BMW r60 vs BMW r75 vs BMW r90 vs BMW r100

Beun

MF'er
23 okt 2002
149
0
Oisterwijk
Hoi allemaal,

Onlangs heb ik mijn Kadett Coupe en mijn CB550 supersport verkocht en nu heb ik knaken in mijn broekzak en die moeten er uit. Mijn vrouw heeft me wel verplicht een leuke oude motor te kopen. Nu lijkt een BMW me wel wat. Vooral omdat het hele volwassen motoren zijn en het logge karakter lijkt me ook wel wat. Ook wil ik graag een motor van formaat.
De enige BMW waar ik wat ervaring mee heb is een moderne '98er GS1100. Maar zo'n klassieke schuddende boxer lijkt me mooi om te hebben.

Naast een klassieker heb ik trouwens ook nog een Triumph driepitter, origineel een sprint 900, inmiddels uitgekleed en aan mijn persoonlijke wensen en smaak aangepast.

Enfin, die BMW's qua uiterlijk verschlit het niet zo veel, maar qua rijden? Ich habbe keine ervaring iemand die mij kan helpen met info over de verschillende typen?
Overigens wil ik er zo'n 1500,- tot 2200,- aan uitgeven en het liefst heb ik een motor uit de jaren '70.

Groetjes Beuneman.
 
Doe als ik en koop een R100 RT of een R100RS. Zijn niet meer waard dan een 1500 tot 2000 euro, de mijne kostte 1100, maar was een ramp. Vele verkopers vragen belachelijke prijzen, maar negeer die debielen en wacht het juiste moment af. De Hobbyist in Hunsel heeft vervolgens nagenoeg alle onderdelen nog. Koop er één van na 1981 indien mogelijk.

De "oudere"boxers van streep 6 of 5 zijn soms wat duurder. Alhoewel op Marktplaats staan die soms ook voor een prikkie. Vandaag nog een van 800 euro gezien.

Kortom, neem je tijd en kijk eens rond. En als je hem hebt gekocht, graag hier een piccie natuurlijk.....
 
Natuurlijk zijn de RT en RS klassiek. Alleen al omdat het de eerste motoren zijn die fabriek af een goede stroomlijn hebben. Bovendien een stroomlijn die meteen goed was en die naar wat ik hoor ongeevenaard is qua comfort.
Maar ik vind het niet zo mooi, en wil een naakte.
 
Die R60 heb ik inderdaad gezien en het lijkt me wel wat.
Maar als een 75 of 90 of 100 beter loopt en groter is dan heb ik liever een zwaardere motor (denk ik).
 
Die R60 heb ik inderdaad gezien en het lijkt me wel wat.
Maar als een 75 of 90 of 100 beter loopt en groter is dan heb ik liever een zwaardere motor (denk ik).

Qua frame maakt het allemaal niet zoveel uit. Boven de 800 lopen ze wat lomper, de 60-75-80 loopt wat soepeler. Hebben ze mij altijd verteld tenminste.

En echt topvermogen zit er toch niet in, max. is 70 PK voor de R100RS. Deze R60/6 zal ergens rond de 50 pk zitten denk ik? Kun je je prima mee vermaken en op de snelweg heb je niks te zoeken.
 
Laatst bewerkt:
een r60 heeft 40 paardjes.
ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een R80 van '81.
vanaf "81 hebben ze nicasil cilinders, te herkennen aan het plastic luchtfilterhuis.
en electronische ontsteking (wel met mechanische vervroeging).
als je voor vermogen gaat moet je een R100 van 1980 of eerder hebben.
dan heb je niet de technische voordelen van na "81 maar wel 70pk,
vanaf "81 heeft de R100 nog maar 60 of 55pk.

maar zoals gezegd, een R80 met 50pk is genoeg.
ik zou voor een kale gaan, kuipen houden alleen maar wind tegen.
je hebt al een BMW dus je zal de regel wel kennen, alles wat niet origineel is aan een BMW verminderd de waarde.

enneh, vanaf '85 loodvrije koppen en monolever achterbrug.
 
zolang er maar spaakvelgen inzitten :P Ik ben het met HL eens dat electr. onsteking wel makkelijk is. Aan de andere kant, hoeveel wil je ermee rijden? Let ook op wat je koopt, je kan wel goedkoop gaan, maar als je er dan weer 1500 euri aan onderdelen in moet stoppen schiet je er niks mee op. (tenzij je dat leuk vind)
 
Qua frame maakt het allemaal niet zoveel uit. Boven de 800 lopen ze wat lomper, de 60-75-80 loopt wat soepeler. Hebben ze mij altijd verteld tenminste.

En echt topvermogen zit er toch niet in, max. is 70 PK voor de R100RS. Deze R60/6 zal ergens rond de 50 pk zitten denk ik? Kun je je prima mee vermaken en op de snelweg heb je niks te zoeken.

Vermogen en koppel: 40pk@6400RPM en 49Nm@5000RPM...

Ik vermaak me er prima mee, en als je de maximumsnelheid in acht neemt, kun je zelfs de snelweg op...
Leuker is natuurlijk gewoon lekker toeren en sturen! :]
 
Hoi allemaal,

Onlangs heb ik mijn Kadett Coupe en mijn CB550 supersport verkocht en nu heb ik knaken in mijn broekzak en die moeten er uit. Mijn vrouw heeft me wel verplicht een leuke oude motor te kopen. Nu lijkt een BMW me wel wat. Vooral omdat het hele volwassen motoren zijn en het logge karakter lijkt me ook wel wat. Ook wil ik graag een motor van formaat.
De enige BMW waar ik wat ervaring mee heb is een moderne '98er GS1100. Maar zo'n klassieke schuddende boxer lijkt me mooi om te hebben.

Naast een klassieker heb ik trouwens ook nog een Triumph driepitter, origineel een sprint 900, inmiddels uitgekleed en aan mijn persoonlijke wensen en smaak aangepast.

Enfin, die BMW's qua uiterlijk verschlit het niet zo veel, maar qua rijden? Ich habbe keine ervaring iemand die mij kan helpen met info over de verschillende typen?
Overigens wil ik er zo'n 1500,- tot 2200,- aan uitgeven en het liefst heb ik een motor uit de jaren '70.

Groetjes Beuneman.


Ik wil ook een vrouw die me verplicht om een leuke oude motor te kopen. :+
 
Ik wil geen roet in het eten gooien maaaar. ;( Ga eerst eens een stukje rijden op zo'n boxer en daarna weet je of het wat is. Ik ben 2 jaar terug achter een R80 aan geweest. De motor was van de pa van een collega. Ik heb even op dat ding gereden en daarna zoeits van nee niks voor mij. Ik heb jaren op een Guzzi V7 sport gereden en ben dus wel iets gewend. Daarna had ik een Honda GL1000 gekocht. Had een lekke koppakking was het verhaal. Bleek dat de waterpomp aan gort was en daarom water in het carter zat. Ding helemaal opgeknapt. 2 weken mee gereden en daarna snel weer verkocht. Reden. Je kunt je benen amper kwijt achter die liggende cilinders. Dat is ook de reden waarom die GL1200 en hoger allemaal een stuk langer zijn gemaakt. Maar goed zo'n rijdend bankstel moet bij je passen. Ik wil nog een frame en een motorblok kunnen herkennen.

Daarnaast heb ik al een lange tijd 2 silverwings, de GL 500 en de GL 650. Die laatste voelt redelijk overeenkomstig die Guzzi die ik had en is ook mijn favorite. Bij zo'n V blok kun je in iedergeval je benen strekken. *O*
 
Ik wil geen roet in het eten gooien maaaar. ;( Ga eerst eens een stukje rijden op zo'n boxer en daarna weet je of het wat is. Ik ben 2 jaar terug achter een R80 aan geweest. De motor was van de pa van een collega. Ik heb even op dat ding gereden en daarna zoeits van nee niks voor mij. Ik heb jaren op een Guzzi V7 sport gereden en ben dus wel iets gewend. Daarna had ik een Honda GL1000 gekocht. Had een lekke koppakking was het verhaal. Bleek dat de waterpomp aan gort was en daarom water in het carter zat. Ding helemaal opgeknapt. 2 weken mee gereden en daarna snel weer verkocht. Reden. Je kunt je benen amper kwijt achter die liggende cilinders. Dat is ook de reden waarom die GL1200 en hoger allemaal een stuk langer zijn gemaakt. Maar goed zo'n rijdend bankstel moet bij je passen. Ik wil nog een frame en een motorblok kunnen herkennen.

Daarnaast heb ik al een lange tijd 2 silverwings, de GL 500 en de GL 650. Die laatste voelt redelijk overeenkomstig die Guzzi die ik had en is ook mijn favorite. Bij zo'n V blok kun je in iedergeval je benen strekken. *O*

Ben ik wel benieuwd naar jouw benen, ik ben net over de twee meter en heb in een jaar of zes/zeven anderhalve ton weggereden op een R80/7. Nooit problemen met de beenruimte gehad...
 
Ik heb zelf een fraaie '72 R60/5, een '77 R100RS, '83 R80RT, '89 R100RT, '90 R100GS en als laatste een '90 R80GS gehad in mijn BMW 2-klepsreeks. Alles afwegend zou ikzelf voor een R75 of R80 gaan, beste compromis tussen fraaie motorloop en toch genoeg vermogen. Ik hield ook erg veel van de R60/5 maar echt haast moet je niet hebben op die motor: de hele afstemming is zweverig en het beperkte vermogen, "avontuurlijke" trommelremmen, zware vliegwiel en 4 bak maakt vlot rijden niet makkelijk. Ik heb er ooit de hele Kaap (ZA) mee rondgereisd dus het is niet zo dat je er niet goed op kunt rijden maar als je de keuze hebt en van de stijl houdt zou ik voor een R75/5/6/7 of R80/7 gaan.

Zwakke punten zijn kopbouten en kleppen: de oudere modellen hebben lood(alternatief) nodig en zelfs de laatste 2 kleppers van de jaren 90 hebben regelmatig controle nodig als je veel 140+ op de snelweg aanhoudt. Ook verloopt de carb-synchronisatie relatief snel doordat elke carb een eigen lange kabel vanaf het stuur heeft (sommige hebben een splitter onder de tank, maar die verlopen bijna nog sneller). De Bing carbs zijn ook vrij wispelturig, vooral als het vochtig is of wanneer er ook maar het kleinste beetje vuil in de benzine zit (stromen nog wel eens over, vooral als je net een paar fraaie Goretex laarzen hebt gekocht :+) . Het is kinderlijk eenvoudig om dit allemaal zelf op te lossen en bij te houden en alles is super bereikbaar en lekker groot uitgevoerd. Schakelaars en klokkenspel (Motometer) willen ook nog wel es sneuvelen en lekkende krukas-keerringen komen nogal eens voor. In tegenstelling tot de 4 kleppers leidt dat meestal niet onmiddelijk tot veroliede koppelingen of mechanische schade maar vervelend is het wel en is vrij veel werk (cardan, swing en bak moeten los). Bij mijn laatste R100 en R80GS trad dat dit al nooit meer op (bij de 1100RS / RT die ik erna had des te vaker: dat is de vooruitgang, kennelijk :9 ).

Zoals iemand al zei moet je wel flink wennen aan een boxer BMW, vooral de oudere modellen met ongedeelde cardans hebben een tamelijk rodeo-achtig weggedrag wanneer je je niet een "vloeiende" rijstijl aanmeet of b.v. de ijdele moed hebt het gas dicht te draaien midden in een bocht (de hele motor zakt dan in en voor je het weet zit je aan de grond met diverse schrapende onderdelen). Maar als je eenmaal gewend bent kun je rare dingen uithalen met een boxer, vooral op krappe rotondes of in haarspelden zijn die dingen nauwelijks bij te houden door het lage zwaarte-punt en smalle bandjes.

Succes en veel plezier er mee. Ik houd ook nog steeds een oogje open voor een R80GS maar die dingen zijn erg zeldzam hier in Engeland laat staan dat ze vaak te koop worden aangeboden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels mijn derde BMW, R1100GS, K75 waren de meer recentere voorgangers van mijn huidige, een R80 G/S uit 1981. Stuurt supergoed en heeft uiteraard met frame-afmetingen, balhoofdhoek o.i.d. te maken. En naar het schijnt draaien die boxers tot 800 CC heel mooi. Ik heb ook nog een andere motor, heel nieuw en prima in zijn soort, maar dat Beemertje, dat blijft en gezien het materiaal waar die oude beestjes van zijn gefabriekt, zal dat wel lukken!

Helaas G/Sjes komen niet zo goedkoop en ook de wegvariant de 80ST, die ik er best bij zou willen hebben stijgen in prijs! Echte voor iets over de twee mille moet het nog kunnen lukken met geduld.

Andere motor is een forse Guzzi Cali en dat is op de lange baan wel net ff plus comfotabel, niet supersnel maar wel een doorloper met dat forse vliegwiel!

Je ziet, voor mij zit het niet bovenin maar meer van onderuit!

Veel suc6. :W
 
Thanx voor de reactie's. Dat een BMW uit de jaren 70 een schuddende karakterbak is met een rare gas open/ gas dicht reactie weet ik. En dat maakt hem voor mij begeerlijk.

Zo had ik tot voor kort een Honda CB 550 supersport, een hele fijne motor die je lekker tot de 180 kon doortrekken en gruwelijk stuurde, maar niet echt veel rijbeleving.

Bovendien, op vakantie ga ik met mijn Triumph, en echt lange afstanden tussendoor zal ik niet maken. Dus de algehele betrouwbaarheid is niet superbelangrij, het is tenslotte zo'n 30 jaar oud.

Ik ga vanmiddag naar een R80 kijken en ben benieuwd of het wat is, Ik houd jullie op de hoogte.
 
Thanx voor de reactie's. Dat een BMW uit de jaren 70 een schuddende karakterbak is met een rare gas open/ gas dicht reactie weet ik. En dat maakt hem voor mij begeerlijk.

Zo had ik tot voor kort een Honda CB 550 supersport, een hele fijne motor die je lekker tot de 180 kon doortrekken en gruwelijk stuurde, maar niet echt veel rijbeleving.

Bovendien, op vakantie ga ik met mijn Triumph, en echt lange afstanden tussendoor zal ik niet maken. Dus de algehele betrouwbaarheid is niet superbelangrij, het is tenslotte zo'n 30 jaar oud.

Ik ga vanmiddag naar een R80 kijken en ben benieuwd of het wat is, Ik houd jullie op de hoogte.

Tsja... die ouwe BMW's blijken ook nog eens behoorlijk betrouwbaar te zijn. Ik gebruik mn R80 dagelijks voor woonwerk, motor staat regelmatig in de regen, maar start altijd.

De R60 laat ik bij regen en pekel binnenstaan, om hem te sparen, maar ook die loopt na een druk op de startknop.

R80 ('86) vind ik al behoorlijk vergevingsgezind, en die reageert niet meer zo heftig op gas open/dicht in een bocht.
De R60 ('76) reageert veel heftiger, maar zolang je met wat gas erop de bocht ingaat, en er daarna langzaam vol uitaccelereert is het een feest om op te rijden. *O* *O* *O*
 
Ben ik wel benieuwd naar jouw benen, ik ben net over de twee meter en heb in een jaar of zes/zeven anderhalve ton weggereden op een R80/7. Nooit problemen met de beenruimte gehad...

Hahhaha mijn benen mogen er wezen, geloof me. Ik heb alleen wel af en toe de behoefte om ze even te strekken onder het rijden. })
 
Hahhaha mijn benen mogen er wezen, geloof me. Ik heb alleen wel af en toe de behoefte om ze even te strekken onder het rijden. })

Gaat op mijn Beemer anders prima! Volgens mij hoef jij er niet veel woorden meer aan vuil te maken, BMW is niet jouw merk! Mag ik het zo voor je samenvatten? Bij geen reactie maak ik er uit op dat je ermee instemt! :W
 
Zelf een R60/6 '75er gehad. Moet zeggen dat ik daar heel erg tevreden mee was. Of ie 40 pk had? Volgens mij was het meer iets van 32/33? Maar gek genoeg heeft dat me nooit gestoord. Als je wist hoe je hem moest bespelen ging ie gewoon goed van kiet. OK, je moest het afleggen tegen de japanners. So What? Die van mij raakte niet buiten adem en bleef gewoon lekker doorboenderen.
Maar als ik er nu weer een zou kopen zou ik waarschijnlijk voor een R90/6 of zo gaan. De blokken na '81 mogen dan wel Nikasil cilinderwanden hebben, maar ik vind ze niet mooi met dat plastic luchtfilterhuis. Met gewone Bings is niets mis en zijn supermakkelijk af te stellen. De gaskabels kunnen wel eens voor een beetje onbalans in de carburatie zorgen, maar dat euvel is ook makkelijk en snel te verhelpen. Electronische ontsteking is mooi en betrouwbaar, maar er is niets mis met puntjes. Ja, het vraagt een beetje onderhoud en controle. Alleen even opletten als je het onstekingsdeksel terugzet dat je het kabeltje van je puntjes niet klemzet tussen het deksel en carter. Dan doet ie het opeens niet meer!
Maar het belangrijkste is dat je je lekker voelt op de motor die je koopt. Per slot van rekening ga jij er mee rijden. Maar met een BMW zal je in ieder geval een hoop plezier hebben.


Greetz!! :W

"Opa"Jan
 
~
..en dat je het moertje van de vervroeger niet te strak vastzet want voor je het weet draai je het tap-eind van de nokkenas kapot: Doh! :o~



:? Euh, nee. Dat heb ik nog nooit voor mekaar gekregen. Jij wel?
Mijn ervaring is dat het technisch heel makkelijke blokken zijn om aan te sleutelen.
 
\
..en dat je het moertje van de vervroeger niet te strak vastzet want voor je het weet draai je het tap-eind van de nokkenas kapot: Doh! :o\



:? Euh, nee. Dat heb ik nog nooit voor mekaar gekregen. Jij wel?
Mijn ervaring is dat het technisch heel makkelijke blokken zijn om aan te sleutelen.


Toen ik mijn R60/5's voordeksel voor het eerste opende vond ik de vervroeger bevestigd met een clip op een restant stukje schroefdraad. Hoe moeilijk het is om dat tapeind af te breken weet ik dus niet zelf, maar het is kennelijk niet onverwoestbaar en mijn destijdse dealer zei dat het nogal es voorkwam en dat ik "geluk" had dat de vorige eigenaar het ding niet had vastgelast :o . De blokken zijn makkelijk om aan te werken maar ik zag het niet zitten om de nokkenas te vervangen alleen hiervoor :+
 
Dat draadeindje op de nokkenas was/is inderdaad een kwetsbaar punt, maar als je het goede gereedschap en een héél klein beetje beleid gebruikt bij het sleutelen, hoeft het geen beletsel te zijn. Feit is nu eenmaal dat als je een gebruikte fiets koopt, je er vaak ook de sleutelfouten van de vorige eigenaar(s) bij koopt. Ja, een vriend van me kocht ook eens een R60/5 bij Motorhuis Safe in Rotterdam, de eerste de beste keer dat hij z'n ontsteking ging stellen kwam ie er ook achter dat z'n vervroeger op de nokkenas gehecht zat met een las. Het is inderdaad misschien wijs om dat punt toch even in de gaten te houden. Is ook zo gecontroleerd ook.

:] "Opa"Jan
 
..en dat je het moertje van de vervroeger niet te strak vastzet want voor je het weet draai je het tap-eind van de nokkenas kapot: Doh! :o


Wel erg kort door de bocht. Wie niet voor mij is is tegen mij. Ik vind BMW een prima merk niks mis mee, heel degelijk. Ik heb alleen geen behoefte aan twee van die bloempotten voor me steps. Maar pruttel lekker verder. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan