BMW R25/3

maartenmoerman

Die hard MF'er
4 sep 2012
256
1
Nou, naast m'n r100rt cafe achtig ding, ook vandaag de beslissing genomen om een BMW R25/3 er bij te nemen. Ding staat al een tijdje stil, en heb even voor de veiligheid al wat spulletjes aangeschaft die er gelijk op moeten:

- accu
- nieuwe banden (binnen + buiten)
- pakkinkjes voor de carb
- nieuwe lampjes
- bougie & bougie kabeltje

Zaterdag ophalen, ben benieuwd!

bc7bed503f30ee0b.png
 
Laatst bewerkt:
Wel wat werk aan als je hem terug in zijn glorie wilt herstellen.. Alleszins veel succes. Is er erg mooie motor!
 
wat-een-gaaf-ding!!! *O* *O* *O* :9

Hoe kom je aan een dergelijk ding?
 
Laatst bewerkt:
Wel wat werk aan als je hem terug in zijn glorie wilt herstellen.. Alleszins veel succes. Is er erg mooie motor!
Niks in glorie herstellen, aan de praat maken en rijden! Mooier dan dit vind je ze niet :}
 
Dat was ook precies m'n bedoeling, alleen poetsen, en fixen wat er gefixed moet worden.

Die 2e buddy seat gaat er wel af, en daar wil ik een origineel rekje voor terug. En de valbeugels gaan er ook af.
 
Mooi brommertje Maarten. En ja, ik zou 'm ook zo laten en alleen het hoog nodige doen/vervangen. De valbeugels misstaan niet echt, dus 'k zou ze niet meteen weggooien.
 
Alles er af, het is maar een klein motortje, Dat tuinhek maakt hem niet mooier. Een klein dragertje achterop is wel praktisch. Maarre? luchtfilter?
 
Dat rijden gaat goed komen, heb al gelijk een (vakantie) tripje geplanned voor volgende week :)
 
Vandaag drukke dag, opgehaald, en gelijk aan de slag gegaan:
- nieuwe binnen & buitenbanden + velglint (old skool gemonteerd met bandenlichters)
- carburateur ultrasoon gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen
- luchtfilter in ge-olied
- nieuwe remkabel erop
- tank schoon gemaakt en benzine filter vervangen
- nieuwe brandstofleidingen
- nieuwe accu
- nieuwe lampjes
- valbeugels & bagage rek eraf
- buddyseat vervangen voor originele nieuwe bagagedrager
- nieuw contactpuntje erin
- nieuwe bougie erin
- scheutje olie in bougie gaatje
- gestart, warm laten lopen

En toen..... 30km gereden zonder problemen!

Toen ik thuis kwam gelijk met warme motor de olie afgetapt, en nieuwe olie erin gedaan.

Morgen ga ik even de ontsteking afstellen, want hij loopt te rijk, ploffen uit de uitlaat, en in de hogere toeren smoort hij, hij rijd nog niet harder dan 70, morgen eens uitzoeken hoe dat zit.

Nu eerst slapen!! :) Het was me wel een dagje

beed2ed6fec75c35.png
 
Gelijk ook even de condensator van de ontsteking vervangen. Dan ben je denkelijk van je motor gerelateerde klachten af
 
Die heb ik vervangen, loste het niet op. Had de ontsteking gisteren wel beter staan, kon nu al 100 rijden.

Echter de bougiekabel is van de spoel/bobine afgetrild, ben thuis gekomen met ductape die kabel ertegen aangetaped, maar ben bang dat de bobine nu overleden is. Heb hem gebypassed nu met een externe bobine van m'n R100, en dat werkt, alleen heb ik natuurlijk zwaar aan de onsteking zitten klooien, dus ga morgen even een stroboscoop regelen om hem echt goed te zetten.

Ander heeel groot probleem, is dat de dynamo/generator niet werkt. Lampje blijft branden dat hij de batterij niet laad en ik heb echt geen flauw idee hoe zo iets in elkaar steekt... Dat wordt even de boeken induiken.
 
Laden gefixed, magneetjes moesten even onder spanning gezet worden (ding heeft NOGAL lang stilgestaan). Verder ook maar een nieuwe draadboom via ebay gescoord, gaat een compleet nieuwe draadboom maar op.

Maar het blok klonk toch wat rumourig, en besloten om het blokje eruit te halen, en even te kijken wat er aan de hand is.

Leeg frame:

db3b032bd7be87f5.png


Verrek, wat resten aluminium....

9baea885052e983b.png


Vrij duidelijk waar die vandaan kwamen:

8061a73f0ff1af85.png


Verder... Lagertje ziet er bepaald ook niet fris meer uit:

980f8f6eb1a6193b.png


Actie shot lager er afhalen:

09cf9e6d5af9df1e.png


Carb even nieuw draadeind in gezet:

06d8ad8239097dd1.png


Alles in de wasmachine:

f78d39efcf37ed75.png


En weer een beetje fris:

7a762f0b08c470e6.png


Morgenochtend even naar de hobbyist.nl en even een partij lagers & pakkingen ophalen...
 
Er zitten genoeg kogels in, alleen de kooi is kapot, en weg. Oliepomp heb ik schoongemaakt, maar vond ik niks van terug, er waren wel wat restjes die met gewoon de olie weg zijn gezwommen.

Bigend had verbazingwekkend genoeg geen speling.

Nieuwe ketting, en nu een veerspanner erbij gemonteerd (zat er niet op):
cbe6f8168e180123.png


Verder nog even wat staan polijsten:
819e0756aca9df46.png



Slotspeling van de oude zuiger-ringen was 1.35mm, terwijl specificaties zegt tussen de 0.2 & 0.4mm, zie het verschil:

aaacda225b4c5129.png


8f8223473b449be5.png


En toen zuigertje er weer op:

993144ac587cebeb.png


Nu is het wachten op dat de kop gerepareerd is, morgen even opsturen.

Verder nu ik toch op de kop moet wachten, haal ik de motor kaal, en laat ik het frame stralen & poederen. De patina look blijft wel, spatborden enzo laat ik, alleen het frame doe ik goed, zodat de basis echt goed is, maar wel echt een oude look blijf houden. Kan dan altijd volgend jaar of later besluiten om de boel optisch echt mooi te maken. Maar vind deze oude gebruikte look voor nu wel wat hebben :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan