BMW R80 cafestijl

Je moet oppassen als een motor op een te arm mengsel loopt. hierdoor kan hij warm worden en daardoor kunnen er gaten in de zuigers branden.
ik weet niet of dit bij BMW's ook zo is maar bij veel jappen wel in ieder geval.

voor de rest is dit toch weer een leuk project om te volgen
 
Ja, soms zijn die "ouderwetse" winkeltjes wel makkelijk eej?? 8-) In ieder geval blij dat je er mee geholpen bent.

Eventjes je mengsel checken kan nooit kwaad. Ook een BMW is verwoestbaar! :N Ploffen kan inderdaad duiden op synchronisatie van de gasfabrieken, maar een lengteverschil in je gaskabels kan ook heel makkelijk de boosdoener zijn. Even een bougiekabel losmaken, kijken hoeveel speling je hebt voor je gasrespons krijgt en hetzelfde herhalen bij de andere cilinder. Zelf deed ik het vroeger met een naald van 2mm dik onder de gasschuif, maar je zal wel CV's hebben en dan gaat die truc niet op.


Have Fun!!

"Opa"Jan
 
Ik kan een vacuummeter lenen voor dat gelijkstellen, dus ik hoef alleen maar uit te zoeken hoe dat werkt bij BMW, maar Gijs Vijs zou toch wel een sgelijk kunnne hebben. Ik zag een klein roetspoortje bij de aansluiting van de linker cylinder. Vervelend, want volgens mij kan ik dat niet zelf oplossen omdat je en speciale sleutel nodig hebt om de uitlaat los te maken. Kan het kwaad om daar mee te rijden?

Ik ga sowieso de kleur van de bougies in de gaten houden en ik heb eventueel een setje grotere sproeiers klaarliggen.

Vandaag veel aan de Honda caferacer gewerkt, die had een waterpomp en remprobleempje. En een voorbandprobleem bleek. Toch ook nog aan de BMW toegekomen. De storing in de acewellteller heb ik opgelost, doet het super nu. Balhoofdspeling ook, de moer bovenop de stuurpen had ik verkeerdom gemonteerd |( |(



Tankje wat voller gegooid en een stuk gaan rijden. De tankdop blijkt te lekken met een wta volere tank, dara moet ik wat op verzinnen. Verder rijdft het echt, echt heel erg goed. Ben er heel blij mee.


rijden021ru4.jpg


rijden020qb5.jpg
 
Nee, lichte lekkage bij de kopaansluiting kan geen kwaad. Engelse motoren hadden er ook vaak "last" van, omdat de uitlaatbocht gewoon los in de kop gestoken werd.
Oa bij Matchless 1-pitters. :Y

Ongelijk afgestelde carbs is wel slecht. Komt er op neer, dat 1 cylinder harder moet werken dan de ander.

:W
 
Laatst bewerkt:
Ongelijk afgestelde carbs merk je meteen. Trek maar eens aan één gaskabel bovenuit de carb, dan weet je hoe het ergste geval is ;) Het mooie van die BMW's is dat je ze op het gehoor soms beter kan synchroniseren dan met meters... Zorg eerst dat de kabels op het oog gelijk omhoog gaan (dus evenveel speling hebben tot aangrijpen van hendel), dan echt minimaal gasgeven tot 'ie nét oppakt, en dan hoor je zo of ze gelijk oppakken, of één cilinder eerder, dan bijstellen etc.
 
Ongelijk afgestelde carbs merk je meteen. Trek maar eens aan één gaskabel bovenuit de carb, dan weet je hoe het ergste geval is ;) Het mooie van die BMW's is dat je ze op het gehoor soms beter kan synchroniseren dan met meters... Zorg eerst dat de kabels op het oog gelijk omhoog gaan (dus evenveel speling hebben tot aangrijpen van hendel), dan echt minimaal gasgeven tot 'ie nét oppakt, en dan hoor je zo of ze gelijk oppakken, of één cilinder eerder, dan bijstellen etc.

helemaal waar.
ik wou gisteren eigenlijk al een stap voor stap handleiding schrijven.
toen bedacht ik dat je de bougiedoppen er niet af mag trekken bij een electronische ontsteking.
je moet eigenlijk beginnen met stationair gelijk stellen, ik kan dat alleen door kappen te trekken.
 
~
helemaal waar.
ik wou gisteren eigenlijk al een stap voor stap handleiding schrijven.
toen bedacht ik dat je de bougiedoppen er niet af mag trekken bij een electronische ontsteking.
je moet eigenlijk beginnen met stationair gelijk stellen, ik kan dat alleen door kappen te trekken.~



:? Kijk, dat wist ik nou weer niet van die kappen en electronische ontsteking, kan die dan echt naar de filistijnen gaan?


"Opa"Jan (nooit te oud om te leren.)
 
Laatst bewerkt:
Tankje wat voller gegooid en een stuk gaan rijden. De tankdop blijkt te lekken met een wta volere tank, dara moet ik wat op verzinnen. Verder rijdft het echt, echt heel erg goed. Ben er heel blij mee.
Wat wel eens wil helpen is gewoon het rubber in de tankdop even omdraaien....
 
@ Jan, Jooaas en Halfligve: Bedankt voor de tips, ik ga ermee spelen!



@ Rockert: de rand van de tankdop zt vol aanslag, die moet ik ervanschuren, dan is het wel opgelost dnek ik.


Gisteren een testrit gemaakt van ene klometer of 15, heerlijk! Wel meteen door een enorm zeikerige agent aan d eknat gezet. De eertse 5 minuten was het nog leuk, daarna werd hte echt héél iritant. Die vent ging iets zoeken en moest en zou wat vinden dat niet in orde was. Banden, verlichting,m remmen, alle si s langsgekomen. Hij heeft zitten vroeten aan van alles en nogwat of het wel vast zat etc... etc... Werd er echt moe van. Maar zoals het hoort: hij kon niets vinden wat niet inorde was, geen boete :W




Begin gemaakt met het lichtgewicht kontje:


kontje007zk7.jpg
 
hehe :+


Ik wilde die popnageltjes nog niet vasttreken omdat die lastiger uit te boren zijn en ik alles nog in kleur wil spuiten en af wil werken.
 
\
helemaal waar.
ik wou gisteren eigenlijk al een stap voor stap handleiding schrijven.
toen bedacht ik dat je de bougiedoppen er niet af mag trekken bij een electronische ontsteking.
je moet eigenlijk beginnen met stationair gelijk stellen, ik kan dat alleen door kappen te trekken.\



:? Kijk, dat wist ik nou weer niet van die kappen en electronische ontsteking, kan die dan echt naar de filistijnen gaan?


"Opa"Jan (nooit te oud om te leren.)



dat is wat mijn peters boek zegt.
als je de kap er af trekt kan hij zijn lading niet kwijt.
je kan die kappen wel op de een of andere manier aan massa leggen.
Ik heb me daar alleen nooit in verdiept, ik ben van puntjes overgestapt op de K-serie.
 
zo, schoppie. Terug van een weekje Frankrijk voor de studie waar ik lekker heb zitten vloeken dat ik de motor mee had moeten nemen met die weggetjes daar :P

Maar weer eens de zaak gebeld waar mijn achterlicht al 4 weken geleden binnen had moeten komen. Raad eens?

Juist, niet meer raden. Werd later vandaag teruggebeld, niet meer leverbaar in die kleur. Dan maar een andere kleur, kan ik heb spuiten. "komt ie volgende week dan?" "durf ik niet te zeggen". Zucht. Die lui hebben nog spiegels die ik eigenlijk wel wil, maar nu eigenlijk ook niet meer...

Morgen die geperforeerde kapjes verder afwerken en een kleurtje geven (zelfde kleur als de tank). Dan de kont aan de onderkant dicht maken. En dan kan ik niet verder zonder achterlicht. :(


Vrijdag hopelijk nog even naar Optitune in Gouda, kijken of we zamen een passen kilometertellerverloopkabeltje voor de Acewellteller kunnen vinden. Ben benieuwd. Als het achterlicht dan binnen is is ie wel zo'n beetje aardig richting af.

update: kontje wat verder afgewerkt, lijkt al aardig racy nu :)

blauw007tl3.jpg


blauw008ep1.jpg



de voorvork is/was gespoten en die is nu niet mooi meer. Iemand tips om hem er een beetje flitsend en stijlcorrect eruit te laten zien? Gewoon polijsten of simpel zwart maken kan altijd nog.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag testgereden. De draden naar de koplamp fikten uit, kkentekenplaat verloren (en wer teruggevonden, maar voor de rest hebben we alles overleefd hoor :)
Lampje van de chopper-cx afgesloopt en erop gezet et voila:

achterlicht035qv9.jpg


achterlicht032lv5.jpg


achterlicht006ky7.jpg
 
Nog een vraagje voor de BMW kenners:

De laadstroomcontrollelamp blijft (nauwelijsk zichtbaar) soms ook in de hogere toerengebeiden héél zacht branden. Erg? Ik heb niet het idee dat de accu achteruit gegaan is in die +/- 80 km met veel starten en meerendel verlichting aan :). Misschien omdat het nu een ledlampje is?


Ben ook nog opzoek naar spaakwielen. Volgens mij heeft de GS een groter voorwiel en kleiner achterwiel, toch? Ik wil eigenlijk wle dezelfde wielmaten aanhouden. De R, heeft die dezelfde maten? Iemand een idee waar ze voor een acceptabele prijs 2dehands te krijgen zijn?


Edit: welke velgen passen er eigenlijk allemaal op een R80 met monoarm?
 
Laatst bewerkt:
zo uit mijn hoofd heeft jouw motor 18"achter en 19"voor.
dat hadden alle modellen er voor ook.
de R100R heeft volgens mij een 18"voorwiel in een K100 voorvork.
je voorwiel zal nog wel lukken met een voorwiel van een ouder model.
behalve dr R100R weet ik geen modellen met een spaakwiel van na '85.
bedenk wel dat spaakwielen dungezaait zijn, snowflake wielen vind je op elke straathoek.
 
Nog een vraagje voor de BMW kenners:

De laadstroomcontrollelamp blijft (nauwelijsk zichtbaar) soms ook in de hogere toerengebeiden héél zacht branden. Erg? Ik heb niet het idee dat de accu achteruit gegaan is in die +/- 80 km met veel starten en meerendel verlichting aan :). Misschien omdat het nu een ledlampje is?


Ben ook nog opzoek naar spaakwielen. Volgens mij heeft de GS een groter voorwiel en kleiner achterwiel, toch? Ik wil eigenlijk wle dezelfde wielmaten aanhouden. De R, heeft die dezelfde maten? Iemand een idee waar ze voor een acceptabele prijs 2dehands te krijgen zijn?


Edit: welke velgen passen er eigenlijk allemaal op een R80 met monoarm?

dat lampje van mij gaat soms ook zwakjes aan als ik iets harder rijd. Maar dat zie ik alleen in het donker. Stationair is hij altijd aan en gaat uit bij 1000-1500 toeren ofzo.
Hij doet dat al zo lang als ik de motor heb en rij altijd met licht aan.
Laad nog wel gewoon bij dus.
 
@ Halflive: Welke maat hebben die GS achterwielen dan, weet je dat toevallig? Bedankt voor de informatie in ieder geval.

@daf: mooi. Ik kijk wel even aan hoe het gaat, maar het is ongeveer zoals jij het zegt hja. Alleen gaat hij niet altijd (meteen?) branden als je afzakt naar stationair.


Ik ga me eens inlezen en dan morgen ene poging wagen tot synchroniseren.
 
Hmm, hij laadt wel bij, maar niet erg enthousiast... is dat normaal? Keertje naar kijken anders.

Hopelijk komt mijn zadeltje van de week af. Ik heb de horizontale ribbels op de kleppendeksels voor de lol gepolijst, ziet er leuk uit. Nu nog een goede accubevestiging maken en voorspatbord aanpassen.


Vraagje: oliettemperatuur en warmlopen, hoe staat eht daarmee? Ik kwam in een hele lange rij te staan die een drukke weg op wilde draaien, lang stationair lopen bij stilstand dus. Op een gegeven moement ging het motorgeluid veranderen, ik heb hem toen maar even uitgezet. Later nergens last van. Olietemperatuur? Hoe snel loopt een BMW warm? Als ik zo'n olietemperatuurmeter erin zet die in plaats van de vuldop komt, welke temperaturen mag hij dat maximaal aangeven en wat is een mooie begintemperatuur?
 
Dat half-enthousiaste bijladen kan komen door een te grote weerstand (wattage) van het controlelampje dat naar de regelaar (en daarmee indirect geregelde veldspoel -als je geen vaste magneet hebt) loopt. Een goede beschrijving van dat effect staat in het alternator handbook dat ik je destijds gemaild heb.
Wederom kudos voor je project!

grtz M.
 
Wauw, tankje zou van mij iets mogen zakken (in ieder geval aan de voorkant) maar voorderest vind ik deze beemer supersexy!
 
Thanx!

Tankje laat ik niet zakken. Teneerste is dat tov van het stuur niet mooi denk ik. Daarnaast ligt hij zo wel precies in lijn met het blok. Kontje laten zakken om die knik eruit te halen is ook geen optie, ik heb de kentekenplaat al behoorlijk hoog (hoger dan ik wilde) en naar achteren moeten zetten.


achterlicht040vi8.jpg



Maar ik zit dus nog wel met de olietemperatuur. Ik weet dat de 100 een oliekoeler heeft, de mijne niet. Hoe hard heeft een 100 die oliekoeler nodig?
 
Laatst bewerkt:
Maar ik zit dus nog wel met de olietemperatuur. Ik weet dat de 100 een oliekoeler heeft, de mijne niet. Hoe hard heeft een 100 die oliekoeler nodig?

Dat is altijd afhankelijk van je rijstijl, maar met bagage en duo en in de hitte (40 graden) is de mijne nooit boven de 130 graden geweest, meestal tussen de 100 en 110 graden, op lange stukken in de vakantie.
 
ik heb bij de mijne nog nooit gehad dat hij te warm wordt. Het is wel maar een 600, maar dat zal niet zo'n groot verschil maken bij stilstand denk ik zo.
Loopt makkelijk een kwartier stationair zonder problemen bij temperaturen boven de 20 graden
 
Terug
Bovenaan Onderaan