BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Even een vraag over de BMW motorhelm? Ik ga over van integraal naar systeem. Naast dat ze echt voor mijn gevoel erg duur zijn, wil ik er eentje aanschaffen. Natuurlijk met audio in de helm. Enige tips? Hoor het graag.
 
Er bestaat geen helm die iedereen past, omdat elk hoofd anders is.
Destijds zaten de BMW helmen en andere merken bij mij voor geen meter en de Shoei systeem helm zat als gegoten. Na de Multitec waar een Goldwing opgevallen was kwam er een Neotec (model 1). Ik rij zonder audio.
 
De Tomtom Rider die ik heb en mijn vorige hebben mijn nooit in de steek gelaten ook niet naar het eiland Man in 2017 (het uploaden en nieuwe kaarten was echt super makkelijk. Ook uploaden van kaarten van PC naar navigatie ging vlot. Je moet je natuurlijk even inlezen maar dan is het ook gepiept. Ik ben ook voorzichtig positief. Deze apps kunnen met of zonder toestemming ook bij veel gegevens van de rijder. Dat kon bij een losse navigatie niet. Sommige instellingen heb je gewoon nodig dus zal je wel toestemming moeten geven anders werkt het niet. Ik hoop van harte dat ACC echt werkt. In mijn net nieuwe auto heb ik het ook, maar ik krijg ook regelmatig een storing en dat het dus even niet te gebruiken is. Storend is het zeker. Als dit ook zo op de motor werkt zet ik het gauw uit ben ik bang.
Zeker te hopen dat de ACC werkt, zou wat zijn dat je net zit te Netflixen op het LCD en je ziet de achterbumper van je voorganger ineens HEEL groot voor je.
 
Er bestaat geen helm die iedereen past, omdat elk hoofd anders is.
Destijds zaten de BMW helmen en andere merken bij mij voor geen meter en de Shoei systeem helm zat als gegoten. Na de Multitec waar een Goldwing opgevallen was kwam er een Neotec (model 1). Ik rij zonder audio.
Moraal van dit verhaal is: pas verschillende merken en typen helmen en pas de systeem helm met de klap gesloten.
Veel merken, ten minste Shoei, hebben verwisselbare passtukken met verschillende maten in de helm voor de fijn afstelling van de pasvorm. Probeer ook verschillende maten passtukken.
Vizier met pinlock is een aanrader.
Voor brildragers is de systeemhelm aan te raden.
Nieuwe modellen systeemhelmen zijn ook goedgekeurd om “open” te rijden.
Alle of de meeste helmen zijn voorbereid op inbouw van audio.
 
Zo had ik een BMW Evo Systeemhelm nummertje 6. Fijn ding, allerfijnst: het vizier kon op een ventilatie kier en bleef daar dan ook braaf in staan. Aan de helm vast zat een Sena 20S communicatie knobbel. De helm ging richting de 4 jaar / 80k km en de communicatie knobbel naar de 8 jaar. Die communicatie knobbel begon hinderlijke kuren te vertonen. En het boekje van de BMW helm schreef voor: na 3 jaar vervangen want UV licht beïnvloed de sterkte van de schaal. Misschien zouden ze van Vara Kassa! of AvroTros Radar eens in kunnen duiken of dat ook echt zo is of dat dit de manier is van de helmen fabrikanten op voor doorlopende omzet te zorgen.....

Enfin, vorig jaar mochten we dus gewoon nog naar de beurs en daar paste mij de SchubeRTh C4 Pro uitstekend en daar zit dan een communicatie dinges in de helm ingebouwd (als je die er bij koopt tenminste, anders heb je twee kleppies die twee holtes afdekken). Het is de stilste helm op RT en F700GS die ik ooit gehad heb. Nadeel: het lichte kiertje blijft niet netjes zitten en als je dat wel sooRT van voor elkaar hebt, dan komt er regenwater aan de binnenkant van het vizier. Iets dat met de BMW helm niet gebeurde. Kennelijk waaide dan die regendruppels net wel over het kieRTje heen en waaien ze bij de SchubeRTh er precies in.
Het stilst is de helm op de RT met het vizier geheel open. Dat houdt het vizier vol tot omstreeks 130 km/u, dan klappeRT ie dicht. Leuke extra snelheids awareness gadget.

Moeders rijdt met een HJC Systeemhelm. Die maakt kennelijk beduidend meer herrie dan dat ding van mij. Want als ik met mijn helm op heur F700GS rijdt met een gangetje van pak hem beet 120 km/u kan ik prima converseren. Mijn echtgenote kan niets meer verstaan als de snelheid over de 80 km/u gaat. Nou zit op heur helm ook zo'n Sena communcicatie knobbel die dus nu richting de 9 jaar gaat. En ook kuren vertoont (u moet denken aan: op de meest ongelukkige momenten geheel uitvallen, dan moet dat ding weer aangezet en op 1 of andere vreemde manier beheeRT mijn betere helft de mogelijkheid het onderling communiceren op te starten, als in: zij moet dan de intercom verbinding weer instellen. En daar wordt ze steeds handiger in). Van die SchubeRTh helm bestaat ook een vrouwen versie, die gaan we eerdaags voor haar maar eens passen. Prutsen we daar ook zo'n communicatie dingetje in. Het mooie van die set is dat het accuutje (best dik ding trouwens) in een apaRT bakkie gaat als in: te vervangen na verloop van tijd / ontladen / laad cycli.

Op de beurs heb ik ook Shoei op mijn kale kop gehad. Zat mij voor geen meter. Het schijnt dat je een BMW/SchubeRTh hoofd hebt (komen uit dezelfde fabriek gaat het gerucht) of een Shoei hoofd. We gaan dan ook eerdaags naar de winkel om moeders een nieuw en hopelijk stil exemplaar aan te meten. Review filmpjes / tekstjes helpen daar wel wat bij. ComfoRT van de helm moet men zelf ondervinden en dat kan men dan weer wel in de winkel bepalen: hoe zit ie?
 
Wat betreft beslaan van de binnenkant van het vizier: ik ben lange tijd eigenwijs geweest en heb mijn Shoei helm (en de voorganger Shoei) heel lang zonder "adem schermpje" gereden omdat ik het idee had dat het een benauwd gevoel zou geven.
Een jaar of 2 geleden in de strijd tegen beslaan van het onderrandje van het visier toch eens dat "adem schermpje" geplaatst en verrek: het werkt!
Gaat over dit ding:
1614503102665.png

Ik kan niet verklaren waarom het werkt, want de lucht uit mijn neus komt bovenop het ding.
Gevalletje "vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van".
Afhankelijk van buiten temperatuur en relatieve vochtigheid wil er nog wel eens wat condens op het onderste kale randje van het visier komen, maar nooit hinderlijk veel. Wel alle ventilatie gaten in de helm open (voor, boven, achter).
Ander belangrijk iets is dat de pinlock uitermate nauwkeurig geplaatst moet worden, rondom goed dicht en aangesloten op het vizier.
Ten slotte moet het vizier goed aansluiten op de randjes van de helm, anders kan er bij harde regen nog wel eens een druppel naar binnen dringen.
In het algemeen rij ik tot slot het liefst met het vizier open en bij lage snelheid de hele voorgevel open.
 
Over gesloten winkels gesproken (ja, blijf er bij, het gaat toch naar de RT!). Vlak voor de Lockdown het Citizen Eco Drive klokkie van moeders ter reparatie aangeboden bij de Citizen dealeRT in de buuRT. SMS-je dat het ding klaar voor ophalen was ontvangen 2 dagen voordat de boel geheel op slot ging. Dat had ons net niet vlot genoeg in de gaten, dus dat klokkie bleef daar maar liggen. Diverse pogingen contact te krijgen met die winkel mislukte (suf: vaste lijn geprobeerd die Google wist te melden). Vorige week zocht ik dat SMS-je op en had plots een Eureka! moment, wellicht dat de goede man wel op SMS reageerde! En verhip, dat was het geval. Bij mijn weten is afhalen bij winkels inmiddels weer geheel binnen de Corona regels, dus ons op de RT voorzien van alle tassen die ik maar heb, richting die juwelier (nee, het klokkie is niet zo groot, het boodschappen briefje was zo lang).

Enfin, ik zwieRT het ding tot stilstand zo vlak voor de juwelieRT. Komt er een heerschap met een donkerblauw petje voorzien van BMW logo aan wandelen. En die gaat zo, terwijl ik zo sierlijk, als met een gebroken rug mogelijk en uitvoerbaar is, als ik maar kon mijn 136 paarden afsteeg, beetje om mijn Bavarian Bastard heen drentelen. Ik voel een praatje aan komen. U ook?

En jawel: "Wat een mooi ding meneer, heeft u die al lang?" Enfin, het blijkt dat meneer zelf ook een boxer in zijn garage heeft staan, een R1100S waar meneer zelf Dynamische Knippers op heeft geknutseld, u weet wel, a la Audi, dus dat de knipper knippert niet alleen aan de kant van de motor fiets waar de berijder zijn koers naar toe denkt te gaan verleggen, maar tevens dat het knippertje door intelligent LED sequencing de waarnemer duidelijk maakt welke kant op de bestuurder de koers voornemens is te gaan verleggen. Maar nou had zijn kentekenplaat geen verlichting meer en dat scheen wettelijk vereist.

Meneer vroeg mij zo het een en ander en zijn onderkaak zakte steeds verder van verbazing. Central Lock. "Gaat dan alles op slot? Ook die gekke vakjes?". Een bagage bak met gasveren en interne verlichting.... op een motoRT..... Cruise Control...... Kleuren schermpie..... Hill Start Assist (trouwens, die is echt goed op mijn 2019 RT, kan dat zelve niet soepeler/beter.....), Kwik Sjift..... De blik in de man zijn ogen zadelde mij maar mooi op met een schuld gevoel. Ik kreeg zo maar het gevoel dat hij minder blij met zijn R1100S aan het worden was, zo daar On The Spot.

Toen de man mij vroeg hoe ik zo aan deze RT gekomen was en ik het verhaal vertelde van de inruil van een R1200RS en een R1200RT / DOHC voor 1 motor, ontsnapte aan de man de opmerking: "Twee BMW motoren . . . toe maar . . . ". Ik heb de goede man maar niet verteld dat er momenten waren dat er maar liefst 3 BMW motoren in de garage waren opgesteld, op zeker moment 3x 1200 boxers (R1200ST voor moeders, R1200RS en R1200RT voor mijzelve).

Enfin, ik voelde mij instantly nog meer een gezegend mens en welbeschouwd: terecht. Ik heb genoten van het simpele boodschappen ritje. Bizar hoeveel meuk er in zo'n tassenset weg te proppen is (waaronder bijvoorbeeld 15 liter schoonmaak azijn om de algen van de vlonders af te krijgen). Handig van dat zelf scan gebeuren: tassen zijn voor het afrekenen reeds ingepakt (heel af en toe gooit een random controle dan roet in het eten).

Voor wat betreft het klokkie. Tja. Die had dus na reparatie een kleine 3 maanden in een la gelegen. Dat vindt een klokkie dat op licht loopt niet zo heel lekker. Wat overigens ook de reden was dat het klokkie überhaupt ter reparatie was aangeboden. Bij normaal gebruik stopte het klokkie toch met lopen. Ons vermoedde het accuutje (na wat speur werk op het wereldwijde web). Dus over een kleine 14 dagen mag ik de motor daar weer met een sierlijke zwieRT voor de deur parkeren.

De juwelier is trouwens klaar met de lock down. Hij gaat gewoon open komende dinsdag en ziet het wel. "Op afspraak meneer, 4 uur van te voren. Dat gaat toch niet werken? Bovendien, ik ben maar zo'n klein zaakje. Er lopen hier zonder die flauwekul toch nooit meer dan 2 klanten tegelijk in de zaak.". Ik denk dat de BOA het dinsdag wel door de vingers gaat zien.
 
Wat betreft beslaan van de binnenkant van het vizier: ik ben lange tijd eigenwijs geweest en heb mijn Shoei helm (en de voorganger Shoei) heel lang zonder "adem schermpje" gereden omdat ik het idee had dat het een benauwd gevoel zou geven.
Een jaar of 2 geleden in de strijd tegen beslaan van het onderrandje van het visier toch eens dat "adem schermpje" geplaatst en verrek: het werkt!
Gaat over dit ding:
Bekijk bijlage 1601584
Ik kan niet verklaren waarom het werkt, want de lucht uit mijn neus komt bovenop het ding.
Gevalletje "vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van".
Afhankelijk van buiten temperatuur en relatieve vochtigheid wil er nog wel eens wat condens op het onderste kale randje van het visier komen, maar nooit hinderlijk veel. Wel alle ventilatie gaten in de helm open (voor, boven, achter).
Ander belangrijk iets is dat de pinlock uitermate nauwkeurig geplaatst moet worden, rondom goed dicht en aangesloten op het vizier.
Ten slotte moet het vizier goed aansluiten op de randjes van de helm, anders kan er bij harde regen nog wel eens een druppel naar binnen dringen.
In het algemeen rij ik tot slot het liefst met het vizier open en bij lage snelheid de hele voorgevel open.
Zo'n magisch stukje adem plastic, dat zal helm specifiek en niet generiek zijn vrees ik?

En vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van: die BMW Evo 6 had van die "klik" standjes van het vizier. Tot twee klikjes kon u rustig door de regen rijden, bij het stoplicht stil staan enz enz zonder dat er ook maar 1 druppel de helm binnen kwam. Vraag mij niet hoe dat technisch in elkander stak want ik heb geen flauwe notie. Maar ik ervaarde dat als een heel groot pluspunt van die helm.
 
Zo'n magisch stukje adem plastic, dat zal helm specifiek en niet generiek zijn vrees ik?

En vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van: die BMW Evo 6 had van die "klik" standjes van het vizier. Tot twee klikjes kon u rustig door de regen rijden, bij het stoplicht stil staan enz enz zonder dat er ook maar 1 druppel de helm binnen kwam. Vraag mij niet hoe dat technisch in elkander stak want ik heb geen flauwe notie. Maar ik ervaarde dat als een heel groot pluspunt van die helm.
Dat stukkie adem plastic hoort inderdaad bij den helm, zat met met stickers, tocht strip (zie bericht hier boven), en nog wat andere frutsels bij de helm.
Die tochtstrip onder de kin is echt niet mijn ding, kun de boel rond je nek net zo goed dicht purren.
 
Zo'n magisch stukje adem plastic, dat zal helm specifiek en niet generiek zijn vrees ik?

En vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van: die BMW Evo 6 had van die "klik" standjes van het vizier. Tot twee klikjes kon u rustig door de regen rijden, bij het stoplicht stil staan enz enz zonder dat er ook maar 1 druppel de helm binnen kwam. Vraag mij niet hoe dat technisch in elkander stak want ik heb geen flauwe notie. Maar ik ervaarde dat als een heel groot pluspunt van die helm.
Beslaan heb ik eigenlijk nooit last van gehad. vanaf dag 1 altijd een pinlock in vizier gehad. Bij echt slecht weer zeker in de regen geen last van regen dat binnenkomt ook als vizier iets openstaat. Wel wat lekkage in de nek bij veel regen wat afloopt van de helm.
Ik viel bijna van mijn stoel door de opmerkingen over de BMW helm. Ik heb nu een HJC integraal FG-ST helm zit echt als gegoten en heb hier al jaren plezier van ook niet duur trouwens. Ik rijd (te) weinig met gehoorbescherming die ik overigens wel heb hoor. Ach en hoewel ik vanuit mijn beroep beter zou moeten weten vind ik het lekkerder rijden. Lekker een muziekje luisteren via de Sena heerlijk. Wind geruis heb ik ook wel maar niet echt storend.

Alleen ik dacht een nieuwe motor dan ook maar meteen een nieuwe helm er bij. BMW helm is prijzig maar goed. Ik was er even vanuit gegaan dat jullie allen wel allemaal met BMW helm zouden rijden en hier erg tevreden over zouden zijn. Dus ik laatst even passen..... Natuurlijk kreeg ik één van de duurste voorgeschoven een special edition 719 limited a 800 plus euro en met communicatie vloog deze richting 1200 euro. Tja en als ik dan dit van jullie lees blijf ik denk ik nog even bij HJC. Ben benieuwd of de Sena goed communiceerd met de nieuwe R 1250 RT. Afwachten dus.
 
Beslaan heb ik eigenlijk nooit last van gehad. vanaf dag 1 altijd een pinlock in vizier gehad. Bij echt slecht weer zeker in de regen geen last van regen dat binnenkomt ook als vizier iets openstaat. Wel wat lekkage in de nek bij veel regen wat afloopt van de helm.
Ik viel bijna van mijn stoel door de opmerkingen over de BMW helm. Ik heb nu een HJC integraal FG-ST helm zit echt als gegoten en heb hier al jaren plezier van ook niet duur trouwens. Ik rijd (te) weinig met gehoorbescherming die ik overigens wel heb hoor. Ach en hoewel ik vanuit mijn beroep beter zou moeten weten vind ik het lekkerder rijden. Lekker een muziekje luisteren via de Sena heerlijk. Wind geruis heb ik ook wel maar niet echt storend.

Alleen ik dacht een nieuwe motor dan ook maar meteen een nieuwe helm er bij. BMW helm is prijzig maar goed. Ik was er even vanuit gegaan dat jullie allen wel allemaal met BMW helm zouden rijden en hier erg tevreden over zouden zijn. Dus ik laatst even passen..... Natuurlijk kreeg ik één van de duurste voorgeschoven een special edition 719 limited a 800 plus euro en met communicatie vloog deze richting 1200 euro. Tja en als ik dan dit van jullie lees blijf ik denk ik nog even bij HJC. Ben benieuwd of de Sena goed communiceerd met de nieuwe R 1250 RT. Afwachten dus.
Niets vervelender dan een helm die niet lekker zit, doe je alleen een kwartier heen en een kwartier terug woon werk verkeer dan zal het je een worst zijn. Zit je de hele dag op de motor tijdens een vakantie dan moet je dat ding niet voelen en het moet 's avonds aan de bar niet meer zichtbaar zijn op je hoofd met een rode band op je voorhoofd of zoiets.
Mijn haar komt met een sooRT watergolf onder de helm vandaan, dat komt door het ingenieuze gewafelde zachte deel dat op mijn hoofd rust, de wafel struktuur is onderdeel van de ventilatie door de helm. Elk voordeel hep z'n nadeel.
Dus mijn goede raad is dat pasvorm boven alles gaat, rijd je veel dan mag de helm ook wel wat kosten. Een special edition 719 helm klinkt mij wat over de top.
Mijn vrouw rijdt maar af en toe mee en doet het met een Lidl systeem helm, het prijsverschil zie je er echt wel vanaf.
 
...
Ooit ook bij de nieuwe motor, allebei een setje BMW Pro Summer handschoenen gekocht..., en..., die zijn eigenlijk per omgaande onder in een la verdwenen...

...ook totale Pro-Prut is het ! (zo..., dat heb ik ff gezegd !).

Voor in de zomer zijn dingen simpelweg veel te warm, dus...,dan krijg je zweterige handen/vingers, en dan trek je die dingen (met iets moeite...) uit, en dan zit de halve Goretex voering aan je vingers geplakt..., en krijg ze dan maar weer eens fatsoenlijk aan.

Dat wil dan bijna niet, omdat die Goretex voering niet meer lekker op z'n plek zit.
Plus dat ze dus ECHT NIET (wat BMW wel claimt...) waterdicht zijn !

Toevallig afgelopen rit die dingen wel aan gehad, omdat we begonnen met rond de 10 graden boven nul..., en dan gaan ze nog wel.


Maar voor de rest allebei eigenlijk altijd een setje doorwaai handschoenen aan van gewoon een merk. Ooit amper 5 tientjes per paar.
En die gaan al jaren mee op de RT - voor andere motorfietsen, dan ook andere handschoenen -
Laat ik nou toevallig al bijna 4 jaar met een stelletje BMW Pro Summer handschoenen rijden.
Die dingen hebben de Noordkaap gezien en Santiago, toegeven soms wat zweterig, maar wel waterdicht en daar ging het mij om.
Het zwaRT is hier en daar wat verbleekt, maar dat mag de pret niet drukken.
Voor hoog zomer heb ik merkloze doorwaai dingen en voor lange ritten in de kou heb ik dikke IXS handschoenen.
Hebben we het al over laarzen gehad? Daytona Roadstar GTX, ik ben vergeten hoe lang ik die al heb, ook de investering meer dan waard.
En natuurlijk mijn BMW Streetguard pak van bijna 4 jaar oud, met ondertussen een rijtje drukknopen in de jas als vervanger van het klitteband dat op was, ook de investering (zowel pak als de drukknopen) meer dan waard.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van simpel:
1 motor, 1 helm, 1 paar laarzen, 1 pak, de 3 paar handschoenen zijn een uitzondering.
Het pak draag ik alle seizoenen met iets meer of minder er onder en met of zonder binnenvoering in de jas (de voering van de broek gebruik ik nooit) en de tocht ritsen open of dicht.
Tijdens de motor vakanties neem ik de binnenvoering van de jas mee om ook los te gebruiken voor de koude avonden op een terras (of in de slaapzak).
Voor de statistieken ook nog 1 vrouw, 1 dochter, 1 zoon, 1 huis en 1 auto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan