BMW R50 1956 > R100 injectie > R100 Turbo

Aan de BMW wordt nog gewerkt,wij zitten alleen met tijd gebrek,
Wij hopen dat hij dit jaar nog gaat laagvliegen :] ;)
wordt vervolgt
 
Vraagje, rijd je met de standaard koppeling? Zo niet, wat zit erin? Ik ben zelf ook bezig met een turbo projectje, maar maak me wat zorgen om de capaciteiten van de koppeling...
 
Vraagje, rijd je met de standaard koppeling? Zo niet, wat zit erin? Ik ben zelf ook bezig met een turbo projectje, maar maak me wat zorgen om de capaciteiten van de koppeling...

Ik heb ook een turbo op mn brommert geknoeid, en ik heb er een APE extra plate clutch in met zwaardere veren, die veren heb ik er ook nog eens extra strak ingezet.
Als de koppeling is ingeknepen kunnen de veren nog maar 1mm verder worden ingedrukt.

Mijn koppeling slipt niet!
Wel ging de bediening heel erg zwaar, zo zwaar dat de kabel (wel een zelfgemaakt ding) direkt knapte.
Dit heb ik opgelost door de bediening hydraulisch te maken, ook gaat hierdoor de koppeling een keer zo licht.
 
Vraagje, rijd je met de standaard koppeling? Zo niet, wat zit erin? Ik ben zelf ook bezig met een turbo projectje, maar maak me wat zorgen om de capaciteiten van de koppeling...
Standaard koppeling maar kans op slip is aanwezig en we zijn daarom aan het overwegen om er andere frictieplaten in te zetten.

Ik heb ook een turbo op mn brommert geknoeid, en ik heb er een APE extra plate clutch in met zwaardere veren, die veren heb ik er ook nog eens extra strak ingezet.
Als de koppeling is ingeknepen kunnen de veren nog maar 1mm verder worden ingedrukt.

Mijn koppeling slipt niet!
Wel ging de bediening heel erg zwaar, zo zwaar dat de kabel (wel een zelfgemaakt ding) direkt knapte.
Dit heb ik opgelost door de bediening hydraulisch te maken, ook gaat hierdoor de koppeling een keer zo licht.
Dit is een droge plaat koppeling met de bediening zoals van een auto.
Dus zware veren erin zetten is er niet zomaar bij ;)


Verder staat het project wat stil door tijdgebrek maar het is de bedoeling de komende tijd er weer aan te werken.
 
Standaard koppeling maar kans op slip is aanwezig en we zijn daarom aan het overwegen om er andere frictieplaten in te zetten.Dit is een droge plaat koppeling met de bediening zoals van een auto.
Dus zware veren erin zetten is er niet zomaar bij ;)


Verder staat het project wat stil door tijdgebrek maar het is de bedoeling de komende tijd er weer aan te werken.
Diafragma plaat van een K75
 
HALLO OMA!!!
Gaat heen! Of rij eens een stukje mee })

Eindelijk weer tijd gehad om wat aan de Bimmer Turbo Boxer te doen.

We hebben weer wat vooruitgang geboekt en zelfs zover dat we hebben gereden!

Als eerst wat materiaal verspaand de afgelopen weken en inelkaar geknutseld.

We zijn begonnen met de triggerschijf voor de ontsteking.
Dit was eerst een 4-1 wiel waarmee we een poging deden een stabiele ontsteking te krijgen. Helaas... Dit werkte voor geen meter en met de compressie van 2 grote ploffers wilde de startmotor er soms niet doorheen trekken.
Kortom, we gingen voor de 36-1 optie met een VR sensor.

Daarom moet je wat maken want standaard is er niks te krijgen.
Men beginne met in een CAD programma wat te tekenen, dan CAM je er wat mee....
Daarna parkeer je een plaat van 2mm staal op de CNC bank en begin je met peddelen.
Na een klein uurtje komt er een plaat uit met 36 tandjes:

full


Na wat fatsoeneren en een center te hebben gemaakt is het volgende resultaat ontstaan:

full


Kom je op het volgende, het haaks omzetten van de tanden.
Eerst 2 mallen gefreesd om en exacte passing te maken voor een 2 tal stansmallen.


f*cking MF wat nog steeds geen Youtube embed O-)

ff gas geven met een 25mm frees door aluminium 8-)
Kon beter.... Maar aldoende leert men...

En dan prop je het pakketje samen:

full


Trek je ze uitelkaar:

full


En uiteindelijk heb je wat je wil hebben:

full


Hop op de krukas ermee:

full


De gasklep van BMW is niet de kleinste en heeft ook niet de meest prettige TPS sensor. Dus aanpassen die hap en zelf iets maken.

Na een half uurtje peddelen kwam er dit uit de machine:

full


Even wat meetwerk of het acceptabel is geworden:

full


Het mag er zijn! 0,01 mm afwijking!
Of het is de schuifmaat die ook nog eens afwijkt O-)

Hele zwikkie monteren tot één geheel:

full


En dit maakt het gemonteerd een lekker compact setje:

full


Nu we toch bezig zijn... De blowoff moest ook maar een fatsoenlijke plek krijgen.
Flensje gefreesd:

full


Gemonteerd op de intercooler ingang:

full


Een intercooler was hard nodig want we gingen al snel naar de 100+ graden op de inlaat met turbodruk en het is 'maar' een luchtgekoeld blok....

Eerste keer starten en rijden was een super moment:



We hadden een totaal andere afstelling nodig door de intercooler die erop gekomen is.
Ploffen af en toe is fine tuning die er voor zorgt dat het soepeler loopt.
Na wat afstellen kwamen we er achter dat de koppeling steeds meer begon te slippen.
Nieuwe platen en daarbij ook een prototype frictieplaten was even uitzoeken. De voorspanning terug geschroefd enkele malen en toen greep ie aan als een bankschroef. 8-)

Paar ritjes door de straat.
Voorwiel van de grond!
Dat doet ie anders nooit :o

Eerste resultaten zijn geslaagd!
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, rijd je met de standaard koppeling? Zo niet, wat zit erin? Ik ben zelf ook bezig met een turbo projectje, maar maak me wat zorgen om de capaciteiten van de koppeling...


Nieuw schopje....

Koppeling is bijna op....
Dus naar een andere oplossing zoeken.
Frictieplaat is al een model wat sterker dan anders was maar moet toch nog beter.
Koppel is veel te hoog geworden met de intercooler gemonteerd.
 

Machtig mooie site met te gekke info 4SR! Maar volgens mij had dit bedrijf nog niet zo lang geleden een andere naam. Helemaal onderaan de site staat een 'knop' "eat shit" . Nadat ik dat aangeklikt had kwam er een voor mij bekend verhaal tevoorschijn, dat ik al eens ergens anders gelezen heb. Doet er hier verder niet toe, de verstokte BMWert kan hier mooie spulletjes vandaan halen.

Dus Niels, als je hier een nieuwe koppeling wil bestellen, even contact opnemen aub. Als ik de versnellingsbak van mijn span ga verwisselen, wil ik er ook een sterkere koppeling in zetten. :Y
 
Laatst bewerkt:
Machtig mooie site met te gekke info 4SR! Maar volgens mij had dit bedrijf nog niet zo lang geleden een andere naam. Helemaal onderaan de site staat een 'knop' "eat shit" .
Dat gaat toch niet over hun maar over een ander bedrijf.
Nadat ik dat aangeklikt had kwam er een voor mij bekend verhaal tevoorschijn, dat ik al eens ergens anders gelezen heb. Doet er hier verder niet toe, de verstokte BMWert kan hier mooie spulletjes vandaan halen.

Dus Niels, als je hier een nieuwe koppeling wil bestellen, even contact opnemen aub. Als ik de versnellingsbak van mijn span ga verwisselen, wil ik er ook een sterkere koppeling in zetten. :Y
 
Ook WAUW!

Ik kwam dit per toeval tegen op YT, en moest gelijk aan dit topic denken. Helaas kan ik er niet meer info over vinden. -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan