BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Wat betreft je eerste vraag: iedere BMW-rijder die ik ken zegt dat je eigenlijk teveel betaalt bij de dealer. Er zijn genoeg bedrijven die voldoende kennis hebben van BMW en het onderhoud goedkoper kunnen. Voorbeelden in onze omgeving: Giga-Twin in Ouderkerk ( Home ) en De Jong in Alphen ( De Jong Alphen ). Een vriend van me heeft ook een goed adres in Dordrecht waar hij al jaren komt met zijn BMW-boxer. Ik moet hem nog eens vragen welk adres dat is.
Die in Oudekerk is idd dichtbij. Punt waarom ik over dealer denk is omdat ik dan hoop dat ik e zeker van kan zijn dat alles aan het licht komt.
Ik heb soms bij hobbels een soort van kraakje en rond de 30km/u vind ik dat het niet echt lekker rijden door stoten, denk ik door mogelijk de de ruimte in het cardan. Ik weet eigenlijk niet of da laatste normaal is
 
Die in Oudekerk is idd dichtbij. Punt waarom ik over dealer denk is omdat ik dan hoop dat ik e zeker van kan zijn dat alles aan het licht komt.
Ik heb soms bij hobbels een soort van kraakje en rond de 30km/u vind ik dat het niet echt lekker rijden door stoten, denk ik door mogelijk de de ruimte in het cardan. Ik weet eigenlijk niet of da laatste normaal is
Ik heb een 2012 model en daarvoor een 2007 (?) model gehad. Deze nieuwe heeft er duidelijk veel minder last van dan de vorige, die is dan ook weggegaan binnen een maand om die reden. Maar het effect is nog wel altijd voelbaar.

Wat bij mijn motor heeft geholpen is een tune-up bij Tovami in Goes, daarmee loopt hij veel lekkerder onderin en daarmee valt de lastwissel bij de overbrenging via cardan ook minder op.
 
Ik heb een 2012 model en daarvoor een 2007 (?) model gehad. Deze nieuwe heeft er duidelijk veel minder last van dan de vorige, die is dan ook weggegaan binnen een maand om die reden. Maar het effect is nog wel altijd voelbaar.

Wat bij mijn motor heeft geholpen is een tune-up bij Tovami in Goes, daarmee loopt hij veel lekkerder onderin en daarmee valt de lastwissel bij de overbrenging via cardan ook minder op.
Okee, ja het is in woonwijken daardoor erg onaangenaam rijden. dan is het heel erg voorzichtig met gas zijn. anders gat hij steeds met een dreun om de speling in de aandrijving heen. De mijne loopt ook onderin prima in alle andere versnellingen overigens het is alleen bij rijden in zijn 1 en 2 rond 30 km.
 
Okee, ja het is in woonwijken daardoor erg onaangenaam rijden. dan is het heel erg voorzichtig met gas zijn. anders gat hij steeds met een dreun om de speling in de aandrijving heen. De mijne loopt ook onderin prima in alle andere versnellingen overigens het is alleen bij rijden in zijn 1 en 2 rond 30 km.
Ruud (Frederiks) van Tovami gaf bij mij ook aan dat de RTs altijd te arm staan afgesteld bij lage toeren en vertelde met over een cameramotor die met marathons en wielerwedstrijden meereed. De bestuurder had na zo'n opdracht altijd een ontzettend lamme hand van een hele dag rijden en "spelen" met de koppeling.

De bestuurder daarvan was zó blij na de ecu tune. Nu kon hij zonder problemen meekomen, allemaal omdat die aangepaste mengselverhouding nu toeliet dat de motor gewoon door kan tokkelen, in plaats van zich te verslikken in het "wat zuchtjes benzine met een dot lucht" mengsel. Waarschijnlijk wordt dat zo origineel zo ingeregeld om aan de emissienormen te kunnen voldoen.

En dan is de cardan volgens mij een vergrotende factor in het verhaal, iedere hik die je motor maakt komt door in de overbrenging en dat voel je.
 
Paar vragen:
  1. Mijn RT 2013 is aan aan 80.000 keurt toe. Wat is daarin verstandig? Dealer of een onafhankelijke motorzaak als Motorport?

Een onafhankelijke zaak als motoport?
De motoports die BMW doen zijn ook echt dealer.
Weet niet hoe het tegenwoordig is bij de motoports,
want ik ben daar 10 jaar geleden voor het laatst geweest, verkopen mij niks meer.

  1. Ik zit ook te twijfelen om het in te ruilen naar een nieuwere. Een LC uitvoering zo rond 2015-2016 merk je daar veel van met rijden?
    Ze zijn natuurlijk weer wat beter uitgerust qua met eerstra ondersteunende toeters en bellen als hill assist en duidelijker display gedeelte en mogelijk LED verlichting.
    Dat is natuurlijk best een hoop geld bijleggen, dus alleen zinnig als je dat echt merkt en deze ook nog fijner rijdt.
    Natuurlijk vind ik de nieuwere ook wel mooier maar daar ga ik zoveel extra geld aan uitgeven. Maar om nu iets van 500 uit te geven aan een beurt om over een maand of 3 tocht e gaan inruilen vind ik ook wat zonde geld.

Een grote beurt met extra controle-dingen kan geen kwaad, of je dat voor 500 redt weet ik niet.
Met 80K mag de cardan nog niet versleten zijn, tenzij helemaal niet onderhouden.

Ben trouwens wel benieuwd naar dat kraakje bij hobbels.
En het overdreven gebonk/gestoot.
Zou het niet de achtervering kunnen zijn?

Ik heb een 2012, en herken het niet zo.
Wel recent de achtervering lek gehad.
Is gereviseerd, en rijdt nu weer prima.


  1. is de stap naar 2016 model groot genoeg wat funties aan gaat of kan ik beter kijken voor een nog nieuwere versie
Ik rijd de motor voor de fun en soms wat woon werk dus zo 10 a 12k km/jaar

Nieuwer is natuurlijk altijd fijner, leuker, ...
Er komt alleen steeds weer nog nieuwer in beeld.

Met zo weinig kilometers zou ik me niet al te druk maken, tenzij je natuurlijk je fun kilometers vooral door woonwijken plant ;)

Ik heb de mijne trouwens wel gewoon bij een dealer in onderhoud.
Molenaar in IJsselstein.
Altijd bereid om mee te denken, en uit te zoeken als er wat is.
Misschien kun je daar eens gaan buurten.
Heb er wel vaker mensen naar toe gestuurd, die er vervolgens toch ook vaste klant werden.
 
Ik heb de mijne trouwens wel gewoon bij een dealer in onderhoud.
Molenaar in IJsselstein.
Altijd bereid om mee te denken, en uit te zoeken als er wat is.
Misschien kun je daar eens gaan buurten.
Heb er wel vaker mensen naar toe gestuurd, die er vervolgens toch ook vaste klant werden.

Helemaal vanuit Appelscha naar IJsselstein? Dan moet je wel erg tevreden zijn. Goed om te weten, want voor mij is IJsselstein niet eens zo ver. De N210 uitrijden. Of leuker: langs de Hollandse IJssel rijden.
 
Als je een overstap overweegt, zou ik even doorsparen voor een 1250. Die is m.i. echt een hele stap beter dan een 1200LC.
Ik zou ook idd liefst een 1250 kopen.
Moet maar eens goed gesprek met bruintje hebben want volgens mij zou ze dat wel moeten trekken.
Ook even kijken wat de all risk kost op zo'n fiets.
Ga sowieso proefrijden natuurlijk en dan een bekend stuk zodat ik echt kan vergelijken :9 :]
 
Ik heb de mijne trouwens wel gewoon bij een dealer in onderhoud.
Molenaar in IJsselstein.
Heb ik ook al eerder wat goede berichten over gehoord maar zie daar alleen een best dure 1200RT en een bijna nieuwe 1250RT en zo veel geld wil ik nou ook weer niet gaan uitgeven
Misschien eens lang rijden om te zien wat ze hebben dat niet op hun website staat gemeld.
 
Laatst bewerkt:
Paar vragen:
  1. Mijn RT 2013 is aan aan 80.000 keurt toe. Wat is daarin verstandig? Dealer of een onafhankelijke motorzaak als Motorport?
  2. Ik zit ook te twijfelen om het in te ruilen naar een nieuwere. Een LC uitvoering zo rond 2015-2016 merk je daar veel van met rijden?
    Ze zijn natuurlijk weer wat beter uitgerust qua met eerstra ondersteunende toeters en bellen als hill assist en duidelijker display gedeelte en mogelijk LED verlichting.
    Dat is natuurlijk best een hoop geld bijleggen, dus alleen zinnig als je dat echt merkt en deze ook nog fijner rijdt.
    Natuurlijk vind ik de nieuwere ook wel mooier maar daar ga ik zoveel extra geld aan uitgeven. Maar om nu iets van 500 uit te geven aan een beurt om over een maand of 3 tocht e gaan inruilen vind ik ook wat zonde geld.

  3. is de stap naar 2016 model groot genoeg wat funties aan gaat of kan ik beter kijken voor een nog nieuwere versie
Ik rijd de motor voor de fun en soms wat woon werk dus zo 10 a 12k km/jaar
M.b.t. vragen 2 en 3: natuurlijk is een RT-LC lekkerder/beter/luxer dan wat je nu hebt, maar de vraag is of jij het geld ervoor over hebt.

Persoonlijk vind ik de vraagprijzen voor courante BMW’s ridicuul hoog als ik ze vergelijk met hetgeen je ervoor terug krijgt als je zo’n ding inruilt. Dus als je nu een 1200 RT-LC koopt, dan betaal je erg veel meer bij dan je er later bij inruil voor terug gaat zien, oftewel je gaat je de tandjes schrikken van de afschrijving.
In jouw situatie zou ik wss gewoon nog een jaartje doorrijden met de fiets die je nu hebt - je hebt deze tenslotte nog maar net - en een beetje ervaring ermee opdoen. In de tussentijd spaar je nog even door, en dan koop je een 1250. Want ik ben het eens met @RoyalClub , die 1250 is in de kern niet wezenlijk anders dan de 1200 LC, behoudens dat het qua motor (vermogensafgifte, koppel, verbruik) een fijner ding is, en zeker het Dynamic ESA (als dat door de eerste eigenaar was aangevinkt op de optielijst) is een flinke verbetering t.o.v. de voorganger.

Sowieso zal t.z.t. de afschrijving op de huidige 2012 relatief lager zijn, en zowel de 1200 RT-LC als 1250 RT zullen wss (iets) goedkoper te vinden zijn. Maarja, als je perse nu en onmiddellijk een nieuwere wilt… _O-;)
 
M.b.t. vragen 2 en 3: natuurlijk is een RT-LC lekkerder/beter/luxer dan wat je nu hebt, maar de vraag is of jij het geld ervoor over hebt.

Persoonlijk vind ik de vraagprijzen voor courante BMW’s ridicuul hoog als ik ze vergelijk met hetgeen je ervoor terug krijgt als je zo’n ding inruilt. Dus als je nu een 1200 RT-LC koopt, dan betaal je erg veel meer bij dan je er later bij inruil voor terug gaat zien, oftewel je gaat je de tandjes schrikken van de afschrijving.
In jouw situatie zou ik wss gewoon nog een jaartje doorrijden met de fiets die je nu hebt - je hebt deze tenslotte nog maar net - en een beetje ervaring ermee opdoen. In de tussentijd spaar je nog even door, en dan koop je een 1250. Want ik ben het eens met @RoyalClub , die 1250 is in de kern niet wezenlijk anders dan de 1200 LC, behoudens dat het qua motor (vermogensafgifte, koppel, verbruik) een fijner ding is, en zeker het Dynamic ESA (als dat door de eerste eigenaar was aangevinkt op de optielijst) is een flinke verbetering t.o.v. de voorganger.

Sowieso zal t.z.t. de afschrijving op de huidige 2012 relatief lager zijn, en zowel de 1200 RT-LC als 1250 RT zullen wss (iets) goedkoper te vinden zijn. Maarja, als je perse nu en onmiddellijk een nieuwere wilt… _O-;)
Hahaha ik had toen ik vorig jaar begon met rijden wel een duidelijk max bedrag in gedachten en van dat geld de huidige RT gekocht.
Ook zo met het idee dit is mijn 1e motor.
HAd toen ook een Yamaha FJR1300 op het ook maar nooit proefrit gedaan.

Nu zit er gelukkig wel een stuk meer in de pot dan vorig jaar en moet bekennen dat ik de 1250's idd wel heel erg mooi vindt.
Gezien mijn leeftijd wil ik ook geen jaren wachten voor een nieuwere _O- IK denk dat het er dan niet meer van gaat komen.
Nu heb ik ook geen bloed haast hoor maar ik zag toevallig wel een fraaie R1250RT en kan daar mijn RT goed op inruilen.
Wat je zegt een beetje jongere RT kost best wel een hoop, maar dat vind ik met veel wat jongere tour motoren een FJR1300 Komt ook op ca 16000 om maar een voorbeeld te noemen en dan denk ik dat een BMW wel wat meer biedt.

Een hele nieuwe zal ik niet snel kopen dat is gewoon in mijn ogen echt te veel geld eer deze een beetje leuk is aangekleed. EN dan is een exemplaar met een klein beetje ervaring in mijn ogen veel slimmer
 
Laatst bewerkt:
Helemaal vanuit Appelscha naar IJsselstein? Dan moet je wel erg tevreden zijn. Goed om te weten, want voor mij is IJsselstein niet eens zo ver. De N210 uitrijden. Of leuker: langs de Hollandse IJssel rijden.

Ik werk in Amsterdam, en ben niet de hele week in Appelscha.
Maar inderdaad, geen behoefte aan andere dealer.
 
haha is dat zo zou het zo veel schelen? Hoop wel dat het wat beter weer is dan vandaag.
Want wil eigelijk ook stukje van de ijsseldijkjes proberen:)
Ik vrees dat je snel om bent en dat het geld gaat kosten. Je koopt er wel een heerlijk rijdende en sturende motor voor.

Zelf ben ik na 4 RT's (R1100RT, R1200RT DOHC en 2x R1200RT LC) overgestapt naar de GS en via een R1200GS LC Adv., R1250GS Excl. nu een R1250GS Excl. Adv. Het 1250 blok is t.o.v. de 1200 LC een echte verbetering en maakt de motor, ongeacht of het een RT of GS is, zoveel fijner om mee te rijden. Altijd kracht en emmers vol souplesse. In de bergen een genot i.c.m. de schakelassistent. Begin september dit jaar met mijn vriendin in de Steiermark enkele passen gereden. Vriendin op haar R1250GS Triple Black en ik op de R1250GS Excl. Adv. Het was een fantastische week motorrijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vrees dat je snel om bent en dat het geld gaat kosten. Je koopt er wel een heerlijk rijdende en sturende motor voor.

Zelf ben ik na 4 RT's (R1100RT, R1200RT DOHC en 2x R1200RT LC) overgestapt naar de GS en via een R1200GS LC Adv., R1250GS Excl. nu een R1250GS Excl. Adv. Het <> R1250GS Triple Black en ik op de R1250GS Excl. Adv. Het was een fantastische week motorrijden.

Dat klinkt ernstig dreigend zeg. moet ik het dan wel doen??? _O- _O- _O- _O-
Maar dat geld moet er dan maar zijn denk ik ik wil ook niet pas met 70 op wat nieuwers gaan rijden. :] :+
Zit alleen wel de verwachtingen in de gaten te houden. Want die ziet er niet heel erg bet uit op dit moment voor donderdag.Anders even kijken of ik het naar weekend kan verzetten denk ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan