BMW R69s van Kees

Spacekeez

Die hard MF'er
22 feb 2006
350
87
Den Haag
Hallo!

Na kennis gemaakt te hebben in het BMW Boxer Luftköpfen-topic open ik op advies van Dhr. Bosso maar even een 'eigen' topic over mijn trots. Ik ben al jaren forumlid maar slechts wisselend actief. Toen ik net begon met motor rijden was ik vooral geïnteresseerd in Japanse supersport machines. Van een Kawasaki ZZR600, ging ik naar een Suzuki GSX-R600k5 naar een Suzuki GSX-R1000k7 (welke ik nog steeds in mijn bezit heb). Deze machines zijn fantastisch, het is altijd starten en gaan, de 1000 gaat als een raket en is bijna onverantwoord voor de openbare weg. Toch bleef het kriebelen. Was dit nu motor rijden? Ik mistte benzinelucht in de garage, het aantrappen van de motor, kortom een motor met karakter. Eind jaren 60 is wat mij betreft op auto-motive gebied een absolute hoogtepunt. Denk maar aan een 911 uit '68, de Jaguar e-type of de '68 Mustang Fastback. Veel mooier zijn ze ze niet meer gaan maken wat mij betreft. Maar ook qua motoren is het een mooie tijd, denk maar aan de Triump Bonneville bijvoorbeeld. Toch is er één motor die wat mij betreft de allermooiste is... de BMW R50/R60/R69s, functioneel design ten top, voor sommigen misschien wat te veel chroom voor anderen een lust voor het oog. Jaren ben ik op zoek geweest naar een motor van dit type, het liefste een R69s want een beetje pit is nooit verkeerd. De R50 heeft gewoon te weinig vermogen, de R60 wat meer vermogen laag in de toeren (ideaal voor zijspan gebruik) en de R69s als supersport van zijn tijd.

Er zijn een aantal bedrijfjes in Nederland actief met het in- en verkopen van deze motoren. Toen er dan ook één te koop stond bij Jan Beck (WELKOM OP DE WEBSITE VAN BECKS MOTOREN WIJHE.) ben ik snel van Den Haag naar Wijhe gereden om eens kennis te maken. Het contact met Jan verliep goed, duidelijk een man met passie voor de motor, ik mocht bij hoge uitzondering een rondje rijden en had meteen een grijns van oor tot oor. De koop was snel gesloten, er kon weinig van de prijs af maar Jan beloofde me dat de kilometerteller gefixt zou worden (deze deed het niet), de tank bij het ophalen vol zou zijn en er een nieuwe achterband gemonteerd zou worden. Ook zou hij nog op zoek gaan naar een origineel sleutelsetje voor onderweg. De motor zou nog een tijdje in Wijhe blijven staan maar op een mooie dag zou ik hem van Wijhe naar Den Haag gaan rijden... ik kon niet wachten!

Op 25 april was het dan zo ver, met de trein naar Wijhe (midden in de Coronatijd) en met de motor terug. Ik had een mooie route binnendoor uitgestippeld en via Deventer-Apeldoorn-Amersfoort en Utrecht ben ik met relatief weinig snelwegkilometers thuis gekomen. Het blok was niet lang geleden gereviseerd dus moest ik wel rustig aan doen. Het was een prachtige rit, de motor gaf geen krimp, reed en schakelde soepel en bracht me zonder problemen naar Den Haag. De motor staat nu in de garage. Hij is niet in concoursstaat maar ook niet ver daar van. Voor mij is het ook geen showpony, ik wil er veel mee rijden, leuke mensen ontmoeten en vooral plezier van hebben.

Een paar kleine dingen heb ik gewijzigd of wil ik nog aanpassen;
-Het duozitje heb ik er af gehaald, de lijn van de tank loopt dan wat mij betreft net wat mooier door in het achterspatbord
-Rondom de accu was een chromen bakje gemaakt, de motor glimt wat mij betreft genoeg, de aanblik van de oldschool Blitz accu is wat mij betreft net wat stoerder. Het bakje heb ik er af gehaald
-Ik hou van symmetrie dus de spiegel op het stuur heb ik verwijderd (het schroefgat netjes afgedopt) en er komen 'albert' spiegels met koplampmontage op, voor sommigen misschien wat Amerikaans-kermis-achtig, maar ik vind het mooi.
-Ook zou ik nog Hella Ossenogen (knipperlichtjes) in het stuur willen, dan heb je links je lichtschakelaar en rechts de schakelaar voor je knipperlichtjes (over symmetrie gesproken)

Groetjes!

Kees
 

Bijlagen

  • 030A487E-4903-4F3F-AACC-F420050B224B.JPG
    030A487E-4903-4F3F-AACC-F420050B224B.JPG
    65,3 KB · Weergaven: 51
  • IMG_8210.jpg
    IMG_8210.jpg
    94 KB · Weergaven: 56
  • IMG_8588.jpg
    IMG_8588.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 53
Dank jullie wel, ik zal mijn best doen af en toe een verhaaltje of een update of iets te posten. Mooie motor ook Martijn! Het geluid van een stationair-lopende Duc de 851 is lastig te overtreffen. Het is misschien best een rare overweging geweest maar naast de BMW heb ik ook heel veel gekeken naar de Ducati 916/996/998. Wat mij betreft de mooiste motor van de jaren 90. Het design van Tamburini is onovertroffen. Ik kon alleen steeds net niet de goede vinden of hij was heel snel weer verkocht. Maar goed, ik ben geen miljonair en voor de komende jaren is het wel even goed. Je moet af en toe blijven dromen natuurlijk.
 
Heel mooi!
Ik doe momenteel mijn uiterste best om een motor te bouwen waar deze lijn in zit. Jouw foto's en verhaal geven nog meer inspiratie.
 
Mooie tor,wat betreft weinig vermogen van de R50,het is maar net wat je wil,wij hadden een klant die vele jaren een
R50 gereden heeft,en dat waren geen korte ritjes,zo ging hij er mee naar de Noord Kaap en bezocht ook het Elefanten treffen
ieder jaar met deze motor,het is dus best te doen.
 
Bedankt voor de leuke reacties!
@RG-gamma vermogen is zeker iets heel betrekkelijks, met je stadsfiets kun je ook de wereld rond, je moet het alleen wel willen. :+
@martijn76 Yes! Dat zijn ze, maar dan zonder de chromen beugel rond de koplamp, ook het rekje is voor langere reizen nog wel een leuke optie, kun je nog een tentje en een slaapzak achterop binden. Foto is van gister, bij mij thuis voor deur.
PHOTO-2020-05-02-18-55-08.jpg
 
Heb zelf alleen op de R60-5 van een maat gereden, en een R75-5. Die was van iemand die ik maar kort gekend heb. Dat was het zogenaamde toaster model, een vrij vroege dus. Met van die chromen platen op de tank. Nou ben ik niet echt een BMW kenner, dus ik kan er naast zitten. Maar weet je, de jouwe is wel zo mooi.
Heel mooi!
 
Bedankt voor de leuke reacties!
@RG-gamma vermogen is zeker iets heel betrekkelijks, met je stadsfiets kun je ook de wereld rond, je moet het alleen wel willen. :+
@martijn76 Yes! Dat zijn ze, maar dan zonder de chromen beugel rond de koplamp, ook het rekje is voor langere reizen nog wel een leuke optie, kun je nog een tentje en een slaapzak achterop binden. Foto is van gister, bij mij thuis voor deur.Bekijk bijlage 1495590
:9~:}:} moooiiiii :t
 
ik heb in mijn jeugd R51/3 gereden en R50, ik hoop nog steeds dat ik eens een betaalbare tegenkom. Voorlopig ben ik blij met mijn R100RT met zijspan.
je R69 s is een plaatje:9~:]
 
Prachtige motor! :9~
Heb ook vaak naar dit model gekeken, maar uiteindelijk toch voor een R75/5 toaster gekozen. Die zijn in vergelijking tot een R69S nog redelijk geprijsd en aangezien ik maar 1 motorfiets heb, wat meer geschikt voor alledaags gebruik. Maar als ik een R50/R60/R69 zie staan kriebelt het toch altijd en komt dat 'wil ik hebben' gevoel weer naar boven.
 
Ik had het al aangegeven, ik vind die dingen Amerikaans, kitsch. In het perspectief van deze foto vind ik het helemaal rare Mickey Mouse dingen.
 
Ik had het al aangegeven, ik vind die dingen Amerikaans, kitsch. In het perspectief van deze foto vind ik het helemaal rare Mickey Mouse dingen.
ik vind het niet bij de motor passen die kwaje kop bij het bericht van halflife moest hier staan
 
Ik neem aan dat het over de spiegels gaat? De motor is toppie.
 
Ik wilde gewoon jullie eerlijke ongezouten mening. Dus als je het heeelemaal ruk vindt, hoor ik het ook graag. Er op en er af halen is echt maar 2 minuten werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan