BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 8

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo, ik heb net de koffers uit het stof gehaald en deze vol gepropt met benodigdheden voor het weekend. Ik ga voor het eerst een stevige rit maken met vrouwlief. Zij heeft, behoudens een rondje om de kerk nooit op de motor mee gereden.
De kinderen worden wat ouder dus de vrijheid komt terug, autovakanties vind zij geweldig, nu kijken of het motorrijden ook bevalt. Morgen reizen wij af richting Ardennen voor een lang weekend.
De Garmin is geladen.
In het voorjaar een prachtig motorpak en helm op marktplaats gescoord en oordoppen aangeschaft.
Deze week een proefrondje gemaakt waar bleek dat zij zich in de bochten perfect gedraagt (misschien versteend van angst) maar in de rechte lijn nog wat onrust veroorzaakt.
Dus ik ben benieuwd.
Rond het middaguur vertrekken wij met een passagiers vriendelijke rijstijl.
 
Zo, ik heb net de koffers uit het stof gehaald en deze vol gepropt met benodigdheden voor het weekend. Ik ga voor het eerst een stevige rit maken met vrouwlief. Zij heeft, behoudens een rondje om de kerk nooit op de motor mee gereden.
De kinderen worden wat ouder dus de vrijheid komt terug, autovakanties vind zij geweldig, nu kijken of het motorrijden ook bevalt. Morgen reizen wij af richting Ardennen voor een lang weekend.
De Garmin is geladen.
In het voorjaar een prachtig motorpak en helm op marktplaats gescoord en oordoppen aangeschaft.
Deze week een proefrondje gemaakt waar bleek dat zij zich in de bochten perfect gedraagt (misschien versteend van angst) maar in de rechte lijn nog wat onrust veroorzaakt.
Dus ik ben benieuwd.
Rond het middaguur vertrekken wij met een passagiers vriendelijke rijstijl.


_O-
ongetwijfeld !

veel plezier !!!!

overigens ....
jouw collega (Ron) is nog steeds aan het gissen wie jij nou bent.
ik hou het lekker geheim; jij bent dus de geheime RT rijder. :)
 
Laatst bewerkt:
omdat het 1150 forum op sterven na dood is plaats ik het hier.

Accuproblemen Odysey 680.

zn 3 wkn geleden wilde de RT niet aanslaan. na 4 x starten accu dood.
aan de lader en na n uurtje starten en lopen.
na n toertje op zuid hollands eiland leek het er op dat de motor niet echt lekker liep.
moest meer als gebruikelijk gas geven om vanuit 1 op te trekken.
rond de 3 dzd tpm was ie wat nukkig Leek wel iets van KFR !!
ook het starten was niet overtuigend.
maar verder geen problemen.

Afgelopen zaterdag;
toertje door t groene hart,
nadat ik de motor 5 keer uit/aan gezet had (pontje-bakkie-plasje-broodje enz)
kwamen we voor de gesloten slagbomen van de brug op de A 44 ringvaart.
door de file rijd ik naar voren en zet de motor af.
3/4 min wacten en de brug komt weer zakken... bomen omhoog... contact aan... startknop in..
0.0 nix nakkus nade, kompleet dood,,!!
lekker dus met 2 km auto's achter je..!!
lopend dus naar de afrit die daar gelukkig 300 m verder ligt.
onder aan afrit anwb gebeld, kabels eraan en met de truc met schroevedraaier gestart.
dynamo direct gecheckt of ie bijlade maar dat was ok.
thuis gekomen en na uitzetten weer gestart, dit ging moeizaam.

Accu is van 04/10
dus maar ff bellen met van Ekris in Soesterberg (daar gekocht destijds voor €114)
verhaal in kort uitgelegd.
Ja Ja zegt ie: waarschijnlijk kortsluiting in de accu waardoor ie niet genoeg bijlaad..
kom um maar omruilen voor n verse.

gisteravond opgehaald/gemonteerd.
vanavond tikkie en lopen..

Dank aan de Hr Ekris voor de soepele afhandeling.

Jan
 
Beste dames en heren,

Ik heb een vraag m.b.t. de r1200rt en de r1150rt.
Ik heb momenteel een yamaha xj600 diversion, op zich prima, maar een iets comfortabeler tourmotor voor woon-werk zou geen overbodige luxe zijn.
Vraag is nu echter, ga ik voor de r1150rt, of voor de r1200rt. Ik vind ze allebei prachtig, daar ligt het niet aan. Het is meer dat ik een tijd geleden naast een r1100rt stond en bij stationair het stuur enorm zag trillen. Nu is mijn vraag dus, hoe zit dat met die trillingen? Trilt een r1150? En een r1200? Hoort dat erbij? Is het verwaarloosbaar? Is het karakter?
Ik ga binnenkort ook twee proefritten maken, maar ik hoop dat er hier wat ervaren gebruikers zijn die zowel de r1150 als de r1200 kennen en wellicht het verschil kunnen benoemen.
Geen idee of iemand hier ook wel eens een xj600 heeft gereden, maar anders is een vergelijk daarmee ook wel grappig...:)
Ik hoor het graag!
Gr.
Sander

Hoi Sander, met een XJ600 heb ik nog nooit gereden, maar wel met een R1150Rockster en een R1200RT (rij ik nog een paar weken mee, dan wordt het VFR1200).

De beide motoren trillen. Bij stationair draaien zie/voel je dat het meest. Het stuur trilt en de antenne en windscherm doen het dansje mee. Zodra je gas geeft, verdwijnen deze trillingen voor een groot deel. Mijn RT is van 2008 en voelt alweer heel anders aan dan de laatste R1200RT. Op die van mij rij ik het liefst rond de 3500 tp/m = 110 km/u. Dan moet je echt in het stuur knijpen om trillingen te voelen. Bij meer toeren zijn de trillingen duidelijker aanwezig, af en toe krijg ik ook slapende handen ervan (alleen bij snelweggebruik). De nieuwe RT lijkt daar wat minder last van te hebben, maar daar heb ik geen serieuze kilometers mee kunnen maken. De vergelijking met de 1150 is lastig, dat is al wat jaartjes geleden.

Ik vind beide motoren prima rijden. Vermakelijk bij de 1150 is de elektrische bekrachtiging van de remmen. Rem je, dan gaat dat vergezeld met een djiiiiiii-geluid. Best geinig, maar de 1200 remt gedoseerder/natuurlijker. De 1200 is bij rustige rijstijl ook zeer zuinig, 1:20 is geen probleem. Plus een grote tankinhoud, dus pas tegen de 500 km tanken. Qua rijden is de RT ook zeer geschikt voor woon/werk, zeker als je wat verder weg woont. Ik heb er smallere kofferdeksels op gezet zodat de spiegels het breedste punt zijn.

Minpunten zijn er ook. De 1200 is gevoelig voor pekel. Mijn schetsplaten zijn schertsplaten geworden, de lak laat hier los. In mindere mate hebben alle grijs/zilverkleurige delen hier last van. Goed onderhouden/beschermen dus. Verder heb ik met alle BMW's die ik langere tijd gereden heb wel enkele pechgevallen/storingen gehad. Dus voor de betrouwbaarheid hoef je wat mij betreft geen BMW te kopen. Gelukkig heb je 3 jaar BMW service (als je nieuw koopt) en daar heb ik dus met enige regelmaat gebruik van gemaakt. Beide punten hebben mij mede doen besluiten geen K1300S te kopen, maar een VFR1200. Over een paar jaar weet ik of ik gelijk heb ;)

Succes met kiezen.

Remco
 
Grappig, ik ben na een jaar VFR1200 over gestapt naar de RT.
Wat mij betreft is de VFR de beter rijdende motor, onder voorwaarde dat je de ruimte hebt en geen snelheidslimiet. Helaas zijn deze voorwaarden niet realistisch, dus voor de RT gekozen.
Veel plezier met de VFR, een geweldig apparaat.
 
Grappig, ik ben na een jaar VFR1200 over gestapt naar de RT.
Wat mij betreft is de VFR de beter rijdende motor, onder voorwaarde dat je de ruimte hebt en geen snelheidslimiet. Helaas zijn deze voorwaarden niet realistisch, dus voor de RT gekozen.
Veel plezier met de VFR, een geweldig apparaat.

De RT is ook een uitstekend rijdende motor en erg geschikt voor woon/werk en langer toerwerk. Ik heb alleen niet meer de neiging om "avontuurlijke ritten" te maken maar altijd snelwegritten. Met de VFR hoop ik dit weer terug te vinden. Al ga ik wel over de snelweg naar Duitsland om 'm af en toe uit te laten :)
 
S je over dood spul (zowel topic als accu)...:

omdat het 1150 forum op sterven na dood is plaats ik het hier.

Accuproblemen Odysey 680.

Dat lees je toch eigenlijk nooit ; dat zo'n accu voor maleur zorgt !
Kep 'm zelf ook in de nieuwe RT zitten.

Sterker nog..., het ding kwam uit mijn oude, rode RT, en toen de nieuwe fiets kwam, is de nieuwe BMW accu uit de nieuwe, in de oude fiets gegaan, en de toen nog geen jaar jonge Odyssey accu, ging vanuit de rode naar de nieuwe fiets...
 
Zo ik heb de koffers weer in het stof gelegd na een heerlijk weekend in de Ardennen. Mijn vrouw is het ook goed bevallen, dus voor herhaling vatbaar.

Wij hebben 1050 km gereden waarvan alleen de snelwegkilometers niet optimaal waren. Het lukte niet om vrouwlief uit de turbulente luchtstroom te halen, uiteindelijk kregen wij het beste resultaat met de ruit in de halfhoge stand en de snelheid te beperken tot rond de 120 km/uur.

Op de binnenwegen was het een genot om te rijden, met een zo spoepel mogelijke rijstijl zodat wij, na de snelweg, het allebei naar ons zin hadden.

De RT heeft het perfect gedaan, ik heb hem weer een stuk beter leren kennen. Heerlijk laten knorren tussen 3500 en 5500 rpm. Zeker tussen de 4 en 5000rpm is de boxer beresterk, boven de 5000 een beetje taai, om vanaf 6 er als een kogel van door te gaan. Verbruik lag tussen de 19 en 20 km/ltr.
Ook mijn uitlaat werd niet blank, wel kon ik zien dat hij verder in de demper wel een blanke kleur had.

Kortom genoten, alleen mijn zitvlak niet, die heeft iedere rit na een uur rijden zoveel geleden dat ik een afspraak heb gemaakt om het zadel steviger te laten vullen.
 
keesjan en keesjantine...:

Het lukte niet om vrouwlief uit de turbulente luchtstroom te halen, uiteindelijk kregen wij het beste resultaat met de ruit in de halfhoge stand en de snelheid te beperken tot rond de 120 km/uur.

...en vrouwlief aan deze kant sukkelt gewoon in slaap (geen grapje !) terwijl wij ons vorig jaar op de Autobahn met 196 km/h (GPS geregistreerd) aan het onthaasten waren om zo vlot mogelijk in Oostenrijk aan te komen...

...haar commentaar...: uh..., huh...? uh..., nee..., nix gemerkt...





...dus wat nou turbulentie bij 120...? :+
 
...dat was op de vorige RT met de V-Stream ruit...

...vrouwlief vindt dat op de nieuwe RT, met standaard ruit, het gebulder en geflapper duidelijk minder aanwezig is, dan op de vorige met joekel van een V-Stream...
 
...en vrouwlief aan deze kant sukkelt gewoon in slaap (geen grapje !) terwijl wij ons vorig jaar op de Autobahn met 196 km/h (GPS geregistreerd) aan het onthaasten waren om zo vlot mogelijk in Oostenrijk aan te komen...

...haar commentaar...: uh..., huh...? uh..., nee..., nix gemerkt...






...dus wat nou turbulentie bij 120...? :+
Grappig, mijn vrouw valt ook in slaap op de ST1100, vooral bij hogere snelheid em lamge saaie snelwegkilometers. Dacht nooit dat het kon maar gebeurd wel degelijk. De intercom is dan weer handig om haar "gentle" wakker te maken.

Haar reactie, "oh lekker we zijn al in Bazel, dacht dat Hockenheim nog moest komen"
 
Laatst bewerkt:
En hoe gaat dat met het standaard scherm?

Geen turbulentie. Destijds heb ik ook overwogen om een ander scherm te plaatsen, maar toch even de praktijk afgewacht. Het is zeker niet bladstil achter het scherm, maar het is meer "tocht" dan turbulentie. Radio aan bij 120 is geen probleem, vizier omhoog (wel bril op, want ook tocht irriteert) en gaan!
 
vandaag mn eerste echte regenbui gehad. Nu snap ik wel een beetje hoe RoLoo zich in Ierland voelde bij thuiskomst...

Wat een zooitje. Had hem maandag nog even afgedaan zodat hij er weer mooi uitzag maar dat mag ik morgen dus nog wel een keer doen want eind van de week gaat hij in de Ventureshield.

Gelukkig valt het op de kuipdelen wel mee.
Maar je bent wel een stuk sneller klaar dan met de R1150RT, scheelt toch een hoop plaatwerk en hoekjes/gaatjes.
 
BlackFlash over niet uitgeslapen vrouwvolk...:

Grappig, mijn vrouw valt ook in slaap op de ST1100, vooral bij hogere snelheid em lamge saaie snelwegkilometers.


Dacht nooit dat het kon maar gebeurd wel degelijk.

Yep ; ik vind het ook verrassend !

Heeeeeeeeeel lang geleden (1984 ofzo) toen nog op een Suzuki GS750E.
Dus zo'n naked ding.

Het toenmalige vriendinnetje achterop heeft ook hele delen Duitse Autobahn (we kwamen bij Fort Fun vandaan) niet meegekregen.

Die lag ook te dutten achterop ; en dan voel je af en toe een tik tegen de achterkant van de helm, dus toch maar us gestopt om te zeggen dat wakker blijven misschien helemaal niet zo'n gek idee zou kunnen zijn...



Bij vrouwlief ook ; die dondeRT dan ook tegen mijn helm aan, maar..., die heeft dan nog 'het gemak' dat er 'n topkoffer op de motor staat waar je iets tegen aan kan zakken.

En juist zo'n topkoffer zat zeker niet op die Suzuki van toen... :/


Bijzonder !
 
Gekke vraag wellicht ; maar..., is er wel eens iemand van U (met de motor) naar Polen op vakantie geweest...??

Zo ja ; is dat wat ?
 
uh.......

wel eens op werkbezoek, zo'n 12 jaar geleden.

Indruk:
mooi land
schitterende natuur
slechte wegen
vreemde mensen
Pools is niet te verstaan en de Polen spreken alleen Pools

maar ja, in 12 jaar kan er veel veranderen.


Ik was in de buurt van Stettin.
 
Laatst bewerkt:
Wel in tsjechie geweest, maar niet met de motor. Was tegen de grens van pole aan, ook erg aan te raden.
Met de wegen is het inderdaad uitkijken. Maar de meeste wegen zijn wel ok, soms moet je de gaten ontwijken, vooral op de wat smallere drukke wegen wil de weg nog wel eens kapot zijn gereden.

Ik ben daar vorig jaar, jaa daarvoor en ook zo'n tien jaar geleden. En de wegen zijn in die tijd wel een heel stuk verbeterd. Je ziet er ook veel meer motorrijders dan toen.
 
Gekke vraag wellicht ; maar..., is er wel eens iemand van U (met de motor) naar Polen op vakantie geweest...??

Zo ja ; is dat wat ?

Zoek de dichtsbijzijnde bouwplaats op en vraag het aldaar even............. :9


Trouwens wel opvallend dat al die vrouwen bij jouw achterop in slaap sukkelen.
Zit je de hele weg tegen ze te praten of zo ??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan