Hallo!
Na kennis gemaakt te hebben in het BMW Boxer Luftköpfen-topic open ik op advies van Dhr. Bosso maar even een 'eigen' topic over mijn trots. Ik ben al jaren forumlid maar slechts wisselend actief. Toen ik net begon met motor rijden was ik vooral geïnteresseerd in Japanse supersport machines. Van een Kawasaki ZZR600, ging ik naar een Suzuki GSX-R600k5 naar een Suzuki GSX-R1000k7 (welke ik nog steeds in mijn bezit heb). Deze machines zijn fantastisch, het is altijd starten en gaan, de 1000 gaat als een raket en is bijna onverantwoord voor de openbare weg. Toch bleef het kriebelen. Was dit nu motor rijden? Ik mistte benzinelucht in de garage, het aantrappen van de motor, kortom een motor met karakter. Eind jaren 60 is wat mij betreft op auto-motive gebied een absolute hoogtepunt. Denk maar aan een 911 uit '68, de Jaguar e-type of de '68 Mustang Fastback. Veel mooier zijn ze ze niet meer gaan maken wat mij betreft. Maar ook qua motoren is het een mooie tijd, denk maar aan de Triump Bonneville bijvoorbeeld. Toch is er één motor die wat mij betreft de allermooiste is... de BMW R50/R60/R69s, functioneel design ten top, voor sommigen misschien wat te veel chroom voor anderen een lust voor het oog. Jaren ben ik op zoek geweest naar een motor van dit type, het liefste een R69s want een beetje pit is nooit verkeerd. De R50 heeft gewoon te weinig vermogen, de R60 wat meer vermogen laag in de toeren (ideaal voor zijspan gebruik) en de R69s als supersport van zijn tijd.
Er zijn een aantal bedrijfjes in Nederland actief met het in- en verkopen van deze motoren. Toen er dan ook één te koop stond bij Jan Beck (WELKOM OP DE WEBSITE VAN BECKS MOTOREN WIJHE.) ben ik snel van Den Haag naar Wijhe gereden om eens kennis te maken. Het contact met Jan verliep goed, duidelijk een man met passie voor de motor, ik mocht bij hoge uitzondering een rondje rijden en had meteen een grijns van oor tot oor. De koop was snel gesloten, er kon weinig van de prijs af maar Jan beloofde me dat de kilometerteller gefixt zou worden (deze deed het niet), de tank bij het ophalen vol zou zijn en er een nieuwe achterband gemonteerd zou worden. Ook zou hij nog op zoek gaan naar een origineel sleutelsetje voor onderweg. De motor zou nog een tijdje in Wijhe blijven staan maar op een mooie dag zou ik hem van Wijhe naar Den Haag gaan rijden... ik kon niet wachten!
Op 25 april was het dan zo ver, met de trein naar Wijhe (midden in de Coronatijd) en met de motor terug. Ik had een mooie route binnendoor uitgestippeld en via Deventer-Apeldoorn-Amersfoort en Utrecht ben ik met relatief weinig snelwegkilometers thuis gekomen. Het blok was niet lang geleden gereviseerd dus moest ik wel rustig aan doen. Het was een prachtige rit, de motor gaf geen krimp, reed en schakelde soepel en bracht me zonder problemen naar Den Haag. De motor staat nu in de garage. Hij is niet in concoursstaat maar ook niet ver daar van. Voor mij is het ook geen showpony, ik wil er veel mee rijden, leuke mensen ontmoeten en vooral plezier van hebben.
Een paar kleine dingen heb ik gewijzigd of wil ik nog aanpassen;
-Het duozitje heb ik er af gehaald, de lijn van de tank loopt dan wat mij betreft net wat mooier door in het achterspatbord
-Rondom de accu was een chromen bakje gemaakt, de motor glimt wat mij betreft genoeg, de aanblik van de oldschool Blitz accu is wat mij betreft net wat stoerder. Het bakje heb ik er af gehaald
-Ik hou van symmetrie dus de spiegel op het stuur heb ik verwijderd (het schroefgat netjes afgedopt) en er komen 'albert' spiegels met koplampmontage op, voor sommigen misschien wat Amerikaans-kermis-achtig, maar ik vind het mooi.
-Ook zou ik nog Hella Ossenogen (knipperlichtjes) in het stuur willen, dan heb je links je lichtschakelaar en rechts de schakelaar voor je knipperlichtjes (over symmetrie gesproken)
Groetjes!
Kees
Na kennis gemaakt te hebben in het BMW Boxer Luftköpfen-topic open ik op advies van Dhr. Bosso maar even een 'eigen' topic over mijn trots. Ik ben al jaren forumlid maar slechts wisselend actief. Toen ik net begon met motor rijden was ik vooral geïnteresseerd in Japanse supersport machines. Van een Kawasaki ZZR600, ging ik naar een Suzuki GSX-R600k5 naar een Suzuki GSX-R1000k7 (welke ik nog steeds in mijn bezit heb). Deze machines zijn fantastisch, het is altijd starten en gaan, de 1000 gaat als een raket en is bijna onverantwoord voor de openbare weg. Toch bleef het kriebelen. Was dit nu motor rijden? Ik mistte benzinelucht in de garage, het aantrappen van de motor, kortom een motor met karakter. Eind jaren 60 is wat mij betreft op auto-motive gebied een absolute hoogtepunt. Denk maar aan een 911 uit '68, de Jaguar e-type of de '68 Mustang Fastback. Veel mooier zijn ze ze niet meer gaan maken wat mij betreft. Maar ook qua motoren is het een mooie tijd, denk maar aan de Triump Bonneville bijvoorbeeld. Toch is er één motor die wat mij betreft de allermooiste is... de BMW R50/R60/R69s, functioneel design ten top, voor sommigen misschien wat te veel chroom voor anderen een lust voor het oog. Jaren ben ik op zoek geweest naar een motor van dit type, het liefste een R69s want een beetje pit is nooit verkeerd. De R50 heeft gewoon te weinig vermogen, de R60 wat meer vermogen laag in de toeren (ideaal voor zijspan gebruik) en de R69s als supersport van zijn tijd.
Er zijn een aantal bedrijfjes in Nederland actief met het in- en verkopen van deze motoren. Toen er dan ook één te koop stond bij Jan Beck (WELKOM OP DE WEBSITE VAN BECKS MOTOREN WIJHE.) ben ik snel van Den Haag naar Wijhe gereden om eens kennis te maken. Het contact met Jan verliep goed, duidelijk een man met passie voor de motor, ik mocht bij hoge uitzondering een rondje rijden en had meteen een grijns van oor tot oor. De koop was snel gesloten, er kon weinig van de prijs af maar Jan beloofde me dat de kilometerteller gefixt zou worden (deze deed het niet), de tank bij het ophalen vol zou zijn en er een nieuwe achterband gemonteerd zou worden. Ook zou hij nog op zoek gaan naar een origineel sleutelsetje voor onderweg. De motor zou nog een tijdje in Wijhe blijven staan maar op een mooie dag zou ik hem van Wijhe naar Den Haag gaan rijden... ik kon niet wachten!
Op 25 april was het dan zo ver, met de trein naar Wijhe (midden in de Coronatijd) en met de motor terug. Ik had een mooie route binnendoor uitgestippeld en via Deventer-Apeldoorn-Amersfoort en Utrecht ben ik met relatief weinig snelwegkilometers thuis gekomen. Het blok was niet lang geleden gereviseerd dus moest ik wel rustig aan doen. Het was een prachtige rit, de motor gaf geen krimp, reed en schakelde soepel en bracht me zonder problemen naar Den Haag. De motor staat nu in de garage. Hij is niet in concoursstaat maar ook niet ver daar van. Voor mij is het ook geen showpony, ik wil er veel mee rijden, leuke mensen ontmoeten en vooral plezier van hebben.
Een paar kleine dingen heb ik gewijzigd of wil ik nog aanpassen;
-Het duozitje heb ik er af gehaald, de lijn van de tank loopt dan wat mij betreft net wat mooier door in het achterspatbord
-Rondom de accu was een chromen bakje gemaakt, de motor glimt wat mij betreft genoeg, de aanblik van de oldschool Blitz accu is wat mij betreft net wat stoerder. Het bakje heb ik er af gehaald
-Ik hou van symmetrie dus de spiegel op het stuur heb ik verwijderd (het schroefgat netjes afgedopt) en er komen 'albert' spiegels met koplampmontage op, voor sommigen misschien wat Amerikaans-kermis-achtig, maar ik vind het mooi.
-Ook zou ik nog Hella Ossenogen (knipperlichtjes) in het stuur willen, dan heb je links je lichtschakelaar en rechts de schakelaar voor je knipperlichtjes (over symmetrie gesproken)
Groetjes!
Kees