. In plaats van dat wiebelige rotknopje zonder enige vorm van feedback, met je duim om een draaiwiel gevouwen...
Ik was ook ooit sceptisch, richtinggeven aan en uit gaat ondertussen blindelings op m'n RT met wiebelknopje en wonderwiel.
Het beste wint niet altijd.
 
Ik vind dat niet om "het beste gaan", maar het zich onderscheiden van de massa.
Maar gelukkig onderscheidt de RT zich op meerdere fronten van de massa.

Gelukkig weer thuis gekomen vanuit Spanje.
Nu maar eens beginnen aan de "restauratie" van mijn RT. :)
 
Collegae,

Vandaag bij het poetsen (je moet toch wat op zo'n werkdag.....) een vervelende beschadiging van mijn achtervelg geconstateerd. Geen idee waarvan het is (toch niet de bandenboer twee weken terug?) Het is alleen aan de buitenkant, maar ik wil het niet zo laten. Wat kan ik hieraan doen? Graag effe meedenken!Bekijk bijlage 1474682
MVG Ed

Mooiste oplossing is de hele velg te laten doen. Heb mijn auto velgen laten doen, dat kostte me 90 eur ex btw per velg: richten, alle beschadigingen wegwerken, stralen, poedercoaten.

Voordeel is dat je ook een nieuw kleurtje kan kiezen :)
 
Ik zag bij de eerste goede wasbeurt ook flinke beschadigingen in beide velgen. Lijkt erop dat er ooit een bandenboer is geweest die vond dat je de balanceergewichtjes het beste met een schroevendraaier kunt verwijderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan