Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Doet ie het intussen weer of staat ie nog in der werkplaats?Goed, zojuist de RT afgestaan: het ding liet mij staan, wilde niet meer starten, na een kleine 60 km gereden te hebben. Symptomen wijzen op een lege / gare accu. Zou imho niet mogen bij een nieuwe fiets (krap 2 weken en 1100 km oud) die zo'n beetje dagelijks gebruikt wordt, tenslotte worden ze niet gratis weggegeven bij een broodje. Maar goed, afwachten maar, met een beetje geluk is het met een nieuwe accu opgelost.
Service door de dealer was goed: na wat heen en weer gebel kon ik een K1600GT ter vervanging ophalen. Dacht nou juist van die GT af te zijn, hahaha, maar er zijn ergere dingen in de wereld. Gelukkig was ik er nipt voor sluitingstijd, want anders had ik wél een probleem gehad.
Maar: de BMW-alarm-service-afdeling-telefooncentrale-dinges en ik snappen elkaar niet helemaal, denk ik: als het aan hen gelegen had dan had ik voor onbekende periode zonder (BMW) motorfiets gezeten, en op een verlaten parkeerplaats langs de A4 mogen afwachten of en wat er verder gaat gebeuren. En dat terwijl ik bij aankoop - oja, dat was 2 weken geleden - 5 jaar mobiliteitsgarantie meekreeg. Dealer zegt dat ze mij ter plaatse - ik was onderweg gestrand - een vervangende motor hadden moeten uitreiken, of dat ze gewoon ter plaatse de accu zouden wisselen. Daar was echter geen sprake van: de arriverende Wegenwachter wist en deed niets, anders dan opmerken dat het ding niet wilde starten. No shit, Sherlock...
Nieuwsgierig: heeft iemand daar ervaring mee, wat je zoal van die mobiliteitsgarantie van BMW in de praktijk kunt verwachten?
Da’s ook wel weer waar
Heb de RT inmiddels weer terug. Het ding heeft 2 dagen in de werkplaats gestaan, gedurende welke tijd er van alles is doorgemeten, geheugen uitgelezen, en gegevens naar fabrikant zijn gestuurd.Doet ie het intussen weer of staat ie nog in der werkplaats?
Zoja, wat was er loos?
Zonee, wat is er loos?
Ik wacht idd de zelfdiagnose af alvorens een startpoging aan te vangen. Die cyclus lijkt overigens wat langer te duren - het duurt langer voordat het dashboard de gebruikelijke info toont - op de momenten dat het ding niet wil starten, maar daar heb ik nog geen stopwatch naast gehouden.Je laat wel netjes de hele opstart-cyclus afronden voordat je start?
Dat start probleem blijft vreemd.Heb de RT inmiddels weer terug. Het ding heeft 2 dagen in de werkplaats gestaan, gedurende welke tijd er van alles is doorgemeten, geheugen uitgelezen, en gegevens naar fabrikant zijn gestuurd.
Oorzaak is volstrekt onbekend. Kennelijk is er niets mis, of althans: ondanks de veelheid aan uitleesbare gegevens is er in het storingsgeheugen niets terug te vinden m.b.t. de startproblemen, of iets dat daar aanleiding toe zou kunnen geven. Uiteindelijk heeft men - zoals ik verzocht - een nieuwe accu geplaatst. Sindsdien lijkt het iets beter te gaan, maar dat neemt niet weg dat de RT nog steeds - en op onverklaarbare momenten - startproblemen vertoond.
Koude start is geen probleem meer. Eerder wel, na 2 dagen stilstand, waaruit ik concludeer dat de eerste accu sowieso niet fris kan zijn geweest.
Maar als de motor op bedrijfstemperatuur is komt het af en toe nog steeds voor dat de startmotor niet of slechts met heel veel moeite 1 omwenteling maakt (en daarna niets meer doet). Het dashboard gaat dan ook uit op de momenten dat je de startknop indrukt. Als je op zo'n moment het contact een paar keer - meestal 4 of 5 keer - uit en weer aan zet, dan draait de startmotor ineens weer vlotjes rond. Wel moet je dan even een klein beetje met het gas spelen om de motor daadwerkelijk te doen aanslaan.
Dat laatste vind ik vreemd voor een injectiefiets, maar zullen we aan moeten wennen denk ik, want sinds Euro-4 heb ik bij meerdere motoren die noodzaak gemerkt (KTM vraagt warm soms ook om een beetje gas erbij, voorganger K1600 en mijn laatste FJR idem).
Nou goed, heel verhaal, waar je niets aan hebt vrees ik. Ik kijk nog even aan of zich dit mettertijd vanzelf oplost - er staat nu iets meer dan 2000 km op de klok - en anders gaat het ding weer terug.
Edit: sowieso waardeloze info zonder fotootje dus voila:
Bekijk bijlage 1486444
....
Uiteindelijk heeft men - zoals ik verzocht - een nieuwe accu geplaatst. Sindsdien lijkt het iets beter te gaan, maar dat neemt niet weg dat de RT nog steeds - en op onverklaarbare momenten - startproblemen vertoond.
Koude start is geen probleem meer. Eerder wel, na 2 dagen stilstand, waaruit ik concludeer dat de eerste accu sowieso niet fris kan zijn geweest.
Maar als de motor op bedrijfstemperatuur is komt het af en toe nog steeds voor dat de startmotor niet of slechts met heel veel moeite 1 omwenteling maakt (en daarna niets meer doet). Het dashboard gaat dan ook uit op de momenten dat je de startknop indrukt. Als je op zo'n moment het contact een paar keer - meestal 4 of 5 keer - uit en weer aan zet, dan draait de startmotor ineens weer vlotjes rond. Wel moet je dan even een klein beetje met het gas spelen om de motor daadwerkelijk te doen aanslaan.
Dat laatste vind ik vreemd voor een injectiefiets, maar zullen we aan moeten wennen denk ik, want sinds Euro-4 heb ik bij meerdere motoren die noodzaak gemerkt (KTM vraagt warm soms ook om een beetje gas erbij, voorganger K1600 en mijn laatste FJR idem).
Nou goed, heel verhaal, waar je niets aan hebt vrees ik. Ik kijk nog even aan of zich dit mettertijd vanzelf oplost - er staat nu iets meer dan 2000 km op de klok - en anders gaat het ding weer terug.
Edit: sowieso waardeloze info zonder fotootje dus voila:
Bekijk bijlage 1486444
Lensje van het knippeRTje (entweder hek incident oder de Vogel Aanvaring) blijkt niet los te krijgen, dus hele knippeRTje vervangen. LED ding, niet goedkoop en qua arbeid ook best pittig....
Misschien maar een stoer vogel rooster plaatsen...
Netjes, maar ben je niet bang dat zo'n uitstekende plug door schokken en trillen uit de 12v aansluiting valt ?
Ik heb al een paar jaar deze:Ik verwacht dat ze hier bij BMW over hebben nagedacht toen ze dit type aansluiting op de RT hebben geschroefd, maar in alle eerlijkheid vind ik het ook niet de meest stabiel ogende oplossing. Ach, mocht hij eruit trillen dan ben ik in het ergste geval 8 euro kwijt.
Afgelopen weekend mezelf maar eens met wat anders dan motorrijden beziggehouden, gezien de toch wat slechte naam die we onszelf aan het bezorgen zijn met alle uitstapjes die we doen de laatste tijd.
Dus ja, wat doe je dan he? Aangezien ik nog van eerder een kleine 12V USB lader had liggen en onlangs deze Sigarettenaansteker had aangeschaft dacht ik 1+1 = 1. Een beetje knutselwerk later is er dit van gekomen:
Niet m'n mooiste werk, maar wel heel functioneel: