Bmw r80/1 "87" laad probleem

JordyE

Rookie
17 jun 2023
4
0
Beste,

Onlangs heb ik mijn bmw r80 voorzien van een mo unit blue.

Gehele kabelboom vernieuwd bij de eerste test rit naar 10 meter was mijn vonk al weg.

Dit was snel geconstateerd dat mijn ontsteek module kapot was, deze is reeds vernieuwd.

Meteen weer in het zadel geklommen . Helaas was het na een km of 5 dat ik merkte dat ik mijn snelheid niet meer kon aflezen, snel dacht ik tijd om naar huis te gaan .

10meter verder hielt hij ermee op waardoor ik geluk bij een ongeluk maar 2km. Hoefde te lopen.


Mo unit gaf aan Dat de accu leeg was, met alle topics die ik gelezen heb/had ben ik er dus achter dat mijn accu niet oplaad.

Volgens alles dient er dus een Acculaad lampje deze zat niet in de oude kabel boom .
Die ik al 5x zeker uitgeplozen hebb

Op de een of andere manier kom ik er toch niet uit om te zorgen dat hij weer oplaad.

- bij opgeladen accu daalt de aantal volt
- als ik v.w.u meet op massa (wissel spanning) meet ik 0


Wat zie ik over het hoofd of vergeet ik ?
 

Bijlagen

  • IMG20230616201633.jpg
    IMG20230616201633.jpg
    176,9 KB · Weergaven: 20
Bosch dynamo heeft inderdaad een laadlampje of andere vorm van weerstand nodig anders bouwt hij geen magnetisch veld op en zal niet laden.. als er in het oude circuit geen lampje meer zat is er ergens een weerstand in de bedrading gemaakt anders zou hij nooit geladen hebben. Zowel de stator als rotor zijn electromagnetisch en de stroom door het laadlampje is nodig om de magneten op gang te helpen..
Zie het maar als de startstroom, als de velden eenmaal ontstaan zijn en de dynamo genoeg toeren maakt wekt hij voldoende stroom op om ook zijn eigen spoelen te voeden
 
Bosch dynamo heeft inderdaad een laadlampje of andere vorm van weerstand nodig anders bouwt hij geen magnetisch veld op en zal niet laden.. als er in het oude circuit geen lampje meer zat is er ergens een weerstand in de bedrading gemaakt anders zou hij nooit geladen hebben. Zowel de stator als rotor zijn electromagnetisch en de stroom door het laadlampje is nodig om de magneten op gang te helpen..
Zie het maar als de startstroom, als de velden eenmaal ontstaan zijn en de dynamo genoeg toeren maakt wekt hij voldoende stroom op om ook zijn eigen spoelen te voeden
Eenig idee waar ik nu het weerstand tussen in kan zetten ?
 
Inderdaad wat Sammie zegt.. zorg voor een werkplaatshandboek en een hedradingsschema.. dan kun je relatief eenvoudig aflezen in welke draad het lampje zit.. dat is waar je ook het beste de weerstand kan plaatsen...
Zelf zou ik dat bij een BMW ook niet uit mijn hoofd weten.. ik ken alleen de bosch dynamo en de benodigde randvoorwaarden vrij goed omdat Guzzi heel lang dezelfde installatie heeft gebruikt.

Succes
 
Een beetje googelen levert die informatie al op, ik heb het hier op MF ook wel gedeeld. Maar ik ben een beetje M unit moe. Mensen kunnen wel een goede motorfiets verprutsen maar dan mogen wij ze aan de hand nemen om het op te lossen.
Je kan ook niet reageren , meen je ik heb nog niet gegooglt of 20 electra schema door gelezen dit forum doorgestruint?

Geloof ik me ik doe dit liever zonder hulp maar kom/kwam niet verder.

Komt wel goed bedankt voor je feedback dacht dat daar dit soort forums voor waren .
 
Terug
Bovenaan Onderaan