BMW R60/7 nokkenas en

12 feb 2005
19
0
Dordrecht
Heren en dames,

Ik heb gekocht een,
BMW R60/7 uit het jaar 1977
Een compressor 150 liter
Een straalcabine.

Plan ombouwen van de BMW tot bobber.

De carburateurs zijn op het moment schoongemaakt gereviseerd, nieuwe pakkingen en O-ringen en worden gespoten in de Cerakote

De start motor is uit elkaar gehaald, gereviseerd, nieuwe glijlagers, schoongemaakt en gespoten met Cerakote.

Blok langzamerhand uit elkaar halen, schoonmaken, stralen, spuiten in de cerakote.

Nu het volgende, de eerste kappen aan de voorzijde eraf gehaald en zie dat de ontsteking, door weer en wind inclusief ouderdom tot op het bot verroest is, nog erger, de schroefdraad op de nokkenas is afgebroken en het onderdeel zit op klemming op de as.

De stator is verweerd, roestig en bagger vet. Nadat ik het probeer schoon te maken, voorzichtig merk ik toch dat het isolatiemateriaal tussen de wikkelingen en huis, een beetje brokkelt. Het is allemaal zeer fragiel.

Dit heeft natuurlijk te maken met de leeftijd van de motorfiets, en daar hou je natuurlijk rekening mee.

Nu mijn uiteindelijke vraag om advies.

De Nokken as vervangen zodat de originele ontsteking er weer op kan, vernieuwd?

Of de as laten zoals hij is en een digitale ontsteking installeren op de stator?

De stator vervangen voor een origineel part, of de Silent Hektik plaatsen inclusief ontsteking?

De nokkenas blijft dan in weer en wind, omdat je deze niet kan “afdoppen” met een after-market dekseltje.

Graag jullie mening.

Groeten Edwin.
 
Laatst bewerkt:
Bobberen vind ik een raar idee, zeker als het een originele motor betreft. Maar de nokkenas is een simpele oplossing voor. Draad er in tappen. Je bent niet de eerste met afgebroken schroefdraad. Vlak vijlen, inboren en tappen, het puntje is niet heel hard. Dan kan je er een stukje draad in zetten met locktite of gewoon een schroefje. En dan een ontsteking van Beck er op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan