BMW r60/5 reincarnated

breezer013

MF veteraan
2 okt 2002
1.353
104
Tilburg
Mijn vader heeft meer dan 10 jaar geleden een afgeleefde r60/5 gekocht en compleet gereviseerd. Motor en blok zijn compleet uit elkaar geweest. Na revisie is er denk ik 2000 km mee gereden. Afgelopen 5 jaar is er niet met de motor gereden en heeft deze in een droge schuur gestaan. Eind 2014 is mijn vader overleden en ik wil graag de BMW weer tot leven brengen (vandaar de topic titel).

Het is een R60/5 van bouwjaar 1974, dus een oldtimer sinds dit jaar. Op het oog is alles nog in nette staat, oa lak, banden, hendels, etc. Dient alleen een keer goed gepoetst en gesmeerd te worden.

De accu werkt niet meer. Op internet vind ik bij Motozoom een aantal accu's van het type 51814. Welke type raden jullie aan?

Wat zouden jullie verder aan onderhoud uitvoeren?


De BMW zal wel helemaal anders rijden, dan de motorfietsen die ik gewend ben. Idee is om er maandelijks rustig mee door de omgeving te touren.
 
Hallo Breezer,
Goed van je om de motor van jouw overleden vader weer op de weg te brengen! :}
Wat betreft de accu zou ik gaan voor een standaard lood-accu, want de /5 modellen van BMW zijn ook goed met de kickstarter tot leven te brengen.
Verder zul je na 5 jaar stilstand alle vloeistoffen moeten vervangen. Dus: motorolie (20W50), versnellingsbakolie, de olie van het kardan en de kardantunnel (de laatste drie hebben dezelfde 80W90 olie nodig) en de olie van de voorvorkpoten. Voor je de eerste keer gaat starten de bougies verwijderen en schoon borstelen en de motor een paar keer ronddraaien met de kickstarter of het vliegwiel, dan weet je in ieder geval zeker dat de nieuwe motorolie door het hele blok verspreid is.
 
Ik raad je aan om bij Reichelt een Kung Long accu van 18 Ampere te bestellen. Dan heb je onder de 40 euro een prima moderne accu die ook niet makkelijk zelf ontlaad. Veel beter als een loodzware natte accu.
Verder even warmdraaien, olie en filter vervangen. Het luchtfilter even uitkloppen. Kardan en versnellingsbak olie verzuren niet, maar kan je voor die paar euro ook even verversen. Verse voorvorkolie vind hij vast ook lekker. Vooral niet de kabels smeren, die zijn teflon gevoerd, en houden niet van olie.
 
Ik ga vanavond het werkplaatshandboek eens zoeken, dat moet nog ergens liggen. Voor de accu ga ik eens googlen. Goede tips!

Volgens mij heeft mijn vader de kleppen toen niet vervangen en rijdt de BMW nog op benzine met lood. Dacht dat hij een flesje met benzine toevoeging daarvoor had. Is dat simpel te checken aan het blok?
 
Ik ga vanavond het werkplaatshandboek eens zoeken, dat moet nog ergens liggen. Voor de accu ga ik eens googlen. Goede tips!

Volgens mij heeft mijn vader de kleppen toen niet vervangen en rijdt de BMW nog op benzine met lood. Dacht dat hij een flesje met benzine toevoeging daarvoor had. Is dat simpel te checken aan het blok?
Nee, dat zie je niet aan de buitenkant. De theorie van BMW was toentertijd dat als de motor 50.000km op gelode benzine gereden hebt, de zittingen dusdanig hard zijn dat je op loodvrij kan rijden.
Mijn tweekleppers R60/6, R100/7 laat ik zonder toevoegingen op loodvrij rijden. Zolang ik geen extreem verloop in klepspeling waarneem gaat het goed. Dat is dus al jarenlang.
Je zult geen duizenden kilometers met deze fiets gaan afleggen, Ombouwen naar harde zittingen is dan relatief duur. De Hobbyist heeft een goede service voor ombouw. Een tussenweg zijn flesjes loodvervanger, ik vind dat onzin, maar er zijn mensen heel tevreden over.
 
Laatst bewerkt:
Hangt ook heel sterk af van je rijstijl. Veel met hoge toerentallen rijden betekent veel meer slijtage en moet je vaker kleppen stellen.
 
Ik zou de benzine die er nog in zit weggooien, en een keertje tanken met vpower, dit maakt de boel ook ietsje schooner voor een keertje.
motorolie met filter vervangen.
cardan en versnellingsbak olie hoeven bijna nooit vervangen te worden, dus dit zou ik nog even laten voor wat het is.
luchtfilter, word niet smerig als ie 10 jaar stil staat dus die kan je ook nog laten voor wat het is.
starten en rijden, niet stationair warm laten draaien zonder te rijden want dan smeert de olie minder goed het blok.
en telefoon mee voor het geval ie na een aantal km er mee stopt. *O*
 
Ik zou de benzine die er nog in zit weggooien, en een keertje tanken met vpower, dit maakt de boel ook ietsje schooner voor een keertje.
motorolie met filter vervangen.
cardan en versnellingsbak olie hoeven bijna nooit vervangen te worden, dus dit zou ik nog even laten voor wat het is.
luchtfilter, word niet smerig als ie 10 jaar stil staat dus die kan je ook nog laten voor wat het is.
starten en rijden, niet stationair warm laten draaien zonder te rijden want dan smeert de olie minder goed het blok.
en telefoon mee voor het geval ie na een aantal km er mee stopt. *O*

vergeet de remvloeistof niet, maar dit soort zaken hoort natuurlijk tot de basis eisen! *O*
 
Ehm, als je de tank leeg hebt, kijk even et een zaklampje om de binnenkant te controleren op roest/vuil/water..
 
Goede tips! Afgelopen week wat vertraging opgelopen, gezien ik mijn auto op blokken vond en 4 velgen gestolen zijn. Was gelukkig niet mijn motor ....... :-)

De motorzaak had de accu niet op voorraad en vroeg er 95 euro voor. Even gekeken bij Reichelt, maar uiteindelijk een Yuasa 51814 besteld voor 60 euro. Verschil was iets van 15 euro en heb goede ervaringen met Yuasa in mijn japanners. Meteen 20w50 EXP van Belray mee besteld (motorzaak had alleen 10w40). Op het boxer forum hoor ik daar goede ervaringen mee.

In het werkplaatsboek lees ik 6000km of 6 maanden, daar ga ik maar eens 1 a 2 jaar van maken denk ik. Moet nog een oliefilter, aftapring en 2 liter 80w90 scoren voor de bak.

Na wat navraag ga ik geen loodvervanger gebruiker en op Shell vpower of 98 RON rijden. Ik ga de motor niet zwaar belasten en blok zou het aan moeten kunnen.

De motor heeft trommelremmen, dus gelukkig geen vies klusje met remvloeistof. Ik zal de tank eens inspecteren aan de binnenkant en foto's maken.
 
Het WPHB gaat er van uit dat je 's zomers op 20W50 rijdt, en 's winters op 10W40. Bovendien gaat het boek uit van de oliekwaliteit van 1969. Er van uitgaande dat de kwaliteit inderdaad gestegen is, zoals de marketing doet geloven kan je dus voor ruimere verversingsintervallen gaan.
Je kunt in jouw motor het goedkopere rechte oliefilter kwijt, zonder knik dus.
Let op welke pakkingen, shims en O-ringen je uit het oliefilter deksel haalt. De pakkingset bevat meestal een materiaal teveel. Als je alles uit de pakkingset gaat plaatsen krijg je lekkage
 
Aangezien de motor lang stil heeft gestaan zou ik persoonlijk de eerste olie-ververs-beurt na 6000 km of in elk geval voor de winter doen, want je weet niet wat er eventueel aan vuil los komt na 5 jaar stilstand. Daarna zou ik voor 1 maal per jaar gaan.
De R60/5 staat (net als de R60/6 en R60/7) bekend om het pingelen, dus ik zou 98 RON-benzine adviseren. Houd wel het verlopen van de klepspeling goed in de gaten en zodra je merkt dat de kleppen telkens te strak gaan staan schakel dan over op loodvervanger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan