BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Dit specifieke motorbedrijf zit ongeveer letterlijk bij mij om de hoek.
Bij mij ook, dus vandaar dat ik wel interesse had. Inderdaad, mag nieuwe set banden op. Mijn schoenmaat verraad niet dat ik slechts 1.90 ben, veel te kort voor t gewicht 🙃
Deze motor heb ik ingeruild.

bmw-r-1200-rt-25340482
Ben ik achter aan. Hoop dat ze hem naar Noordelijker Motoport willen brengen voor proefrit, mooie fiets. Hoe zit het met centrale vergrendeling en keyless drive? Werkt dat allemaal nog zoals t hoort?
 
En dan op pagina 129 lees je dan hoe die navi werkt.
Wel dus alleen werkbaar met een gekoppelde teleföhn.

...waar voor het mooiste resultaat de Wi-Fi stand op de föhn ingeschakeld dient te zijn...

Maar..., en ik zal wel iets niet helemaal begrijpen..., onderweg heb je toch helemaal geen Wi-Fi...??? :/

Voor het weergeven van de kaart is WiFi nodig, als alleen via Bluetooth verbonden is krijg je die pijlnavigatie. Zal wel te maken hebben met het feit dat een WiFi verbinding makkelijker meer gegevens kan verzenden.
en als je telefoon WiFi heeft kun je overal een WiFi verbinding opbouwen, dus ook met je motor. Dat wil nog niet zeggen dat je internet hebt. Daarvoor moet je onderweg mobiele data hebben en via 3G/4g/5g verbonden zijn.
Het zal wel uit het Duits vertaald zijn, of door iemand opgeschreven die het zelf ook niet begrijpt.
Het was mij al wel duidelijk dat de kaarten op de telefoon staan en dat je die het beste vooraf via een snelle Interverbinding ophaalt (per land?).
Omdat de kaarten op de telefoon staan kun je ook thuis of aan de bar je route voorbereiden.
Bluetooth kan prima wat gegevens oversturen, zoals je telefoon boek of de bandenspanning, voor het snel oversturen van een wegenkaart is het niet geschikt. De handleiding is dan onduidelijke, het kan echter bijna niet anders zijn dan dat je de telefoon als Wifi hotspot moet instellen voor navigatie met kaart op het LCD display.
Behalve bluetooth paring, zal het LCD scherm dus ook de naam en wachtwoord van je telefoon hotspot moeten weten.

Het is ook maar de eerste druk van de handleiding.
Ik las er bijvoorbeeld wel weer dit in:
1610972377484.png

Kijk, volgens mij had @RoyalClub dat hier al eens genoemd, maar nu staat het ook te boek.
 
Nog een kleine toevoeging "bij mij krijg je geen garantie":N
Veel succes.
Heel logisch, maar als je aangeeft dat het een goeie machine is, de kleur staat me erg aan, de opties, het bouwjaar en de prijs is niet te idioot, dus dan is het alleen maar leuk toch! Ik zal nooit bij je aankloppen als er iets niet klopt, alleen een vrijblijvende aanbeveling is altijd fijn.

En dan op pagina 129 lees je dan hoe die navi werkt.
Wel dus alleen werkbaar met een gekoppelde teleföhn.

...waar voor het mooiste resultaat de Wi-Fi stand op de föhn ingeschakeld dient te zijn...
Ik zit te kijken naar de Wunderlinq, die werkt blijkbaar ook goed als doorgeefluik richting telefoon icm Scenic. Ken je dat?
 
...je kunt m ook gewoon bestellen met n old-skool sleutel... ;)
Ik heb ook altijd gezegd: voor mij nooit meer sleutel-loos rijden.
En die centrale vergrendeling maakt me net zo argwanend als die buurman die 10 keer terug ging naar zijn auto om te voelen of alles op slot zat:
  1. Als het motor contact uit staat zie je aan de buitenkant niet of de boel centraal vergrendeld is, want de ouderwetste sloten staan in de "open" stand.
  2. Draai je de sloten op slot, dan heb je dus weer kans dat ze dubbel op slot staan.
  3. Staat het contact uit, is de sleutel in de buurt en druk je op de centrale vergrendel knop van het stuur dan hoor je "tjak" maar de open-tjak klinkt het zelfde als de op-slot-tjak, dus moet je toch weer voelen.
  4. Staat het alarm op "automatisch aan" en gebruik je de sleutel om de boel te ontgrendelen, dan gaat het alarm eraf en de sloten gaan open. Na 30 seconden gaat het alarm er weer op, maar zonder automatische vergrendeling.
  5. Kortom: gedoe.
Doe gewoon met de hand en een sleutel wat prima op die manier kan, het zijn de extra's die vallen onder de categorie "koelkast voor een noordpool bewoner".
 
Heel logisch, maar als je aangeeft dat het een goeie machine is, de kleur staat me erg aan, de opties, het bouwjaar en de prijs is niet te idioot, dus dan is het alleen maar leuk toch! Ik zal nooit bij je aankloppen als er iets niet klopt, alleen een vrijblijvende aanbeveling is altijd fijn.


Ik zit te kijken naar de Wunderlinq, die werkt blijkbaar ook goed als doorgeefluik richting telefoon icm Scenic. Ken je dat?
De WunderLINQ.
Kastje dat je in de BMW navigatiehouder klikt met een app op je iPhone of Android en draaien maar.
Het wonderwiel van de huidige RT’s werkt in rust stand alleen als volumeregelaar, heb je geen audio dan doet het wonderwiel in ruststand niets.
Voor andere BMW motoren werkt het wonderwiel als in- of uitzoom voor de Navigator V of VI, dit werkt waarschijnlijk ook door als je een WunderLINQ op een RT klikt waardoor het wiel niets doet.
 
De WunderLINQ.
Kastje dat je in de BMW navigatiehouder klikt met een app op je iPhone of Android en draaien maar.
Het wonderwiel van de huidige RT’s werkt in rust stand alleen als volumeregelaar, heb je geen audio dan doet het wonderwiel in ruststand niets.
Voor andere BMW motoren werkt het wonderwiel als in- of uitzoom voor de Navigator V of VI, dit werkt waarschijnlijk ook door als je een WunderLINQ op een RT klikt waardoor het wiel niets doet.
Ik snap helemaal niets van je hele zin. Tenminste, tenzij je wilt zeggen dat het een waardeloos ding is waar ik niks mee kan, dan begrijp ik de zin, maar snap ik niet waarom dat zo is?

Wat ik zo lees is dat ik het volume van m'n Spotify (iPhone) harder kan draaien, contacten van m'n telefoon kan kiezen met t wieletjeh en vervolgens die ook kan bellen en tot slot mijn Scenic kan bedienen met het wonderwiel.
Plus punt zijn de 4 gaatjes waar ik m'n rammount op kan jensen en die dan weer met xgrip aanhaken en de iPhone neerplempen op die plek.
 
Ik snap helemaal niets van je hele zin. Tenminste, tenzij je wilt zeggen dat het een waardeloos ding is waar ik niks mee kan, dan begrijp ik de zin, maar snap ik niet waarom dat zo is?

Wat ik zo lees is dat ik het volume van m'n Spotify (iPhone) harder kan draaien, contacten van m'n telefoon kan kiezen met t wieletjeh en vervolgens die ook kan bellen en tot slot mijn Scenic kan bedienen met het wonderwiel.
Plus punt zijn de 4 gaatjes waar ik m'n rammount op kan jensen en die dan weer met xgrip aanhaken en de iPhone neerplempen op die plek.
Op de R1200RT-LC en de eerste generatie R1250RT is het wonderwiel in ruststand (geen menu item gekozen) alleen volumeregelaar voor de radio.
Als die R1200RT-LC of R1250RT geen radio heeft, dan doet het wonderwiel in ruststand niets.
Steek je een Navigator V of VI in de navigatie houder, dan doet het wonderwiel in ruststand nog steeds niets.
Steek je een Navigator V of VI in de navigatie houder, dan heb je als extra menu item de keuze "Navigatie", uit het het navigatie menu kun je wat onnozele dingen doen met de Navigator: om IN te zoomen moet je eerst + kiezen, dan tegen het wonderwiel aan drukken om in te zoomen, om UIT te zoomen moet je eerst - kiezen, dan tegen het wonderwiel aan drukken om uit te zoomen.

Op bijvoorbeeld een GS of RS kun je door verdraaien van het wonderwiel direct het navigator plaatje in- en uitzoomen, het wonderwiel is daar dus direct "verbonden" met de contactjes van de navigator houder. Ik geloof wel dat je ergens in een menu moet kiezen dat het wonderwiel gekoppeld moet zijn aan de navigator, deze keuze ontbreekt op de RT.

Daarom vraag ik mij af wat de WunderLINQ doet op de huidige RT's.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook altijd gezegd: voor mij nooit meer sleutel-loos rijden.
En die centrale vergrendeling maakt me net zo argwanend als die buurman die 10 keer terug ging naar zijn auto om te voelen of alles op slot zat:
  1. Als het motor contact uit staat zie je aan de buitenkant niet of de boel centraal vergrendeld is, want de ouderwetste sloten staan in de "open" stand.
  2. Draai je de sloten op slot, dan heb je dus weer kans dat ze dubbel op slot staan.
  3. Staat het contact uit, is de sleutel in de buurt en druk je op de centrale vergrendel knop van het stuur dan hoor je "tjak" maar de open-tjak klinkt het zelfde als de op-slot-tjak, dus moet je toch weer voelen.
  4. Staat het alarm op "automatisch aan" en gebruik je de sleutel om de boel te ontgrendelen, dan gaat het alarm eraf en de sloten gaan open. Na 30 seconden gaat het alarm er weer op, maar zonder automatische vergrendeling.
  5. Kortom: gedoe.
Doe gewoon met de hand en een sleutel wat prima op die manier kan, het zijn de extra's die vallen onder de categorie "koelkast voor een noordpool bewoner".

Het zal dan wel aan de gebruikeRT liggen, maar als ik 1 ding dus echt hypeR Top vindt van mijn frivole R1250RT (leuk artikeltje Gerwin!), dan is het wel de Fernbedienung Zentrahl Verschluss. Het is niet zo ingewikkeld, het knoppie “Op Slot” is een ander knoppie dan “Van Het Slot”. Dus als je “Tzzztoep” hooRT als je “Op Slot” hebt geklikt....dan zit het hele spul op slot. Dus controleer ik mijn vakkies noch koffers. Toentertijd met mechanische sleutel (ook niet geheel “hassle free”, zie discussie paar bladzijdjes terug) overkwam het mij tot grote schrik nog wel eens dat een vakje dan wel koffeRT open bleek te staan bij terugkomst.
Motor achterlaten op het werk is voor mij inmiddels zo’n “automatisch piloot” ritueel. Mijn alarm staat op “handmatig”, kan ik haar thuis gewoon zonder geloei verzetten als me dat past. Bij het wegwandelen dubbel klik ik de “Op Slot/Alarm Er Op knop”. Ingesteld dat ik wat hooRT en zie en dan klinkt het bij het wegwandelen “Tzjoep, Bliep Bliep”. Ik vindt het heerlijk (sorry Ab als er hier en daar T of D te veel/te weinig/verkeerd staat).
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Heb laatst als een keer een 1250RT 2.0 door de configurator gehaald, en je kunt de nieuwe wens RT gewoon selecteren MET normaal contactsleuteltje.

Je moet dan wel dat ene pakket waar die sleutel-met-baard-loze-toestand in zit niet selecteren natuurlijk, en de rest van de items (als je die zou willen) per item aanklikken.

...en dan ook gelijk die totaal onzinnige kwik-klapbak-bediening laten vervallen... :+
Ja ja, ik weet het. De R1200RT-LC, wegens een inruilprijs voor de DOHC die ik niet kon laten lopen, was er eentje die de motorman al in bestelling had staan voor de showroom en dus bijna uit voorraad geleverd kon worden. Alle opties behalve audio, wat precies goed was want met antenne gaat de hoes er zo lastig overheen.
Zit ik mijzelf weer lekker te maken in de configurateur, zie ik "alarmsysteem" = "keylessride", zo zet Herr Doktor BMW de rijders weer voor onmogelijke keuzes met ongewilde combinaties omdat de verzekering toch wel graag een motor met alarm wil. SooRT wet van behoud van ellende, nu betreft een RT: daar is weinig ellende aan onder de streep.
 
Man man man. Al bijna 3 weken niet met Spätzi op pad geweest... Pfffff ik heb last van ontwenningsverschijnselen..

Hopelijk spoelt morgen en overmorgen de pekel van het asfalt, ga ik donderdag met Spätzi maar eens bij de nieuwe paardenstal van mijn zussie koekeloeren.
 
Ja ja, ik weet het. De R1200RT-LC, wegens een inruilprijs voor de DOHC die ik niet kon laten lopen, was er eentje die de motorman al in bestelling had staan voor de showroom en dus bijna uit voorraad geleverd kon worden. Alle opties behalve audio, wat precies goed was want met antenne gaat de hoes er zo lastig overheen.
Zit ik mijzelf weer lekker te maken in de configurateur, zie ik "alarmsysteem" = "keylessride", zo zet Herr Doktor BMW de rijders weer voor onmogelijke keuzes met ongewilde combinaties omdat de verzekering toch wel graag een motor met alarm wil. SooRT wet van behoud van ellende, nu betreft een RT: daar is weinig ellende aan onder de streep.
Het goede nieuws Wouter: mijn Zentrahl Verschluss sleutel heeft ook een “baardje” dat je uit kan klappen en in de gleufjes steken. Alleen je tankdoppie is dan Keyless, vast dat RoyalClub een OldSkool doppie kan plaatsen.
 
Het zal dan wel aan de gebruikeRT liggen, maar als ik 1 ding dus echt hypeR Top vindt van mijn frivole R1250RT (leuk artikeltje Gerwin!), dan is het wel de Fernbedienung Zentrahl Verschluss. Het is niet zo ingewikkeld, het knoppie “Op Slot” is een ander knoppie dan “Van Het Slot”. Dus als je “Tzzztoep” hooRT als je “Op Slot” hebt geklikt....dan zit het hele spul op slot. Dus controleer ik mijn vakkies noch koffers. Toentertijd met mechanische sleutel (ook niet geheel “hassle free”, zie discussie paar bladzijdjes terug) overkwam het mij tot grote schrik nog wel eens dat een vakje dan wel koffeRT open bleek te staan bij terugkomst.
Motor achterlaten op het werk is voor mij inmiddels zo’n “automatisch piloot” ritueel. Mijn alarm staat op “handmatig”, kan ik haar thuis gewoon zonder geloei verzetten als me dat past. Bij het wegwandelen dubbel klik ik de “Op Slot/Alarm Er Op knop”. Ingesteld dat ik wat hooRT en zie en dan klinkt het bij het wegwandelen “Tzjoep, Bliep Bliep”. Ik vindt het heerlijk (sorry Ab als er hier en daar T of D te veel/te weinig/verkeerd staat).
Ik ben er op afgestudeerd (dit proefschrift is al eens in een vorige jaargang gepubliceeRT en alles is in eigen laboratorium onderzocht en beproefd) maar er blijft in mijn hersens een onlogische verbinding zitten: waarom niet gewoon knoppen Aan en Uit of On en Off of voor mijn part Öffen und Zu. Nu een BMW logo en een pijlknop, ja, nou en?

Alarmsysteem en "keyless ride" met deze sleutel:
keyless-key.png

De alarmsysteem instellingen vind je hier: Menu > Instellingen > Voertuig > Alarmsyst.
De sleutel kun je als volgt gebruiken:
  • BMW logo 1 keer indrukken: centrale vergrendeling op slot.
  • BMW logo 2e keer indrukken: alarm geactiveerd, richtingaanwijzers knipperen 2x.
  • BMW logo 3e keer indrukken: bewegingssensor uitgeschakeld, richtingaanwijzers knipperen 3x.
  • Pijlknop 1 keer indrukken: centrale vergrendeling ontgrendeld, alarm gedeactiveerd, richtingaanwijzers knipperen 1x.
    • Als je daarna het contact niet aan zet en "Automatisch aan" is ingesteld dan wordt het alarm na 30 seconden automatisch weer actief maar de centrale vergrendeling gaat niet op slot.
  • Alarmsignaal onderbreken: pijlknop 1 keer indrukken.
Noot:
Bij automatisch activeren van het alarm wordt niet automatisch de centrale vergrendeling op slot gezet: druk 1x op het BMW logo om de centrale vergrendeling op slot te zetten.
Het alarmsignaal gaat niet af als de "keyless ride" sleutel binnen het bereik van de motor is.

[EDIT] Ja mijn zentral-vergrendel-gezätz heeft ook een ding met baaRT.
[EDIT2] Ik besef mij dat ik altijd al problemen heb gehad met de Deutsche pictogrammen voor bediening in de meet en regeltechniek, ik ben meer van de Amerikaanse school, gewoon tekst opschrift.
[EDIT3] De 2 keer drukken (boel op slot en alarm activeren) is dus ook niet druk-druk, nee het is: druk-tel tot 3-druk
 
Laatst bewerkt:
Het zal dan wel aan de gebruikeRT liggen, maar als ik 1 ding dus echt hypeR Top vindt van mijn frivole R1250RT (leuk artikeltje Gerwin!), dan is het wel de Fernbedienung Zentrahl Verschluss. Het is niet zo ingewikkeld, het knoppie “Op Slot” is een ander knoppie dan “Van Het Slot”. Dus als je “Tzzztoep” hooRT als je “Op Slot” hebt geklikt....dan zit het hele spul op slot. Dus controleer ik mijn vakkies noch koffers. Toentertijd met mechanische sleutel (ook niet geheel “hassle free”, zie discussie paar bladzijdjes terug) overkwam het mij tot grote schrik nog wel eens dat een vakje dan wel koffeRT open bleek te staan bij terugkomst.
Motor achterlaten op het werk is voor mij inmiddels zo’n “automatisch piloot” ritueel. Mijn alarm staat op “handmatig”, kan ik haar thuis gewoon zonder geloei verzetten als me dat past. Bij het wegwandelen dubbel klik ik de “Op Slot/Alarm Er Op knop”. Ingesteld dat ik wat hooRT en zie en dan klinkt het bij het wegwandelen “Tzjoep, Bliep Bliep”. Ik vindt het heerlijk (sorry Ab als er hier en daar T of D te veel/te weinig/verkeerd staat).

Jeroen, hier sluit ik mij volledig bij aan en dat van die T of D zei je vergeven :}
 
Ik ben er op afgestudeerd (dit proefschrift is al eens in een vorige jaargang gepubliceeRT en alles is in eigen laboratorium onderzocht en beproefd) maar er blijft in mijn hersens een onlogische verbinding zitten: waarom niet gewoon knoppen Aan en Uit of On en Off of voor mijn part Öffen und Zu. Nu een BMW logo en een pijlknop, ja, nou en?

Alarmsysteem en "keyless ride" met deze sleutel:
keyless-key.png

De alarmsysteem instellingen vind je hier: Menu > Instellingen > Voertuig > Alarmsyst.
De sleutel kun je als volgt gebruiken:
  • BMW logo 1 keer indrukken: centrale vergrendeling op slot.
  • BMW logo 2e keer indrukken: alarm geactiveerd, richtingaanwijzers knipperen 2x.
  • BMW logo 3e keer indrukken: bewegingssensor uitgeschakeld, richtingaanwijzers knipperen 3x.
  • Pijlknop 1 keer indrukken: centrale vergrendeling ontgrendeld, alarm gedeactiveerd, richtingaanwijzers knipperen 1x.
    • Als je daarna het contact niet aan zet en "Automatisch aan" is ingesteld dan wordt het alarm na 30 seconden automatisch weer actief maar de centrale vergrendeling gaat niet op slot.
  • Alarmsignaal onderbreken: pijlknop 1 keer indrukken.
Noot:
Bij automatisch activeren van het alarm wordt niet automatisch de centrale vergrendeling op slot gezet: druk 1x op het BMW logo om de centrale vergrendeling op slot te zetten.
Het alarmsignaal gaat niet af als de "keyless ride" sleutel binnen het bereik van de motor is.

[EDIT] Ja mijn zentral-vergrendel-gezätz heeft ook een ding met baaRT.
[EDIT2] Ik besef mij dat ik altijd al problemen heb gehad met de Deutsche pictogrammen voor bediening in de meet en regeltechniek, ik ben meer van de Amerikaanse school, gewoon tekst opschrift.
[EDIT3] De 2 keer drukken (boel op slot en alarm activeren) is dus ook niet druk-druk, nee het is: druk-tel tot 3-druk
Dan zal mijn druk tempo wel langzaam zijn. Ik doe: druk (“Tzzzjoep!”), druk (“Bliep Bliep”, met simultaan geknipper). Werkt voor mij.
 
Het goede nieuws Wouter: mijn Zentrahl Verschluss sleutel heeft ook een “baardje” dat je uit kan klappen en in de gleufjes steken. Alleen je tankdoppie is dan Keyless, vast dat RoyalClub een OldSkool doppie kan plaatsen.

Kweenie of dat zomaar kan eigenlijk... Morgen eens uitzoeken..
 
Man man man. Al bijna 3 weken niet met Spätzi op pad geweest... Pfffff ik heb last van ontwenningsverschijnselen..

Hopelijk spoelt morgen en overmorgen de pekel van het asfalt, ga ik donderdag met Spätzi maar eens bij de nieuwe paardenstal van mijn zussie koekeloeren.
Ik ben gewoon lekker even een ritje gaan maken hoor.
Na afloop even goed afgespoten:)
 
Nee, dan moet het rechter paneel er af, en daarvoor moet het voorste rechter embleem paneel er ook af.

Je kan eens proberen wat grafietpoeder in het slotje te friemelen. (slotenmaker heeft dat allicht)

Is de sleutel niet krom of getordeerd?
Grafietpoeder, altijd handig om te hebben. Maar even met een potlood erover heen krabben helpt net zo goed O-)_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan