BMW R1200RT ervaringen e.d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hij heeft een grote lompe lochte rt. Die brommers zijn al zwaar en dan bouwt die heel dat ding nog vol met gaas. Nu is hij helemaal niet meer voorit te branden.
Om nog meer uit de regen te zitten moet er ook nog een hogere ruit op. Door die hoge ruit kijkt die weer scheel op de weg.
 
Effe gecheckt of er benzine lekt en ik kan niets vinden. Aan het bezineverbruik merk ik ook niets ;) echter lust de bike best wel wat olie. Ook dat lekt nergens weg, dus dat zal wel door de uitlaat naar buiten gaan worden. Wat wel vreemd is, is dat het olieverbruik niet constant is, de ene rit meer dan de andere rit.
 
Ik heb net voor het eerst olie bijgevuld. Bij een KM stand van 1689 km is de olie ververst (1000 km beurt incl. oliefilter) nu staat er op de teller 2996 km en er moest 300ml. olie (Castrol GPS 10W-40) bij gevuld worden.
 
@Mark
Dank voor het kijken, wellicht ben ik de enige met een lekje.
@Bleu Soesje
See you sunday :W
 
Hiep hoi,

geen lekkende tank. :N :N :N
Na 7000 km nog geen druppel olie nodig gehad. *D *D *D
Inmiddels kan ik al 80 km rijden met de brandstofindicator op 0= --- km.
Brandstofverbruik valt me nog steeds tegen. ca 1 op 16.
Vmax met grote ruit en topkoffer en alle koffers vol 210 km/h.
Maximale dagrit 1168 km.


verder nog steeds heel tevreden met de RT


:W :W :W
 
Ligt dat niet aan je rechterhand? Ik rij gemiddeld 1 op 19. Met uitschieters naar 16.5 en 21.5



:?

Ik denk het niet, ben toch een rustige anticiperende rijder die weinig remt en vrij constant rijdt. ik zoek het eerder in de grote voorruit en mijn lengte van 1,97 meter, en ik heb altijd alle koffers erop.

grtz homecargo
 
Hiep hoi,

Na 7000 km nog geen druppel olie nodig gehad. *D *D *D
Brandstofverbruik valt me nog steeds tegen. ca 1 op 16.
Dat verklaart een heleboel..... Mijn RT loopt op de langere stukken 1:19 (zonder zijkoffers, met topkoffer), maar verbruikt daarbij wel wat olie, dus per saldo komen we op hetzelfde uit :? Die van mij doet het met benzine en een wolkje olie, die van jou doet het liever puur :P Zo zie je, elke motor heeft net als iedereen een eigen karakter _O-
 
Bij de eerste 1000 km die ik inmiddels er op heb zitten was het verbruik gemiddeld 5,2 liter per 100 km. Dit waren vooral korte ritten met veel wisselende snelheden en allerlei soorten wegen. Echter nooit harder dan 140 km/u. IK ben benieuwd of dit zo blijft.
 
Sedert enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een RT1200. Het beestje is eindelijk uit rodage en we hebben ons eerste weekendje weg kunnen organiseren.
De tocht bracht ons naar de Virionval (nabij Franse grens in België). Leuke streek, gezellige baantjes en nog niet volledig overspoeld met toeristen zoals bijvoorbeeld Durbuy.

We waren van plan te logeren op camping. De grote topkoffer van BMW is echt wel geniaal! Een tent, twee slaapzakken twee slaapmatjes en twee paar sandalen gaan er perfect in. Ook de zijkoffers zijn echt wel groot te noemen. Verse kleren (al is het voor een weekend niet veel), wandelschoenen en ook de motorbroeken pasten er nog bij als we wat gewoon in de stad wilden wandelen.

Ik maak me wel wat vervelend in het feit dat de motor niet altijd goed optrekt. Vaak houdt hij zich even in. Dit is niet alleen tijdens lage toerentallen, maar ook bijvoorbeeld bij het versnellen van 130 naar 150 in 6e versnelling. Maandag even bellen naar de dealer, dit moet zo snel mogelijk opgelost worden. In ieder geval voor een motor met maar 3000 km op de teller is het niet normaal. Ik heb dit niet eerder gemerkt toen hij nog in rodage is, misschien iets slecht afgesteld tijdens zijn eerste onderhoud?
Ik tank meestal 98 bij Jet, ga nu eens proberen met V-power van Shell. Al kan ik me niet inbeelden dat dat de oorzaak zou zijn.

Daarnaast vibreert het stuur ook redelijk bij een snelheid boven de 130. Het veroorzaakt vermoeidheid in mijn handen. Misschien de banden die uitgebalanceerd moeten worden? Of is het normaal bij een boxer?

Volgens het boekje kan er in de tank 27 liter. Als het benzinepeil bijna op nul staat (dus na nog meerdere tientallen kilometers rijden als het gele driehoekje begint te branden), krijg ik er nog maar een kleine 20 l bij. Is dit normaal? Met een tank doe ik ongeveer 400 km (dat is dus ongeveer 5l/100km). Hoe zit dat bij jullie?

De Cruise control is perfect. Blij dat ik die optie genomen heb. Soms heb ik spijt dat ik geen radio heb. Maar ja, voor een eerste RT moet je niet meteen alle opties nemen.

Hier op het forum soms wat negatieve kritiek op de zithouding van de nieuwe RT. Ik kan moeilijk vergelijken, maar ik zit er toch best comfortabel op. Ook m'n madam vindt de zithouding best, al komt het voor een groot deel ook door de rugleuning die ze van de topkoffer heeft.

Tot nog toe ben ik bijzonder content van m'n fiets, al maak ik me in haperende optrekken wel wat zorgen.

Groetjes,

Yves
 
Heb gisteren mijn GPS(Waypiont-Notter)beugel omgeruild voor een Migsel beugel.
Ik was de Waypoint beugel helemaal zat, hij rammelde en als de zon erop scheen kon ik hem gewoon niet meer aflezen.
De Migsel is echt een stuk beter, veel minder last van trillingen en altijd goed afleesbaar omdat hij alle kanten kan worden afgesteld.

Zijn er hier nog meer mensen die hun Waypoint beugel hebben vervangen voor een andere?
 
Heb gisteren mijn GPS(Waypiont-Notter)beugel omgeruild voor een Migsel beugel.
Ik was de Waypoint beugel helemaal zat, hij rammelde en als de zon erop scheen kon ik hem gewoon niet meer aflezen.
De Migsel is echt een stuk beter, veel minder last van trillingen en altijd goed afleesbaar omdat hij alle kanten kan worden afgesteld.

Zijn er hier nog meer mensen die hun Waypoint beugel hebben vervangen voor een andere?


Mijn Migsel beugel is besteld, hoop ik deze week binnen te krijgen... Naast alle nadelen die je noemt van de Waypoint beugel roest het ding ook nog eens enorm... -O-
 
Mijn Migsel beugel is besteld, hoop ik deze week binnen te krijgen... Naast alle nadelen die je noemt van de Waypoint beugel roest het ding ook nog eens enorm... -O-

Van roest had ik geen last. In Notter deden ze ook niet moeilijk, ze namen de oude beugel gewoon terug :}
 
Zijn er hier nog meer mensen die hun Waypoint beugel hebben vervangen voor een andere?

Zie pagina 18 van dit topic... Ik heb de MiGSel-mount rechtstreeks bij Michel in het schone België besteld, Waypoint was toen nog niet op de hoogte dat die MiGSel-mount bestond... Na wat spammen en foto's plaatsen op het WayPointforum zijn Michel en de Waypointers met elkaar in contact gekomen. Een goeie zaak, want de Waypoint-mount vond ik dramatisch slecht. 8-)
 
Yves,

Ook ik heb last van het trillen vanaf 130. Ik dacht al dat ik de enige was :-)
Het andere 'rare' probleem wat ik heb is het trillen van de linkerspiegel. Hiervoor is het binnenwerk vervangen, maar het probleem is helaas niet weg. Ik heb nu trouwens bijna 3500 km gereden en beide problemen heb ik vanaf het begin.
Binnenkort heb ik een afspraak bij de dealer, dus als er een oplossing gevonden wordt dan breng ik je op de hoogte.
 
Even 'n vraagje...

Ik ga vandaag m'n RT ophalen nadat er 'n allarm is ingebouwd. De kosten hiervoor, inclusief SCM-certificaat, zijn 290 euro. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee en wellicht 'n betere prijs gekregen?

Verder is de nieuwe radio/cd ingebouwd waar géén problemen mee zouden moeten zijn. Als er wat mee gereden heb laat ik weten hoe ie klinkt (en of ie niet meer overslaat!) Dit is onder garantie vervangen.

Overigens was m'n zadelverwarmingsschakelaar voor de passagier ook kapot, deze is ook vervangen.
 
Over akkefietjes met de R1200RT gesproken... Ik ben nu ruim een week terug uit het zonnige zuiden (Frankrijk en Spanje). Na drie weken motorplezier in de Sierra Nevada en de Pyreneeën besloten we vrijdag 7 juli weer langzaam aan op weg naar het noorden te gaan. Op een gegeven moment had ik het idee dat ik een lekke band had, het zwabberde allemaal een beetje. Gestopt bij een tankstation in Villefort, een gehucht van niks. Motor op de bok en er even omheen gelopen. Niks mis met de voorband, eventjes aan het achterwiel draaien om te kijken of daar een spijker in zat. En toen tot de ontdekking komen dat het wiel erg zwaar draaide. Remmen misschien vastgelopen in de bergen? Dus even wat wrikken aan het achterwiel. Tot mijn schrik zat er dus 'gewoon' twee centimeter speling in...

Het nummer op m'n BMW Servicepas gebelt (Mondial Assistance in Den Haag). Bleek dat de dichtsbijzijnde dealer in Nimes zat, een kilometer of 90 naar het zuiden. Afijn, 4,5 uur later, vlak voor sluitingstijd door een 'berger' de motor achterop een karretje naar Nimes gereden. De dealer had nog nooit zoiets gezien. Motor pas drie maanden oud, dat kan eigenlijk niet. Een dag later (zaterdag) tot de conclusie gekomen dat het een fabricagefout was. Maar hij kon een noodreparatie doen. Het onderdeel in het wiel wat in de aandrijving van de cardan grijpt vervangen (hoe heet zoiets in het Nederlands?) met de mededeling erbij dat we hiermee de 1200 km naar Nederland wel konden halen. Maar volgens die dealer zou het ongetwijfeld wéér kapot gaan, want aan de cardan-kant was de boel ook beschadigd.

De hele zondag rustig en zonder problemen verder gereden, maar wel gezien dat er weer een beetje speling in het achterwiel kwam. Op maandagochtend, 600 km van huis bij Strasbourg, kon ik ternauwernood een vrachtwagen ontwijken toen m'n motor plotseling een stapje opzij deed. Op de vluchtstrook geconstateerd dat er wéér een enorme speling op het achterwiel zat. Mondial Assistance gebelt, de motor werd na enig aandringen (m'n vriendin ontzettend overstuur, ze vertikte het om nog maar een meter achterop te zitten) weer door een berger naar een depot gebracht en wij dus verder met de trein naar Nederland.

Gisteren (9 dagen later) maar eens gebelt naar Mondial Assistance waar m'n motor blijft. Werd keurig teruggebelt, hij zou nog dezelfde dag bij de dealer in Nederland worden afgeleverd. Nou niet dus. Vandaag is 'ie ook niet binnengekomen.

Dat er iets stuk gaat vind ik tot hier aan toe, BMW zal dat ongetwijfeld netjes op gaan lossen. Of ik alle door mij gemaakte extra kosten (rond de 800 euro) terug ga krijgen is nog de vraag. Maar is het godverdomme nou zo ontzettend moeilijk om je aan je afspraken te houden, of op z'n minst het fatsoen te hebben om mij telefonisch op de hoogte te houden van het transport naar Nederland?

Ik zit straks in het gunstigste geval met een onder garantie gerepareerde motorfiets met alle denkbare opties (rond de 24.000 euro) en een vrouw die NOOIT meer bij mij op een motor stapt omdat ze zich enorm de kelere is geschrokken. Dit is mijn derde en definitief de laatste BMW, ik vertrouw die fiets gewoon niet meer. Ik hoop dat mijn dealer uit coulance een leuk bod doet (als de motor tenminste heelhuids terug komt).
 
Hallo Hanz
das even schrikken met dat losse achterwiel, geluk dat er geen rare dingen zijn gebeurt...

Lijkt dit misschien op dit fenomeen ? (Ik kwam 't tegen op het boxer-forum.de)
http://www.boxer-forum.de/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=41&topic_id=12342&mesg_id=12342&listing_type=search#12368

"genau das gleiche ist mir auch passiert.
Meine GS 1200 Baujahr ca. April 2004 mit 12000 km sah bei meiner diesjährigen Frankreichtour genauso aus.
Das Öl lief auch aus der schwarzen Staubschutzkappe heraus.
In Frankreich wurde dann noch das übermäßiges Spiel im Hinterradantrieb festgestellt.
Ich hab meine Heimreise im ADAC - Ersatzauto ( ADAC - Plus- Mitgliedschaft ) angetreten und mein Motorrad wurde 1 Woche später nach Deutschland transportiert.
Dort war vom Hinterradwackeln nichts mehr festzustellen ( jetzt kalt?), trotzdem wurde auf Kulanz der Hinterradantrieb ausgetauscht.

Über den unterbrochenen Urlaub will ich mich mal nicht ärgern, aber ich wäre in den nächten Kurven sicher abgeflogen. Der Reifen war in der Flanke und noch 1 bis 2 cm in die Lauffläche hinein völlig verölt. Bei der nächsten Extremschräglage wärs erledigt gewesen.
Wieso gibt es für diesen Schaden keinen Rückruf? In meinem Fall war das lebensgefährlich. Das kann doch nicht sein?"

Achterwielproblemen met de R1200 serie zijn een beetje een rode draad van problemen (geweest ?)
Echter, als dit bovenstaande ook zo is met jouw redelijk jonge fiets dan lijkt me dat we als boxer rijders een potentieel gevaarlijke fiets hebben.
Ik hoop dat iemand dit met overtuiging kan weerleggen.

groet en stabiele kilometers,

waal
 
Hallo Hanz
das even schrikken met dat losse achterwiel, geluk dat er geen rare dingen zijn gebeurt...

Lijkt dit misschien op dit fenomeen ? (Ik kwam 't tegen op het boxer-forum.de)
http://www.boxer-forum.de/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=41&topic_id=12342&mesg_id=12342&listing_type=search#12368

Da's ook een bizar verhaal... Mijn RT lekte echter geen druppeltje olie. Ik hoorde al eerder van iemand uit België dat er problemen met de achterwielophanging van de nieuwe R1200's waren, zowel bij de GS als de RT. Volgens de Franse dealer in Nimes is 'mijn' probleem een "probleme sur couple conique". Het zou er bij de montage een fractie scheef (tienden van milimeters) in gezet zijn met als resultaat dat de hele handel drie maanden later en 10.000 km verder volledig naar de knoppen is. Overigens liep de achterband in de meest extreme hoek lichtjes tegen de uitlaat en heeft de remschijf en bijbehorende bouten door het zwabberen ook een opsodemieter gehad. Ik spreek tamelijk beroerd (zeg maar geen) Frans, maar als ik het goed heb begrepen is de conische verbinding tussen het wiel en de cardan dus kapot...
 
Laatst bewerkt:
Da's ook een bizar verhaal... Mijn RT lekte echter geen druppeltje olie. Ik hoorde al eerder van iemand uit België dat er problemen met de achterwielophanging van de nieuwe R1200's waren, zowel bij de GS als de RT. Volgens de Franse dealer in Nimes is 'mijn' probleem een "probleme sur couple conique". Het zou er bij de montage een fractie scheef (tienden van milimeters) in gezet zijn met als resultaat dat de hele handel drie maanden later en 10.000 km verder volledig naar de knoppen is. Overigens liep de achterband in de meest extreme hoek lichtjes tegen de uitlaat en heeft de remschijf en bijbehorende bouten door het zwabberen ook een opsodemieter gehad. Ik spreek tamelijk beroerd (zeg maar geen) Frans, maar als ik het goed heb begrepen is de conische verbinding tussen het wiel en de cardan dus kapot...

Ha die Hanz,

Wat 'n verhaal zeg, dit is ontzettend balen... |(

Ik hoop dat 't goed opgelost wordt en nog meer dat ze 't probleem vinden en weten te voorkomen bij andere RT-rijders...

Ik moet toegeven dat ik ook enigszins teleurgesteld was toen ik er gisteren weer opzat en de radio deed 't weer niet (staat natuurlijk niet in verhouding met 't probleem wat jij hebt!). Je verwacht toch dat, als 't al niet goed is, in ieder geval goed wordt opgelost...

Succes ermee en hou ons aub op de hoogte!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan