BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ik had op mijn '18 RT de Z8's, gingen ongeveer een dikke 14000km mee. Redelijk bandje, maar een vrij harde compound. Ook al een eeuwigheid op de markt.

Op mijn R1250RS lag standaard de Michelin PR4 (slechte ervaringen mee op mijn '16 R1200RS), maar heb deze meteen laten vervangen door de Conti RA3 (niet de GT variant!), geven mooie rulletjes bij boenderen, maar gaan schijnbaar toch ook redelijk lang mee, maar dat is niet prio 1 voor mij, de (droge) grip is voor mij het allerbelangrijkste.

Dus ik kan iedereen de Conti RA3 aanbevelen.
 
BMW heeft een recall ingezet op meerdere BMW modellen. Het probleem dat voor kan komen, doet zich voor in het laatste gedeelte van de cardanas.
De volgende modellen worden door BMW teruggeroepen:
BMW K1600B
BMW K1600GT
BMW R 1250 GS
BMW R 1250 R
BMW R 1250 RS
BMW R 1250 RT
BMW R NINET
 
BMW heeft een recall ingezet op meerdere BMW modellen. Het probleem dat voor kan komen, doet zich voor in het laatste gedeelte van de cardanas.
De volgende modellen worden door BMW teruggeroepen:
BMW K1600B
BMW K1600GT
BMW R 1250 GS
BMW R 1250 R
BMW R 1250 RS
BMW R 1250 RT
BMW R NINET

9 april zal vroeg genoeg zijn hoop ik?
 
Ik had op mijn '18 RT de Z8's, gingen ongeveer een dikke 14000km mee. Redelijk bandje, maar een vrij harde compound. Ook al een eeuwigheid op de markt.

Op mijn R1250RS lag standaard de Michelin PR4 (slechte ervaringen mee op mijn '16 R1200RS), maar heb deze meteen laten vervangen door de Conti RA3 (niet de GT variant!), geven mooie rulletjes bij boenderen, maar gaan schijnbaar toch ook redelijk lang mee, maar dat is niet prio 1 voor mij, de (droge) grip is voor mij het allerbelangrijkste.

Dus ik kan iedereen de Conti RA3 aanbevelen.

“Redelijk bandje”. Precies zoals ik de band ook ervaar. Dikke 14k had jij er op. Gum ik er nog ff 3k bij. Thx!
 
9 april zal vroeg genoeg zijn hoop ik?
Ik zou eerst de officiele berichtgeving afwachten en anders weet de BMW Motorrad dealer het juiste antwoord en zal aan de hand van het nummer van je motor kunnen aangeven of bij jouw exemplaar die pen in de aandrijving vervangen moet worden.

Vraag dan gelijk of ze ook zo open over het ghost touch probleem met de Navigator VI willen zijn :+
 
Ik had ze zondag al een mailtje gestuurd over de geest vinger. Ben benieuwd.
Mooi :-)
Zoek maar eens op "Navigator VI ghost touch" dan kom je diverse fora tegen waar heel veel mensen wereldwijd over dit probleem schrijven en de coulance van BMW / Garmin met omruilen, maar nergens een harde toezegging of een werkelijke sleutel naar de oplossing.
 
Smaken euh, bandensmaken verschillen ;-)
Hecht niet zo heel veel waarden aan bandentesten, de meeste onder ons gaan toch niet zover als wat men in die testen doen.
Echter wel aan de duurzaamheid en het algemene relaas.
 
Smaken euh, bandensmaken verschillen ;-)
Hecht niet zo heel veel waarden aan bandentesten, de meeste onder ons gaan toch niet zover als wat men in die testen doen.
Echter wel aan de duurzaamheid en het algemene relaas.

Lastige is ook dat het gevoel wat een band je geeft ook weer per motor, belasting en situatie anders is. Denk aan gewicht (motor + berijder), temperatuur (wegdek en band), vermogen en ondergrond. En dat dat gevoel ook best moeilijk uit te leggen is.
 
Goed, zojuist de RT afgestaan: het ding liet mij staan, wilde niet meer starten, na een kleine 60 km gereden te hebben. Symptomen wijzen op een lege / gare accu. Zou imho niet mogen bij een nieuwe fiets (krap 2 weken en 1100 km oud) die zo'n beetje dagelijks gebruikt wordt, tenslotte worden ze niet gratis weggegeven bij een broodje. Maar goed, afwachten maar, met een beetje geluk is het met een nieuwe accu opgelost.

Service door de dealer was goed: na wat heen en weer gebel kon ik een K1600GT ter vervanging ophalen. Dacht nou juist van die GT af te zijn, hahaha, maar er zijn ergere dingen in de wereld. Gelukkig was ik er nipt voor sluitingstijd, want anders had ik wél een probleem gehad.

Maar: de BMW-alarm-service-afdeling-telefooncentrale-dinges en ik snappen elkaar niet helemaal, denk ik: als het aan hen gelegen had dan had ik voor onbekende periode zonder (BMW) motorfiets gezeten, en op een verlaten parkeerplaats langs de A4 mogen afwachten of en wat er verder gaat gebeuren. En dat terwijl ik bij aankoop - oja, dat was 2 weken geleden - 5 jaar mobiliteitsgarantie meekreeg. Dealer zegt dat ze mij ter plaatse - ik was onderweg gestrand - een vervangende motor hadden moeten uitreiken, of dat ze gewoon ter plaatse de accu zouden wisselen. Daar was echter geen sprake van: de arriverende Wegenwachter wist en deed niets, anders dan opmerken dat het ding niet wilde starten. No shit, Sherlock... :+

Nieuwsgierig: heeft iemand daar ervaring mee, wat je zoal van die mobiliteitsgarantie van BMW in de praktijk kunt verwachten?
 
Smaken euh, bandensmaken verschillen ;-)
Hecht niet zo heel veel waarden aan bandentesten, de meeste onder ons gaan toch niet zover als wat men in die testen doen.
Echter wel aan de duurzaamheid en het algemene relaas.
Mijn ervaringen:
Michelin PR4 verschrikkelijk, valt vanaf een bepaald punt ineens verder de bocht in, verder goed in de regen en lange levensduur. Conclusie afrader.
Z8 neutraal, goed grip droog, goed in de regen, levensduur 10 kkm ,
Conti RA3 fantastisch actief rijgevoel droog, goed in de regen, levensduur 9 kkm, echter de voorband gaat al bij 6 kkm een eigen leven leiden, hoewel die dan nog zo goed als nieuw lijkt. Niet prettig.
Michelin PR5 Fijne band, voelt neutraal aan, lag om de RS toen ik 'm kocht. km's onbekend. Uitstekend droog en in regen.
Pirelli Angel GT1, goede ervaringen. Ook 9 kkm. De GT2 zal mijn volgende band worden. Zo te horen heerlijk neutraal en uitstekende grip nat en droog, gecombineerd met een lange levensduur
 
Dit hoort niet op deze site maar toch.
Rijd nu met mijn tweede PAN EUROPEAN ST1100 totaal 350000 mee gereden .
Nog geen kapot lampje gehad 1x per jaar nieuwe olie nog NOOIT kleppen gesteld.
Stond laatst bij een BMW dealer waarop de verkoper mij vertelde koopt u maar geen BMW wijzend naar de PAN.
Laatst op een BWM 1250 gereden in een woord SUPER,maar ja de eerste PAN kwam 30 jaar op de markt.
Nu ook weer een terug roep actie ik zou er dol van worden je praat toch over 25000 euro.
Vindt de 1250 pracht fiets.
Niks negatief over BMW.
Veel veilige km.
 
Dit hoort niet op deze site maar toch.
Rijd nu met mijn tweede PAN EUROPEAN ST1100 totaal 350000 mee gereden .
Nog geen kapot lampje gehad 1x per jaar nieuwe olie nog NOOIT kleppen gesteld.
Stond laatst bij een BMW dealer waarop de verkoper mij vertelde koopt u maar geen BMW wijzend naar de PAN.
Laatst op een BWM 1250 gereden in een woord SUPER,maar ja de eerste PAN kwam 30 jaar op de markt.
Nu ook weer een terug roep actie ik zou er dol van worden je praat toch over 25000 euro.
Vindt de 1250 pracht fiets.
Niks negatief over BMW.
Veel veilige km.

Dit heb je eerder al eens gedeeld, niet in herhaling gaan vallen aub :z

 
Goed, zojuist de RT afgestaan: het ding liet mij staan, wilde niet meer starten, na een kleine 60 km gereden te hebben. Symptomen wijzen op een lege / gare accu. Zou imho niet mogen bij een nieuwe fiets (krap 2 weken en 1100 km oud) die zo'n beetje dagelijks gebruikt wordt, tenslotte worden ze niet gratis weggegeven bij een broodje. Maar goed, afwachten maar, met een beetje geluk is het met een nieuwe accu opgelost.

Service door de dealer was goed: na wat heen en weer gebel kon ik een K1600GT ter vervanging ophalen. Dacht nou juist van die GT af te zijn, hahaha, maar er zijn ergere dingen in de wereld. Gelukkig was ik er nipt voor sluitingstijd, want anders had ik wél een probleem gehad.

Geen ervaring met BMW mobiliteitsplan, wel een platte accu bij een hagel nieuwe boxer. Het betrof de R1200RS uit 2017, rond 1.100 km de “inloop beurt” gekregen. Ik had wat afleveringetjes Star Trek geNetFlixt in de showroom. Motor was klaar, starten, ho maar. Werd zonder probleem subiet een nieuwe accu in gelepeld. Nadien 11k probleemloos rond gereden met die RS tot ik van de Groep der Gelukkigen Die Meer Dan 1 Motor Mogen bezitten geacht werd me te vervoegen naar de groep die er “slechts“ 1 heeft.
(Het schijnt dus te bestaan dat er een Groep der Gelukkigen Die Meer Dan 1 Vrouw In Relatie Er Op Na houden. Hoewel het kan zijn dat, als men op specifieke situaties in gaat zoomen, het woord “Gelukkigen” in die context enigszins misplaatst is. Enfin, indien men tot de meerderheid van het manvolk behoort die het zich slechts kan permitteren om met 1 vrouw te gelijk in een duurzame relatie verwikkelt te zijn, schijnt men er vlot achter te komen dat het inruilen van een ouder exemplaar voor een nieuwer modelletje aardig in de papieren kan gaan lopen. Ik mag in mijn handjes knijpen dat mijn lief kennelijk de vrouwelijke variant van een Honda Pan European is, na een kleine 30 jaar is het nog altijd, starten/lopen en hele prettige ritjes!).

De R1250RT tot op heden probleemloos. Hooguit dat er een pennetje vervangen moet worden. Wat ik wel ondoorgrondelijk vindt: zo onthoud Spätzi met speels gemak een rit of 3 op welke stand ik de HVV en de zadel verwarming had staan en zo besluit ze ineens de boel te “resetten”. Daar verdacht ik enige tijd het elektrieke circuit van. In 1 geval was ze zelfs vergeten dat ik als info parameter graag de temperatuur zie en als achtergrond de snelheid in dusdanig grote cijfers dat ik die zelfs zonder leesbril kan ontcijferen...
Of dat accu gerelateerd is... ik gok van niet.
 
Goed, zojuist de RT afgestaan: het ding liet mij staan, wilde niet meer starten, na een kleine 60 km gereden te hebben. Symptomen wijzen op een lege / gare accu. Zou imho niet mogen bij een nieuwe fiets (krap 2 weken en 1100 km oud) die zo'n beetje dagelijks gebruikt wordt, tenslotte worden ze niet gratis weggegeven bij een broodje. Maar goed, afwachten maar, met een beetje geluk is het met een nieuwe accu opgelost.

Service door de dealer was goed: na wat heen en weer gebel kon ik een K1600GT ter vervanging ophalen. Dacht nou juist van die GT af te zijn, hahaha, maar er zijn ergere dingen in de wereld. Gelukkig was ik er nipt voor sluitingstijd, want anders had ik wél een probleem gehad.

Maar: de BMW-alarm-service-afdeling-telefooncentrale-dinges en ik snappen elkaar niet helemaal, denk ik: als het aan hen gelegen had dan had ik voor onbekende periode zonder (BMW) motorfiets gezeten, en op een verlaten parkeerplaats langs de A4 mogen afwachten of en wat er verder gaat gebeuren. En dat terwijl ik bij aankoop - oja, dat was 2 weken geleden - 5 jaar mobiliteitsgarantie meekreeg. Dealer zegt dat ze mij ter plaatse - ik was onderweg gestrand - een vervangende motor hadden moeten uitreiken, of dat ze gewoon ter plaatse de accu zouden wisselen. Daar was echter geen sprake van: de arriverende Wegenwachter wist en deed niets, anders dan opmerken dat het ding niet wilde starten. No shit, Sherlock... :+

Nieuwsgierig: heeft iemand daar ervaring mee, wat je zoal van die mobiliteitsgarantie van BMW in de praktijk kunt verwachten?
Het reglement vind je hier en heb je als het goed is ook meegekregen.
Belangrijkste wat je wilt weten voor Nederland: indien de BMW motorfiets niet ter plaatse kan worden gerepareerd passend
vervangend vervoer voor een periode van maximaal 3 werkdagen
.

Dat vervangend vervoer zal ergens vandaan moeten komen en heeft de Wegenwacht zeker niet bij zich, de oplossing is dan meestal dat ze jou en de motor meenemen naar een BMW-Motorrad dealer en je daar de vervangende motor meekrijgt. Als het na sluitingstijd is dan komt meestal plan B uit de kast en wordt uitgeweken naar een bergingsbedrijf waar een voorraadje vervangend vervoer staat, maar dat is dan meestal geen motor maar een auto (indien je ook rijbewijs B hebt wordt dat als passend gezien).

In het buitenland ligt het iets anders. We zijn ooit wel eens met een groepje rijders in Duitsland gestrand met een R1150R waarvan de eigenaar ook zo'n BMW hulpkaart had, de hulp ter plekke was uitstekend en zo snel je maar kunt verwachten in een afgelegen dorp in het Westenwald.
 
Laatst bewerkt:
Poehh, door de vraag over de mobiliteits garantie weet ik nu weer dat die van mij ook totaal 5 jaar geldig is, nog 2 jaar te gaan *O*

[EDIT]
De "oude" garantie termijn van 2 jaar is wel voorbij, als je nu nieuw koopt is de garantie termijn 3 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Dit hoort niet op deze site maar toch.
Rijd nu met mijn tweede PAN EUROPEAN ST1100 totaal 350000 mee gereden .
Nog geen kapot lampje gehad 1x per jaar nieuwe olie nog NOOIT kleppen gesteld.
Stond laatst bij een BMW dealer waarop de verkoper mij vertelde koopt u maar geen BMW wijzend naar de PAN.
Laatst op een BWM 1250 gereden in een woord
SUPER,maar ja de eerste PAN kwam 30 jaar op de markt.

Nu ook weer een terug roep actie ik zou er dol van worden je praat toch over 25000 euro.
Vindt de 1250 pracht fiets.
Niks negatief over BMW.
Veel veilige km.

Na 12 jaar ST1100 met het complete alfabet 😎 te hebben gereden deze helaas verkocht, werd mij te zwaar bij het manoeuvreren, rijden is fantastisch, en inderdaad bijna geen onderhoudskosten.

Nu een BMW R1200 RT-LC uit 2015 we gaan het zien in de toekomst.
 
...bla bla iets over starten van vrouwen...
Wat ik wel ondoorgrondelijk vindt: zo onthoud Spätzi met speels gemak een rit of 3 op welke stand ik de HVV en de zadel verwarming had staan en zo besluit ze ineens de boel te “resetten”. Daar verdacht ik enige tijd het elektrieke circuit van. In 1 geval was ze zelfs vergeten dat ik als info parameter graag de temperatuur zie en als achtergrond de snelheid in dusdanig grote cijfers dat ik die zelfs zonder leesbril kan ontcijferen...
Of dat accu gerelateerd is... ik gok van niet.
Ontstaat die vergeet modus direct na het starten en verloopt die start probleemloos, of is dat dan zo'n start van "eigenlijk wil ik niet...nou vooruit dan toch maar jij je zin"?
Mijn ervaring met de vergeet modus hangt direct samen met een lage boordspanning (om welke reden dan ook), waarbij het cockpit display een reset krijgt.
 
In den Beginne wel. Maar recent ook bij de meest smeuïge starts. Ik kan er werkelijk geen samenhangend verband in ontdekken...

Totale reset (dus ook achtergrond en info foetsie) tot op heden slechts 1 keer gehad. En dat was bij zo’n halfbakken pruttelstart inderdaad.

Automatische dagtrip telleRT. Is me ook een raadsel. De ene dag telt ie letterlijk de kilometers van de dag, de andere dag gaat bij aanvang reis huiswaarts opnieuw tellen. Alsof ie meer dan 24 uur op Schiphol heeft staan wachten. Dat was regelmatig zo, maar nu even niet, we overnachten enkel nog thuis. Ook nog geen verklaring kunnen ontdekken (meer dan zoveel uur er tussen of heen rit voor tijdstip X wat ie dan te vroeg vindt om bij dezelfde dag te horen als terugreis tijdstip Y, die naar de smaak van de BC wellicht weer te laat is om bij dezelfde dag te horen als de heenreis)..
 
In den Beginne wel. Maar recent ook bij de meest smeuïge starts. Ik kan er werkelijk geen samenhangend verband in ontdekken...

Totale reset (dus ook achtergrond en info foetsie) tot op heden slechts 1 keer gehad. En dat was bij zo’n halfbakken pruttelstart inderdaad.

Automatische dagtrip telleRT. Is me ook een raadsel. De ene dag telt ie letterlijk de kilometers van de dag, de andere dag gaat bij aanvang reis huiswaarts opnieuw tellen. Alsof ie meer dan 24 uur op Schiphol heeft staan wachten. Dat was regelmatig zo, maar nu even niet, we overnachten enkel nog thuis. Ook nog geen verklaring kunnen ontdekken (meer dan zoveel uur er tussen of heen rit voor tijdstip X wat ie dan te vroeg vindt om bij dezelfde dag te horen als terugreis tijdstip Y, die naar de smaak van de BC wellicht weer te laat is om bij dezelfde dag te horen als de heenreis)..
Volgens het handboek soldaat: Automatische dagteller (Trip Auto.), wordt acht uur nadat het contact is afgezet automatisch teruggezet.
Op mijn R1200RT-LC gebeurd dat akelig nauwkeurig en word ik er soms pijnlijk aan herinnerd als de motor vind dat mijn werkdag te kort was.
De software van uw R1250RT lijkt een beetje in de war soms, zolang het de motor niet laat geloven dat het een vliegtuig is zal het verder wel loslopen.
Wellicht brengt het onderhoud van 6 april wel wonderen met een software update van de motor, waar BMW ook niet zo open over is (zo werd ooit na zo'n stiekeme update van de motor software ineens Mijn motor van de Navigator VI tot leven gewekt).
 
BMW heeft een recall ingezet op meerdere BMW modellen. Het probleem dat voor kan komen, doet zich voor in het laatste gedeelte van de cardanas.
De volgende modellen worden door BMW teruggeroepen:
BMW K1600B
BMW K1600GT
BMW R 1250 GS
BMW R 1250 R
BMW R 1250 RS
BMW R 1250 RT
BMW R NINET
Dit via de mail kort besproken met de dealer.

Wanneer je op de site van het RDW het kenteken van je motor invoert en dan bij het verschijnen van de gevraagde gegevens onder aan de pagina op terugroepactie klikt, heb je twee mogelijkheden. Wel terugroep of geen terugroep.

Volgens de dealer betreft het in NL in totaal 3 motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan