BMW R1200RT ervaringen e.d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag terug uit Garmisch. Vele landen aanwezig. Zoals Rusland Italie Slovenie Denemarken Zwitserlans enz enz. Bij de jaarlijkse corso heb ik wel 1 !! (een) Nederlander zien rijden.
Wat een opkomst van de kaaskoppen zeg..... Hopeloos........
Ik heb genoten van weer een grootser opgezet weekend, met nog meer actie.
Helaas heb ik JULLIE niet gezien.............................................................
 
Ik heb het met mijn r1200rt nog niet geprobeert, maar mijn R850RT kon ik (met een beetje hulp) prima in de voor veren trekken...
 
Vraagje:

Zijn er ook RT rijders die ervaring hebben met het vastzetten van de RT met spanbanden?
En dan met name de voorkant.

Mijn andere motoren kon ik in de vering trekken, maar met BMW kan dat niet.
Wat is dan de beste oplossing?

gr.Brommert

Mijn RT is vorig jaar zomer twee keer op een trailer vervoerd i.v.m. een kapotte cardan. De eerste keer werden er twee spanbanden aan de beide stuurhelften vastgemaakt, de tweede keer aan beide voorvorkpoten ter hoogte van het spatbord. De motor stond daarbij gewoon op de middenbok. Aan de achterzijde werd de motor aan beide zijden aan het zwarte frame (driehoekje boven achterste stepjes) vastgezet.
 
Vandaag terug uit Garmisch. Vele landen aanwezig. Zoals Rusland Italie Slovenie Denemarken Zwitserlans enz enz. Bij de jaarlijkse corso heb ik wel 1 !! (een) Nederlander zien rijden.
Wat een opkomst van de kaaskoppen zeg..... Hopeloos........
Ik heb genoten van weer een grootser opgezet weekend, met nog meer actie.
Helaas heb ik JULLIE niet gezien.............................................................

Tsja... ik vind het gewoon veel te massaal. En als je hoort hoeveel BMW's er elk jaar gestolen worden bij dat treffen dan vergaat mij de lol bij voorbaat al...
 
Vraagje:

Zijn er ook RT rijders die ervaring hebben met het vastzetten van de RT met spanbanden?
En dan met name de voorkant.

Mijn andere motoren kon ik in de vering trekken, maar met BMW kan dat niet.
Wat is dan de beste oplossing?

gr.Brommert

ProMotor had laatst een artikel over motortrailers. Op de site zou meer informatie staan, weet niet of daar wat meer te vinden is mbt de RT.

Persoonlijk zou ik 'm toch (indien mogelijk) vastzetten aan de onderste kroonplaat en de achterkant aan het subframe of (zoals Hanz al zei) de duostepjes.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat je bedoelt dat de motor op een motortrailer komt te staan. Als dit niet het geval is zou ik op zoek gaan naar zo'n "wielklem": zo'n ding dat dichtkantelt en daardoor het voorwiel vast houd. Zal even een plaatje zoeken.
 
quote
Na de zomer laat ik mijn RT waarschijnlijk voorzien van Swisstec. Een procedé waarbij de motor geheel schoon wordt gemaakt (RoLoo kwaliteit?) en vervolgens voorzien van een twee-componenten beschermlaag. Remblokslijpsel heeft geen kans meer, pekel kan niet meer invreten. Lastiger is wel dat je je fiets één dag kwijt bent (hoe kon ik ooit zonder?). Na 250 euro lichter te zijn geworden, is je fiets 5 jaar beschermd. Wassen is voldoende om je motor in prima conditie te houden.

Hallo Mobiletuur,
Bij wie laat je die Swisstech aanbrengen?
En maken ze je hele fiets dan schoon? velgen, onder de beplating e.d.?
Lijkt me wel wat, want dat goedje wat ik er afgelopen winter op heb gespoten, werkt geweldig, alleen haast niet vanaf te krijgen.
Ik heb alleen iets gevonden in de Bilt.
groetjes
gert.
 
Nu heb ik alweer 1000 km afgelegd de afgelopen week op mijn nieuwe fiets en mij viel toch vooral de pijn aan mijn achterwerk op. Vooral bij lange ritten (400-500 km.) heb ik nogal last. Zijn er 'collega's' die dit ook hebben?
Inmiddels al voor een Corbin zadel gekeken, maar schrok nogal van de prijs (met de verwarming erin) ... ;(

Tot voor kort had Wunderlich een heel fraai zadel voor een bedrag van rond de 300 euro. Da's dan voor de berijder én de passagier en dan ook nog met verwarming. Je oude zadel mag je houden, dus je hoeft niets in te sturen. Maar helaas... de Franse leverancier maakte er een zooitje van, dus Wunderlich stopte met dit zadel. Maar nu het goede nieuws: Wunderlich heeft een nieuwe leverancier gevonden en gaat ze vanaf volgend jaar opnieuw leveren. Het zal wel iets duurder worden (rond de 350) maar het belooft weer wat moois te worden en is veruit het goedkoopste...

Overigens hou ik het op m'n 'gewone' zadel makkelijk 1000 km uit op één dag. Dat is anders geweest; ik zat voorheen altijd in m'n spijkerbroek op de brommer :N en dat is dus helemaal fout. Sinds ik in m'n gevoerde motorbroek zit (zo'n all-weather ding van motoZoom voor 70 euro) heb ik totaal geen last meer van doorzitten. Als het te warm wordt haal ik de voering eruit en trek er een fietsbroek onder aan. Werkt goed! Ga ik straks ook doen, over drie weken zie ik jullie hier weer! :W :] :W
 
Laatst bewerkt:
O ja, hier nog effe een foto van dat wonderzadel...
full
 
Vraagje:

Zijn er ook RT rijders die ervaring hebben met het vastzetten van de RT met spanbanden?
En dan met name de voorkant.

Mijn andere motoren kon ik in de vering trekken, maar met BMW kan dat niet.
Wat is dan de beste oplossing?

gr.Brommert

Ik heb inmiddels al 2 jaar de brommert (R1150RT en dalijk een 1200RT) op een aanhanger meegenomen naar Zuid Frankrijk. Het probleem met vastzetten zit inderdaad aan de voorkant van de motor. want bij het minste of geringste komen de spanbanden tegen het gespoten kuipwerk aan. Ik heb toen een set gekocht waarbij er over elk handvat een mof gaat en daar de spanbanden aan vast gemaakt. de spanbanden lopen dan volledig langs de buitenkant van de motor en kunnen niets beschadigen. Ook goed aan te spannen naar voren toe. Alleen erop bedacht zijn dat aan de achterzijde je de motor haaks op de motor afspant en niet naar achteren toe. Anders trek je hem aan de voorkant weer uit zijn beugel. Stond als een huis op de aanhanger en gewoon lekker 130 rijden met de auto en aanhanger in Frankrijk
 
Ik heb inmiddels al 2 jaar de brommert (R1150RT en dalijk een 1200RT) op een aanhanger meegenomen naar Zuid Frankrijk. Het probleem met vastzetten zit inderdaad aan de voorkant van de motor. want bij het minste of geringste komen de spanbanden tegen het gespoten kuipwerk aan. Ik heb toen een set gekocht waarbij er over elk handvat een mof gaat en daar de spanbanden aan vast gemaakt. de spanbanden lopen dan volledig langs de buitenkant van de motor en kunnen niets beschadigen. Ook goed aan te spannen naar voren toe. Alleen erop bedacht zijn dat aan de achterzijde je de motor haaks op de motor afspant en niet naar achteren toe. Anders trek je hem aan de voorkant weer uit zijn beugel. Stond als een huis op de aanhanger en gewoon lekker 130 rijden met de auto en aanhanger in Frankrijk

Ik heb via deze meneer (http://home.wanadoo.nl/jaapvanharen) zijn trailer geleend/gehuurd, ben er sinds zaterdag mee uit Italie.
Op zijn site staan foto's van diverse motoren op zijn trailer. Een 1100RT staat vastgenoerd aan het stuur / de bovenste kroonplaat, met een doek tussen de spanbanden en het kuipwerk. Tevens staat er een 1150RT op, welke is vastgezet aan (zo te zien) de onderste kroonplaat.

Bij mijn motor liepen de spanbanden dusdanig dicht langs mijn kappen dat ik een aantal lagen ductape op m'n kappen heb gedaan en daaroverheen dat "bubbeltjesplastic". Hierdoor kon de spanband niet tegen m'n kuip klapperen. Puntje van aandacht blijft wel de ratel, die kan tijdens transport ook redelijk wat bewegen.

In de motortrailerspecial van ProMotor waar ik het laatst over had werd het gebruik van die handvat-moffen afgeraden omdat er (te?) grote krachten op je clipons (kunnen) gaan werken. Maar ja, als je 'm niet kunt vastzetten aan je onderste kroonplaat moet je toch wat!

Wij reden trouwens rond de 100 a 105 km/h in Duitsland en Italie, hard zat vonden wij. Alleen met inhalen af en toe 120 km/h. Nou hadden wij wel een zwaardere en aparte(re) belading, een ZX6R en een K1100LT :+
 
Laatst bewerkt:
Al lekker veel reacties op mijn spanbanden vraag, bedankt forummers.

Mijn RT gaat trouwens niet op een aanhanger , maar we (mijn vrouw rijd een BMW Scarver)
gaan in augustus mee met de Autotrein van Dusseldorf naar Bolzano.
Op de site van de Deutsche Bahn wordt gezegd dat ervaren en vriendelijk personeel de motor vastzet en dat tips daarbij welkom zijn.
De reden om met de trein te gaan is omdat het vrouwtje het niet trekt om de hele ruk naar het zuiden te doen en dan daar ook nog elke dag te toeren.
Ze heeft last van een nekhernia en vandaar deze oplossing. Ik ben al blij dat ze op deze manier wel met mij door de Alpen naar huis kan rijden.
Hoe de ervaringen met de trein (en de tour) straks zijn geweest laat ik natuurlijk weten.
 
…nou…

…ons eerste echte toertochtje met de RT zit erop…
…afgelopen gisteren (zondag 08 juli)…
…uiteraard staat de fiets inmiddels fris gewassen en gestreken onder het kleedje ; te wachten op een volgende toertje…

…maar wat een akelig fijn apparaat is deze soort van RT zeg…
…tjeemig de peemig…

…voordat we ‘m kochten hadden we ‘natuurlijk’ geen enkele proefrit op zo’n ding gemaakt ; dus de eerste keer dat we er op reden was in de stromende regen, van de dealer in Wiecher-hoven, naar huis, en dat is dus domweg van A naar B over de snelweg…

…destijds thuisgekomen vooral de voorband op de juiste (…) spanning gebracht (was véééél te laag), en fors olie moeten bijvullen. De boordcomputer gaf onderweg al aan dat het niveau te laag was. Ik dacht “das lekker ; ding heeft net een beurt gehad” (althans vlgs. het boekje…)

…goed ; olie op peil, en met voldoende wind in de banden, hadden we zomaar een hele droge dag gisteren…
…wel erg veel wind onderweg ; maar niet-tegen-staande-dat hebben wij de onderstaande route voor U gereden…

…kaart op de knietjes ??…
…Zumo, Garmin, en/of Navigator in de aanslag…??

huis – Eesveen – Frederiksoord – Noordwolde – Olderberkoop – Makkinga (foto-tje bij de molen) – Oosterwolde – het bekende Veenhuizen – Norg – Donderden – Vries – Tynaarlo – Zuidlaren – Noordlaren – Onnen – Haren – Groningen (koffie bij de Mac, en een stokbroodje filé american uit de topkoffer) – Ten Boer (hé wat grappig ; mijn geboortehuis staat te koop. Het huis is begin jaren zestig gebouwd door mijn moeder samen met mijn opa !!!) – Loppersum – Garrelsweer – Appingedam – Delfzijl (tanken en even over het water uitkijken bij de haven) – Termunterzijl (bij het nieuwe gemaal even over het water uitgekeken) – Termunten – Woldendorp – Nieuwolda – Scheemda – Heiligerlee – Winschoten – Oude-Pekela – Nieuwe Pekela – Alteveer – Gasselternijveensemond (beste mond vol…) – Gasselternijveen – Buinen – Borger (net na borger ; een broodje en wat fris uit de topkoffer) – binnendoor over een mooie klinkerweg naar Schoonoord – Orvelte (daar de motor in het centrum neergezet (mag geloof ik niet…), en een leuke wandeling + ijsje gedaan in dat historische dorpje. En inderdaad ; er passen 2 helmen in de topkoffer…) – Westerbork – Beilen – Dwingelo – Diever – Wapse – Vledder – Frederiksoord – Eesveen, en zo weer naar huis…

…298 kilometer…
…en 298 kilometer plezier…
...en 298 kilometer zoveel mogelijk over de kleinste slingerweggetjes...
…en we vonden het allebei jammer dat we alweer thuis waren…

…man, man, man wat rijdt zo’n RT vele malen fijner dan onze vorige 1150…
…en een veel beter zitcomfort…
…meer ruimte voor de duo…
…betere windbescherming…
…mieters fijn (toer)blok (als je maar niet boven de 5500 toeren wil komen ; want dan is de echte fut wel een beetje zoek)…
…brand, - en brandzuinig…
…en zo waanzinnig mee kunnen sturen…; ik dacht dat je de 1150RT al een aardig potje in het rond kon gooien, maar dit gaat helemaal als vergif…

…nee…; ik geloof dat we wel in onze noppen zijn met dit apparaat…
…heb een paar maand geleden (wel !) proefgereden met de K1200GT ; maar die kan als toerfiets toch echt op geen stukken na tippen aan de boxer-RT…
…na zo’n 50 kilometer had ik toen ook al : “mwha…; dit wordt het in ieder geval niet…”

…ach ; en om dan hier wat kleur aan te brengen, een paar plaatjes...

...molen in Makkinga...
k08juli2007aMakkingad.jpg


...wind, water, en brommers in Delfzijl...
k09juli2007bDelfzijle.jpg


...bootjes in Termunterzijl...
k09juli2007eTermunterzijlg.jpg


...en hééél veel historie in Orvelte...
k09juli2007gOrveltef.jpg

:]
 
Laatst bewerkt:
Al lekker veel reacties op mijn spanbanden vraag, bedankt forummers.

Mijn RT gaat trouwens niet op een aanhanger , maar we (mijn vrouw rijd een BMW Scarver)
gaan in augustus mee met de Autotrein van Dusseldorf naar Bolzano.
Op de site van de Deutsche Bahn wordt gezegd dat ervaren en vriendelijk personeel de motor vastzet en dat tips daarbij welkom zijn.
De reden om met de trein te gaan is omdat het vrouwtje het niet trekt om de hele ruk naar het zuiden te doen en dan daar ook nog elke dag te toeren.
Ze heeft last van een nekhernia en vandaar deze oplossing. Ik ben al blij dat ze op deze manier wel met mij door de Alpen naar huis kan rijden.
Hoe de ervaringen met de trein (en de tour) straks zijn geweest laat ik natuurlijk weten.

In dat geval kan ik je wel (weer O-) ) van een reactie voorzien!

Ben het 1e jaar naar Italie ook met de trein gegaan, alleen dan van Neu Issenburg naar Verona. Wilden eigenlijk Dusseldorf - Livorno, maar dat was al vol.

Medewerkers van DB snoeren inderdaad je motor vast, maar op een hele andere manier dan op een trailer ;) Mijn motor stond gewoon op z'n zijstandaard (bok heb ik niet :P). Voor het voorwiel en achter het achterwiel wordt een klem gezet, vergelijkbaar met een klem die ze bij op autotransporters gebruiken (als dat je wat zegt). Vervolgens wordt je motor met spanbanden vast gezet aan een deel van het subframe, in ieder geval ergens halverwege de motor. K1100LT van vriend van me stond op dezelfde manier.

Jij gaat nog ff een hapje eten, daarna instappen, ff relaxen, slapen en de volgende morgen ben je in (jouw geval) in Bolzano 8-)

Wij hebben het 1 jaar gedaan, vonden het toch best wel prijzig dus zijn we het 2e jaar gewoon gaan rijden. Tevens waren we het 1e jaar met z'n 3en, dan heb je dus met z'n 3en een slaapcoupe. Met z'n 2en betaal je of de hoofdprijs of krijg je een onbekende in je coupe, iets waar wij geen zin in hadden :+

Heb nu ongeveer alle vormen van transport gehad naar Italie :P
- 1e jaar heen met de trein, terug rijden
- 2e jaar heen en terug rijden
- dit jaar (3e jaar) heen en terug op de motortrailer :}

Rijden is toch wel een takke-eind. Als je Noord-Italie voor het gemak voor 1000 km rekent (Bolzano zal zo'n 1150km zijn), zit ik met de heen en terugreis al op 1/3 van m'n onderhoudsinterval :o

Edit: heb foto's van de motoren op de trein, maar op een andere PC (55 km verderop :P)
 
Laatst bewerkt:
@RoLoo: wat een kort ritje O-)

Ben afgelopen weekend met zwager Wim een vergelijk toertje wezen doen tussen de R1200RT en de K1200GT.

Lekker gestuurd door Duitsland en wel door de Harz en terug door Sauerland.
Lekker afgewisseld van autobahn tot korte bergweggetjes.
Doordat ik alleen met grote (overbeladen) topkoffer reed ben ik niet boven de 188 km/u geweest (volgens de Garmin) Het geheel werd erg instabiel boven de 180.
Volgende keer met gewone koffers zal dat beter gaan denk ik.

Conclusie vergelijk RT-GT:
Beiden geweldige stuureigenschappen. Korte bochtjes zijn voor de RT, de lange voor de GT. Autobahn is voor de GT, wat een power.
ik vraag me nog steeds af waarom die GT een 6 bak heeft, 2 vernellingen was genoeg geweest.

Voor mij: RT nog steeds nummer 1.

ik zal binnenkort was fotootjes posten.

o ja, uit en thuis 1500 km. :]
 
Laatst bewerkt:
...sorry ; had ook graag een langer ritje gemaakt...
...maar de factor tijd, en (slecht) weer speelden deze keer een bijzonder grote rol...



...plus dat ik geen zwager heb die Wim heet... :)
 
...sorry ; had ook graag een langer ritje gemaakt...
...maar de factor tijd, en (slecht) weer speelden deze keer een bijzonder grote rol...



...plus dat ik geen zwager heb die Wim heet... :)
Heb jij een zus? Dan ben ik je nieuwe zwager... Wim :+

Deze week de RT nog even glimmend gepoetst, ziet er weer helemaal spik en span uit.
Het viel mij wel op hoe moeilijk het was om de velgen goed schoon te krijgen, heeft iemand daar nog een idee voor?
 
...velgen schoonmaken...?
...heel makkelijk ; doekje met een beetje wasbenzine, en de rommel vliegt eraf (ook teerspatjes)...

...daarna een doekje met wat SprayWax (was in spuitvorm ; lichtjes inspuiten, drogen, uitpoetsen, en klaar is Klara...). Hele hardnekkige vlekken/vuiligheid gewoon met een beetje Starglanz (daar heb je het weer...) inwrijven. Helpt ook...

...en natuurlijk na elke rit even een vochtig doekje over de velgen trekken ; en je hebt ALTIJD schone velgjes...

...krijg je trouwens ook de uitlaat aan de kant van het wiel heel goed mee schoon ; met wasbenzine. Teerfrutseltjes vliegen eraf...



...en nee ; ik heb geen zus... :N
...wel een alleenstaande buurvrouw (met eigen huis + goed (?) salaris)...

...is dat misschien wat...?? :)
...noem ik je gewoon 'buurman Wim'...


...en kijk maar ; hele schone velgjes... :Y

k09juli2007fnetnaBorgera.jpg

(...het is wel een beetje lastig om tussen de achtervelg, en bevestiging van de achterschijf te komen, daar zitten een soort van holle ruimtes ; maar met een penseel met harde 'haren' is dat ook eenvoudig te cleanen...)
 
Laatst bewerkt:
...'k snap het zelf ook allemaal niet...

...en ja ; U had het goed gelezen : een penseel met harde haren...
...van die dingen om met olieverf te werken...

...haal ik ook altijd de vliegen mee tussen de koelribben vandaan...
...emmertje water ; penseeltje nat, en de vliegjes veeg je zo van de cilinderkoppen af...

...en of ik 100% ben...
...mijn vrouw vindt van niet...
...mijn oudste zoon (16) vindt ook van niet...
...mijn jongste zoon (bijna 12) vindt gelukkig nog van wel...

...dus dan zal het wel niet zo zijn ; dat ik niet 100% ben... :)




(let U vooral op de (mijn !) dubbele ontkenning)
 
Je jongste heeft het gewoon bij het goede eind. Zolang je nog de 'pressence of mind' hebt om een RT aan te schaffen en hem zo netjes te onderhouden, zit alles nog op zijn plaats ;)
 
...dank U voor deze morele ondersteuning... :)

...ik zal aan vrouw & kinders doorgeven dat er nix mis met 'vaders' is...
 
Moet je ze wel duidelijk zeggen;'het internet zegt dat ik normaal ben! dus nyah!'
Dat helpt meestal wel :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan