BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 8

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier nagenoeg nul, nul olieverbruik......... Ritje naar Lourdes heen en weer, met toch soms ook ff flink aant gas trekken, nagenoeg helemaal niks verbruikt(niks bijgevuld)

Na een rit zet ik hem altijd eventjes een kwartiertje op de jiffy en daarna pas op middenbok...... dan wordt pas het juiste peil weergegeven.
Tevens lust mijn brommeRT gewoon lekker de 20W50............ niks geen dure en dunne 10W40!!!!
Loopt als een zonnetje weer of geen weer, warm of koud......... *O*
 
Tevens lust mijn brommeRT gewoon lekker de 20W50

Henk, met alle respect, maar 20W50 hoort thuis in het museum. Als de olie koud is te dik, en als het echt heet wordt te dun. Het blok zal niet stuk lopen maar heeft wel een zwaar leven.
 
.
Na een rit zet ik hem altijd eventjes een kwartiertje op de jiffy en daarna pas op middenbok...... dan wordt pas het juiste peil weergegeven.
Ja, zo doe ik het ook altijd.

Tevens lust mijn brommeRT gewoon lekker de 20W50............ niks geen dure en dunne 10W40!!!!
Die van mij ook. De dealer heeft een uitgebreide discussie met bmw hierover gevoerd, en kwamen tot de conclusie om toch 20w50 te blijven schenken (Dit i.t.t. van het boekje voorschrijft). Maar ondanks alles toch 1 liter op 5000 km.
Het is gewoon exemplarisch. Niets aan te doen. Geluk/pech hebben. '(

Loopt als een zonnetje weer of geen weer, warm of koud.........
Wat dat betreft heb ik ook geen klagen. Fantastisch blok. :9
 
Henk, met alle respect, maar 20W50 hoort thuis in het museum. Als de olie koud is te dik, en als het echt heet wordt te dun. Het blok zal niet stuk lopen maar heeft wel een zwaar leven.

Ik zal de volgende keer ook 10w40 erin laten gooien. Dan moet ik het er wel specifiek bijzeggen, anders wordt het weer 20w50. Wie weet helpt het, maar ik denk van niet. :)
 
Mijn eerste R1100RT had ook een behoorlijk olie verbruik.
Nadat ik een keer 200 Km over de Duitse autobahn naar Emmen ben gereden met het gas nagenoeg helemaal open was het olieverbruik een heel stuk minder.
Dus gassen met dat ding.
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste R1100RT had ook een behoorlijk olie verbruik.
Nadat ik een keer 200 Km over de Duitse autobahn naar Emmen ben gereden met het gas nagenoeg hellemaal open was het olie verbruik een heel stuk minder.
Dus gassen met dat ding

Klopt, om het inloopproces te voltooien moet het blok stevig belast worden, helaas lukt dat in Nederland niet. Ik heb zo ook mijn GS nagenoeg droog gekregen.
 
Vandaag op twee wielen toch nog een dikke smile op het gezicht gekregen... :) :)

Want..., vandaag met een 1-dagskenteken op de motorscooteRT een 'blokkie om' gedaan.
En whaaaaaaaaaa..., dat is geinig zo'n ding !

Rap zat, en alleen het insturen is 'een beetje' wennen..., FF zo'n dingetje plat door de bocht mieteren is er dus niet bij hè ; want vering, demping, en banden is wel FF andere koek in vergelijking met de lichtvoetige toer-boxeRT.

Oh ja ; en dat beetje vering voelt aan alsof het op standje ESA-Triple-Sport staat..., of zoiets.
Knetter, en knetterhard.

Maar het zitcomfort is helemaal uit de kunst, en als je het torretje helemaal uitwringd, staat er eigenlijk in een poep en een zucht gewoon vlotjes een hele dikke 130 op de klok.

Dus ook nog een keer mega rijbewijs-veilig zo'n ding !

Toch zo'n 110 km. weggetoerd vanmiddag..., en..., ook niet onbelangrijk : de zegen van het RDW gekregen !




Grappig vanmiddag ; ik 'duik' (om te proberen...) de snelweg even op (op dat moment al wel ongeveer een fijne 110 op de klok...), met in mijn kielzog een dikke, sneeuwwitte 1800-GoldWing.

Ook hij wilde diezelfde snelweg op.

En met dat ik invoeg wil de broeder op de GW heel duidelijk even laten zien dat hij toch echt wel meer brommer onder de bips heeft, en maait mij toch ook wel op zo'n maffe manier voorbij..., terwijl een kind van 3 al wel kan zien dat een zwart 1-pits 180cc scootertje bijvoorbaat al geen partij zou kunnen zijn voor die 6 pitter...

Mafkees..., om je zo te kijk te zetten op die verhuiswagen op twee wielen... :Z
 
Henk, met alle respect, maar 20W50 hoort thuis in het museum. Als de olie koud is te dik, en als het echt heet wordt te dun. Het blok zal niet stuk lopen maar heeft wel een zwaar leven.

Ik weet niet anders dan dat er in de R1150rt altijd 20w40 in ging. Ik dcht dat dat zo'n beetje standaard was voor BMW.
 
Joo Roloo...

Zoiets had ik al eens in het kort gelezen...maar dat zijn toch zaken voor de dealeRT? Gauw dat ding erheen brengen....

Wat jouw olieverbruik betreft..Mijn oude RT had daar ook last van....Althans als ik er maar genoeg olie in knikkerde, verbruikte het ding genoeg....en inderdaad een zwarte uitlaat...
Ik kreeg op een gegeven moment een tip om eens minder olie in het ding te gooien...Als de brommeRT op de zijstandaard staat en in het kijkglas is olie te zien....niets doen....Pas als het oliepeil erg laag staat (op de zijstandaard) er een beetje bijvullen.
Ik heb meer dan eens gezien dat het kijkglas daags na een controle wel weer vol was...terwijl bij de controle ik meende dat er bijgevuld moest worden....Ik heb begrepen dat er een klep in de oliekoeler zit die te pas en onpas open gaat.

Bij mijn GSA doe ik het precies het zelfde...en deze verbruikt veel minder, wel wat maar veel minder....En toeren.....ja gewoon naar het maximum toe....niet trutten tussen de 3 en 4000 toeren, d'r op en d'r over dus....Eerder 5 tot 6000 toeren...

Succes, enne niet te veel olie meenemen dus...
 
Hmmm, heb ik ook nog een kleinigheidje....

Mijn BeemeRT wil nog wel eens uit z'n 4 springen als ik deze versnelling niet stevig genoeg 'inleg'. Alleen z'n 4, bij de andere versnellingen heb ik er geen last van.
Iemand vergelijkbare ervaring?
 
Wil een R1150RT uit 2004 kopen. Zijn er speciale (technische) aandachtspunten voor deze brommer?
 
Wil een R1150RT uit 2004 kopen. Zijn er speciale (technische) aandachtspunten voor deze brommer?

het zijn doorgaans erg degelijke fietsen. Zelf bijna een ton mee gereden in 4 jaar en amper wat mee gehad.

- check de conditie van de uitlaat even. Mijn oude ging na de 140k wat bladderen aan de binnenkant bij het uiteinde, is verholpen door er een buisje in te lassen. Als je de uitlaat moet vervangen is dat wel een dure aangelegenheid.

- verder hoor je wel eens wat over de koppeling, zelf nooit problemen mee gehad. Maar dit kan je controleren door als de motor goed warm is even bij 80 in z'n 5 flink optrekken en zien of die niet slipt.

Heeft hij netjes z'n beurtjes elke 10.000km gehad? Dat is eigenlijk wel het belangrijkste.
Er moet een boekje bij zitten waarin afgestempeld is wanneer en waar dat is gedaan.
 

...tussen cardantunnel en cardanklok zit een zwarte rubber 'balg', eentje met een slangenklem of tie-rip er om heen...

...balgje aan de onderkant iets loshalen, komt er nou stinkende oliedrap uit, dan ben je toe aan nieuwe keerringen...

...kan een dure grap worden !...

...beslist geen ongebruikelijke kwaal bij de 1100/1150 modellen !...
...de mijne heeft het destijds ook gehad...

...voor de rest eigenlijk kogelvrije motoren...
...bij koud weer starten ze een beetje traag, en de versnellingsbak is vrij goed hoorbaar, maar voor de rest prima...

...de 6e versnelling voelt aan als een overdrive (nooit helemaal mijn ding geweest), en de fiets voelt daardoor in 6 ronduit traag aan, je moet dan al gauw een tandje terug doen...


...succes met de eventuele aankoop !...
 
...tussen cardantunnel en cardanklok zit een zwarte rubber 'balg', eentje met een slangenklem of tie-rip er om heen...

...balgje aan de onderkant iets loshalen, komt er nou stinkende oliedrap uit, dan ben je toe aan nieuwe keerringen...

...kan een dure grap worden !...

...beslist geen ongebruikelijke kwaal bij de 1100/1150 modellen !...
...de mijne heeft het destijds ook gehad...

daar heb ik nou eigenlijk nooit last van gehad.

wel een keer een kapotte benzine pomp dat best vervelend is, maarja, dat zie je ook niet aankomen. wel redelijk prijzig grapje.

Als je twijfelt zou hem natuurlijk altijd even kunnen laten keuren/nakijken door een specialist.

En als het kan, rijd op verschillende proef, want zelf merkte ik wel dat de 3 die ik heb gereden elk weer anders reden...
 
Goede punten van aandacht. Ik zal er goed opletten. Een keuring door een specialist kan ook geen kwaad. Ga dat overwegen. Dank voor de suggesties.
 
Hmmm, heb ik ook nog een kleinigheidje....

Mijn BeemeRT wil nog wel eens uit z'n 4 springen als ik deze versnelling niet stevig genoeg 'inleg'. Alleen z'n 4, bij de andere versnellingen heb ik er geen last van.
Iemand vergelijkbare ervaring?

Ja, vooral als ik een beetje haast heb en 'm geen tijd genoeg geef om te begrijpen dat ik toch echt de volgende versnelling wil hebben. Na een paar seconden zit ik weer in de vorige versnelling.... Gebeurd zo af en toe. Nadrukkelijk schakelen is het devies.
 
Beste dames en heren,

Ik heb een vraag m.b.t. de r1200rt en de r1150rt.
Ik heb momenteel een yamaha xj600 diversion, op zich prima, maar een iets comfortabeler tourmotor voor woon-werk zou geen overbodige luxe zijn.
Vraag is nu echter, ga ik voor de r1150rt, of voor de r1200rt. Ik vind ze allebei prachtig, daar ligt het niet aan. Het is meer dat ik een tijd geleden naast een r1100rt stond en bij stationair het stuur enorm zag trillen. Nu is mijn vraag dus, hoe zit dat met die trillingen? Trilt een r1150? En een r1200? Hoort dat erbij? Is het verwaarloosbaar? Is het karakter?
Ik ga binnenkort ook twee proefritten maken, maar ik hoop dat er hier wat ervaren gebruikers zijn die zowel de r1150 als de r1200 kennen en wellicht het verschil kunnen benoemen.
Geen idee of iemand hier ook wel eens een xj600 heeft gereden, maar anders is een vergelijk daarmee ook wel grappig...:)
Ik hoor het graag!
Gr.
Sander
 

Tja Sander, ik denk dat het gebruikelijke antwoord is: Ga het zelf ervaren, maak op beide machines een uitgebreide proefrit.

Zelf heb ik op 2 R1100RT's gereden, 1 R1150RT en nu op de R1200RT....en iedere keer was het nieuwe beest weer een duidelijke verbetering ten opzichte van het vorige model (waar niets mis mee was).
Maar ja, dan is er natuurlijk ook nog de kwestie van het budget....

Veel plezier met rijden, we horen wel waar de keuze op is gevallen.
 
Laatst bewerkt:
Zow 1200rt weer klaar; Schokdempers vernieuwd + esa systeem op een bike met 50.000 km. Hoe anders rijdt dat!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan