BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Fijn dat het bij jou wel kon en dat het goed is uitgepakt. Maar in gesprek met HK-Suspension gaven zij aan dat met deze leeftijd/km-stand de revisie niet de moeite waard is. Die mening delen ze met JJ Suspension, alsmede het stevige prijskaartje :+

De meest interessante optie lijkt de TracTive te zijn, waar een nieuwe stappenmotor bij ingebegrepen is. Enkel de originele veer wordt overgezet. Kosten: ca. 900 euro. Bij ons overleg werd ook aangegeven dat de standaard veer in principe prima is voor deze fiets en een gemiddeld gewicht; de standaard demper is echter 'veel te strak afgedempt' - wat ik ook altijd zo heb ervaren.

De Wilbers is ook een optie, maar daarbij wordt de originele stappenmotor overgezet, dat zijn de "koppelingskosten" van 99 euro. Waar ik vervolgens dan ook niet heel blij van wordt, want met al het zoeken over schokdempers, BMW en ESA lees je natuurlijk maar weinig succesverhalen over de levensduur van deze stappenmotor.

Er komt nog een mailtje mijn kant op met een compleetoverzicht, dan even laten bezinken en een keuze zien te maken.
Mogelijk is de demper van het 2005 model makkelijker te reviseren dan een nieuwere?
 
Dat zou natuurlijk prima kunnen!

Vandaag begonnen aan de demontage van de schokbreker, i.c.m. de Haynes manual. Lastig boekje om mee te leren werken, je begint bij “Shock removal” om daarna achtereenvolgens naar 3 verschillende hoofdstukken te worden gestuurd met ieder weer hun eigen doorverwijzingen. Kwestie van bladwijzers plakken dus.

Maar goed, aardig wat gesleuteld en omdat ik het ook op film wilde vastleggen duurt het dan allemaal wat langer.

86BAFAEE-6E60-4931-B258-F096A635F001.jpeg
In de avond de laatste bout die de de schokbreker vasthoud eruit gedraaid en… blijft gewoon zitten. Daarna nog een hoop geprobeerd maar ik snap ‘m nog even niet.

Mijn beste gok is dat het alu busje wat je op de foto ziet precies zo lang is dat deze de schokbreker op z’n plaats houdt. Maar eruit willen doet ook deze niet aan.

BC9FB01E-A66D-406F-AEA0-9988314D6554.jpeg

B141DE9B-CA42-4DC4-9DF1-A4A80B34C53C.jpeg
Wat zit hier wat de schokbreker op z’n plaats kan houden?
3B5CE943-AA1E-4EF5-863E-666E384A5AD3.jpeg


En de laatste stap zoals beschreven in Haynes:

1677959659456.jpeg
 
Die bus schuift tegen de demper aan, maar omdat ie er al 95k in zit issie vastgerot.

Pak een dikke doek en een platte schroevendraaier, beetje grote, wikkel de schroevendraaier in de doek en steek die tussen de demper en de achterbrug, achter de demper en gebruik die als hefboom om de demper tussen de brug uit te trekken.

Daarna sla je die bus met een doorslag en een zware hamer uit de brug en schuur je m licht op. Schuur ook het gat in de brug op met niet al te grof schuurpapier.

Ideaal gezien haal je ook een tap door de brug om de restanten Loctite te verwijderen zodat je bij terugmonteren van de demper de schroef netjes op aanhaal moment kan aantrekken
 
Pak een dikke doek en een platte schroevendraaier, beetje grote, wikkel de schroevendraaier in de doek en steek die tussen de demper en de achterbrug, achter de demper en gebruik die als hefboom om de demper tussen de brug uit te trekken.
Waar steek ik de schroevendraaier dan tussen?

Is dit het idee, om de schroevendraaier ertussen te steken en dan de achterbrug uit elkaar te duwen?

1677964724520.png
 
Steek trouwens wel ff die bovenste schroef van de demper weer terug door het frame en door demper. Mag los maar vastgedraaid is beter
 
Ah, ik snap ‘m denk ik. Schroevendraaier ervoor, en dan als wig de schokbreker naar achter duwen.

1677966877468.jpeg

Lastig uit te tekenen… ik ga het morgen proberen!
 
Technisch vraagje; heb een '20 R1250RT, en wanneer ik de veerinstelling van "MAX" naar "MIN" verander hoor ik een klik zo halverwege het omlaag gaan, mijn '18 R1200RT deed dit ook wanneer ik van 2 helmpjes naar 1 helmpje veranderde; hoort dit zo eigenlijk?
 
Is mij bij mijn ‘19 1200RT nooit opgevallen. En ik hoor al snel vreemde geluiden, voor zover m’n gehoor het nog toelaat tenminste.
 
Gisteren de nieuwe schokbreker ontvangen, vandaag begonnen aan de installatie. Alles leek prima, maar nu hij op z’n plaats zit is de bovenkant van de schokbreker licht getordeerd:

CC0999E2-169A-4DF1-8787-67C36558ED18.jpeg
97C93CF9-A945-4BEA-B291-01E7414256FE.jpeg

Nou is het allemaal nieuw voor me, maar dit lijkt me niet goed. Of trekt dat vanzelf recht bij gebruik?
 
Eerste korte proefritje met nieuwe schokdemper gemaakt. Werkt een stuk beter, en zelfs het stuurgedrag lijkt wat voorspelbaarder/strakker. Maar misschien zit het tussen m’n oren.

Vandaag ook een bevestiging gegeven op het bestellen van een Tractive voorschokbreker - hoewel die nog niet lek is zal deze ook zeker zijn beste tijd hebben gehad. En de keuze voor Tractive dit keer omdat er dan geen motortjes overgezet hoeven te worden, zodat ik op eigen gelegenheid/planning de schokbrekers eens kan omwisselen als ik ‘m binnen heb.
 
Rij de tank wel een beetje leeg voor je aan die klus begint, scheelt zeulen :+
 
Schokbreker blijkt helaas niet meer op voorraad, dus het zal zeker een paar weekjes duren voordat 'ie binnen is. Kan ik in de tussentijd overdenken of ik de tank eraf haal 😜

Tevens gisteren m'n videotje afgemaakt van de installatie van de schokbreker; met name focus op de kleine fixes die ik gaandeweg heb gemaakt. Het terugplaatsen van wiel, uitlaat en verschillende plastic onderdelen leek me minder spannend om te filmen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan