BMW R80 RT veren voorvork vervangen

17 sep 2014
47
0
Mijn BMW dealer gaf me het advies de veren in de voorvork te vervangen. Dara kan ik me iets bij voorstellen, ze zijn na 195.000 km vast wel wat versleten... Klusje is goed zelf te doen.

Op zoek naar nieuwe veren kom ik nog al wat verschillende soorten en prijzen tegen:

Hobbyist: 59 euro / paar
Leebmann.de: 84 euro/ paar, de originele BMW
Siebenrock: 109,40 / paar
Hyperpro: 151,50 / paar, de progressieve veren

Heeft een van jullie ervaring met deze veren, zoals wegligging, comfort ?
Zijn die van de Hobbyist net zo goed als de originele van BMW ?
Zijn de progressieve veren van Hyperpro het geld waard ?

Vriendelijke groet,

Dirk
 
dealers (zeker bij BMW) hebben daar normaal geen verstand van. vering en demping is specialisten werk. een veer slijt maar heel weinig (hij zakt hooguit wat in) de demping daar en tegen slijt wel behoorlijk.
wat was de rede dat de dealer adviseerde om de vering te vervangen? is de voorkant doorgezakt of is het allemaal wat slap geworden. doorzakken of breken van de veer is veren, slap geworden is meestal demping die aan onderhoud toe is.
 
Laatst bewerkt:
Mijn BMW dealer gaf me het advies de veren in de voorvork te vervangen. Dara kan ik me iets bij voorstellen, ze zijn na 195.000 km vast wel wat versleten... Klusje is goed zelf te doen.

Op zoek naar nieuwe veren kom ik nog al wat verschillende soorten en prijzen tegen:

Hobbyist: 59 euro / paar
Leebmann.de: 84 euro/ paar, de originele BMW
Siebenrock: 109,40 / paar
Hyperpro: 151,50 / paar, de progressieve veren

Heeft een van jullie ervaring met deze veren, zoals wegligging, comfort ?
Zijn die van de Hobbyist net zo goed als de originele van BMW ?
Zijn de progressieve veren van Hyperpro het geld waard ?

Vriendelijke groet,

Dirk

Vind de Hobbyist veren een behoorlijke verbetering. dat hangt natuurlijk mede af van waar je naar op zoek bent.
 
een veer slijt maar heel weinig (hij zakt hooguit wat in) de demping daar en tegen slijt wel behoorlijk.
:^ Als je niet tevreden bent over de huidige veren heeft vervangen van origineel door origineel dus weinig zin.

Aangezien je schrijft dat de motor bijna 2 ton gelopen heeft is het belangrijk ook de staat van de glijlagers etc te controleren. Een goed adres is al genoemd. Kost even wat maar van een investering in vering hebben nog maar heel weinig mensen spijt gehad. Je kunt je vooraf niet voorstellen hoeveel verschil het achteraf toch blijkt te maken!
 
dealers (zeker bij BMW) hebben daar normaal geen verstand van.

Too: Ik heb geen reden om dat zo maar te zeggen, de monteur bij Motoport den Bosch die mij het advies gaf de veren te vervangen rijdt zelf ook op een oude BMW en heeft jaren ervaring in het onderhoud en reparatie van deze fietsen.

Ik had klachten over slingeren van het het stuur bij 60-80 km/h, oorzaak hiervan zat in de voorband. Nieuwe band er om, proefrit, voorvork een aantal malen in/uitveren waarna hij met dit advies kwam, de voorvork veert naar zijn mening veel te ver in.
 
Too: Ik heb geen reden om dat zo maar te zeggen, de monteur bij Motoport den Bosch die mij het advies gaf de veren te vervangen rijdt zelf ook op een oude BMW en heeft jaren ervaring in het onderhoud en reparatie van deze fietsen.

Ik had klachten over slingeren van het het stuur bij 60-80 km/h, oorzaak hiervan zat in de voorband. Nieuwe band er om, proefrit, voorvork een aantal malen in/uitveren waarna hij met dit advies kwam, de voorvork veert naar zijn mening veel te ver in.
dat bedoel ik dus te ver inveren op spierkracht komt eerder door een gebrek aan demping dan door de veer. ik zou voor een second opinion toch even langs hyperpro rijden. en misschien heb ik het mis maar ook als het probleem werkelijk in de veren zit zullen ze je dit zeggen bij hyperpro. en advies is daar normaal gratis maar dan heb je wel mensen met verstand van zaken over veren en dempers.
 
Dank voor de tip, ik zal de firma Hyperpro volgende week eens bellen. Achtervering is bij mijn BMW nog de goede oude echte KONI's uit Oud Beijerland :) Een keer voor garantie gerepareerd, olielekkage.
 
Bananeman 1001 en MasterTommy: jullie hebben het over Hyperpro in Alphen aan de Rijn. Als ik op internet Hyperpro opzoek, vind ik Werkendam. Ik neem aan dat ik dan in Werkendam moet zijn ?
 
kan beide ze hebben meerdere vestigingen en bas in alpen heeft een naam op oude BMW's maar in werkendan weten ze er ook wel raad mee. alleen bas doet meer aan specials zoals een binnenwerk van een shiver voorvork in een oude BMW vork zetten om zodoende behoorlijke moderne (lees goede) dempereigenschappen in het uiterlijk van originele voorvork te bouwen. en als je dat kunstje al een paar keer gedaan hebt wordt het steeds eenvoudiger. dus als je dat soort kunstjes wenst (en er het geld voor over hebt) kan je beter naar alphen gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan