Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Klopt, daarom is die heleWij waren er op 23 juli 2019. En ook toen was het om te smoren.
doet echt pijn aan mijn ogen dit ....Zoals eerder aangehaald, hier een horrorverhaal over een rustige winterrit eind vorig jaar. Misschien kan iemand er wat uit leren…
Ik moest tijdens de kerstvakantie in het noorden van ons Belgenland iets ophalen, en vond het wel leuk om met de motor te rijden. 5°C en droog, over secundaire wegen, ideaal. Na een dik uur rijden was ik bijna ter plaatse toen ik een sanitaire nood voelde opkomen. In tijden van lockdown dacht ik snel nog een pitstop te maken langs de kant van de weg, want geen enkel cafe open. Ik stopte langs de kant van de weg, waar de gracht even onderbroken werd door door de inrit van een wei. Bij het uitklappen van mijn zijpikkel merkte ik dat die wat hoger stond dan mijn wielen, maar wanneer ik recht stond en de motor tussen mijn benen balanceerde, voelde ik dat hij nog redelijk diep terug op de staander zakte. Ik stapte af, deed mijn handschoenen uit en stapte richting boom. Toen ik na het ontwarren van allerlei boven- en onderkledij bijna mijn doel bereikt had, hoorde ik achter mij ineens een doffe bots:
Bekijk bijlage 1586414
Kleine situatieschets:
Bekijk bijlage 1586415
Ik denk dat mijn motor toch iets te instabiel stond, en door trillingen van een draaiende boxer misschien nog iets dieper in de grastegels is gegaan, en dan is omgevallen.
Mijn eerste reflex was naast de motor in de gracht te springen, maar besefte ook dadelijk dat ik die nooit zelf terug op zijn wielen kreeg. Dan zag ik dat de boxer nog draaide, ondersteboven, dus direct de dodemansknop ingeduwd. Op het eerste zicht zag ik niet teveel schade, toch niet aan de kant die zichtbaar was, maar die kant had dus ook niets geraakt. Het feit dat de motor half op een betonnen duiker lag, beloofde wel niet veel goeds.
Gelukkig heb ik een pechbijstandsverzekering, en na een klein half uur kwam er een takelwagen ter plaatse. Ik was ondertussen alle horrorscenario’s al aan het overlopen over welke schade nog extra aangebracht zou worden tijdens het takelen. De depanneur was gelukkig van het meedenkende type, bleef er met zijn sleepwagen rustig vanaf en liet een vrachtwagen met kraan komen. Met ongelofelijk veel precisie en beleid is de motor dan uit de gracht gelicht en met een lier en wat mankracht terug in de juiste richting gedraaid, met een scherm dat naar de hemel wijst.
Tijdens al die operaties zag ik al dat de motor er in een stuk uit kwam, geen afgebroken kunststof dat in de gracht achter bleef. Ook het scherm zag er nog goed uit. Wel stond er redelijk wat water in de koplamp en in de tellerunit. En omdat de motor uiteindelijk toch een twee uur ondersteboven had gelegen, is hij op de vrachtwagen naar de takelcentrale gebracht.
Na een nachtje slapen toch maar beslist om de motor naar mij thuis te laten brengen zodat ik hem eerst eens goed kon proper maken, nakijken en herstellen, om hem dan in de garage nog een flinke beurt te geven en eens goed te laten nakijken. Bij thuiskomst die namiddag kon ik de motor voor het eerst in daglicht bekijken, en mijn eerste vermoeden werd bevestigd: eigenlijk was er belachelijk weinig schade. Buiten wat modder overal, wat krassen op de rechterkoffer (die de eerste klap opving), scheuren in het zadel (het enige onderdeel dat in contact kwam met de betonnen duiker) en water waar het niet hoort, viel het nog wel mee.
Dus ik gepoetst: heel de voorkant er terug af (had ik pas gedaan om de LEDs eruit te gooien), alle contacten nagekeken, lichtbak gedemonteerd en uitgespoeld en de tellerunit opengemaakt, geproperd en laten drogen. Ook de handvaten heb ik open gehad, contacten losgemaakt en alles eens flink ingespoten en drooggeblazen. Contact opgezet, en alles werkte!
Dan de motor naar de garage gebracht, daar is de olie uit de cylinders en de luchtfilterkast verwijderd (na 2 uur ondersteboven zat de olie tot flink in de luchtfilter), alle olieniveaus nagekeken en zonder problemen terug gestart, en dan na een flinke proefrit terug vrijgegeven.
Totale kost: 105 Euro. Een flinke meevaller, en eind goed al goed! Ben er nog even mee op pad geweest, maar dan wel eerst thuis naar het toilet geweest…
...sterk spul zo'n boxer !...
bij ons in de familie is de naam Dammers geen vreemde. Mijn oma was een Dammers en haar moeder Opoe Dammers gingen we elk weekend even langs. kleine wereldDat is een heftig verhaal.
Dammers & Van Der Heide was een zeer gerenomeerde klant van het bedrijf waar ik destijds werkte, we deden veel op de koelschepen die ze hadden.