BMW R50/2 --> R100/2

maartenmoerman

Die hard MF'er
4 sep 2012
256
1
De dag begon gisteren goed met het ophalen van deze totaal niet originele BMW R50/2 , met choppertank, ander stuur, en niet originele motor, en een ural dnepr zijspan bak:

10561573_1616445055267918_1867471036703592919_n.jpg


Vandaar dat ik me totaal niet schuldig voelde om toen ik thuis kwam er gereedschap op te zetten, met dit als gevolg:

11011631_1616549868590770_3242294184179287937_n.jpg


Alle techniek van m'n R100 gaat hier in, en de 600c die nu hier in zit gaat in m'n R100 frame, zodat ik een relaxed rijdende motor kan maken, en dit R50/2 frame moet een coole lage fiets worden:
- achter lager
- voor lager
- clipons
- naakt blok
- R50/2 tank er weer op
- poedercoaten
- en netjes maken klassieker waardig weer laten verschijnen
 
Ook wel een beetje jammer, het was een mooie klassieke zijspancombi die een paar jaar terug nog erg gewild was.
Maar jouw project snap ik ook wel. Ik neem aan dat het een Bobber met 2x 18" gaat worden. Dat is ook wel weer mooi.
Voor je gaat zagen, is het frame nog recht?
Een waarschuwing, sommige onderdelen die je nu hebt worden zeldzamer en gezocht. Denk aan het rundluftfilter en de directe versnellingspook.
Die klote hipsters verpesten onze hele hobby met dat gechop :r
 
Is Het idd. Niet verstandiger om die R100 te verzagen en te veranderen (daar zijn er nog duizenden van) in iets soortgelijks ipv deze fraaie R50/2?
Dit is een beetje kapitaal vernietiging maar goed, het is jouw ding.
 
Nou, het frame gaat niks aan verslepen worden, daar is het te waardevol voor. Verder is het ook recht.

Wat ik in eerste instantie vandaag gedaan heb, is de losse achteraf opgelaste beugels en troep wat niet origineel is eraf geslepen. Er is wel het e.e.a. aan het frame gehannest. Dit ga ik weer terug brengen zoals het hoort. Zoals de beugeltjes aan het frame waar de tank op rust, die ga ik weer terug plaatsen. Die waren er af geslepen om die rare chopper tank erop te monteren.

Verder gaat het geen bobber worden, en er komt alleen techniek van een latere bmw in. Het oude spul is me voor nu gewoon te duur.

Voor de duidelijkheid: *** er gaat NIKS verzaagd worden aan het frame *** :) :)

Verder zitten er eigenlijks geen BMW R50/2 onderdelen bij. Het was al een keer verbouwd naar R60 techniek. Het is eerder dat ik hem behoed voor een verdere ondergang.

Op den duur zal ik proberen wel het e.e.a. origineel erbij te kopen om hem op een gegeven moment weer origineel te maken. Als eerste heb ik dus op marktplaats een R50/2 tank gescoord, die lek was, en na wat las werk nu weer goed is.

De zijspan en choppertank is vanmorgen al opgehaald (verkocht via MP)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even bezig geweest. Origineel beugeltje voor de achterstepjes terug gelast. Vond zo'n rond kartel dingetje in de garage, dus dat maar weer even op de originele plek terug gezet.

Verder een kunstige beugel in elkaar gezet om de tank te monteren. Ik weet niet hoe het origineel namelijk zit. Wat ik op foto's zie is een lomp stuk staal met dwars liggers waar de tank op rust. Ik heb nu een moer op het frame gelast (dat is later weer weg te halen), en heb een elegant (al zeg ik het zelf) beugeltje er voor gefabriekt in de geest des tijds.

Verder even wat beugeltjes gestraald en gepoetst (aluminium) of in de grond verf gezet (staal)

Hier de plaatjes:

IMG_8121.JPG


IMG_8131.JPG


IMG_8132.JPG


IMG_8138.JPG


IMG_8139.JPG
 
Vandaag:

- frame bij de poedercoater opgehaald
- blok met soda gestraald
- remtrommels met soda gestraald
- remmen gereviseerd
- blok erin gehangen
- bak + cardan erin gehangen
- rearsets passend proberen te krijgen
- schokdempers passend proberen te krijgen

Morgen foto's....
 
Vandaag even doorgeklust:

- rearsets passend & werkend met rvs stangetjes
- schokdempers passend (peugeot scooter schokdempers, wil hem lager hebben namelijk)
- uitlaat geplaatst + iets langer gemaakt/verlast
- zitje gemaakt
- alu accu bakje gemaakt
- alu schokdemper hulzen gemaakt

En dan hier de pics:

IMG_8188.JPG


IMG_8189.JPG


IMG_8190.JPG


IMG_8191.JPG


IMG_8192.JPG


IMG_8193.JPG


IMG_8194.JPG



Nu even een leren jas opzoeken op Marktplaats om het zadel mee te bekleden :)
 
Hmm, ziet er niet verkeerd uit met die wielen zo erin. Dat is namelijk ook nog een optie, die wielen zijn best fraai. En met 1000cc zijn de dubbele remschijven (heb dubbele zuiger klauwen op de mijnes) ook wel erg fijn.

Vandaag kwam nieuwe 'engine cover' binnen. Gelijk even passen.

824fde395a009476.png
 
Ik weet niet hoe lang je bent, maar ben wel benieuwd naar de zithouding straks. Knieen net naast je oren zo ongeveer? :+
 
Je hebt mooi werk geleverd maar die zithouding wordt niks. Je kunt je voeten beter op de cilinders zetten! Da's comfortabeler.
 
Zithouding is top! Rearsetjes zouden iets hoger kunnen.. dat wel... Maar het is goed te doen. De zithouding is bizar comfortabel eigenlijks, ben 1.80, en gaat prima, ik heb dit gemaakt zodat ik er op kan zitten/liggen :)

Vandaag gereden, en geen rare dingen meegemaakt. Dat is ook wel fijn :)

De remmen zijn wel een beetje scary met 1000cc......... Denk dat er toch wel schijven op gaan komen!
 
plaatje:

Zo stond de motor erbij:

a6809b4310221087.png


Hij ligt weer uit elkaar nu, om echt mooi en goed in elkaar te zetten.

De tank ligt nu bij de spuiter, en gaat "hot chocolate brown" (mini kleur) worden:

1a00525d8bf1b117.png
 
4b3a46b829d3f717.png


tank is gespoten, en de fiets voor een groot gedeelte weer in elkaar.

Alleen de lijn moet nog wat aan gebeuren. Voorkant lager, of achterkant hoger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan