BMW R25/3

Het is inderdaad een echte oliepomp. Maar gezien de grootte van de tandwieltjes zal het inderdaad bedoeld zijn voor de tuimelaars.
38.png

De kruk heeft inderdaad een slingerplaat. Die is niet bedoeld als sludge trap. Hij is bedoeld om olie naar het big end lager te geleiden. Maar hij functioneert wel zo. Als je lang doorrijdt met vuile olie raakt hij verstopt. Dan loopt je big end in elkaar.
Als je een rollager BMW koopt begin je met die plaat schoonmaken, zekerheid voor alles.
33.png
 
Laatst bewerkt:
1 slingerplaat op de krukas, die is nu schoon (was niet heel vies/vol) maar dat is geen pomp, er zit een pomp onderin het blok , aangedreven met een wormwiel vanaf de nokkenas.
 
De slingerplaat is natuurlijk geen pomp in de zin dat je er olie mee op kan pompen. Er zit geen plunjer, of tandwiel in. Maar doordat de olie in de rand ligt en deze door de middelpunt vliedende kracht naar buiten geforceerd wordt bouwt hij druk op waardoor de olie door het gaatje aan de zijkant de krukas in geperst wordt.
Het is dus wel een actieve smering
 
Er zit geen gaatje aan de zijkant in. De olie wordt tegen de slinger/spatplaat gepompt/geschoten, en het vuil wordt door de centrifugaalwerking naar de buitenkant gedrukt, verder zit er een extra gat in, waardoor als de slinger volzit met olie, het de overtollige olie,wat minder centrifugaalkracht dan het vuil (denk ik) heeft, naar dat gat laat lopen, wat rechtstreeks naar de bigend gaat.
 
Laatst bewerkt:
Netjes hoor,

Ga je nu de rest van het spul weer in originele staat terug monteren?
 
Mooi om te zien/volgen !

Vriend van me heeft deze gehad, samen veel gereden (ik op de BSA), echt kicken !

De monospecialist was/is Jules uit Den Haag.

100/110 is de max zon beetje....
 
Leuke fiets!
Heb ik nog bij Thijs zien staan met een span eraan, ik heb er nog aan gedacht mijn R80 erop in te ruilen.
Zie dat je er al wat onheil mee hebt gehad, ik hoop voor je dat het hierbij blijft.
Ik blijf dit volgen, ziet er goed uit!
 
Nee, want het is wachten op:
- cylinderkop die terug komt van lassen van de uitlaatflens (wordt vandaag terug gestuurd)
- alle revisie onderdelen voor de plunjer vering achter. De Hobbyist had niet alles op voorraad

Zodra ik dat niet binnen heb kan ik niet zoveel.
 
ga je echt zo'n lilluk hok namaken?? :? |(

Niet iedereen denkt daar zo over. Mijn voorkeur mag dan uitgaan naar tweewielers, maar ik vind het een prachtig ding *O* *O* *O*

En ook ik vraag me natuurlijk af of je de bouw ergens op het internet kan volgen?
 
Zijn je huidige frame en motor geen matching numbers?

Het frame nummer & motor nummer zijn niet hetzelfde. De motor staat sinds 1964 in NL op kenteken met als opmerking "bouwjaar circa 1955". En het motor nummer & frame nummer matched met wat op het kenteken staat, echter ik ben aan het uitzoeken bij BMW of het motor nummer matchend met het frame is, naar mijn mening moet dat hetzelfde nummer zijn, en dat is het niet. Het motor blok koste gelukkig niet veel (ebay), dus als het moet kan ik het nummer matching maken als het moet, en alles overbouwen in een nieuw blok is A. niet extreem veel werk, en B. alle schroefdraden in het alu zijn nieuw, en niet zo versleten als bij dit blok.


De typ64 replica houd ik een facebook pagina van bij: https://www.facebook.com/PorscheTyp64Replica
 
Oh, ik dacht dat BMW tot 1981 altijd matching numbers had. Maar de historische afdeling van BMW (mobile tradition) kan je vast vertellen of het blok bij het frame hoort.
Bijzonder Engels wiel heb je, met het stelwiel bovenop. Of is het een kleintje en vertekent de foto?
 
Kleine update, heb zaterdag eindelijk nieuwe glijbussen en andere nieuwe parts voor de plunjervering binnengekregen. Was meer dan 3 weken geleden besteld, maar levering duurde nogal eventjes... Verder, de gerepareerde cylinderkop is ook binnen, dus waarschijnlijk vanavond eventjes aan de slag met wat dingen :)
 
Blok zit weer in elkaar:

5476540f58be54e3.png


En linker achterveerpoot ook:

ffe03abec9bf68d1.png


Vanavond de rechter veerpoot, en eens de vering in het frame gaan monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan