BMW R69s van Kees

Het lukt me niet een privé bericht te sturen. Volgens motor-forum mag ik dat niet. We kunnen 10:30 bij mcDonalds delft afspreken (hebben ze wel redelijke koffie), bij jou is ook goed.
Oké, McDonalds Delft morgen om 10.30uur. Dat is bij de Brasserskade, vlak bij kartcentrum Bleekemolen toch?
 
Geslaagde mini-meeting! Het is toch altijd een klein beetje spannend wanneer je via internet af spreekt... bleek ik de eigenaar van de andere R69s al te kennen vanuit de (race)fietswereld... Extreem toevallig!
IMG_8698.jpg
 
Hallo Kees, is de spiegel die je eraf hebt gehaald origineel en nog beschikbaar? Zo ja, interesse om te verkopen? Ik heb zelf een BMW R50
 
Beste Peter Laverda,
Ik hou de spiegel graag bij de motor. Hij is niet te koop. Online zijn ze vast nog wel te vinden. Succes!
 
Hallo!

Na kennis gemaakt te hebben in het BMW Boxer Luftköpfen-topic open ik op advies van Dhr. Bosso maar even een 'eigen' topic over mijn trots. Ik ben al jaren forumlid maar slechts wisselend actief. Toen ik net begon met motor rijden was ik vooral geïnteresseerd in Japanse supersport machines. Van een Kawasaki ZZR600, ging ik naar een Suzuki GSX-R600k5 naar een Suzuki GSX-R1000k7 (welke ik nog steeds in mijn bezit heb). Deze machines zijn fantastisch, het is altijd starten en gaan, de 1000 gaat als een raket en is bijna onverantwoord voor de openbare weg. Toch bleef het kriebelen. Was dit nu motor rijden? Ik mistte benzinelucht in de garage, het aantrappen van de motor, kortom een motor met karakter. Eind jaren 60 is wat mij betreft op auto-motive gebied een absolute hoogtepunt. Denk maar aan een 911 uit '68, de Jaguar e-type of de '68 Mustang Fastback. Veel mooier zijn ze ze niet meer gaan maken wat mij betreft. Maar ook qua motoren is het een mooie tijd, denk maar aan de Triump Bonneville bijvoorbeeld. Toch is er één motor die wat mij betreft de allermooiste is... de BMW R50/R60/R69s, functioneel design ten top, voor sommigen misschien wat te veel chroom voor anderen een lust voor het oog. Jaren ben ik op zoek geweest naar een motor van dit type, het liefste een R69s want een beetje pit is nooit verkeerd. De R50 heeft gewoon te weinig vermogen, de R60 wat meer vermogen laag in de toeren (ideaal voor zijspan gebruik) en de R69s als supersport van zijn tijd.

Er zijn een aantal bedrijfjes in Nederland actief met het in- en verkopen van deze motoren. Toen er dan ook één te koop stond bij Jan Beck (WELKOM OP DE WEBSITE VAN BECKS MOTOREN WIJHE.) ben ik snel van Den Haag naar Wijhe gereden om eens kennis te maken. Het contact met Jan verliep goed, duidelijk een man met passie voor de motor, ik mocht bij hoge uitzondering een rondje rijden en had meteen een grijns van oor tot oor. De koop was snel gesloten, er kon weinig van de prijs af maar Jan beloofde me dat de kilometerteller gefixt zou worden (deze deed het niet), de tank bij het ophalen vol zou zijn en er een nieuwe achterband gemonteerd zou worden. Ook zou hij nog op zoek gaan naar een origineel sleutelsetje voor onderweg. De motor zou nog een tijdje in Wijhe blijven staan maar op een mooie dag zou ik hem van Wijhe naar Den Haag gaan rijden... ik kon niet wachten!

Op 25 april was het dan zo ver, met de trein naar Wijhe (midden in de Coronatijd) en met de motor terug. Ik had een mooie route binnendoor uitgestippeld en via Deventer-Apeldoorn-Amersfoort en Utrecht ben ik met relatief weinig snelwegkilometers thuis gekomen. Het blok was niet lang geleden gereviseerd dus moest ik wel rustig aan doen. Het was een prachtige rit, de motor gaf geen krimp, reed en schakelde soepel en bracht me zonder problemen naar Den Haag. De motor staat nu in de garage. Hij is niet in concoursstaat maar ook niet ver daar van. Voor mij is het ook geen showpony, ik wil er veel mee rijden, leuke mensen ontmoeten en vooral plezier van hebben.

Een paar kleine dingen heb ik gewijzigd of wil ik nog aanpassen;
-Het duozitje heb ik er af gehaald, de lijn van de tank loopt dan wat mij betreft net wat mooier door in het achterspatbord
-Rondom de accu was een chromen bakje gemaakt, de motor glimt wat mij betreft genoeg, de aanblik van de oldschool Blitz accu is wat mij betreft net wat stoerder. Het bakje heb ik er af gehaald
-Ik hou van symmetrie dus de spiegel op het stuur heb ik verwijderd (het schroefgat netjes afgedopt) en er komen 'albert' spiegels met koplampmontage op, voor sommigen misschien wat Amerikaans-kermis-achtig, maar ik vind het mooi.
-Ook zou ik nog Hella Ossenogen (knipperlichtjes) in het stuur willen, dan heb je links je lichtschakelaar en rechts de schakelaar voor je knipperlichtjes (over symmetrie gesproken)

Groetjes!

Kees

Hallo Kees, is de spiegel die je eraf hebt gehaald origineel en nog beschikbaar? Zo ja, interesse om te verkopen? Ik heb zelf een BMW R50
 
Ik zie dit topic nu pas maar wat een prachtmotor.😍
Om even terug te komen op die spiegels,ik heb ze nooit eerder gezien,ik vindt ze niet lelijk maar zou ze eerder zien op een caferacerachtige motor.
Heel veel plezier met klassieke pronkstuk.🙂
 
“Had moeten”? Deze lijkt er op de motor die momenteel te koop staat bij motoport Goes. De Hoske Tank was des tijds optioneel. De langgerekte zadels waren toen standaard, ik vind het klassieke uiterlijk van een eenpersoons zweefzadel mooier.
 
95% van de R69s'en hadden een Earles voorvork. In 1968 en 1969 kon je in de VS de R69s ook met de nieuwe R75/5 voorvork bestellen, de R69S US. De voorvork op bovenstaande motor heb ik nog nooit op een R69s gezien. Wel een mooie vork.
 

Bijlagen

  • BMW R69S brochure 1969.jpg
    BMW R69S brochure 1969.jpg
    285,1 KB · Weergaven: 11
  • BMW R69S US.2.jpg
    BMW R69S US.2.jpg
    34 KB · Weergaven: 13
Heinrich en Hoske tanks

geen idee hoe je het verschil ziet tussen de Heinrich en Hoske tank. Voorvork was me ook nog niet opgevallen... schommelvoorvork vind ik ook mooier. Hou je daar niet van... koop dan een /5! Overigens heeft Jan Beck weer een R69s te koop staan!
 
Jij hebt een hele mooie machine aangeschaft Kees! Ideeal om fijne toerritten mee te doen. Een Heinrich tank herken je aan de langwerpige aluminium afdekplaat. Bij Hoske tanks is dat wat korter en breder vormgegeven.

De S werd werd door BMW gebracht als top Sport model in de /2 serie, in basis ontworpen in de jaren vijftig. Midden jaren zestig werden ze links en rechts sportief ingehaald door machines als de Honda CB450K0 en Triumph Bonneville T120. Met zijn swingarm voorvork is de R69S een geweldig comfortabele toermachine. De wegligging is typisch BMW voor die tijd: Gummikuh. Een /5 was er nog niet (BMW moest eerst van een faillissement gered worden) dus genoeg werk voor mensen als Zabrocky, die een telescoop vork monteerde en het achterframe compleet moderniseerde, voor een sportievere wegligging.

Geweldig om daarmee, op het koppel van de motor, in de tweede en derde versnelling een bocht uit te trekken....
 
Bedankt voor het compliment en het mooie stukje achtergrondinformatie! Waar motoren normaal gesproken gebruiksvoorwerpen zijn en ze na verloop van tijd weg gaan, blijft deze motor altijd bij me en is het mijn missie er zo goed voor te zorgen dat de volgende generatie er ook nog van kan genieten.
 
In stand houden voor de volgende generatie is een hele mooie doelstelling Kees.
Gaaf! Petrolicious erg Amerikaans, maar ook erg mooi! Helaas niet meer gratis nu. Ook de auto filmpjes zijn prachtig. Zeker het filmpje met Stirling Mos in de Mercedes SLR!
 
Een overzicht van de accesoires, in-period:
Voorvork Ceriani (Laverda GT 750)
Tank Churchgate
Buddyseat Schorsch Meyer
Koplamp Rauch
Toerenteller/ aandrijving SWF/ VDO op nokkenas
Knipperlichten/ armaturen Hella/ Bosch BMW/ 2 (vaak wordt BMW /5 toegepast, wegens gebrek aan onderdelen)
Velgen Akront Aluminium Hochschulter

Niet in-period
Ontsteking pick-up & vervroeger elektronisch
Spanningsregelaar elektronisch
Accu Blitz, droog
Banden Metzeler ME77
Motorolie 20W-50
Brandstof BP Ultimate 98
BED52B7B-FD84-482A-BA65-3843C57CFC24.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Zet er dan gelijk schijfremmen op 😛. Prachtige upgrades zonder meer! Ik hou toch wel meer van origineel. Qua rijeigenschappen liep de motor in originele staat eind jaren 60 wel erg achter op de concurrentie. Jan Beck (waar ik mijn motor heb gekocht) racet zelf met klassieke BMW’s die kan vast ook wel een boekje open doen over alle mogelijke upgrades!
 
Prachtige motor! Zelf zo gebouwd en/of gerestaureerd?
Zelf zo gedemonteerd en gemonteerd. De eerste keer dat ik het genoegen had lagen de koppen en cilinders eraf. In opdracht van de eigenaar met nieuwe zuigers gemonteerd. Na enige wilde hij een BSA Goldstar, en de BMW kwam bij mij terecht. De Ceriani vork zat er al in, maar ik had geen idee van de herkomst. Verdere een hoog stuur, zweefzadel en Hoske pijpen ( jammer dat ik die niet meer heb). Al met al een nogal eigenaardige combinatie van sport en bobber-like. Kabelboom van dikke zwarte, blauwe en geel groene draden, waarmee ook de uitlaten vast gebonden waren.

Vervolgens nieuw:
Carburateurs, uitlaten, spaken, velgen (Haan Wheels), banden, kabelboom, knipperlichten, stuur, spiegels, bowden kabels, gashendel en armaturen, km teller, lak-en bieswerk.
Gebruikt:
Churchgate tank, Schorsch Meier buddyseat, toerenteller aandrijving.

Motorrevisie Beck’s BMW
Koppen:nieuwe kleppen, geleiders en zittingen, loodvrij
Blok: nieuwe (ruil) krukas nieuw hoofdlager deksel, hoofdlagers, nokkenas lagers, nokvolgers.

Elektrisch systeem revisie BMW Classics.
Nieuwe kabelboom, accu, contactslot, elektronische ontsteking en vervroeger, spanningsregelaar.

En dan nog de versnellingsbak en cardan.....

Qua kosten alles bij elkaar ruim over een bedrag met vier nullen. Vandaar dat deze machines ook voor zulke zoute prijzen worden aangeboden.......
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan