BMW R1200RT ervaringen e.d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het overslaan zal dan ongetwijfeld tot het verleden behoren. Mijn RT is nu precies twee maanden 'oud' en de radio/CDspeler heeft nog nooit overgeslagen, ook niet op de kasseien in Antwerpen of op de al eerder gememoreerde beton-beton-betonplaten in Duitsland. Ik denk dat ik dus al in het gelukkige bezit ben van de gemodificeerde versie.
 
Ja dat wilde ik ook weten, tevens de kleur van de druppellader. Volgens mij is het een grijze met 4 lampjes.
 
Haha PatrickR,

Zit ik met jou te mailen, kennen we elkaar hier al van het forum.

Ik zal volgende week even langs de dealer gaan voor een typenummer van de lader, tenzij iemand van hier het weet O-)
 
Daar denk ik ander over….. Ik vind de ESA optie (zoals het nu is) juist tegenvallen. Ik heb voordat we de 1200RT besteld hebben enkele malen op een model met ESA gereden en vond de instelmogelijkheden juist te beperkt. Standaard heb ik een groter bereik over m’n schokbreker en heb ik ‘m ook altijd max hard staan, zowel voor solo als duo gebruik. Eigenlijk vind ik dan ook dat juist de achtervering van de 1200RT te kort schiet. De vering is gewoon te slap waardoor de voorkant teveel omhoog (bij 2 pers) komt wat resulteert in een glijdende voorband, deinen en een vaag gevoel.



Dus… Graag een betere (zwaardere) schokbreker met meer instelmogelijkheden, dan komt er bij mij ook ESA op.



Groeten Henk

:W

Je zult wel gelijk hebben. Maarrrrrrrrrr, de ervaring leert dat je handmatig niets steeds de instellingen wijzigt als je afwisselend met en zonder duo rijdt ( zoals ik). Of even de demping soepel zet zodra je pokdalig stukje wegdek tegen komt. Zie het al voor me. He, slecht wegdek. FF stoppen. OP de knieen. Schroevedraaier pakken. Draaien. Zitten en rijden. Stukkie verder. Glad asfalt. FF stoppen. OP de knieen. Schroevedraaier pakken. Draaien. Zitten en rijden.

Ik ben dus helemaal happy met mijn ESA. Mogelijk is het stelbereik minder, maar je gebruikt het wel!
 
Haha PatrickR,

Zit ik met jou te mailen, kennen we elkaar hier al van het forum.

Ik zal volgende week even langs de dealer gaan voor een typenummer van de lader, tenzij iemand van hier het weet O-)

Ja dat is toevallig, ik dacht het wel, gezien de vraag :)

Maar ik ben benieuwd, misschien dat iemand een lader heeft voor canbus, ik weet dus niet hoe die eruit ziet. Het zou haast dezelfde moeten zijn die ik nu heb.

Ik hoor het graag :)
 
Ik ben sinds 1 juni de trotse eigenaar van een R1200RT in de kleur Dark Graphit. Gezien de aanbieding met alle mogelijke opties opgebouwd. Inclusief de Garmin 2610 GPS, maar die had ik al. Binnenkort ga ik mijn intercom, MIT 100 inbouwen en de tank voorzien van folie. Ben beniewd hoe dat gaat lukken.
Ervaring met de motor heb ik nog niet veel met uitzondering van de proefritten (3) die ik gemaakt heb, maar toen beviel de RT goed. Inmiddels een kleine 200 km op de teller en ik moet zeggen dat ook deze mij bevalt.

Wat betreft de acculader kan ik de volgende oplossing adviseren:
Vanwege de aansluiting van een acculader, maar ook voor het gebruik van de GPS heeft de dealer de boordstekker links voor (onder het radiobedienpaneel) rechtstreeks aan de accu aangesloten (over een zwevende zekering) zodat ik daar altijd stroom heb en ook geen last van het CAN-bus systeem. Tegen een geringe meerprijs is er een Optimat lader, geschikt voor een gel-accu meegeleverd en die kan daar zonder problemen worden aangesloten. Een simpele en doeltreffende oplossing.

Wel zit ik nog met een ander probleem. misschien dat iemand daar een (betere) oplossing voor heeft:
Gezien de breedte van de beide zijkoffers ben ik bang dat ik bij de eerste de beste file in de problemen kom. Voor woon-werkverkeer zijn ze voor mijn gevoel erg breed en zou ik ze wat smaller willen hebben. BMW wil daar niet aan meewerken. De enige smallere zijkoffers die ze aanbieden zijn de koffers van het brievenbus model die op de -P uitvoering komen. Deze zijn echter nog niet in de handel.
Mijn eigen oplossing wordt twee extra deksels bestellen, de zaag er dan in tot een acceptabele breedte en dan het ontstane gat dicht laten maken.
Zijn er meer liefhebbers voor dit idee, dan zal ik jullie op de hoogte houden van de resultaten;
of zijn er mensen met een beter idee?
 
Ik wilde vandaag mijn koelergrilletje voorzien van sportgaas. Maar toen ik in mijn (digitale) BMW R1200RT werkplaatshandboek keek, zag ik dat het (heel) veel meer werk was dan ik dacht.

Dus toch maar niet gedaan, misschien iets voor de lange winteravonden.

Hebben jullie eventueel nog tips om de oliekoeler vrij te maken (of vrij te houden))van vliegen, bijen, vlinders en ander ongedierte?

full
 
Wel zit ik nog met een ander probleem. misschien dat iemand daar een (betere) oplossing voor heeft:
Gezien de breedte van de beide zijkoffers ben ik bang dat ik bij de eerste de beste file in de problemen kom. Voor woon-werkverkeer zijn ze voor mijn gevoel erg breed en zou ik ze wat smaller willen hebben. BMW wil daar niet aan meewerken. De enige smallere zijkoffers die ze aanbieden zijn de koffers van het brievenbus model die op de -P uitvoering komen. Deze zijn echter nog niet in de handel.
Mijn eigen oplossing wordt twee extra deksels bestellen, de zaag er dan in tot een acceptabele breedte en dan het ontstane gat dicht laten maken.
Zijn er meer liefhebbers voor dit idee, dan zal ik jullie op de hoogte houden van de resultaten;
of zijn er mensen met een beter idee?

Beter idee: gewoon zo laten!
Mijn R1100RT is over de koffers ook 98 cm breed, en daarmee heb ik
geen enkel probleem in de file.
Gewoon rustig aan beginnen, langzaam opbouwen.
Als je denkt dat je er niet tussendoor past: weer netjes invoegen.
En dan misschien achter een volgende motorrijder aan er wel weer tussendoor.
 
Ik wilde vandaag mijn koelergrilletje voorzien van sportgaas. Maar toen ik in mijn (digitale) BMW R1200RT werkplaatshandboek keek, zag ik dat het (heel) veel meer werk was dan ik dacht.

Dus toch maar niet gedaan, misschien iets voor de lange winteravonden.

Hebben jullie eventueel nog tips om de oliekoeler vrij te maken (of vrij te houden))van vliegen, bijen, vlinders en ander ongedierte?

(Afbeelding)


Vrijhouden gaat niet lukken....
Maar wellicht dat inspuiten met teflonspray ervoor zorgt dat ze minder aanbakken.
 
Binnenkort ga ik mijn intercom, MIT 100 inbouwen en de tank voorzien van folie. Ben beniewd hoe dat gaat lukken.
Die folie heb ik er ook op zitten, maar dan over de hele motor. Heb het door het bedrijf laten doen die de folie leverde. Je ziet er (bijna) niets van en blijft goed zitten. Alleen een tank van folie voorzien lijkt me goed te doen.
Mijn eigen oplossing wordt twee extra deksels bestellen, de zaag er dan in tot een acceptabele breedte en dan het ontstane gat dicht laten maken.
Als dat al lukt dan is het een duur grapje denk ik. Je kan er 3,5 cm per kant afhalen dan zijn de koffers (98cm) net zo breed als de spiegels (92cm). Persoonlijk zou ik het laten zo als het is. Wist je van te voren niet dat je regelmatig tussen de file door moest? misschien had je dan beter een smallere motor moeten kopen.

In ieder geval nog veel plezier van je RT!

Henry
 
Vrijhouden gaat niet lukken....
Maar wellicht dat inspuiten met teflonspray ervoor zorgt dat ze minder aanbakken.

Tsja... en wat dan nog als ze wél aanbakken? Ik kan me toch niet voorstellen dat je daar een vastloper of wat dan ook van gaat krijgen. Het is wel een rotgezicht, iets anders kan ik niet bedenken. Tot nu toe heb ik met een hoop water en wat geduld de vliegenlijken er prima vanaf gekregen. Ook van de koelers van mijn K1200GT en daarvoor van m'n K1200RS.

Om nog even op de breedte van de koffers terug te komen: ik dacht dat de koffers exact zo breed waren als de spiegels. Als je dus met beleid door de file manouvreert (dat doen we toch altijd O-) ) zou het gewoon moeten lukken. Ik heb nu ruim 4000 km erop zitten en ben zeker niet meteen de eerste week tussen de files door gaan rijden. Na een paar weken eerst zonder koffers en daarna (heel langzaam) mét koffers. En nu slalom ik als vanouds door de file. Maar het vereist enige gewenning, de fiets is inderdaad knap breed. :]
 
Laatst bewerkt:
Nee. De koffers zijn behoorlijk breder dan de spiegels. aan weerszijde meer dan 5 cem. Dit was ook hetgeen mij een beetje deed twijfelen voor de aankoop. Maar de proefrit.......
Ik ga het gewoon zien. Kofferdeksels heb ik in huis voor een schappelijk prijsje en een bedrijf dat mij in eerste aanleg wil helpen is ook gevonden.
Volgens het bedrijf is het een kwestie van gewoon een kunststof (ABS) plaat in de ontstane opening lassen en de bestaande sluiting blijven gebruiken. Men wil zelfs kijken of ze in staat zijn zelf nieuwe smalle deksels te fabriceren.
Het is het experiment waard. 10 cm minder aan elke kant moet haast lukken.
en dan blijft er toch nog genoeg ruimte binnenin over voor de dagelijkse zaken.

Ik wilde vandaag mijn koelergrilletje voorzien van sportgaas. Maar toen ik in mijn (digitale) BMW R1200RT werkplaatshandboek keek, zag ik dat het (heel) veel meer werk was dan ik dacht.
Voor wat betreft het roostertje voor de oliekoeler ben ik ook op zoek naar het goede roosterwerk. Waar kun je dat "sportgaas" verkrijgen?
Een uitgebreide montage handleiding vindt je op het Duitse R1200ST/RT forum (www.r1200st.de/forum). Zoals het daar beschreven wordt moet het niet moeilijk zijn. (Hier hebben ze het trouwens over aluminium gaas)
Die folie heb ik er ook op zitten, maar dan over de hele motor. Heb het door het bedrijf laten doen die de folie leverde. Je ziet er (bijna) niets van en blijft goed zitten. Alleen een tank van folie voorzien lijkt me goed te doen.
EN welk bedrijf heeft de folie bij jou gedaan en wat heeft dat gekost? Mijn dealer wilde het niet doen dus.....
 
Laatst bewerkt:
Tsja... en wat dan nog als ze wél aanbakken? Ik kan me toch niet voorstellen dat je daar een vastloper of wat dan ook van gaat krijgen. Het is wel een rotgezicht, iets anders kan ik niet bedenken. Tot nu toe heb ik met een hoop water en wat geduld de vliegenlijken er prima vanaf gekregen. Ook van de koelers van mijn K1200GT en daarvoor van m'n K1200RS.

Ik vind het gewoon geen mooi gezicht.
 
EN welk bedrijf heeft de folie bij jou gedaan en wat heeft dat gekost? Mijn dealer wilde het niet doen dus.....

Ik heb het via de dealer laten doen en het koste ongeveer 75 euro voor de hele motorfiets (tank, koffers,zijpanelen, koplamp, beplating bij voetsteunen, etc).

Het bedrijf heet protect-systems en het materiaal ventureshield.


http://www.ventureshield.nl/
 
Volgens de folder:

Breedte incl spiegels: 905mm (gemeten over koffers: 980mm)

De R1100RT die ik nu heb is over de spiegels 970mm, over de koffers 980mm.
Dus als ik overstap is het voor mij niet zoveel verschil.

En echt waar: je kunt met gemak door de file heen.
 
Volgens de folder:
En echt waar: je kunt met gemak door de file heen.

Helemaal mee eens!

Overigens verkoopt Wünderlich een complete 'grill' mét gaas. Mijn zwager heeft die gekocht (was niet echt goedkoop, 50 euro ofzo). Wat me wel opviel; toen we samen een weekendje Duitsland deden, was dat je op mijn oliekoeler de vliegenlijken nauwelijks zag (bruin op zwart) maar dat je op zijn gemodificeerde grill (bruine lijken op zilver) wél al die zooi perfect zag zitten _O- _O- _O-
 
Voor mijn vorige twee motoren (R1100RT en 1150RT) had meneer BMW een hele goede oplossing. Daar waren voor de zijkoffers extra platte deksels verkrijgbaar. Prima voor ww.verkeer en met de vakantie even de bolle er weer op.
Zelfs het kleinste gaatje kon je vaak door. Als de spiegels maar gingen!
En als je daar eenmaal aan gewent bent wil je niet anders. Dus.....toch maar even fröbelen. :]

[...]
Overigens verkoopt Wünderlich een complete 'grill' mét gaas.
Daar heb ik inderdaad slechte ervaringen over gelezen. Dus zelf maar iets fabriceren. Schijnt niet moeilijk te zijn als je het juiste gaas hebt. Wie weet waar dat te krijgen is? :?
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik inderdaad slechte ervaringen over gelezen. Dus zelf maar iets fabriceren. Schijnt niet moeilijk te zijn als je het juiste gaas hebt. Wie weet waar dat te krijgen is? :?

Ik heb hier een Praxis in de buurt die er kleine plaatjes (ongeveer 40x25cm) van verkoopt. Maar een wat betere ijzerwinkel verkoopt het ook.
 
Ik kom nog even terug op het probleem van het uitvallen van de radio door gebruik van SVOL. Het gebeurd bij mij als ik de luidsprekers van de motor uitgeschakeld heb, en dus alleen geluid in m'n helm. Ik ga nu eens proberen of het probleem opgelost is indien de luidsprekers aan blijven. Als de radio inderdaad zijn vermogen niet kwijt kan aan alleen de speakers in een helm, mogelijk dat het inschakelen van de luidsprekers wel helpt. Wordt vervolgt......
 
Ik ga nu eens proberen of het probleem opgelost is indien de luidsprekers aan blijven. Als de radio inderdaad zijn vermogen niet kwijt kan aan alleen de speakers in een helm, mogelijk dat het inschakelen van de luidsprekers wel helpt. Wordt vervolgt......

Dit zet me wel aan het denken... Het probleem doet zich bij mij alleen voor als de muziek alleen over de luidsprekers loopt. Als ik de muziek over de helm én luidsprekers laat lopen, gaat het goed. Wel logisch denk ik, want de muziek staat dan veel zachter, anders zou ik gevoegelijk doof zijn in m'n helm. Als je daar jouw ervaring bij optelt, lijkt het er dus op dat de boel 'klapt' als je één van de aansluitingen (boxen of helm) NIET gebruikt, terwijl e.e.a. wél is aangesloten op de radio... Gebruik je ze allebei, dan werkt het wel goed.
 
Lekkende tank.........

Bij het onderste puntje links voor bij het radiobedieningspaneel heb ik een aantal weken geleden voor het eerst druppeltjes benzine ontdekt. De boel goed schoon gemaakt en twee weken later hingen er weer druppeltjes aan.....
De boel weer goed schoon gemaakt en nu ben ik elke dag de boel aan het controleren. Na 2 dagen nog geen druppel te zien, maar naar aanleiding van de vorige keer ben ik bang voor een heel klein lekje wat pas na 1 of 2 weken zichtbaar wordt.
Doe mij een lol en kijk eens bij jouw RT of er wellicht ook druppels benzine aanhangen. Mijn fiets is van maart 2005.
 
Je tank die lekt niet!!
Het is gewoon bekend dat jij niet kunt tanken. Benzine moet gewoon in zo'n groot gat bovenop de tank. Je moet niet iedere keer proberen die radiobak te vullen met benzine :P :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan