BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ik heb ook eens op een GSA gezeten. Volgens mij maakt het dan qua gewicht al bijna helemaal niets meer uit. The Missenden Rider zei het treffend in 1 van zijn review filmpjes: als je niet van plan bent om van het asfalt te gaan, is de RT voor toeren eigenlijk de betere keuze.
Als je wel van plan bent om van het asfalt te gaan is de Honda Africa Twin eigenlijk de betere keuze.
Veel van de GS rijders die ik ken gaan zelden/nooit van het asfalt. Ze zijn gegrepen door het GS virus dat nog besmettelijker lijkt dan het Corona virus. Ik schijn daar immuun voor te zijn.
Dus het komt neer op jouw persoonlijke ervaring.

Laag bij de grond hoeft niet persé “stabieler” te betekenen, geometrie van het frame, balhoofdhoek en afmetingen van de banden zeggen daar meer over. Zwaartepunt is laag bij een RT, dat maakt dat de handling prettig is. Ik heb een R1200RS gehad. Solo rijdend absoluut een groot plezier, voor mij meer dan op een GS(A). Meer 2 Up gaat er niets boven een RT voor mij: wel comfort en toch “sportief”.
Succes met knopen doorhakken!

Exact.
Veel respect voor de GS rijders (veel collegas+kennissen), maar voor wat ik wil doen: lange tour ritten door heel Europa : een RT.
ben net de 12.000 door, en .. "dit had ik eerder moeten doen"
binnenkort eens een samenvattingkje van op+aanmerkngen, maar i.h.a... LekkeRT!!

Nu maar hopen dat de grenzen snel open gaan... (en zowat alle meeting zijn afgezegd, dus minder werk-excuuses.. hm..)
 
Beauty is in the Eye of the Beholder. Voor een GS was jouw GS een fraai exemplaar. Jouw RT vindt ik persoonlijk vele malen mooier.
ik blijf vinden dat de mijne als een soort mammoet / buffel oogt..
maar het kan me niets meer schelen, ze RijdT zo lekker...
 
i-dWqVBW6-X3.jpg


"Mammoet"....."Havik met Obesitas".... Ik moet haast wel verliefd zijn want het schijnt dat liefde blind maakt. Ik zie gewoon een bloedmooie motorfiets....

Tegen een mooi achtergrondje ook wel....
 
Mooi: Ja.

Groot: ook.

En ze toont eigenlijk het beste met de zijkoffers eraan.
zonder zijkoffers is de topcase nogal prominent, en is de motor eigenlijk wat topzwaar of Kop-zwaar.
(die grote kop geeft wel heeeel lekkere windbeschutting, ik rijd tegenwoordig met scherm hoog en helm open. Lekkerrrr.)

mooi.. ik vind zelf het model RT mooier dan model GS, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Als ik naar zuid-afrika wil rijden kies ik voor een (oude) AT of wellicht een (oude) GS, maar vooral iets simple en betrouwbaar. niet te veel electromeuk, want die gaat eerst stuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
"Mammoet"....."Havik met Obesitas"....
Ach, je moet niet alles serieus nemen wat je op een forum leest ;) maar het valt niet te ontkennen dat de RT een nogal lijvig voorkomen heeft (en dat liefde blind maakt :+).

Dat gezegd hebbende, ik vind de RT met afstand de lekkerste motor in dit segment die ik tot dusver reed: lekker compact, lekker hanteerbaar, snel genoeg, kortom: lekker, en lekker makkelijk. Hooguit vind ik dat-ie op hogere kruissnelheid een beetje als een druktemaker klinkt: relatief veel toeren. Maar ik snap waarom dat is (korte overbrenging), en de vlotte tussenacceleratie (zelfs zonder terugschakelen) die het geeft is dan wel weer prettig. Of ik de RT mooi vind ... weet ik niet, maar speelt bij mijn aankopen in dit segment voor mij sowieso geen rol.

Ik rij in principe nooit met vizier open, want zelfs met die enorme ruit kun je nog steeds vliegen/wespen/steentjes/etc. in je gezicht en/of oog krijgen. Ik spreek uit ervaring: wil je niet.

De GS heb ik weleens overwogen, heel erg kort, want als ik echt off-road wil dan vind ik persoonlijk b.v. een KTM geschikter, of zoals @pdv_moto oppert in elk geval iets simpels.

En eigenlijk geldt dat imho voor alle soorten motoren: een boel van die electromeuk op de hedendaagse motorfietsen hoeft voor mij niet zo, want werkt prijsverhogend en geeft relatief veel problemen. Bijvoorbeeld, ik heb 6 FJR-en versleten, in mijn ervaring verreweg de meest betrouwbare motor, totdat ... de laatste was uit 2016 en die was EU-4 compliant hoera. Het is ook de eerste FJR die regelmatig problemen gaf, i.v.m. de voor EU-4 noodzakelijke aanpassingen aan het OBD uitleesprotocol. Gevolg: 2 jaar lang elke 1 à 2 maanden naar de dealer, om à raison van €50 het foutgeheugen te laten resetten, alleen maar omdat ik kennelijk (op routine) de contactsleutel een fractie te snel van Off naar On draaide ...
 
De RT blijft de Reise Tourer, de GS of GSA moet je eigenlijk soms letterlijk het bos in sturen.
Het enige advies is: maak een lange proefrit op een GS en/of GSA, liefst bij matig tot slecht weer en ervaar het verschil.

Ondanks dat de GS één van de meest verkocht brommers zijn, rijdt er amper iemand met dat ding door het bos....
En na de RT, GaaT die als de brandweer. Helaas zie je nu weinig verschil meer tussen de jongste telg van de RT en de GT (jammer genoeg). Ondanks het zware gewicht is het een hele fijne metgezel.
Maar die picknick ziet er gezellig en zeer smakelijk uit, leuk om eens een rit te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
@DucBMW , open vizier is een risico.
Snap ik. kan mij overkomen.
ik neem dat risico nu even, heb bovendien nog een bril op.

Zou zelfs bij volgende helm zo'n jethelm met vizier ofzo kunnen overwegen,
eventueel met "duikmasker" erbij maar dat lijkt me weer zo'n gedoe.
En ik weet dat een dichte integraal wel zo veilig is, dus toch maar daarbij blijven.

Voor nu: Vizier omhoog zit + voelt bij goed weer zoo lekker.
ik reed in stad al vaak met helm omhoog, en met de RT merk je amper dat je de stad uit bent.
en al snel ontdek je.. kan met die ruit in hoge stand rustig de snelweg op.
 
@DucBMW , open vizier is een risico.
Snap ik. kan mij overkomen.
ik neem dat risico nu even, heb bovendien nog een bril op.

Zou zelfs bij volgende helm zo'n jethelm met vizier ofzo kunnen overwegen,
eventueel met "duikmasker" erbij maar dat lijkt me weer zo'n gedoe.
En ik weet dat een dichte integraal wel zo veilig is, dus toch maar daarbij blijven.

Voor nu: Vizier omhoog zit + voelt bij goed weer zoo lekker.
ik reed in stad al vaak met helm omhoog, en met de RT merk je amper dat je de stad uit bent.
en al snel ontdek je.. kan met die ruit in hoge stand rustig de snelweg op.
Motorrijden is en blijft het maken van afwegingen betreffende veligheid, risco, plezier, comfort.
Wie op de motor stapt loopt gemiddeld meer risico dan wie in de achtertuin blijft zitten.
Ik rij motor in een motor pak, met motor laarzen, motor handschoenen en een systeem helm en neem vaak het beetje extra risico van open vizier en bij lage snelheid doe ik vaak de hele voorgevel open. Beter dat dan een appelflauwte.
 
wie heeft er ervaring in het plaatsen van een Gopro op een RT-lc ?

wil een hero 8 aanschaffen en zit te dubben waar ik hem ga plaatsen:

met zuignap aan de zijkant van de brommRT, of
op het scherm (CamRack R1200RT LC - part 44600-600 - Cam Rack)
en op de neus net onder het licht (Front camera mount - part 44600-610 - Wunderlich front camera mount)

scherm is leuk, iets hoger dan onder de koplamp, maar bij het verstellen van de ruit kan het beeld veranderen, hoewel je met een wide angel lens je veel kunt opvangen...

tips zijn welkom

Marcel
 
Wil een remote WiFi GoPro op de motor plaatsen

verschillende mogelijkheden gezien
Houder daarin de remote met een zuignap op de linkerkant boven de knoppen van de radio

of dmv een multiprod aan het stuur
 
Ik heb begrepen van anderen, dat als je die go pro met WiFi aan laat staan, om met de Remote te bedienen, je batterij binnen 1 a 1,5 uur leeg is. Voor mij een reden om niet zo’n ding aan te schaffen, want op de RT - ook het oude model dat ik heb - is er niet echt een goede plaatsingsmogelijkheid waarbij je de camera ook met de hand kan bedienen.

tips zijn welkom!
 
je zou een ( dubbele )usb aansluiting kunnen maken en daar de remote en gopro erop aansluiten voor constant stroom.

bij de nieuwe gopro 8 moet het batterij dekseltje open / eraf... geen voorstander van... daar nog in zoekende
 
Iemand ervaring met de 49 liter BMW topkoffer en een BMW System 7 helm? Ik wil er ééntje kopen maar nu schijnt hij niet in de topkoffer te passen. Iemand die dit kan bevestigen..?
 
Iemand ervaring met de 49 liter BMW topkoffer en een BMW System 7 helm? Ik wil er ééntje kopen maar nu schijnt hij niet in de topkoffer te passen. Iemand die dit kan bevestigen..?
Ik ken de BMW helm niet, maar mijn Shoei Neotec (1) systeem helm past in de grote (vorig model) topkoffer (samen met een tweede helm, in dit geval een Lidl systeem helm of jethelm) en de helm past ook in een zijkoffer van mijn R1200RT-LC.
BMW maakt juist reklame dat je in de grote topkoffer 2 helmen kwijt kunt, kan me daarom niet voorstellen dat een BMW helm er niet in past.
De BMW helm zul je denk ik bij een BMW Motorrad dealer kopen, die hebben vast ook wel een topkoffer in de showroom om te passen.
 
Iemand ervaring met de 49 liter BMW topkoffer en een BMW System 7 helm? Ik wil er ééntje kopen maar nu schijnt hij niet in de topkoffer te passen. Iemand die dit kan bevestigen..?
Ik heb een BMW System 7 helm, en die past dichtgeklapt gewoon in de 49 liter topkoffer. Wel moet je hem er een beetje schuin inzetten, dus of je er 2 van die exemplaren in kwijt kunt betwijfel ik.In de zijkoffer past-ie sowieso.
 
Ik ken de BMW helm niet, maar mijn Shoei Neotec (1) systeem helm past in de grote (vorig model) topkoffer (samen met een tweede helm, in dit geval een Lidl systeem helm of jethelm) en de helm past ook in een zijkoffer van mijn R1200RT-LC.
BMW maakt juist reklame dat je in de grote topkoffer 2 helmen kwijt kunt, kan me daarom niet voorstellen dat een BMW helm er niet in past.
De BMW helm zul je denk ik bij een BMW Motorrad dealer kopen, die hebben vast ook wel een topkoffer in de showroom om te passen.
wij hebben HJC rpha 90 systeemhelmen en daar moeten we 1 rechtop zetten en 1 op zijn kant leggen anders gaan ze ook niet in de k1200 gt topkoffer 2007 ( die op mijn rt1200lc staat )
 
En over topkoffers (gezocht) gesproken, ben op zoek naar een Blackstorm Metallic (zwarte) topkoffer van een R1200RT in goede staat.
Kan ook eventueel ruilen met iemand die een Biarittz blauwe wilt hebben (heb deze uit nood).
Hoor het graag.
 
Mijn ruit kwam vanmorgen en vanmiddag niet uit de “parkeer stand”. Vanmorgen zag ik het, vanmiddag dacht ik: “Wat een tocht!” om het daarna te zien. Hopelijk gewoon een glitch.
 
Ohhhh neee...en ja toch.
Vanmiddag langs de BMW Motorrad dealeRT, kopje koffie, praatje pot met één van de eigenaren en later met de andere eigenaar.
Nog een koffie (geen koekje erbij), zullen we eens een rekensommetje maken? Ja waarom niet, doe dan gelijk even de SCM keuring van het alarm.
Staat er toevallig een R1250RT buiten? Ja natuurlijk.
Ik had dat dus echt niet moeten doen ook al was het maar een halfuurtje.
Als de R1200RT-LC een soort liefelijk gezang heeft, dan heeft de R1250RT een gemoedelijk gebrom.
De R1200RT-LC heeft best veel pit, de R1250RT zet nog een tandje of wat bij (en eerlijk gewoon in de Road-stand uitgeprobeerd), waarschijnlijk ook wel het effect van de shift-cam.
Mevrouw de schakelassistente heeft blijkbaar nascholing gehad (wat nu komt had Jeroen ooit al genoemd): dit ding schakelt verdorie gewoon vanaf 1 omhoog en weer terug (waar de assistente van de R1200RT-LC het van 1 naar 2 en van 2 naar 3 niet erg enthousiast doet).
Nu zit ik dus met een inruilaanbieding en een R1250RT rijervaring thuis :$
 
Laatst bewerkt:
Mijn ruit kwam vanmorgen en vanmiddag niet uit de “parkeer stand”. Vanmorgen zag ik het, vanmiddag dacht ik: “Wat een tocht!” om het daarna te zien. Hopelijk gewoon een glitch.
Kwam toch hopelijk wel met het knopje omhoog?
Een ouderdoms kwaal kan het toch haast niet zijn :+
De intelligentie onthoud de laatste stand, had je de ruit niet zelf na het parkeren omlaag gedaan?
Ik had dat laatst ook: motor geparkeerd, contact aan, ruit helemaal omhoog om ook zo diep mogelijk de binnen kant schoon te maken en na die actie zelf de ruit weer helemaal omlaag gedaan.
Volgende dag kwam de ruit ook niet vanzelf omhoog omdat die aangeleerde intelligentie natuurlijk de laagste stand onthouden had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan