BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Zeker genoten een supervakantie. Binnenkort wel weer toe aan nieuwe bandjes en een 10.000 beurt.

Eigenlijk ben ik best wel tevreden met het setje banden.

Achter 7400km.JPGVoor 7400km.JPG

Nog ff over het olie verbruik en dat is bij de LC boxers eigenlijk te verwaarlozen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: glk
Mijn linker voorvorkpoot lekt, ik heb genoeg youtube filmpjes gezien om te denken dat ik dit wel zelf kan.O-)
Maar waar haal ik de onderdelen?
Volgens mij heb ik 31422311988 Shaft seal en 31422311980 Dust cap nodig als ik het op RealOEM.com goed heb opgezocht.
Is de hobbyist goedkopere dan een BMW dealer?
 

Bijlagen

  • BMW_01_lekt.jpg
    BMW_01_lekt.jpg
    140,9 KB · Weergaven: 8
Louis heeft ze niet van BMW en de recensies zijn wisselend.
 
Gewoon origineel kopen. Kost wel duur :+
Komt uit op zo'n 90 euro (voor 2 sets)
Zelf de vervanging recentelijk gedaan. Prima te doen.
 
Gisteren 2 keer ca 200 km rijksweg gereden ipv binnenweg. Op bezoek geweest bij team Tamariva, welke op Assen de 501 (km) endurance reed met 2 maal Kawa 600. Van de 56 deelnemende team werd men 5e.
Teller staat nu op ruim 2500 kilometers. Ik mag wel zeggen zeer tevreden kilometers. De RT doet wat ie moet doen en functioneert naar tevredenheid. Ik raak steeds meer thuis mbt de navigatie app. Af en toe een hikje en soms doet het koppelen wat te lang naar mijn zin. Verwacht, na de update bij de 1000 beurt, nog wel meer verbeteringen.
5E233F46-ADA9-4479-A52D-21F68E683C81.jpeg
 
Help! Ik krijg na 2x 70km last van de rug en schouders. Zitting al mee gespeeld qua hoogte, maar t blijft wel. Ik ben 1.90 lang, heeft iemand tips zonder dat ik met nierggordels en sturdy backprotectors los moet?
 
Help! Ik krijg na 2x 70km last van de rug en schouders. Zitting al mee gespeeld qua hoogte, maar t blijft wel. Ik ben 1.90 lang, heeft iemand tips zonder dat ik met nierggordels en sturdy backprotectors los moet?
ligt aan de motor , ik had het op de RT ook , nu op de ST met supperbike stuur heb ik het niet , zit nogthans ook recht , aan de andere kant heb ik een zijspan bmw k1200gt -2007 en daar heb ik het ook , is meer nierpijn ( rechts ) dan rugpijn ...
Heb in het verleden sportbikes gereden met zijspan honda XX1100 , hayabusa enz en nooit rugpijn gehad maar daar had ik dan weer problemen met knieên enz .... hoe rechter dat je zit hoe meer rugpijn ...
 
Heb het ook gehad bij mijn RT uit 2008, opgelost door een ander zadel (Wunderlich), standaard BMW zadel was veel zachter, te zacht blijkbaar.

Op m’n huidige motor, een K1600GT sport, zit wel het standaard zadel maar die is aanmerkelijk steviger dan die van de RT was…

In mijn geval: Zacht zadel = pijn in de rug (bij langere stukken dan)
 
Help! Ik krijg na 2x 70km last van de rug en schouders. Zitting al mee gespeeld qua hoogte, maar t blijft wel. Ik ben 1.90 lang, heeft iemand tips zonder dat ik met nierggordels en sturdy backprotectors los moet?
Wat kan helpen is regelmatig rek en strekoefeningen doen terwijl je onderweg bent.
Het klinkt gek maar ik heb er baat bij. Regelmatig bekken kantelen, schouders om beurten draaien, je armen op allerlei manieren aanspannen en bedenk het maar. En elke 5 kwartier even van de motor, al is het maar 5 min.
Op deze manier heb ik geen problemen om een hele dag te rijden. Mijn wederhelft doet het op de zelfde manier.
Deze handelingen doen wij voornamelijk op de snelweg. Bij het rijden van binnendoor wegen hebben we geen last van al deze spastische bewegingen.
 
Help! Ik krijg na 2x 70km last van de rug en schouders. Zitting al mee gespeeld qua hoogte, maar t blijft wel. Ik ben 1.90 lang, heeft iemand tips zonder dat ik met nierggordels en sturdy backprotectors los moet?
De RT is gewoon een hele compacte motor, met een hele gedrongen zit. Daar gaat niets aan opgelost worden met een hoger stuur o.i.d., zeker niet als je 1.90 meter bent, want dat maakt de zit alleen maar gedrongener. Doordat de zit zo gedrongen is ontstaat snel de neiging om "in elkaar te zakken", en ja, dan krijg je last van je rug en/of schouders. Ik moest ook een beetje wennen aan de gedrongen zit toen ik van de K16GT op de RT over stapte, en ik ben maar 1.80 meter.

Maar als je goed op de motor zit - en dat geldt strikt genomen voor elke motor - dan haal je steun uit been-, rug- en buikspieren, en als die een beetje getraind zijn dan scheelt dat een heleboel pijntjes onderweg. Even pauze onderweg, en idd rekken en strekken, kan (onderweg) tijdelijk helpen. Wat permanent helpt is gewoon goed opletten hoe je op de motor zit, en daar de juiste spieren bij gebruiken. En desnoods een poosje naar de sportschool o.i.d., maar dat kan ik niet beoordelen vanachter een laptop.
 
Ook fijn, afgelopen week gebruik gemaakt van de de cashback actie van de tomtom rider 550.
het ging hier om de 550 SE die montage inbegrepen heeft ter waarde van 75 euro, en nog eens 50 euro cashback heeft, wordt ik zojuist gebeld dat de montage kosten niet voldoen om juiste montage te dekken en er nog eens doodleuk 110,- bijkomt :(:(.
 
Ik rijd woon-werkverkeer voornamelijk snelweg en lange rechte autowegen inderdaad. K1600 al naar gekeken maar bang voor file. Dat past nu prima maar de K is nog breder.

Sportschool kan een optie zijn 😛, ander zadel en stuur-naar-je-toe-brengers ook.

dank voor de tips!
 
Ik rijd woon-werkverkeer voornamelijk snelweg en lange rechte autowegen inderdaad. K1600 al naar gekeken maar bang voor file. Dat past nu prima maar de K is nog breder.

Sportschool kan een optie zijn 😛, ander zadel en stuur-naar-je-toe-brengers ook.

dank voor de tips!
De K1600 is net zo makkelijk tussen de files door te sturen als de RT. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Op "normale" snelwegen is er ruimte genoeg tussen de rijen files. Bij spitsstroken of de versmalde linkerbanen kun je er ook lastig langs met een RT. Het meeste last heb je van die "intelligente" auto's die automatisch het midden van de rijstrook aanhouden en waar de bestuurder dan andere dingen zit te doen. Maar dan past een RT ook met moeite.
 
Ik rijd woon-werkverkeer voornamelijk snelweg en lange rechte autowegen inderdaad. K1600 al naar gekeken maar bang voor file. Dat past nu prima maar de K is nog breder.

Sportschool kan een optie zijn 😛, ander zadel en stuur-naar-je-toe-brengers ook.

dank voor de tips!
De K16GT had ik hiervoor (zie avatar), en die is in mijn ervaring juist smaller. Daar komt bij dat de RT de spiegels op een imho onmogelijke plek heeft zitten, waardoor je - tenzij je een goed timmermansoog en goede timing hebt - regelmatig kunt zitten te klungelen om spiegels van personenauto's te ontwijken, want die zitten op precies dezelfde hoogte. De spiegels van de K16GT zitten bovenop de kuip, dus hoger, en gaan mooi over die autospiegels heen.

Als jij 1.90 meter lang bent dan zou ik het stuur niet gaan verhogen en naar je toe halen, want dat verergert het zithoudingsprobleem alleen maar. Een hoger zadel zou een beetje kunnen helpen.
 
Ik heb Wunderlich voetsteunverlagers (31410-101) op mijn R1250RT gemonteerd icm. de hoge buddy (in laagste stand 830mm) en ik ben 1.82m.

Die dingen lijken wel van goud (bijna €200 :(), maar het geeft mij wel wat meer comfort bij lange ritten.
 
Ook fijn, afgelopen week gebruik gemaakt van de de cashback actie van de tomtom rider 550.
het ging hier om de 550 SE die montage inbegrepen heeft ter waarde van 75 euro, en nog eens 50 euro cashback heeft, wordt ik zojuist gebeld dat de montage kosten niet voldoen om juiste montage te dekken en er nog eens doodleuk 110,- bijkomt :(:(.
Fantastisch apparaat krijg je zeker geen spijt van. Weet niet of je de versie hebt met de routes in europa. Montage heb ik met Ram mount. Moest ik er ook bijkopen hoor.
 
Ben een tijdje stil geweest hier, maar er is wel een en ander te melden. Als eerste een korte vakantie naar Limburg, een weekje voor de ontzettende wateroverlast daar. Helaas was ik wel net op het verkeerde moment in Breda, aan het schuilen bij...

1627376196196.png


Die blijkbaar nog altijd gesloten is vanwege het overstromende riool aldaar. Toen ik daar vertrok was de bui eindelijk voorbij het hoogtepunt, maar ik had geen rekening gehouden met de lage ligging van het industrieterrein.


Het uiteindelijke resultaat:
transport.jpg


Dat was dan de eerste bergingsactie; Rijkswaterstaat haalde me van de snelweg af, door naar het dichtstbijzijnde tankstation en daar meer dan 3 uur mogen wachten op de ANWB. Zijn vermoeden was uiteindelijk dat het een elektrische storing zou zijn, in tegenstelling tot de waargenomen "oliedruk"-waarschuwing. Daar kon ik me ook wel in vinden.

Maar omdat er geen zekerheid was werd de tweede takeldienst gebeld om de motor naar de garage te brengen. Binnen 10 minuten stond er een (voor de RT vrij krappe) bus met laadklep. Met berger, vriendin en ik de motor de bus ingeduwd, was nog even spannend. Was die mooie hydraulische klep van Rijkswaterstaat toch wel erg luxe. Maar goed, hij stond erin en ging zo spoedig mogelijk richting garage. Het was echter zondag, de garage zou pas dinsdag weer openen.

Eenmaal dinsdag direct contact opgenomen met de garage en de situatie uitgelegd. Duidelijk het probleem uitgelegd en de waarschijnlijke oorzaak. Prima. Ze hadden het alleen wel erg druk, maar ze gingen proberen er even naar te kijken.

Donderdag heb ik maar even gebeld, of er al iets bekend was. "Nee, nee, het is erg druk. We kijken volgende week dinsdag naar je motor".

Een week later, dinsdag. Telefoontje van mijn kant: wat is de status? "We hebben er naar gekeken maar we weten niet waar de storing van het ABS systeem vandaan komt". Ok... wederom uitgelegd wat de aanleiding was, wat de waargenomen foutmelding was en waarom de motorfiets daar stond. Waren ze de hele ochtend bezig geweest een irrelevante foutmelding op te sporen. Maar nu deze monteur het zo aanhoorde vond hij de elektrische storing ook wel waarschijnlijk. Moesten ze alleen nog even een proefritje maken om er zeker van te zijn.

Helaas waren ze inmiddels een andere klant aan het helpen, en ja; deze man stond erop te wachten dus daar moesten ze toch wel echt mee verder. Maar einde dag kon ik 'm toch ophalen.

Rekening? Half uurtje onderzoekskosten. Erg netjes.

De motor gestart en bij het wegrijden dacht ik vanuit mijn ooghoek even een rode driehoek aan te zien knipperen. Wellicht was het een flashback. Ik heb 'm naar huis gereden en geen verdere ongein meer gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan