Bmw r80 bekabeling vraagje

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
22.472
918
Hoogezand
Ben met een r80 (1982) bezig. Oa de printplaat in de koplamp mist en bekabeling ben ik aan het aanpassen zonder die printplaat (zit andere koplamp op). Ook komt er een ander contactslot op.
Nu heb ik bijna alles klaar, alleen starten in zn versnelling werkt niet (schakelaar in hendel werkt wel)

Als ik op de schema's kijk zou er in het circuit een diode moeten zitten waar oa kopplingschakelaar op zit. Die zit er nu niet meer tussen en denk dat het daar wel eens in kan zitten :')

Wat voor diode (?) moet daar tussen of is het ook anders op te lossen?

Verder nog een vraag over verlichting... zit een draaischakelaar op en een tuimelschakelaar. Via die tuimelschakelaar krijg ik gewoon en groot licht maar wat doet die draaischakelaar? De koplamprelais zit er ook niet meer op, dus wil rechtstreeks via die schakelaar doen.
 
Geen idee, maar eh: Vergeet het laadstroomlampje niet. Zonder de juiste weerstand (lampje dat doorgaans in de cockpit zit) werkt het laadsysteem niet.
 
Vaak zitten er meerdere diodes naast elkaar voor het startcircuit. Vaak allemaal massa gestuurd; als een van de 'startonderbrekers' (neutraal of koppelingsschakelaar) aan massa ligt dan kan de motor starten. Draad na de diode gaat naar de cdi waarschijnlijk? Als je die ingang direct op de massa aansluit zal de motor altijd starten.

En een oersimpele diode voldoet gewoon. 1N4004 ofzo.

Edit: Disclaimer; ik ken de BMW bedrading verder niet, dit is mijn ervaring met Japanse / Kawasaki kabelbomen ;)
 
Laatst bewerkt:
signaaldraad na de startknop gewoon eerst over je koppelingsschakelaar laten gaan en dan pas naar het startrelais. dan moet je altijd je koppeling intrekken en maakt het niet uit of je in neutraal staat of niet.
weet niet of je ook wil voorkomen dat je met zijstandaard uit kan wegrijden ? dan wordt het ingewikkelder.
 
signaaldraad na de startknop gewoon eerst over je koppelingsschakelaar laten gaan en dan pas naar het startrelais. dan moet je altijd je koppeling intrekken en maakt het niet uit of je in neutraal staat of niet.
weet niet of je ook wil voorkomen dat je met zijstandaard uit kan wegrijden ? dan wordt het ingewikkelder.
Dat zou ik bij een BMW niet doen. Die microschakelaar in de koppeling wil wel eens stuk gaan.
 
als je in versnelling ook wil kunnen starten zal je die toch op 1 of andere manier moeten gebruiken.
als de stroom te groot zou zijn, dan gebruik je een relais, aangestuurd door de koppelingsschakelaar en het signaal voor de startmotor over de kontakten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij onze boxer de koppeling schakelaar al sinds het jaar kruik doorverbonden. Nooit problemen mee gehad. Maar ja, ik ben nog uit de tijd dat een vrijstandlampje overbodige luxe was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan