BMW R1200RT ervaringen e.d

Status
Niet open voor verdere reacties.
o ja: ik lees ook iets over de tankmeter? mijn exemplaar lijkt redelijk nauwkeurig. 't is me enkele keren overkomen dat ik nog slechts <10 km af zou kunnen leggen; heb me daar toen ook maar aan gehouden. klopte vrij goed na het volgooien van de tank.
ps.: altijd 98 ongelood !

mvrgr.

paul
 
Hallo,
Al bedankt voor de reacties.
Opties op mijn motor: cruise control-esa-handvatverwarming-grote topkoffer-alarm.
Kleur is lichtgrijs als op de foto.
Tevens een rempedaal vergroter gemonteerd van wunderlich, ik moest steeds een beetje zoeken met mijn voet. Is nu veel beter.

Over het baehr systeem, Ik vindt die handel nogal prijzig.
Kun je zeggen op zo'n motorprijs maakt dat ook niet meer uit, maar ik ben meer van het principe dat als iets wat goedkoper is ook goed werkt dan is het voor mij ook prima.
Maar als de ervaringen slecht zijn dan overweeg ik toch ook een baehr systeem.

Ik ben overigens benieuwd naar de topsnelheden die jullie hebben gereden met de RT.
Ik vond hem nogal zwabberen met 190. Kan aan het wegdek of banden hebben gelegen.
Hoe is dat bij jullie?

Bijlage: bmw r 1200 rt.jpg
 
Ik ben overigens benieuwd naar de topsnelheden die jullie hebben gereden met de RT.
Ik vond hem nogal zwabberen met 190. Kan aan het wegdek of banden hebben gelegen.
Hoe is dat bij jullie?

222 km/h zonder topkoffer en met de (verhoogde) ruit omlaag en plat erop... op EURO95 overigens... misschien dat je er nog 'n kilometerje bijkrijgt met 98...

Zwabberen ligt aan de ESA-instelling en 't topkoffer heb ik gemerkt. Zonder koffer en met de demping op twee personen is 't minder.
 
Oke,
Ik had alle koffers erop met belading.
Esa op 1 pers. met belading.
Heb even alle standen (normaal-comfoort en sportief) geprobeerd maar dat loste niets op.
Ruit stond op een kwart uit.

Maar met 160-170 cruisen is geen probleem.
Was overigens op de Autobaan in duitsland!
 
Ik heb hem zonder problemen op ruim 220 (teller) gehad met de ruit in hoogste stand. Géén gezwabber of wat dan ook. Wel zonder topkoffer. BMW schrijft in je topkoffer dat je niet harder mag dan 180 km met koffer.
 
Vandaag terug van een weekend Duitsland.. terug met een afgebroken steun (de bovenste aan rechter zijde) van de verstelbare ruit. Gelukkig zag ik het bij het wegrijden. Moet er niet aan denken als dat ding afbreekt bij 200 km/uur.
Heeft iemand dit al meegemaakt?
Ik heb overigens wel de verhoogde Baileys ruit..... maar die zijn er inmiddels al meer.....

Groeten
Pascal
 
Ik ben overigens benieuwd naar de topsnelheden die jullie hebben gereden met de RT.
Ik vond hem nogal zwabberen met 190. Kan aan het wegdek of banden hebben gelegen.
Hoe is dat bij jullie?
Die van mij is ook niet stabiel, ook bij lagere snelheden is tie nogal zoekerig.
Ik heb geen ESA erop maar met de dempimg op max en vering op 3/4 is het nog zwabberen.
Waarnaar ik benieuwd ben of er een overeenkomst is tussen de banden en de zwabberervaringen.
Mijn RT staat op Michelin Pilot Road
Brommert: wat heb jij eronder, en Wilddam (stabiel 220) welke banden heb jij?
Ben benieuwd
:] :]
 
Die van mij is ook niet stabiel, ook bij lagere snelheden is tie nogal zoekerig.
Ik heb geen ESA erop maar met de dempimg op max en vering op 3/4 is het nog zwabberen.
Waarnaar ik benieuwd ben of er een overeenkomst is tussen de banden en de zwabberervaringen.
Mijn RT staat op Michelin Pilot Road
Brommert: wat heb jij eronder, en Wilddam (stabiel 220) welke banden heb jij?
Ben benieuwd
:] :]

Ik heb de standaard Bridgestone banden (BT 020) er onder zitten. Bij geen enkele snelheid voelt mijn RT zwabberend en/of onstabiel aan.
Hoe heb je de bandenspanning? Ik heb voor 2,6 en achter 2,9. erg hard dus. Ben wel heel erg voorzichtig met koude banden, door deze hoge bandenspanning worden de banden minder warm.
 
De bandenspanning heb ik op v-2.5 / a-2.9 (belading 2 personen terwijl ik er solo op zit)
Ik dacht dat de RT met meerdere type banden af-fabriek kwam, waaronder de Michelin PR en de Bridgestones.
Ik heb trouwens op mijn vorige fiets ook altijd de BT020 gereden, goede ervaring, (stabiel op de r1100rs) alleen bij nat weer minder als de PR's nu op de RT
 
De bandenspanning heb ik op v-2.5 / a-2.9 (belading 2 personen terwijl ik er solo op zit)
Ik dacht dat de RT met meerdere type banden af-fabriek kwam, waaronder de Michelin PR en de Bridgestones.
Ik heb trouwens op mijn vorige fiets ook altijd de BT020 gereden, goede ervaring, (stabiel op de r1100rs) alleen bij nat weer minder als de PR's nu op de RT


Misschien heb je nog iets aan deze link:

Welke banden kiezen voor R1200RT BMW
 
Ik heb er Metzelers op zitten, af fabriek gemonteerd. Heb nog niks kunnen merken van zwabberen, maar ben nog niet boven de 190 geweest. Ben dat eerlijk gezegd ook niet van plan eigenlijk...

Met z'n tweetjes erop met volle, kleine topkoffer en volle zijkoffers, volle tanktas (vakantie belading dus), ruit halfhoog en ESA op normaal gaat het allemaal prima rechtdoor. Bandenspanning 2,5 voor en 2,9 achter zo uit m'n hoofd. Als ik er alleen op zit (met lege koffers) moet de ESA op sportief om stabiel te blijven. Ik weeg zelf trouwens 75 kilo. Ik heb na onze vakantie de bandenspanning verlaagd naar solo-gebruik omdat ik er meestal alleen op zit. Ik heb het gevoel dat 'ie daar solo beter mee op de weg ligt dan met die knalharde banden voor duo-gebruik. Voorheen had ik 'em dus altijd op 'duo-spanning'. Vind wel dat m'n vorige BMW's (K1200RS en GT) meer als een blok op de weg lagen. Maar die waren dan ook een stuk zwaarder en je zat meer 'in' de motor dan er bovenop...
 
Vandaag terug van een weekend Duitsland.. terug met een afgebroken steun (de bovenste aan rechter zijde) van de verstelbare ruit. Gelukkig zag ik het bij het wegrijden. Moet er niet aan denken als dat ding afbreekt bij 200 km/uur.
Heeft iemand dit al meegemaakt?
Ik heb overigens wel de verhoogde Baileys ruit..... maar die zijn er inmiddels al meer.....

Groeten
Pascal

Ha die Pascal,

Ongeveer 4 weken geleden bij mij precies hetzelfde.
Ook bij mij was het steuntje aan de rechterzijde door midden gebroken. Nu had ik wel een paar uren van te voren een duif vol op mijn ruit gekregen, waardoor ik dacht dat dat de oorzaak was. Ik hoop dat het niet een gevolg is van de Bailleys ruit want dan kunnen we het nog vaker verwachten :N
 
Dat 'op de motor' gevoel heb ik ook terwijl ik 1.80 ben en de lage buddy heb.
Misschien dat dit meehelpt een instabiel gevoel te krijgen op de RT
Het is ook wel zo dat de fiets heel gemakkelijk van z'n lijn af is te krijgen; even flink op een richtingaanwijzerknopje drukken en je maakt al een wiebeltje.
Het lichte sturen heeft kennelijk een keerzijde.
Ik zag bij de nieuwe r1200r een stuurdemper zitten, zou zoiets helpen op een RT ?(als dat technisch kan), iets minder gooi-en-smijt in ruil voor een betere rechte lijn zou ik niet erg vinden.
:] :]
 
hallo waal

"even flink op een richtingaanwijzerknopje drukken en je maakt al een wiebeltje"??? dat meen je toch niet serieus !!!
ik heb nu 20K op de teller en merk (nog bijna dagelijks) de uiterst stabiele wegligging, zeker in korte en vooral in lange bochten.
een stuurdemper voor deze motor? een gedegen onderzoek in de werkplaats lijkt mij eerste prioriteit!

mvrgr.

paul
 
Ik ben het volledig met Paul eens. Als je flink op de richtingaanwijzerschakelaar drukt en je fiets maakt dan al een wiebelende beweging dan is er echt iets niet goed. Ik begrijp niet waarom de ene 1200RT er wel last van heeft en de andere niet.

Ik heb de mijne nu 6 maanden, maar ben volledig tevreden en heb (nog) nergens problemen mee. In 5000 km heb ik nog geen half litertje olie bij hoeven te vullen. Dit schijnt volgens mijn dealer normaal te zijn tot ongeveer 10.000km. Daarna zal het volgens hem alleen maar afnemen.
 
Ik had eerst ook een instabiel gevoel bij hogere snelheden 150+

Na wat spelen met de ESA(op 2 man gezet)(uh, ja ikke 120 kilo en 1.97m.)
en het verwijderen van mijn topkoffer, sluiten van mijn systeemhelm en het minder hoog uitzetten van mijn Wunderlich-ruit, kan ik nu "rustig" doortrekken tot 227 km/h(wel bij onze oosterburen, maar die zitten "gelukkig" op 3 km).

Nu na 10.000 km nog geen druppel olie bijgevuld.

Topfietsje
 
Rijd je met deze R1 alleen maar op het circuit? Wel ff compleet wat anders dan een R1200RT :P

nog niet, maar ik ben van plan om de R1 dit najaar/winter om te bouwen voor alleen maar circuit gebruik.

Inderdaad is het compleet wat anders en dat vindt ik juist ook zo leuk.

We zijn zojuist terug van vakantie en heb weer heerlijk gereden (4629km) op de 1200RT door Zuid-Frankrijk.

Henk :W
 
Gisteren even naar onze oosterburen gereden om een bezoek te brengen op de autobahn.
Nu zonder zij en topkoffers.
En dat rijdt aanzienlijk anders dan met het hele spul erop.
Ik had het ESA nog op 1 pers. met belading staan en nu reed de RT zonder morren 221 echte km. (gemeten op de garmin) zonder ook maar enig moment instabiel te worden.
Dus de koffers zijn volgens mij toch wel de boosdoeners en niet de banden.

gr.Brommert
 
Ik nader de 10.000 en rij dagelijks.

Geen enkele keer heb ik het gevoel gehad dat de fiets zwabbert of instabiel is.
Niet bij 50 km, niet bij 80, niet bij 130 en niet bij 180.

Ik rij de standaard metzelers banden.

Soms rij ik zonder koffers (bij druk verkeer), en dan merk ik het verschil wel. Dan doet de 1200rt weer denken aan mijn vorige motor: de R1150RS.

De 1200RT is echter veel comfortabeler
 
Soms rij ik zonder koffers (bij druk verkeer), en dan merk ik het verschil wel. Dan doet de 1200rt weer denken aan mijn vorige motor: de R1150RS.

De 1200RT is echter veel comfortabeler
Nog wat bevindigen van mijn kant;

Zonder zijkoffers = merkbaar strakker rijden
Voorband van 2.5 naar 2.3, achter op 2.9 gelaten = sturen gaat minder lichtgevoelig en dus m.i. strakker.
De wiebelervaringen vooral aanwezig op snelweg ( 120-130) bijv in de buurt van vrachtverkeer, ik zou eerder spreken van turbulentie gevoelig dan zijwind gevoelig.
Hoe verder je achter de ruit kruipt, of hoe hoger de ruit staat, des te meer heb je zelf ook last van turbulentie en onwillekeurig ga je de fiets wiebelend sturen.
Zoals ook vinfo schrijft dat z'n r1150rs strak was, heb ik dat ook; die r1100rs was strak.
Komt denk ik ook omdat je daar kontinu in een matige rijwind aan het stuur hing, ipv af en toe iets turbulentie.
De r12rt is echter wel veeeel comfortabeler
:] :]
 
Laatst bewerkt:
Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom iedereen hier uiteindelijk gekozen heeft voor de BMW?
Ikzelf was eingelijk steeds op zoek naar een 4 cilinder toermotor met een rechte zit.
Honda Pan european viel af omdat er geen cruise contol op zit. Yamaha FJR is te hoog voor mij. En een GT vond ik toch te veel voorover zitten.
En ik maakte de fout om eerst op een BMW te gaan proefrijden en daarna op de anderen, en dat moet je nooit doen.
Kortom wat zijn jullie motivaties?

gr.Brommert
 
Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom iedereen hier uiteindelijk gekozen heeft voor de BMW?

Toen de K1200RS in '97 uitkwam heb ik me 'bekeerd' tot BMW. Wat me toen (achteraf) opviel, was dat de BMW-dealer me open en eerlijk benaderde en niet meteen probeerde om bij eventuele problemen en probleempjes de schuldvraag bij mij neer te leggen. Voorbeeld: in '86 kocht ik een nieuwe Kawa, welke na 8 maanden al begon te roesten. Toen ik daar over protesteerde, was het m'n eigen schuld, ik was er namelijk mee door de pekel gegaan en een 'normale' motorrijder (!?) doet dat niet... Toen ik in 2002 met mijn in A'dam gekochte BMW bij de dealer in Amersfoort kwam (ik was ondertussen verhuisd) kreeg ik zonder enig protest een nieuwe buddysit omdat er dus na vier jaar gebruik een scheur in was gekomen. Geen gezeur of ik die scheur er door dom gebruik zelf in had gemaakt, maar gewoon een reactie dat dit bij een BMW niet voor mocht komen na vier jaar.

Ook daarna heb ik met mijn K1200GT en helaas ook met de splinternieuwe R1200RT wat problemen gehad, welke steeds heel netjes zijn opgelost. Dat ze dus niet altijd zo degelijk zijn als iedereen beweerd is voor mij geen probleem, ik vind het veel belangrijker dat storingen en problemen op een nette manier worden opgelost.

Kortom, ik ben heel tevreden met de service van BMW, vind het ook een pré dat de dealer alleen BMW's verkoopt en niet een showroom vol heeft staan met van alles en nog wat. Zolang Yamaha, Honda of een ander (betaalbaar) merk die service niet kan geven blijf ik dus lekker BMW klant!
:]
 
Kijk,
Aan zo'n verhaal heb ik wat.
Hopelijk zijn er nog meer met dit soort ervaringen.
Ik kan niet anders zeggen dat ik tot nu toe ook erg tevreden ben over de gang van zaken met de dealer.

gr.Brommert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan