BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Goed, zojuist de RT afgestaan: het ding liet mij staan, wilde niet meer starten, na een kleine 60 km gereden te hebben. Symptomen wijzen op een lege / gare accu. Zou imho niet mogen bij een nieuwe fiets (krap 2 weken en 1100 km oud) die zo'n beetje dagelijks gebruikt wordt, tenslotte worden ze niet gratis weggegeven bij een broodje. Maar goed, afwachten maar, met een beetje geluk is het met een nieuwe accu opgelost.

Service door de dealer was goed: na wat heen en weer gebel kon ik een K1600GT ter vervanging ophalen. Dacht nou juist van die GT af te zijn, hahaha, maar er zijn ergere dingen in de wereld. Gelukkig was ik er nipt voor sluitingstijd, want anders had ik wél een probleem gehad.

Maar: de BMW-alarm-service-afdeling-telefooncentrale-dinges en ik snappen elkaar niet helemaal, denk ik: als het aan hen gelegen had dan had ik voor onbekende periode zonder (BMW) motorfiets gezeten, en op een verlaten parkeerplaats langs de A4 mogen afwachten of en wat er verder gaat gebeuren. En dat terwijl ik bij aankoop - oja, dat was 2 weken geleden - 5 jaar mobiliteitsgarantie meekreeg. Dealer zegt dat ze mij ter plaatse - ik was onderweg gestrand - een vervangende motor hadden moeten uitreiken, of dat ze gewoon ter plaatse de accu zouden wisselen. Daar was echter geen sprake van: de arriverende Wegenwachter wist en deed niets, anders dan opmerken dat het ding niet wilde starten. No shit, Sherlock... :+

Nieuwsgierig: heeft iemand daar ervaring mee, wat je zoal van die mobiliteitsgarantie van BMW in de praktijk kunt verwachten?
Doet ie het intussen weer of staat ie nog in der werkplaats?
Zoja, wat was er loos?
Zonee, wat is er loos?
 
Da’s ook wel weer waar

"We" hebben ooit een discussie gehad over de topkoffeRTs: wel of niet in kleur spuiten.

Ik zelf vind mijn topkoffeRT in Carbonschwartz kleur niet mooi: de RT wordt in zijn geheel te donker.
... Roloo ... (waar is ie gebleven ?) bijvoorbeeld met de Rode Tourer had een rode topkoffer: prachtig.

Maar: ieder zijn meug.
 
Doet ie het intussen weer of staat ie nog in der werkplaats?
Zoja, wat was er loos?
Zonee, wat is er loos?
Heb de RT inmiddels weer terug. Het ding heeft 2 dagen in de werkplaats gestaan, gedurende welke tijd er van alles is doorgemeten, geheugen uitgelezen, en gegevens naar fabrikant zijn gestuurd.
Oorzaak is volstrekt onbekend. Kennelijk is er niets mis, of althans: ondanks de veelheid aan uitleesbare gegevens is er in het storingsgeheugen niets terug te vinden m.b.t. de startproblemen, of iets dat daar aanleiding toe zou kunnen geven. Uiteindelijk heeft men - zoals ik verzocht - een nieuwe accu geplaatst. Sindsdien lijkt het iets beter te gaan, maar dat neemt niet weg dat de RT nog steeds - en op onverklaarbare momenten - startproblemen vertoond.

Koude start is geen probleem meer. Eerder wel, na 2 dagen stilstand, waaruit ik concludeer dat de eerste accu sowieso niet fris kan zijn geweest.

Maar als de motor op bedrijfstemperatuur is komt het af en toe nog steeds voor dat de startmotor niet of slechts met heel veel moeite 1 omwenteling maakt (en daarna niets meer doet). Het dashboard gaat dan ook uit op de momenten dat je de startknop indrukt. Als je op zo'n moment het contact een paar keer - meestal 4 of 5 keer - uit en weer aan zet, dan draait de startmotor ineens weer vlotjes rond. Wel moet je dan even een klein beetje met het gas spelen om de motor daadwerkelijk te doen aanslaan.
Dat laatste vind ik vreemd voor een injectiefiets, maar zullen we aan moeten wennen denk ik, want sinds Euro-4 heb ik bij meerdere motoren die noodzaak gemerkt (KTM vraagt warm soms ook om een beetje gas erbij, voorganger K1600 en mijn laatste FJR idem).

Nou goed, heel verhaal, waar je niets aan hebt vrees ik. Ik kijk nog even aan of zich dit mettertijd vanzelf oplost - er staat nu iets meer dan 2000 km op de klok - en anders gaat het ding weer terug.

Edit: sowieso waardeloze info zonder fotootje :+ dus voila:

IMG_5671.JPG
 
Laatst bewerkt:
Prachtige fiets.

En 1 voordeel als ie het niet doet...
Hij blijft zo mooi. :)

Maar daar heb je m niet voor.
Ding moet het gewoon doen.

Je laat wel netjes de hele opstart-cyclus afronden voordat je start?
De leen F800GS die ik vorig jaar had, had problemen met starten als dat nog niet klaar was.
 
Je laat wel netjes de hele opstart-cyclus afronden voordat je start?
Ik wacht idd de zelfdiagnose af alvorens een startpoging aan te vangen. Die cyclus lijkt overigens wat langer te duren - het duurt langer voordat het dashboard de gebruikelijke info toont - op de momenten dat het ding niet wil starten, maar daar heb ik nog geen stopwatch naast gehouden.
 
Heb de RT inmiddels weer terug. Het ding heeft 2 dagen in de werkplaats gestaan, gedurende welke tijd er van alles is doorgemeten, geheugen uitgelezen, en gegevens naar fabrikant zijn gestuurd.
Oorzaak is volstrekt onbekend. Kennelijk is er niets mis, of althans: ondanks de veelheid aan uitleesbare gegevens is er in het storingsgeheugen niets terug te vinden m.b.t. de startproblemen, of iets dat daar aanleiding toe zou kunnen geven. Uiteindelijk heeft men - zoals ik verzocht - een nieuwe accu geplaatst. Sindsdien lijkt het iets beter te gaan, maar dat neemt niet weg dat de RT nog steeds - en op onverklaarbare momenten - startproblemen vertoond.

Koude start is geen probleem meer. Eerder wel, na 2 dagen stilstand, waaruit ik concludeer dat de eerste accu sowieso niet fris kan zijn geweest.

Maar als de motor op bedrijfstemperatuur is komt het af en toe nog steeds voor dat de startmotor niet of slechts met heel veel moeite 1 omwenteling maakt (en daarna niets meer doet). Het dashboard gaat dan ook uit op de momenten dat je de startknop indrukt. Als je op zo'n moment het contact een paar keer - meestal 4 of 5 keer - uit en weer aan zet, dan draait de startmotor ineens weer vlotjes rond. Wel moet je dan even een klein beetje met het gas spelen om de motor daadwerkelijk te doen aanslaan.
Dat laatste vind ik vreemd voor een injectiefiets, maar zullen we aan moeten wennen denk ik, want sinds Euro-4 heb ik bij meerdere motoren die noodzaak gemerkt (KTM vraagt warm soms ook om een beetje gas erbij, voorganger K1600 en mijn laatste FJR idem).

Nou goed, heel verhaal, waar je niets aan hebt vrees ik. Ik kijk nog even aan of zich dit mettertijd vanzelf oplost - er staat nu iets meer dan 2000 km op de klok - en anders gaat het ding weer terug.

Edit: sowieso waardeloze info zonder fotootje :+ dus voila:

Bekijk bijlage 1486444
Dat start probleem blijft vreemd.
Mijn RT bleek herfst vorig jaar en dat is binnen 3 jaar na aanschaf, een nieuwe accu nodig te hebben: de symptomen waren regelmatig een falende koude start, met reset van het dashboard tot gevolg. Maar uiteindelijk starte het ding bij poging 2 wel vlot en zonder gehannes met extra gas of zo.
Ik gooi er merkloze Euro 95 / E10 er in, niets aan de hand.
Bij starten wacht ik meestal wel de zelfdiagnose af, soms start ik te vroeg, ook dan niets aan de hand (volgens mij moest je bij de R1150RT wel echt wachten omdat anders de ABS niet bij kwam).
Het rood is toch niet lelijk :-)
 
Die opstart cycle is inderdaad best lang, en ik druk daar nu vaak genoeg doorheen.. hij ze start namelijk wel prima direct na druk op contactknop...
Is dat af te raden ?

nb: ik laat r dan wel even warmlopen terwijl ik 1-2 de handschoenen aan trek. Er is een duidelijk warmloop-cycle-tje met even iets hogere toeren, daarna stationair, en gaan. Als je in die warmloop-cycle gaat rijden dan speerrrr je door de parking.
 
Laatst bewerkt:
Verder heb, met nu 8200km, ik nog wat aantekeningen.

Keer met lege batterij gestaan, na 5 dgn corona-pauze. Was (volgens garage 90% zeker) de storing in het SOS.. ze verwachten daar een andere module voor, maar dat gaat tijd kosten. Tot het zover is moet ik gewoon elke 2 dgn even rijden, geen straf (mn druppelaar ligt in belgie, en er zit sowieso geen stopcontact in de buurt in onze parking)
zijdelings: zo zie je maar, al die extra electronica-fratsen zijn gewoon zoveel extra zaken die storingen veroorzaken...

Het schakelen zonder koppeling lukt me nu goed, maar ik blijf toch een ouderwetse koppelaar. voelt beter.

Na de lege batterij is de computer Re-Set, en ik mis nu de optie om het alarm "stil" aan/uit te zetten. Nu PLIEPT ze elke keer. Ik wil die pliep graag weer stil, is wel zo discreet.

Het windscherm paar keer afgepoetst. Met het scherm-hoog kan je wel heerlijk met de helm omhoog rijden, zelfs met 120/hr. Verslavend.

Ohja: Het oude sovjet-volkslied Klinkt GAAAF in de tunnels... Wat zit er een Lawaai in die boxen...
 
....
Uiteindelijk heeft men - zoals ik verzocht - een nieuwe accu geplaatst. Sindsdien lijkt het iets beter te gaan, maar dat neemt niet weg dat de RT nog steeds - en op onverklaarbare momenten - startproblemen vertoond.

Koude start is geen probleem meer. Eerder wel, na 2 dagen stilstand, waaruit ik concludeer dat de eerste accu sowieso niet fris kan zijn geweest.

Maar als de motor op bedrijfstemperatuur is komt het af en toe nog steeds voor dat de startmotor niet of slechts met heel veel moeite 1 omwenteling maakt (en daarna niets meer doet). Het dashboard gaat dan ook uit op de momenten dat je de startknop indrukt. Als je op zo'n moment het contact een paar keer - meestal 4 of 5 keer - uit en weer aan zet, dan draait de startmotor ineens weer vlotjes rond. Wel moet je dan even een klein beetje met het gas spelen om de motor daadwerkelijk te doen aanslaan.
Dat laatste vind ik vreemd voor een injectiefiets, maar zullen we aan moeten wennen denk ik, want sinds Euro-4 heb ik bij meerdere motoren die noodzaak gemerkt (KTM vraagt warm soms ook om een beetje gas erbij, voorganger K1600 en mijn laatste FJR idem).

Nou goed, heel verhaal, waar je niets aan hebt vrees ik. Ik kijk nog even aan of zich dit mettertijd vanzelf oplost - er staat nu iets meer dan 2000 km op de klok - en anders gaat het ding weer terug.

Edit: sowieso waardeloze info zonder fotootje :+ dus voila:

Bekijk bijlage 1486444

Mijn R1250RT heeft een kleine 11k er op staan. Voor het laatst “Vreemde start” in december... Sedertdien alle smaken gehad, koud, warm, aan het begin van de boot vd BC, halverwege en na afloop. 0 problemen.
Wel consequent BP Ultimate of Shell V-Power getapt.

Vandaag nieuw rubber om de velgjes gekregen. Eerste indruk van de Angel GT 2 A is prima.

Lensje van het knippeRTje (entweder hek incident oder de Vogel Aanvaring) blijkt niet los te krijgen, dus hele knippeRTje vervangen. LED ding, niet goedkoop en qua arbeid ook best pittig....

Misschien maar een stoer vogel rooster plaatsen...
 
Afgelopen weekend mezelf maar eens met wat anders dan motorrijden beziggehouden, gezien de toch wat slechte naam die we onszelf aan het bezorgen zijn met alle uitstapjes die we doen de laatste tijd.

Dus ja, wat doe je dan he? Aangezien ik nog van eerder een kleine 12V USB lader had liggen en onlangs deze Sigarettenaansteker had aangeschaft dacht ik 1+1 = 1. Een beetje knutselwerk later is er dit van gekomen:

f6c37698-7d6f-4e7f-baa1-bf775901ea8e-jpeg.1486197

Niet m'n mooiste werk, maar wel heel functioneel:

79809ea0-a363-449a-8b65-a7ec861eda6f-jpeg.1486196
 
Netjes, maar ben je niet bang dat zo'n uitstekende plug door schokken en trillen uit de 12v aansluiting valt ?
Ik heb ooit voor dit sooRT doeleinden een sooRT verloopkabeltje gekocht. (en vervolgens nooit gebruikt :/)



Lensje van het knippeRTje (entweder hek incident oder de Vogel Aanvaring) blijkt niet los te krijgen, dus hele knippeRTje vervangen. LED ding, niet goedkoop en qua arbeid ook best pittig....

Zijn daar verzekeringen niet voor ?
Hang er natuurlijk van hoe pittig .....

Misschien maar een stoer vogel rooster plaatsen...

Een RT hoor je niet te ver-GS-sen ..... B|
 
Laatst bewerkt:
Netjes, maar ben je niet bang dat zo'n uitstekende plug door schokken en trillen uit de 12v aansluiting valt ?

Ik verwacht dat ze hier bij BMW over hebben nagedacht toen ze dit type aansluiting op de RT hebben geschroefd, maar in alle eerlijkheid vind ik het ook niet de meest stabiel ogende oplossing. Ach, mocht hij eruit trillen dan ben ik in het ergste geval 8 euro kwijt.
 
Ik verwacht dat ze hier bij BMW over hebben nagedacht toen ze dit type aansluiting op de RT hebben geschroefd, maar in alle eerlijkheid vind ik het ook niet de meest stabiel ogende oplossing. Ach, mocht hij eruit trillen dan ben ik in het ergste geval 8 euro kwijt.
Ik heb al een paar jaar deze:
1586936882023.png

De Optimate O-105, die prik ik in dat voorste 12V contact, snoertje naar de telefoon in m'n binnenzak: werkt prima.
Die lader valt zeker niet uit het contact en met de rubber randjes is het een soort waterdicht.
Natuurlijk is het me wel vaak overkomen dat ik afstap zonder mijzelf eerst netjes te ontkoppelen, dan ruk je ongecontroleerd de USB stekker uit de lader.
Ik zag laatst dat mijn BMW dealer ook dit soort laders verkoopt, ander merk, zelfde idee met een haaks ontwerp.
 
Afgelopen weekend mezelf maar eens met wat anders dan motorrijden beziggehouden, gezien de toch wat slechte naam die we onszelf aan het bezorgen zijn met alle uitstapjes die we doen de laatste tijd.

Dus ja, wat doe je dan he? Aangezien ik nog van eerder een kleine 12V USB lader had liggen en onlangs deze Sigarettenaansteker had aangeschaft dacht ik 1+1 = 1. Een beetje knutselwerk later is er dit van gekomen:

f6c37698-7d6f-4e7f-baa1-bf775901ea8e-jpeg.1486197

Niet m'n mooiste werk, maar wel heel functioneel:

Leuk!

Zo'n knutsel heb ik deze winter ook gemaakt.
Maar dan met een DC-jack:
(Zoiets, maar dan net anders)

HEBL_25.jpg


Dat paste precies in de kabel-opening van de plug.

En die gebruik ik voor de plug van de Gerbing jas.

Ja hij blijft prima zitten in het stopcontact.
Maar ik heb voor de zekerheid wel een touwtje aan de plug gemaakt.
Lang genoeg om geen probleem te veroorzaken mocht ik afstappen zonder m af te koppelen.
Kort genoeg om niet in de weg te zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan