BMW R65 of K100 café racer?

Fal

Rookie
20 okt 2022
5
0
Wie kan mij helpen met een goede uitleg. Ik ben geïnteresseerd in een BMW café racer en sta nu voor de keuze van een BMW R65 (‘82) of een K100 (‘86/‘88). Ik vind nergens echt de voor of nadelen buiten dat een K100 minder onderhoud nodig schijnt te hebben. Daarnaast is een R65 duurder.

Welke moet je willen hebben 🤷🏻‍♂️
 
Oh sorry, nog geen idee hoe het werkt. Excuus! Ik ben Falco uit Rotterdam. Beginnersfout 😬
 
Afgezien dat het beide BMW's zijn houdt daar de vergelijking wel mee op. De R65 leent zich in mijn ogen meer voor een caferacer vanwege de looks. Met het vierkante blok blijft de K100 toch wel een vreemd ding als caferacer. Anderzijds heeft de K100 veel meer power en is stukken moderner dan een R65. Waarschijnlijk ook betrouwbaarder maar dat zal niet veel uitmaken voor een caferacer. Daar ga je toch niet veel kilometer mee maken want dan kies voor wat meer comfort. Wat vindt je het belangrijkst; de looks of power?
 
Aangezien ik een beginnend rijder ben heeft de R65 power zat denk ik. Dankjewel, hier heb ik wat aan.

De bewuste motoren staan op de bijgevoegde foto’s. Na revisie heeft de R65 nog geen 500 km op de teller.
 

Bijlagen

  • ABBCDAA9-A5BA-47B5-96EC-7FCFD136B9C6.jpeg
    ABBCDAA9-A5BA-47B5-96EC-7FCFD136B9C6.jpeg
    266 KB · Weergaven: 126
  • 3C4C2E6B-EF6D-4E25-8399-5F8BF83ACC30.jpeg
    3C4C2E6B-EF6D-4E25-8399-5F8BF83ACC30.jpeg
    62,8 KB · Weergaven: 130
Na revisie heeft de R65 nog geen 500 km op de teller.
Dat staat in 50% van de retro vintage advertenties. Zonder bewijs zou ik daar geen waarde aanhechten.

Een K100 is qua elektra een stuk complexer dan een R65. Het dashboard is daar onderdeel van, je kunt er niet zomaar een ander tellertje op hangen. Als dat niet is gedaan door iemand met verstand zou ik hem niet kopen.

Verder hangt de waarde voor mij samen met de kwaliteit van de gebruikte onderdelen en de afwerking. Neem iemand mee die daar kijk op heeft.
 
De R65 zou ik overnemen van een bekende en alle rekeningen van de revisie (professioneel uitgevoerd) zijn aanwezig. De K100 vind ik op Marktplaats bij iemand die ze bouwt naar wens en smaak.

Maar als ik het zo hoor zijn de R modellen de old school versie die het beste passen bij een caferacer. Meer mechanisch wat sleutelen makkelijker maakt.
 
Inderdaad, veel kilometers maak je niet op een caferacer. De R65 ziet er overigens nog het meest gebruiksvriendelijk uit van de twee. Geen extreme zithouding. En 50pk is inderdaad wel voldoende voor de eerste motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fal
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar aangezien ik de enige ben in mij sociale kring die een motorrijbewijs heeft verwacht ik geen grote ritten. Op een zondag twee uurtjes herrie maken en genieten dat je op een stoer ding zit. Maar heb er wel over getwijfeld hoor, want iets anders is wel comfortabeler.
 
Ik zou er met een grote boog omheen lopen.

De caferacers zijn in 99,9% van de gevallen motorfietsen die met knoei en beunwerk zijn gesloopt. Als je het netjes en goed wil doen gaat er zo veel tijd en geld inzitten dat ze een godsvermogen moeten kosten.

Bij de R65 zie ik al losse luchtfilters... is de motor op een vermogensbank geweest om de carburateurs daarop aan te passen? De R65 blokken zijn al niet het meest betrouwbaar en willen nog wel eens ploffen. Als ze dan ook nog met een veel te arm mengsel lopen.....

De K100 is zo te zien een 16 klepper waar weer een (smaller en kleiner) achterwiel van een K75S in zit. Het dashboard is verwijderd dus de originele electronica moet ook zijn aangepast, hoe is dat gedaan? Er is aan het frame gelast, daar kun je als je een keer in Dld bent enorm veel gezeik mee krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Nooit geweten dat de R65 een stuk slechter was dan zijn grotere broers. Ander carter? Er wordt inderdaad naar verhouding wel meer vermogen uit gehaald. Een R80 heeft namelijk ook 50pk. Maar ik neem toch aan dat er wat grotere sproeiers inzitten vanwege de K&N filters. Dat is vrij gebruikelijk. Dus hij zou niet armer moeten staan.
Maar zo'n ouwe boxer is altijd wel wat aan te sleutelen. Het is meestal niet ernstig of duur maar het hoort bij een ouwe motor. Alleen een versleten koppeling/drukgroep is wel een aardig klusje. Pas dus op voor een oplopend toerental bij gelijke snelheid. Dan is of de koppeling aan vervanging toe of de krukaskeering ligt eruit.
 
Nooit geweten dat de R65 een stuk slechter was dan zijn grotere broers. Ander carter? Er wordt inderdaad naar verhouding wel meer vermogen uit gehaald. Een R80 heeft namelijk ook 50pk. Maar ik neem toch aan dat er wat grotere sproeiers inzitten vanwege de K&N filters. Dat is vrij gebruikelijk. Dus hij zou niet armer moeten staan.
Maar zo'n ouwe boxer is altijd wel wat aan te sleutelen. Het is meestal niet ernstig of duur maar het hoort bij een ouwe motor. Alleen een versleten koppeling/drukgroep is wel een aardig klusje. Pas dus op voor een oplopend toerental bij gelijke snelheid. Dan is of de koppeling aan vervanging toe of de krukaskeering ligt eruit.
Het zijn compleet andere (korte slag) motorblokken. Zowel R45 als R65, je moet ze ook meer op toeren rijden en ze willen nog wel eens ploffen.
Het is de vraag of je het met alleen grotere sproeiers redt, vandaar dat je ook een run zou moeten maken met A/F ratio meting.
 
Het zijn compleet andere (korte slag) motorblokken. Zowel R45 als R65, je moet ze ook meer op toeren rijden en ze willen nog wel eens ploffen.
Het is de vraag of je het met alleen grotere sproeiers redt, vandaar dat je ook een run zou moeten maken met A/F ratio meting.

Wat betekend: ze willen nog wel eens ploffen?
Drijfstang naar buiten?
Kop eraf?
Gat in zuiger?
 
Ze zijn beiden verkloot! Als je lekker zonder problemen wilt rijden dan zou ik verder zoeken.
Btw het achterwiel van de K is een origineel K100RS16v/ K1100RS wiel.
Ziet er niet uit als het 4,5 x 18 achterwiel...... de rand van het velgbed is te smal. En het lijkt qua diameter ook eerder een 17" achterwiel ipv 18"
 
Het zijn compleet andere (korte slag) motorblokken. Zowel R45 als R65, je moet ze ook meer op toeren rijden en ze willen nog wel eens ploffen.
En dat bestrijd ik. Ik heb een R65 van 1985/86, dus de monoshock. Deze heeft nu 160.000 km gelopen zonder dat het blok open is geweest. Hij wordt wel bedaagd gereden, dus maximaal 5000 t/min. In de 5e versnelling bij 1000 km/h draait hij 4000 t/m en dat is wat bijna altijd als snelheid aan houdt.
 
En dat bestrijd ik. Ik heb een R65 van 1985/86, dus de monoshock. Deze heeft nu 160.000 km gelopen zonder dat het blok open is geweest. Hij wordt wel bedaagd gereden, dus maximaal 5000 t/min. In de 5e versnelling bij 1000 km/h draait hij 4000 t/m en dat is wat bijna altijd als snelheid aan houdt.
Dus omdat jouw motor toevallig heel blijft omdat je er erg rustig mee rijdt ploft er nooit 1???

Ik werk al jarenlang aan BMW motorfietsen en weet wat ik in de praktijk tegenkom.... en 100 km/u rijden waar 130 is toegestaan lijkt me ook niet ideaal.
 
Ik vind die 1100 wel grappig. Het is net of er middenin een explosie geweest is. De tank wijst omhoog, het zadel naar beneden en dan dat stuk plastic in het frame dat bol staat.
Die R65 is gewoon geverferiseert Een busje hammerite over het blok. Zijn de carburateurs nu meegespoten? En een zootje Aliexpress rommel er op.

Volgens mij rij je met beide voor lul. Je ziet er uit als een knotje, twee linkerhanden en stoer willen doen. Dat is meelijwekkend.
 
Als je op een café racer wil rijden, zoek dan een echte. Liefst iets Engels. Kale tank, clip ons. Ook van een xs650 of een cb500 zijn mooie café racer gemaakt. Deze twee zijn net niks. Lelijke dingen. Die boxer valt dan nog mee, maar is geen café racer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan