BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Gisteren sinds weken weer eens met de 4-wieler op pad voor mijn werk, mijn vermoeden werd bevestigd: volop pekel op de weg, op de snelwegen maar nog meer op de binnenwegen :(
Eigenlijk weet ik niet waar de de motoRT slechter van wordt: voor de deur onder het zeiltje of een beetje pekel.
Afspoelen met koud water na een rit lijkt me ook niet raadzaam, want dan gaat er een drijfnatte motor onder zeil en de ijskoude nacht in.
 
Volgens mij is afspoelen met koud water altijd goed, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat de motor in een (winterslaap) garage staat.
Stallen onder een goede motorhoes is daarna dan de beste optie maar dan moet het wel een moterhoes zijn die goed ventileert anders is optrede vocht (onder de motor) een nog een grooter propleem.
 
Volgens mij is afspoelen met koud water altijd goed, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat de motor in een (winterslaap) garage staat.
Stallen onder een goede motorhoes is daarna dan de beste optie maar dan moet het wel een moterhoes zijn die goed ventileert anders is optrede vocht (onder de motor) een nog een grooter propleem.
Afspoelen en daarna nat onder de hoes lijkt me toch niet goed.
Ik bewaaRT mijn geduld en wacht tot de dooi weer flink is ingetreden met een paar flinke plensbuien om het zout van de wegen te spoelen.
 
Is het niet er in als echt niet omdat slot en sleutel niet bijelkaar lijken te passen?
Volgens mij heeft dat slotje ook zo'n afdicht klepje (je kijkt dus in ruststand niet direct het slot in), de sleutel moet dat als eerste wegdrukken: zit er zo'n klepje? Zelfde klepje zit ook in het contactslot.
Of lijkt het zoals MotoMarz zegt een vuiltje, dan zou vaak het eerste stukje sleutel toch wel moeten gaan?
Flink slotspray er in (eigenlijk grafiet poeder).
Kan je er met een stukje ijzerdraad of dikke speld wel in met de lengte van de sleutel?

Kastje uitbouwen betekend een deel van de rechter beplating weg, dan zou het slot te vervangen moeten zijn door eentje die weer voor jou sleutel "geprogrammeerd" is.
[EDIT] Misschien zit het gaatje voor palletje waarmee je het hele slot uit de houder kunt trekken wel in het kastje (dus niet achter de beplating), dan hoeft er niets uitgebouwd te worden.

[EDIT2] Helemaal de juiste handleiding kan ik niet vinden, hier iets wat er op lijkt, dat geeft wel een idee hoe het werkt met die sloten.
Hmm, maar dan moet er wel de juiste sleutel in om alle palletjes in de goeie stand te zetten.
Zal eens kijken of ik dit weekend even wat extra licht in de garage kan hebben. De sleutel gaat er wel een stuk in, tot ongeveer de helft.
Ik zal ook even kijken of ik idd het slot er zo uit zou kunnen krijgen de link is iig duidelijk. Dan zou ik het ook gelijk even goed kunne bekijken:)
 
Even en vraag over het slotje bij mijn RT van dat opbergvak bij het stuur. Ik wilde dat op slot doen en merk dat de sleutel er niet in gaat. Ik heb deze motor nog niet zo lang geleden gekocht en dit is nou net iets waar ik niet naar had gekeken. Ik kan zoals het nu zit niet zien wat er mee aan de hand is, maar is dat gemakkelijk uit te bouwen zonder heel veel lost te maken

Nee, dan moet het rechter paneel er af, en daarvoor moet het voorste rechter embleem paneel er ook af.

Je kan eens proberen wat grafietpoeder in het slotje te friemelen. (slotenmaker heeft dat allicht)

Is de sleutel niet krom of getordeerd?
 
Zal eens kijken of ik dit weekend even wat extra licht in de garage kan hebben. De sleutel gaat er wel een stuk in, tot ongeveer de helft.
Ik zal ook even kijken of ik idd het slot er zo uit zou kunnen krijgen de link is iig duidelijk. Dan zou ik het ook gelijk even goed kunne bekijken:)
Ik neem dat de zelfde sleutel wel goed in het contactslot en koffers gaat. Dan is die sleutel in elk geval goed.
Half in het probleem slot betekend dan wel dat die sleutel zou moeten passen.
Een stompje afgebroken sleutel lijkt me ook sterk, die breken meestal boven aan af.
Misschien een insect of stukje hout (door een onverlaat er in gefrot).
Ik zou voelen met een stukje ijzerdraad of er iets hard of zacht zit, daarna ijzerdraadje een klein verzetje geven en kijken of er iet uit te peuren valt. Of met de hand een 2 of 3mm staal boortje erin duwen (moet wel redelijk soepel gaan) dan duwen en draaien en kijken of je wat omhoog krijgt.
 
Ik neem dat de zelfde sleutel wel goed in het contactslot en koffers gaat. Dan is die sleutel in elk geval goed.
Half in het probleem slot betekend dan wel dat die sleutel zou moeten passen.
Een stompje afgebroken sleutel lijkt me ook sterk, die breken meestal boven aan af.
Misschien een insect of stukje hout (door een onverlaat er in gefrot).
Ik zou voelen met een stukje ijzerdraad of er iets hard of zacht zit, daarna ijzerdraadje een klein verzetje geven en kijken of er iet uit te peuren valt. Of met de hand een 2 of 3mm staal boortje erin duwen (moet wel redelijk soepel gaan) dan duwen en draaien en kijken of je wat omhoog krijgt.

een 2 of 3mm boortje er in afbreken en je weet zeker dat er een ander slotje in moet eh.. :+
 
een 2 of 3mm boortje er in afbreken en je weet zeker dat er een ander slotje in moet eh.. :+
Zekerheid heeft soms voorkeur.
Net als dat je in een elektrisch of electronisch apparaat soms liever een uitgebrand component hebt dan een intermitterend onzichtbaar probleem.
Maar “fingerspitzengefühl” is wel nodig bij de slot operatie.
 
Zekerheid heeft soms voorkeur.
Net als dat je in een elektrisch of electronisch apparaat soms liever een uitgebrand component hebt dan een intermitterend onzichtbaar probleem.
Maar “fingerspitzen gefühl” is wel nodig bij de slot operatie.

Praat me er niet van, ik zit soms echt een hele dag achter electronische gremlins aan, die verdwenen zijn op het moment dat de motor weer dicht zit :')

en weer terug komen als de klant thuis is ofzo
 
IMG_20210116_175340136.jpg

Er hoeft helemaal geen hoes over, als je nog naar huis moet. :+

Ik was om 17:00 in Utrecht en ging om middernacht weer naar huis. Dus voor de meeste sneeuw binnen en na de meeste strooiwagens weer terug naar huis.

Vanaf Utrecht was de A2 goed begaanbaar. Op weg naar Nijmegen kwam ik bij Tiel achter de strooiwagens te zitten. Die reden met drieën over de linker- en rechterbaan en de vluchtstrook, met zo'n 60km/u.
Hierdoor kreeg ik het ook niet koud, duurde wel een kwartiertje langer om thuis te komen.
 
een 2 of 3mm boortje er in afbreken en je weet zeker dat er een ander slotje in moet eh.. :+
Heb er toch maar even wat WD40 ingespoten gisteren en dat een nachtje laten intrekken.
Sleutel wilde er nog steeds maar 50% in. Met een dun metaaldraadje wat gerommeld in het gleufje en na een paar keer heen en weer halen was het klaar. Nog eens de sleutel er in en voelde nu anders aan dus iets steviger met korte stootjes heen en weer en ineens schoot ik er helemaal in.
Draaien wilde niet maar met nog een drupje en wat wiebelen kon ik de sleutel ook draaien en nu zit het kasje netjes op slot en kan ook weer open natuurlijk. Missie geslaagd
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal en Piet,

Binnenkort wordt ik lid van jullie illustere gezelschap dus een korte intro. Ik ben in het echt niet geel en gemeen, wel 30 jaar jong, groot bewonderaar van Piet zijn niet aflatende flesjes jacht instinct en afkomstig van alweer de 5de Blackbird. 4wieler is een Chevrolet Camaro uit 2010 en madam rijdt een Tiguan R uit 2014 en een AQH.

Schoenmaat 50. Grootheidswaanzin en een grote baard. Vragen? -> Stellen!

In het kader van vragen, waar moet ik opletten komende week als ik bij deze fiets ga kijken?

Groet!
 
Hoi allemaal en Piet,

Binnenkort wordt ik lid van jullie illustere gezelschap dus een korte intro. Ik ben in het echt niet geel en gemeen, wel 30 jaar jong, groot bewonderaar van Piet zijn niet aflatende flesjes jacht instinct en afkomstig van alweer de 5de Blackbird. 4wieler is een Chevrolet Camaro uit 2010 en madam rijdt een Tiguan R uit 2014 en een AQH.

Schoenmaat 50. Grootheidswaanzin en een grote baard. Vragen? -> Stellen!

In het kader van vragen, waar moet ik opletten komende week als ik bij deze fiets ga kijken?

Groet!
Engelse import zo te zien: Roest/Pekelschade.
 
Engelse import zo te zien: Roest/Pekelschade.
Mist ook de oranje zijreflectors (zou kunnen kloppen zie ik bij de ex motor van janc'borg), zou hem eerst op Nederlands kenteken willen zien.
De km stand 10688 voor 6 (bijna 7) jaar oud is wel erg weinig, de banden zouden wat km stand betreft makkelijk het eerste setje kunnen zijn: kijk naar de staat en leeftijd van de banden.
Een goed historisch- en onderhouds overzicht van deze import motor lijkt me gewenst.
Dit is een vroege R1200RT-LC, in het begin zijn er een paar terugroep acties geweest, daar moet je zeker van stellen dat deze uitgevoerd zijn.
Besef ook dat deze niet bij een BMW dealer staat, wat geen probleem hoeft te zijn, maar betekend meestal dat het ding alleen maar opgepoetst is en de vloestoffen ververst. De opsomming van opties op de website is ook matig.
Verder gebruikelijke zaken: goed bekijken, alle functies en opties proberen op juiste werking, kijk ook onder de buddies en maak vooral een lange proefrit. Een R1200RT-LC moet heel probleemloos rijden, zonder vreemd bochten of weggedrag.
 
En dan op pagina 129 lees je dan hoe die navi werkt.
Wel dus alleen werkbaar met een gekoppelde teleföhn.

...waar voor het mooiste resultaat de Wi-Fi stand op de föhn ingeschakeld dient te zijn...

Maar..., en ik zal wel iets niet helemaal begrijpen..., onderweg heb je toch helemaal geen Wi-Fi...??? :/


Bekijk bijlage 1585810
Voor het weergeven van de kaart is WiFi nodig, als alleen via Bluetooth verbonden is krijg je die pijlnavigatie. Zal wel te maken hebben met het feit dat een WiFi verbinding makkelijker meer gegevens kan verzenden.
en als je telefoon WiFi heeft kun je overal een WiFi verbinding opbouwen, dus ook met je motor. Dat wil nog niet zeggen dat je internet hebt. Daarvoor moet je onderweg mobiele data hebben en via 3G/4g/5g verbonden zijn.
ECE7C3A4-526D-4A92-A189-DC0B4EE67C97.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan