BMW R80

Xasuntox

Die hard MF'er
24 feb 2014
353
2
Hallo,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben xasuntox, woon in België en ben 19 jaar. Ik studeer industrieel ingenieur en heb een grote passie voor alles waar een motor in zit, voornamelijk auto's en motors.
Meer specifiek ben ik een grote BMW liefhebber. Zelf heb ik recent een E46 320d gekocht.
Café racers vond ik altijd al heel mooi. Nu als BMW liefhebber is het een droom om een BMW café racer te maken.

Nu zit ik eraan te denken om een project te starten van lange duur. Enkel twijfel ik nog wat. Ik weet een BMW R80Tic van 1981 met 146000 km staan. Koppeling is vervangen en de man vraagt er nog 1000 euro voor.

Vrij duur als je het mij vraagt. Nu het project mag gerust 3 jaar duren. Nu vraag ik mij af of dit als 19 jarige wel te doen is. Zijn er nog voldoende onderdelen beschikbaar? Gaat de motorische gedeelte van de motor niet te veel kosten? Aangezien 146000 km al heel veel is?

Vooral een schatting van de kostprijs van zo'n projectje zou ik moeten hebben van iemand die er ervaring mee heeft.En zijn deze BMW café racers redelijk waarde vast moest ik hem ooit weer verkopen?

groeten en bedankt!!:] :]
xasuntox
 
...............................Ik weet een BMW R80Tic van 1981 met 146000 km staan. Koppeling is vervangen en de man vraagt er nog 1000 euro voor.Vrij duur als je het mij vraagt...................
Als alleen de koppeling is vervangen en het zwakste punt van de R80-serie (de kleppen) nog niet zijn aangepakt, dan komt als eerste een cilinderkoprevisie in beeld en dan is 1000 euro naar mijn mening inderdaad te duur.
.......... Nu vraag ik mij af of dit als 19 jarige wel te doen is. Zijn er nog voldoende onderdelen beschikbaar? Gaat de motorische gedeelte van de motor niet te veel kosten? Aangezien 146000 km al heel veel is?.......
Onderdelen zijn zowel nieuw als gebruikt tot in lengte van jaren verkrijgbaar en redelijk betaalbaar. Je moet je alleen afvragen een ex-overheidsfiets (want TIC-model) met zoveel kilometers op de klok wel een goede basis vormt voor zo'n project. Deze motoren hebben in overheidsdienst doorgaans een zwaar leven gehad.
Vooral een schatting van de kostprijs van zo'n projectje zou ik moeten hebben van iemand die er ervaring mee heeft.En zijn deze BMW café racers redelijk waarde vast moest ik hem ooit weer verkopen?
In originele staat blijven de oude BMW-boxers redelijk waardevast. Eenmaal verbouwd tot caféracer is de waarde erg onzeker en feitelijk "wat de gek ervoor geeft".

Succes bij je beslissing.
 
Bedankt voor deze toevoeging. Weeral wat bijgeleerd dat 'tic' staat voor een overheidsvoertuig? Dit wist ik nog niet en vroeg me al af waarvoor dit stond.

Toch nog even uitkijken dan. Eigenlijk kunnen alle café racers me wel bekoren. Vooral de 2 cilinders.
Hoe goedkoper hoe beter eigenlijk. Maar een bmw café racer blijft voor mij toch wel het ultieme als liefhebber, als ik het gewoon om hem in de living te zetten en er elke avond naar te kunnen kijken :p
 
Ik denk dat een R80 een prima basis voor een caféracer kan vormen, maar in dit geval lijkt een verkoopprijs van 1000 euro aan de hoge kant.
 
Wat is de gemiddelde prijs van deze R80 motoren?
En zijn dit sterke motoren die niet te veel kinderziektes hebben?
En de aandrijving gebeurd dit met ketting of niet?
 
De prijzen variëren afhankelijk van de staat tussen de 500 en de 1500 euro.
De R80-serie heeft motorisch maar één zwak punt en dat is brekende klepstelen. Het advies is om elke 80.000 km nieuwe kleppen te monteren.
De motoren van de R80-serie hebben een cardanas als aandrijving.
 
En heeft deze cardanas punten waar je zeker op moet letten of is dit duurder in onderhoud?
Heel erg bedankt voor de informatie.
 
De cardanas gaat eigenlijk zelden of nooit stuk. Wel kan de meenemer in het cardanhuis soms versleten zijn, maar daar zijn er genoeg van gebruikt te koop.
N.B. De prijzen die ik opgaf hebben vooral betrekking op een R80 die een goede basis voor een caféracer zou zijn, dus technisch in redelijke staat, maar uiterlijk absoluut niet in showroomconditie! Want als je dat laatste wil dan stijgen de prijzen al rap tot zo'n 2.500 euro!
 
Nee, ik ben eerder opzoek naar eentje die motorisch nog min of meer in goede staat is. Maar optisch maak ik hem zelf op, dus dat maakt niet veel uit.

Wat zijn de prijzen van de andere modellen dan? R65? R100? R...?
 
Van de R80-serie zijn vooral de RT's relatief goedkoop, omdat er veel van geproduceerd zijn. De andere boxermodellen zijn doorgaans duurder. Maar je kunt natuurlijk altijd het geluk hebben om tegen een koopje aan te lopen.
Overigens kun je denk ook veel info vergaren door via de zoekfunctie op dit forum te zoeken naar topics over BMW- en in het bijzonder R80-caféracerprojecten.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er nog fundamentele verschillen tussen de RT's en de 'nakeds' om het zo te zeggen.
Als je de voorste kuip eraf haalt heb je toch gewoon de naked bike of zijn beide bikes uitgerust met verschillende fourche/...?
 
Aangezien bij de RT de koplamp "vast" in de kuip is gemonteerd, zul je na het verwijderen van de kuip en het kuipframe voor de bevestiging van de koplamp z.g. koplamporen moeten monteren.
 
De tic modellen zijn ook aan particulieren geleverd.
Heb zelf een R80/7 met kuip is een tic uit 81
BMW leverde in 81 geen R80Rt motoren alleen de tic.
Het handboekje wat er bij zit is dan ook van R100RT.
Heb hem van de eerste eigenaar originele kleur alleen leverbaar in wit.
Vorige eigenaar heeft hem na een aantal jaren red smoke laten spuiten.

Pieter
 
En als het een overheidsmotor is geweest kan hij wel goed gebruikt zijn maar ze zijn vaak wel goed onderhouden.
 
De tic modellen zijn ook aan particulieren geleverd.
Heb zelf een R80/7 met kuip is een tic uit 81
BMW leverde in 81 geen R80Rt motoren alleen de tic.
Het handboekje wat er bij zit is dan ook van R100RT.
Heb hem van de eerste eigenaar originele kleur alleen leverbaar in wit.
Vorige eigenaar heeft hem na een aantal jaren red smoke laten spuiten.

Pieter


Mooie motor :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan